Elkludde skrev:
katten är inte så dum så den pinkar på sin egen boning,då får den ju skälv gå ock sniffa i denna odören
Haha, "ok" :)

DVS: Den skulle inte pinka på en stolsdyna på den egna tomten, pga vet inte, men gärna i buskarna där den rätt ofta är och lurar även när den inte pinkar.

Verkar rimligt.

Polos skrev:
En fråga till alla kattägare , tycker ni det är ok att era djur tex skiter i barns sandlåder eller pissar ner grannens stolsdynor ?
Jag personligen tycker att man ska ha ett ansvar över vad sitt djur gör .

Vet inte var våra katter gör det. De har iaf en sandlåda hemma. Även våra barnbarn har en sandlåda hemma hos oss ute i trädgården. För att några katter skulle göra det i våran sandlåda i trädgården, skulle de behöva lära sig att lyfta på locket. ;)

Även tjuvar har vi garderat oss mot. Kameraövervakning och larm.

Redigerat:
Vi har ju gott om grannkatter och det de matkerar revir på är våra buskar och bilen. Ingen har någonsin varit uppe på några stolsdynor.

AndersMalmgren skrev:
...
Dock har man ofta landsvägar på landet...
Dagens observation :D :D :D

Alfredo skrev:
Den enda rimliga förklaringen måste vara att AndersMalmgren inte räknar Göteborg till ett "tättbebyggt område" för annars, som du säger, går det inte ihop. :D
Ja, där finns ju nästan bara landsvägar :D

Marlen Eskilsson skrev:
Vi har ju gott om grannkatter och det de matkerar revir på är våra buskar och bilen. Ingen har någonsin varit uppe på några stolsdynor.
dom kanske inte kan rikta så högt ,en fråga är det hon eller hankatter som pinkar bakåt?:wow:

Däremot har vi vid två tillfällen fått en vild hankatt via kattluckan. Det var bara att "sanera" sen. Katten fångades i en låda. Kördes till polisen. Det värsta var att polisen ville INTE ta emot den. Det var bara att lämna den med transportboxen. En kostnad, medän värt det. Ett par hundra är inget om man jämför med ett problem att bli av med den.
Värre var det med våra katter som var rädda att komma in i huset. Tills allt frätande vildkattpiss tvättades bort.
Det är verkligen problem att bli av med det.

Marlen Eskilsson skrev:
Nu tycker jag att du underskattar katternas förmåga. :)

Vår katt Smilla är nog den försiktigaste i familjen när hon går över gatan och löper inte större risk än någon annan att bli överkörd. Sedan har vi 30 i hastighetsbegränsning också.
Jag har tagit hand om en levande halvt överkörd katt så jag är väll lite färgad, detta var i Bromma så inte innerstan eller så (även där 30 då det var inne i villaområdet) .

Var som en zombiefilm där den kom hasandes med hjälp av framtassarna med söndertrasad ryggslut och bakben

AndersMalmgren skrev:
Jag har tagit hand om en levande halvt överkörd katt så jag är väll lite färgad, detta var i Bromma så inte innerstan eller så (även där 30 då det var inne i villaområdet) .

Var som en zombiefilm där den kom hasandes med hjälp av framtassarna med söndertrasad ryggslut och bakben
är man djurvän är det klokt att hålla katterna borta från vägaro andra faror som lurar

Atom skrev:
Däremot har vi vid två tillfällen fått en vild hankatt via kattluckan. Det var bara att "sanera" sen. Katten fångades i en låda. Kördes till polisen. Det värsta var att polisen ville INTE ta emot den. Det var bara att lämna den med transportboxen. En kostnad, medän värt det. Ett par hundra är inget om man jämför med ett problem att bli av med den.
Värre var det med våra katter som var rädda att komma in i huset. Tills allt frätande vildkattpiss tvättades bort.
Det är verkligen problem att bli av med det.
katter som springer o kissar på andras tomter är väl vildkatter ??

Atom skrev:
Vart lämnade ni den med transportboxen och blev av med den?

Elkludde skrev:
är man djurvän är det klokt att hålla katterna borta från vägaro andra faror som lurar
Ja och utan uppsikt = utekatt är det ju inte helt lätt. Tur att det var jag och inte ägarens barn som hitta katten, kunde blivit traumatiskt

Fixartanten skrev:
Vart lämnade ni den med transportboxen och blev av med den?
Hos polisen i Malmö. De skyllde de inte hade möjlighet att ta emot katten annars... Det var nog 5 år sen.

Elkludde skrev:
katter som springer o kissar på andras tomter är väl vildkatter ??
Den kissade och nr 2 inne i garaget!

Marlen Eskilsson skrev:
Sandlådan har man ju lock på.
Nej det har man inte. Det behövs nämligen inte om det inte springer omkring en massa katter i området...

Vad med repiga motorhuvar då? Är de fel på de katterna också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.