En fråga till alla kattägare , tycker ni det är ok att era djur tex skiter i barns sandlåder eller pissar ner grannens stolsdynor ?
Jag personligen tycker att man ska ha ett ansvar över vad sitt djur gör .

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi lärde vår katt i tidig ålder, var inga problem men krävs nog betydlig mer tålamod med en lite äldre katt. De är ju inte hundar direkt (tack och lov)

AndersMalmgren skrev:
Utekatt på landet kanske är okej, för i tättbebyggt område är det ju helt uteslutet iallafall
Jag bor centralt i Göteborg (dock med rätt stor tomt). Vi har två katter, vår närmsta granne har katt, och närmsta hus på andra sidan gatan har också två katter. Hus längre bort har jag inte koll på men man får hälsa på många härliga katter när man går på promenad iaf :)

Helt uteslutet är det uppenbarligen inte.

Sandlådan har man ju lock på. Kissar katten på någons stolsdyna så tycker jag att det verkar vara något fel på den katten och att det vore lämpligt att man pratar med dess ägare som då får göra något åt det. Förmodligen en gammal eller sjuk katt, alternativt förvildad.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Jag bor centralt i Göteborg (dock med rätt stor tomt). Vi har två katter, vår närmsta granne har katt, och närmsta hus på andra sidan gatan har också två katter. Hus längre bort har jag inte koll på men man får hälsa på många härliga katter när man går på promenad iaf :)

Nej det är ju lite det som är problemet

AndersMalmgren skrev:
Utekatt på landet kanske är okej, för i tättbebyggt område är det ju helt uteslutet iallafall
stefancrs skrev:

Den enda rimliga förklaringen måste vara att AndersMalmgren inte räknar Göteborg till ett "tättbebyggt område" för annars, som du säger, går det inte ihop. :D

Polos skrev:
En fråga till alla kattägare , tycker ni det är ok att era djur tex skiter i barns sandlåder eller pissar ner grannens stolsdynor ?
Beror på vad du menar med OK. Jag tycker det är beklagligt och ej önskvärt men tycker heller inte att det är anledning att avliva, låsa in eller inte alls skaffa husdjuren. Sandlådor kan man ju ha lock på, det är en rätt enkel lösning. Våra katter verkar mest gå på sin kattlåda och på vissa väl valda ställen på vår egen tomt, men jag vet ju inte vad de hittar på när de beger sig ut på nattliga äventyr.

Katter vill inte kissa på konstiga ställen. De är så att säga rumsrena så länge de beter sig naturligt (en sandlåda är ju dock som en jättelyxig katt-toalett, så där kissar de nog gärna). Om de mår dåligt kan de dock börja göra konstiga saker.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Sandlådan har man ju lock på. Kissar katten på någons stolsdyna så tycker jag att det verkar vara något fel på den katten
Ja det katter jag har och har haft har inte gjort sina behov varken på våra eller grannarnas dynor.

Alfredo skrev:
Den enda rimliga förklaringen måste vara att AndersMalmgren inte räknar Göteborg till ett "tättbebyggt område" för annars, som du säger, går det inte ihop. :D
Allt utanför Stockholm är "på landet"? :)

Rent generellt tycker jag väl att förbudsmentalitet är rätt... trist. Det blir till slut inget kvar liksom.

AndersMalmgren skrev:
Nu tycker jag att du underskattar katternas förmåga. :)

Vår katt Smilla är nog den försiktigaste i familjen när hon går över gatan och löper inte större risk än någon annan att bli överkörd. Sedan har vi 30 i hastighetsbegränsning också.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Sandlådan har man ju lock på. Kissar katten på någons stolsdyna så tycker jag att det verkar vara något fel på den katten och att det vore lämpligt att man pratar med dess ägare som då får göra något åt det. Förmodligen en gammal eller sjuk katt, alternativt förvildad.
Katter har revir som dom försvarar,därav pinkandet på allt dom kommer åt

AndersMalmgren skrev:
Nej det är ju lite det som är problemet
Kanske vore enklare att bo på landet om grannar är besvärande? :)

Elkludde skrev:
Katter har revir som dom försvarar,därav pinkandet på allt dom kommer åt
Nej. Seriöst, nej. Isf skulle våra katter pinka på "allt de kommer åt" på vår tomt, som är deras primära revir. De har aldrig pinkat på något annat än marken.

Polos skrev:
För mig är det en ickefråga eftersom jag bor på landet. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, vi har haft utekatter hela mitt 45-åriga liv, plus gott om katter i grannskapet. Aldrig, aldrig, aldrig har jag stött på en kattskit i en sandlåda. Varken när jag själv var liten, eller under de år mina barn haft sandlåda. Inget piss i dynorna heller, vad jag kan minnas, trots att det stryker omkring kåta hankatter här som markerar allt de kommer åt.
Att katter skiter i sandlådor beror nog på förutsättningarna, här har katten hur många hektar som helst att skita på - varför skulle hon välja sandlådan? Men finns det bara en asfalterad gård där ända grävvänliga stället är just ungarnas sandlåda, då blir valmöjligheterna sämre.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Nej. Seriöst, nej. Isf skulle våra katter pinka på "allt de kommer åt" på vår tomt, som är deras primära revir. De har aldrig pinkat på något annat än marken.
katten är inte så dum så den pinkar på sin egen boning,då får den ju skälv gå ock sniffa i denna odören

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.