49 765 läst · 382 svar
50k läst
382 svar
Hur håller man katterna från trädgården?
En fråga till alla kattägare , tycker ni det är ok att era djur tex skiter i barns sandlåder eller pissar ner grannens stolsdynor ?
Jag personligen tycker att man ska ha ett ansvar över vad sitt djur gör .
Jag personligen tycker att man ska ha ett ansvar över vad sitt djur gör .
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Vi lärde vår katt i tidig ålder, var inga problem men krävs nog betydlig mer tålamod med en lite äldre katt. De är ju inte hundar direkt (tack och lov)
Jag bor centralt i Göteborg (dock med rätt stor tomt). Vi har två katter, vår närmsta granne har katt, och närmsta hus på andra sidan gatan har också två katter. Hus längre bort har jag inte koll på men man får hälsa på många härliga katter när man går på promenad iafAndersMalmgren skrev:
Helt uteslutet är det uppenbarligen inte.
Administrator
· Skåne
· 7 928 inlägg
Sandlådan har man ju lock på. Kissar katten på någons stolsdyna så tycker jag att det verkar vara något fel på den katten och att det vore lämpligt att man pratar med dess ägare som då får göra något åt det. Förmodligen en gammal eller sjuk katt, alternativt förvildad.
Renoverare
· Stockholm
· 18 483 inlägg
Nej det är ju lite det som är problemetstefancrs skrev:Jag bor centralt i Göteborg (dock med rätt stor tomt). Vi har två katter, vår närmsta granne har katt, och närmsta hus på andra sidan gatan har också två katter. Hus längre bort har jag inte koll på men man får hälsa på många härliga katter när man går på promenad iaf
AndersMalmgren skrev:
Den enda rimliga förklaringen måste vara att AndersMalmgren inte räknar Göteborg till ett "tättbebyggt område" för annars, som du säger, går det inte ihop.stefancrs skrev:Jag bor centralt i Göteborg (dock med rätt stor tomt). Vi har två katter, vår närmsta granne har katt, och närmsta hus på andra sidan gatan har också två katter. Hus längre bort har jag inte koll på men man får hälsa på många härliga katter när man går på promenad iaf
Beror på vad du menar med OK. Jag tycker det är beklagligt och ej önskvärt men tycker heller inte att det är anledning att avliva, låsa in eller inte alls skaffa husdjuren. Sandlådor kan man ju ha lock på, det är en rätt enkel lösning. Våra katter verkar mest gå på sin kattlåda och på vissa väl valda ställen på vår egen tomt, men jag vet ju inte vad de hittar på när de beger sig ut på nattliga äventyr.Polos skrev:
Katter vill inte kissa på konstiga ställen. De är så att säga rumsrena så länge de beter sig naturligt (en sandlåda är ju dock som en jättelyxig katt-toalett, så där kissar de nog gärna). Om de mår dåligt kan de dock börja göra konstiga saker.
Allt utanför Stockholm är "på landet"?Alfredo skrev:
Rent generellt tycker jag väl att förbudsmentalitet är rätt... trist. Det blir till slut inget kvar liksom.
Administrator
· Skåne
· 7 928 inlägg
Nu tycker jag att du underskattar katternas förmåga.AndersMalmgren skrev:
Vår katt Smilla är nog den försiktigaste i familjen när hon går över gatan och löper inte större risk än någon annan att bli överkörd. Sedan har vi 30 i hastighetsbegränsning också.
Katter har revir som dom försvarar,därav pinkandet på allt dom kommer åtMarlen Eskilsson skrev:
För mig är det en ickefråga eftersom jag bor på landet. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, vi har haft utekatter hela mitt 45-åriga liv, plus gott om katter i grannskapet. Aldrig, aldrig, aldrig har jag stött på en kattskit i en sandlåda. Varken när jag själv var liten, eller under de år mina barn haft sandlåda. Inget piss i dynorna heller, vad jag kan minnas, trots att det stryker omkring kåta hankatter här som markerar allt de kommer åt.Polos skrev:
Att katter skiter i sandlådor beror nog på förutsättningarna, här har katten hur många hektar som helst att skita på - varför skulle hon välja sandlådan? Men finns det bara en asfalterad gård där ända grävvänliga stället är just ungarnas sandlåda, då blir valmöjligheterna sämre.