KnockOnWood skrev:
Jajaja!
Vore det inte bättre att ni naturhatare låste in era stadsjeepar i garaget och slängde bort nyckeln.

Det verkar ju vara där som orsaken till mycket av aversionerna sitter:
Katter blir överkörda, repar motorhuven, pissar på däcken...
Nu måste du väl ändå skoja?
Ska man inte kunna ha sina bilar på sin egen tomt och känna sig säker på att de inte blir förstörda för grannen inte kan kontrollera SINA djur?(kattägare är trots allt ansvariga för dem, likadant med barn)

Ungefär samma sak som när tjuven går in i ditt hus mitt på dagen och stjäl bara för dörren inte var låst? Eller?

Polos skrev:
Ja nu har man fått svaret av många kattägare ni skiter fullständigt i vad dom gör , det är det som är problemet . Min katt skiter aldrig i en sandlåda min katt märker aldrig revir min katt trycker på grön gubbe innan den går över vägen .
Ja det är väl bara här där jag bor söder om Stockholm det körs över katter titt som tätt och dom skiter i sandlåder och ägarna inte har uppsyn över sina djur .
Tur att alla hundägare inte är som kattägare
Men det finns undantag där också
Haha, du läser poster som fan läser bibeln :) Mina katter markerar definitivt revir, grannkatterna likaså, men de gör det inte på möbler / dynor. Att du vägrar tro att den katt som gör det inte mår helt bra får vara upp till dig.

Ärligt talat, de som blir helt bananas av att det finns katter i villaområden (eller jobbiga barn, eller sura grannar, fester etc) ska nog inte bo nära andra människor. Sen kan man givetvis diskutera vad som är rimligt och inte, men man kan (oftast) inte förvänta sig att man kan ändra på andra människors (eller djurs) beteenden, bara sitt eget. Utan den insikten så är livet nog rätt jobbigt.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
kanonkula skrev:
Nu måste du väl ändå skoja?
Ska man inte kunna ha sina bilar på sin egen tomt och känna sig säker på att de inte blir förstörda för grannen inte kan kontrollera SINA djur?(kattägare är trots allt ansvariga för dem, likadant med barn)

Ungefär samma sak som när tjuven går in i ditt hus mitt på dagen och stjäl bara för dörren inte var låst? Eller?
Om någons katter (eller barn) faktiskt förstör en bils lack så tycker jag att ägaren är ansvarig och får ta kostnaden. Men det går inte kontrollera katter (eller barn) och vi människor har tamkatter (och barn), den biten får man nog helt enkelt acceptera, eller leva ett bittert liv.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Haha, du läser poster som fan läser bibeln :) Mina katter markerar definitivt revir, grannkatterna likaså, men de gör det inte på möbler / dynor. Att du vägrar tro att den katt som gör det inte mår helt bra får vara upp till dig.

Ärligt talat, de som blir helt bananas av att det finns katter i villaområden (eller jobbiga barn, eller sura grannar, fester etc) ska nog inte bo nära andra människor. Sen kan man givetvis diskutera vad som är rimligt och inte, men man kan (oftast) inte förvänta sig att man kan ändra på andra människors (eller djurs) beteenden, bara sitt eget. Utan den insikten så är livet nog rätt jobbigt.
Som sagt jag är inte emot katterna vill bara att ägarna tar sitt ansvar och ej skyller på naturen , det är inte naturen som äger katten.
Finns säkert bra kattägare med uppsyn över sitt djur , jag har tyvärr aldrig stött på någon

Redigerat:
stefancrs skrev:
Om någons katter (eller barn) faktiskt förstör en bils lack så tycker jag att ägaren är ansvarig och får ta kostnaden. Men det går inte kontrollera katter (eller barn) och vi människor har tamkatter (och barn), den biten får man nog helt enkelt acceptera, eller leva ett bittert liv.
Jag menar inte att man inte ska ha barn eller katter!
Jag menar att ägaren ska ta ansvar för det ens husdjur gör och inte komma med någon dålig ursäkt som "det ligger i deras natur". Det är ett djur som ägaren är ansvarig för så även "uppfostran".
Det är fan inte naturligt att man har grannens kattskit på gräsmattor,sandlådor etc. Att samma katt ligger i ens utemöbler och hårar ner. Eller på ens bil för den sakens skull.

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med om att kattägare får ta ansvar om faktisk ekonomisk skada uppstår. I övrigt så verkar ni ha det jobbigt som har sådana krav på er omvärld. Jag hoppas ni finner ro :)

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Har du en Volvo kan jag förstå om du inte bryr dig men har du en Tesla eller dylikt blir det ju lite mer pengar att tala om

AndersMalmgren skrev:
Har du en Volvo kan jag förstå om du inte bryr dig men har du en Tesla eller dylikt blir det ju lite mer pengar att tala om
Utgår från att du menar en beggad Volvo då nya är rätt dyra. Iaf så är det nog mer pengar för den som har en Volvo att lacka om den för säg 50kkr än vad det är för den som köpt en Tesla för upp emot en miljon då den senare rimligtvis är miljonär. Eller tänker du att själva bilen liksom blir förstörd och måste ersättas?

Allt är tyvärr dyrare på dyra bilar, just omlackning vet jag inte, men delar som backspeglar etc är löjligt dyra. Farsan fick backspegeln på sin Cadillac påkörd gick på 30 000 exkl montering

lars_stefan_axelsson skrev:
Vad med repiga motorhuvar då? Är de fel på de katterna också?
Seriöst? Antingen har katten stålklor eller så är bilen lackad med fingerfärg. Vanlig lack repas inte av en vanlig katt.

Det är iof illa nog att det blir fläckar, vissa har inte tid att tvätta bilen varje dag

Jobbiga liv :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
För övrigt, om ni får kattbajs på gräsmattan men har inte SETT när katten faktiskt bajsar så är det antagligen inte kattbajs, utan igelkottsbajs. Ser likadant ut men lämnas framme på gräset (katter vill dölja sin skit).

stefancrs skrev:
För övrigt, om ni får kattbajs på gräsmattan men har inte SETT när katten faktiskt bajsar så är det antagligen inte kattbajs, utan igelkottsbajs. Ser likadant ut men lämnas framme på gräset (katter vill dölja sin skit).
Vem ska anmälas för igelkott skiten?
Skaparen? 😛

Troberg skrev:
Seriöst? Antingen har katten stålklor eller så är bilen lackad med fingerfärg. Vanlig lack repas inte av en vanlig katt.
Då har jag väl haft ovanlig lack eller stött på en ovanlig katt då. Tyvärr så har jag inte sparat varken katten eller bilen eftersom jag inte trodde att det skulle behövas... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.