1 713 läst · 89 svar
2k läst
89 svar
Hur få (tillbaka) skiktning i ackumulatortankar? Calmarpanna + automix
Kolla inlägg nr 41 ang luckorna nedtill oJ jonaserik skrev:Jepp
1 Hetvatten från pannan och 6 retur till pannan
3 Går ner till laddomaten vid golvet och ska blanda till så reuten håller en temp på ca 60 - 65 C
5 och 4 reglering av uygående temp till huset via en shunt
2 Är hetröret i till tankar och kanske det är kopplat till topp på alla tankar.
Då ett rör som du säger går snett ner, kanske dom ligger i serie då, men då ska ett rör i botten gå snett upp till nästa tank. Det med att fylla upp vatten, du får lite efter ett kallvattenrör som kanske går till pannan och på det en ventil med rör som sitter ihop med rören till värmen, finns säkert.Det fyller inte sig självt. Det är en lucka vid golvet på ett foto, vad finns i det hålet, det bör finnas luckor både uppe och nere, så det går att inspektera anslutningarna på tankarna.
upptill
Troligtvis är det nakna tankar utan isolering ( billigare ) och sedan byggt in dom med isolering runt allt. Du dår se vad som finns i luckorna, gräva lite, lysa med lampa och kanske se hur rören går. Om dom ligger i serie så ska det bli varmt i topp på första tanken och när den är varm så blir nästa varm i botten. Pararlellt så är det varmt i topp på alla och svalt i botten på alla. Det ser ut som du har termometrar, ster det 2 eller 3 för varje tank, så kan du följa laddvärmen där. Paralellt så kommer dom att följa varandra en del och i serie så kommer värmen att förflytta sig mot nästa tank. Bara elda och se hur det ser ut och blir.E Evaab skrev:
Parelella, då laddas alla samtidigt och det tar lång tid att få någon temp på dom. i från botten kommer det svalt vatten hela tiden och laddomaten reglerar en temp ut om kanske 70 C. Pannan ska då värma upp bottentempen från låg till hög och det orkar den inte att göra riktigt. Så laddflödet blir inte många liter. Den första tanken kommer att bli varmast först då den är närmast pannan. Sitter det ventiler i botten på tankarna, så kan man stänga den första, när den är het. Då kommer dom andra att laddas med fullt flöde, men ändock lämna ifrån sig svalt till pannan. det med skiktnigen om du stänger av till dom 2 sista så kommer den första att anta full värme i hela tanken. Du får prova dig fram, men är lite tjurigt att ladda bara en tank i taget men går vid paralellt. En del hanhavande blir det och inte kul. Men glöm inte att öppna allt när du måste sluta elda. Jag har en lite för liten panna 25 kW och när mina 2 tankar på 750 L , var paralella, så fick jag eldaE Evaab skrev:
många timmar innan tempen kom upp i dom, så jag bygde om och nu laddar jag en i taget med utomatik som slår om till tank 2 när 1 är ca 80 C, Men laddar ur dom i serie, så all värme kan tillgodogöras. 2X750 liter som är ca 25 - 30 C i botten och ska upp till 80 i topp, kostar ca 100 kW i eldning. Så kan du utröna hur många liter du har i tankarna tillsammans och vid vilken temp i dom börjar du elda.
Exempel Tankarna är 3 m3 och 80 C och du behöver ca 40 C ut till huset, så har du bara 1500 liter till värme kvar ca 70 kW sen är det slut.
Jag har en känsla av att det är tvärtom att pannan inte får ut varmvattnet i tankarna pga ngt. Expansionskärlet och /eller pga skiktningsproblemet, eller pga felaktiga inställningar eller trasiga ventiler eller termostaer. Eller felaktig eldning.. pannan orkar , det tror jag . Ingen liten panna.
Om pannan inte får det flöde över sig som ska vara, så blir den bra varm. Finns bara en sak kvar då, laddpumpsautomatiken strular. Laddomat av olika fabrikat i all ära, men inget för mig, jag har egenbyggd laddning. En 4-vägsshunt ( går med 3-vägs med ) och motor som styrs med 0 - 10 volt och ger exakt temp ut, kan ställa tempen , allt mella 50 och 110 C. Finns inga dödlägen oavsett om pannan ger 70 - 80 C. Nu ska inte en panna gå under ca 70 C för att inte gå sönder.E Evaab skrev:
Att det inte skiktar sig har inte med kärl eller annat att göra. Det som kan hända är att laddomaten släpper igenom för låg temp, det blir då med farten en turbulens i tank/ar som kyler av inkommande ytterligare.
I det andra fallet så blir inte tempen till laddningen så hög att laddningstermostaten inte öppnar fullt, då blir det inte många liter som går till tank/ar. Det kan liknas vid en pyspunka och tar lååång tid att fylla med värma.
Eller så är de som sagt ur funktion på något sätt , det är sådana ev fel jag vill kunna diagnostisera så att jag kan åtgärdaE Evaab skrev:
Automixen har inte med pannan att göra, den ska reglera ut rätt temp till huset. Det med att ställa en temp på pannan för laddomaten. Det är för att starta laddpumpen när pannan har kommit upp i temperatur och bra, gärna att den startar på ca 50 C, men har inte med laddningen att göra. Att starta pumpen tidigt, gör att pannan kommer att bli mer jämnvarm och inte få spänningar i sig. Det är termostaten i laddomaten som är av typ mekansik och sköter om laddningen till tank. Vattnet snurrar bara runt i pannan, tills tempen är i fas med vad termostaten har för värde och då börjar laddningen. Dåligt med termometrar på laddomaten vid golvet, du har inte en susning om vad temperaturerna är, bara en som synes och kan visa vd som går i retur till pannan. För att se hur laddomaten arbetar så ska det vara 3 st termometrar, 1 st på temp ( hetvatten ) på röret uppifrån, 1 st på röret ( svalvatten ) från tanken, 1 st på röret nertill till pannan, blandvattenfrån tank och hetvatten ca 60 C.E Evaab skrev:
Men jag har ingen laddomat, jag har bara automix, dvs ett annat märke än laddomat (laddomat är väl ett märke ?)
Den styr väl bl a hur varmt vatten som går tillbaka till pannan , så den har ju med pannan att göra.
Och växlar rikt ni ng när den ska ladda tankar
Den styr väl bl a hur varmt vatten som går tillbaka till pannan , så den har ju med pannan att göra.
Och växlar rikt ni ng när den ska ladda tankar
Måste tillägga, 65 C på automixen, har du minus 25 C utanför dörren ???. Då måste röret som pumpen sitter på vara stekhett och då kommer ev. termosterna på elementen att stänga kraftigt. Samt att automixen står helt öppen och blandar inte tur och retur, bara raka spåret ut från tanken. En tumregel är att vid 0 C ute så för element, ska det gå ut ca 42 C och vid GV ca 32 C. Så det blir att tänka till lite här.
Lyssna på Evaab. Det är ingen laddomat utan en styrd shunt som sköter laddningen. Precis som du själv har.J jonaserik skrev:Måste tillägga, 65 C på automixen, har du minus 25 C utanför dörren ???. Då måste röret som pumpen sitter på vara stekhett och då kommer ev. termosterna på elementen att stänga kraftigt. Samt att automixen står helt öppen och blandar inte tur och retur, bara raka spåret ut från tanken. En tumregel är att vid 0 C ute så för element, ska det gå ut ca 42 C och vid GV ca 32 C. Så det blir att tänka till lite här.
Alltså automix ct sitter på returen till pannan o borde verkligen styra temp på returvattnet, motor pulse på det vattnet, samt släppa in och ut laddning till tankarna. Varför skulle den annars sitta på det röret? Och jag märker ju skillnad på pannan om jag ändrar den som nu står på 65. Det var 80 där när jag flyttade in, men fick då problem med kokning. Men även då hade jag ngt som stoppade med laddning av tankarna, vilket jag har för mig blev bättre av att tömma expansionskärlet.J jonaserik skrev:Måste tillägga, 65 C på automixen, har du minus 25 C utanför dörren ???. Då måste röret som pumpen sitter på vara stekhett och då kommer ev. termosterna på elementen att stänga kraftigt. Samt att automixen står helt öppen och blandar inte tur och retur, bara raka spåret ut från tanken. En tumregel är att vid 0 C ute så för element, ska det gå ut ca 42 C och vid GV ca 32 C. Så det blir att tänka till lite här.
Vilken temp som går ut till elementen styrs nog av den andra som heter automix q någonting, som hänger högre upp på skivan framför första tanken. Och det går ut låg temp till radiatorerna nu. När huset har bra temperatur och vid detta väder/denna årstid verkar det gå ut runt 22- 25 grader o returen från Radiatorerna är ngn grad lägre. Höjer jag värmen i huset stiger det till ca 40 tills huset kommit upp i temperatur. Borde bli en ökning av vattnet som går ut i radiatorerna på samma sätt om vädret blir kallare och behöver mer för att hålla den temp jag har ställt på termostaten (har bara inomhusgivare).
Jag tror bara vi pratar om olika saker. Jag har oftast skrivit automix ct när jag pratar om den du kallar för laddomat. Den du kallar automix är den som heter automix q någonting (minns inte just nu vad den heter). Kan det vara så?
OK enligt nästa inlägg efter mitt # 55 så är det inte en laddomat i samma utförande. Men oavsett fabrikat, utförande, elektronisk eller mekanisk, så ska den öppna upp för att ladda tank/ar när tempen på utgående från pannan har nått en viss temp. Den öppnar inte bara så där rakt ut, utan är som en vanlig shunt som reglerar tempen till tank/arE Evaab skrev: