dof dof skrev:
Kan du ta en bild på manöverpanelen på pannan?
Närbild på en grön panel med mätare för pannans temperatur, en vredenhet för drifttermostat och en strömbrytare för drift, från och start.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön värmepanna med tryckmätare och kontrollpanel med olika reglage och vridknappar, rör och kablar synliga i bakgrunden.
Skapa konto
Grön maskinpanel med en ratt för laddtermostat, temperaturmätare och fläktstoppsmätare, samt en övertemperatursäkring i fokus.
Skapa konto

Första bilden i # 16 ser ut att vara laddningsdelen, då dom är vid golvet och blandar retur och hett. 400 L kärl, då är det nog mellan ca 3 - 4 m3 tankar, är dom då kopplade paralellt så uppkommer ett litet dilema.
Rörkopplingen brukar då vara en ligt följande, Tiil tankarna ett rör kopplat på topp på tankarna, med första tanken närmast pannan. Returen från tankarna är då kopplade paralellt vid golvet och returen från pannan är kopplat på sista tanken. Vid paralellkoppling så blir alltid första tanken varm som tusan, då vatten går lättaste vägen. Så för att förklara så gott det går. 100 % flöde från pannan, nu med 3 m3 och 3 tankar.Första tanken får ca 50 % flöde, nästa ca 30 % , sista 20 %. Detta under förutsättning att det inte en STOR tank bakom. Sammantaget så kommer returen till pannan att erhålla en hög temp och pannan ska höja den, då kan det bli nästan kok i den.
Bara som prov om det går, när returen kommer upp omkring 75 C, kan du stänga den tanken så kommer flödet öka markant i dom andra och panntempen sjunker, tills dom andra är varma.
Lite knepigt att säga något då inte hela tankinstalltionen kan ses.

Ja jag vet inte hur de är kopplade, borde ta reda på det.

Vilken menar du jag ska stänga av? Förutsätter inte avstängning att det finns bypasskoppling? Eller hur kommer tur o retur gå då?

(Vilket jag för övrigt nog borde ha eller skaffa eftersom vi oftast är 2 i hushållet o då har överdimensionerat system)

J jonaserik skrev:
Första bilden i # 16 ser ut att vara laddningsdelen, då dom är vid golvet och blandar retur och hett. 400 L kärl, då är det nog mellan ca 3 - 4 m3 tankar, är dom då kopplade paralellt så uppkommer ett litet dilema.
Rörkopplingen brukar då vara en ligt följande, Tiil tankarna ett rör kopplat på topp på tankarna, med första tanken närmast pannan. Returen från tankarna är då kopplade paralellt vid golvet och returen från pannan är kopplat på sista tanken. Vid paralellkoppling så blir alltid första tanken varm som tusan, då vatten går lättaste vägen. Så för att förklara så gott det går. 100 % flöde från pannan, nu med 3 m3 och 3 tankar.Första tanken får ca 50 % flöde, nästa ca 30 % , sista 20 %. Detta under förutsättning att det inte en STOR tank bakom. Sammantaget så kommer returen till pannan att erhålla en hög temp och pannan ska höja den, då kan det bli nästan kok i den.
Bara som prov om det går, när returen kommer upp omkring 75 C, kan du stänga den tanken så kommer flödet öka markant i dom andra och panntempen sjunker, tills dom andra är varma.
Lite knepigt att säga något då inte hela tankinstalltionen kan ses.
Eller förresten vid parallellkoppling går det kanske, inte vid seriekoppling. Innebär det att om jag har parallellkoppling skulle jag kunna minska systemets volym utan att ha bypass?

E Evaab skrev:

Vilken menar du jag ska stänga av? Förutsätter inte avstängning att det finns bypasskoppling? Eller hur kommer tur o retur gå då?

(Vilket jag för övrigt nog borde ha eller skaffa eftersom vi oftast är 2 i hushållet o då har överdimensionerat system)
Rörigt när jag svarar mina egna inlägg , era inlägg och ibland gör nya. Sorry.
Tillägger att huset från början var 2 lägenheter så tror systemet är dimensionerat för 2 familjer. Vi är 2 personer, emellanåt 5.

E Evaab skrev:

Ta ett par foton så rördelarna in på tank/ar syns om det går, eller allt vad rör heter inbyggt. Gärna även hur det ser ut med rören från pannan med laddpumpen med. Nu är det liksom lite spridda skurar med fotona.

Jag tänkte i dag

-Tömma cirkulationspumpen. Den har ingen bottenventil så jag antar att jag tömmer på sidan genom kulventilen som jag gjorde sist. DOCK fick jag lite funderingar: när jag öppnar kulventilen, öppnar inte den åt bägge håll så att jag tömmer acktanken också? Hoppas verkligen det är en slags kulventil som bara öppnar åt ett håll, om det finns sådana. Kärlet blir inte helt tomt när man tömmer så här på sidan . Går inte tippa kärlet det sista heller pga storleken och pga fasta rör in i sidan. Eller kan jag pressa ut eller suga ut på ngt sätt? Kompressor, våtdammsugare? Har ingen vattenpump förutom en mindre dammpump men den är fel sort ...
Ska räkna noggrannare på trycket denna gång. , kolla takhöjd på våningarna osv.

-Se om jag kan kika in på tankarna , hur stora de är, hur de är kopplade, om det går att lufta dem. Om jag förstår hur, så luftar jag.

Tack till er som ger av er kunskap, era erfarenheter och av ert engagemang!

J jonaserik skrev:
Ta ett par foton så rördelarna in på tank/ar syns om det går, eller allt vad rör heter inbyggt. Gärna även hur det ser ut med rören från pannan med laddpumpen med. Nu är det liksom lite spridda skurar med fotona.
Du menar skruva loss skivor o isolering osv
Eller fota där de "försvinner in"

E Evaab skrev:
Du menar skruva loss skivor o isolering osv
Eller fota där de "försvinner in"
Fota där dom går in och lika med rören från pannan. Tömma kärlet, lika där med hur det ser ut med kopplingen på det. Ett kärl är tomt på vatten nästan, när manometern står på noll och då fylls luft i kärlet, ökar trycket då, så blir det mera tappning o-s-v. Sen fylls kärlet med ca 0,8 bar luft i ditt fall och vatten fylls på till 1,5 bar. Det är en vattenpelare på 15 meter och borde räcka för dig.

1. Från pannan
2. Rör från pannan in i tank men även ett rör rakt ned därifrån innanför väggen. Också ett rör som går åt höger innanför väggen.
3. Rör ned till rör 5 (nästa bild) som går från tank/tankar tillbaka till pannan via automix o den andra svarta saken.
4.retur fr Radiatorerna , också ansluten till shunt med kort rör
5. Till radiatorer via shunt och cirkulationspump
6. Retur till panna via automix ct och den svarta grejen.

Tankarna står till höger o det var visst 4 st. Pannan är bakom väggen rakt fram.

Kommer mera om vad jag hittar i inspektionsluckor till tankarna.

Rörsystem med numrerade markeringar, inklusive pumpar och ventiler i en byggnadsteknisk installation.
Skapa konto

• Rörinstallation med märkning "3" och "6". Ett rör går ned från väggen och ett annat flödar horisontellt på golvet. Svarta ventiler syns.
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
Fota där dom går in och lika med rören från pannan. Tömma kärlet, lika där med hur det ser ut med kopplingen på det. Ett kärl är tomt på vatten nästan, när manometern står på noll och då fylls luft i kärlet, ökar trycket då, så blir det mera tappning o-s-v. Sen fylls kärlet med ca 0,8 bar luft i ditt fall och vatten fylls på till 1,5 bar. Det är en vattenpelare på 15 meter och borde räcka för dig.
Vit vägg med tre ventiler, kablar och en elektrisk enhet uppsatt. Ett rör går längs vänstra sidan av bilden.
Skapa konto
Inspektion nedtill vid första tanken:
Ett rör kommer ut från tanken och går åt höger mot de andra tankarna. Eller kommer från höger in i tanken.
Ett rör passerar.

Upptill: röret från pannan går dels in i tanken, dels nedåt . Ett annat rör passerar framför tanken och svänger in på vänstersidan av tanken , eller om det leder är andra hållet, du fattar.

Jag kan inte känna längre in eller längre ned så jag vet inte vart radiatorrören tar vägen , men går de till slingor inne i tankarna eller har hela systemet samma vatten?;har radiatorerna ett eget slutet system så hjälper det ju inte att lufta radiatorer om det är luft i övriga systemet... Vet inte hur det brukar vara.

E Evaab skrev:

J jonaserik skrev:
Överst på de andra tankarna hittar jag bara kulventiler med handtag och möjlighet att koppla på rör där. För luftning? För att fylla på vatten? Både och beroende på behov?

Nedtill på de två mittersta tankarna passerar två rör. Nedtill på sista tanken går de två rören i hop och möter rör mellan tank och expansionskärl.

J jonaserik skrev:
Ang expansionskärlet: ska testa att tömma mera med hjälp av kompressorn. Jag har dock ingen möjlighet att fylla vatten men jag får se efter ett tag om vattnet fyllts på och trycker kommit upp i 1,5. Jag har ju inte 1,5 nu vid kall panna så jag måste åtgärda detta alltså. Har Glömt att det inte ska fortsätta vara bara 0,8 och har tänkt att det är okej runt den nivån.

Jepp
1 Hetvatten från pannan och 6 retur till pannan
3 Går ner till laddomaten vid golvet och ska blanda till så reuten håller en temp på ca 60 - 65 C
5 och 4 reglering av uygående temp till huset via en shunt
2 Är hetröret i till tankar och kanske det är kopplat till topp på alla tankar.
E Evaab skrev:
Ang expansionskärlet: ska testa att tömma mera med hjälp av kompressorn. Jag har dock ingen möjlighet att fylla vatten men jag får se efter ett tag om vattnet fyllts på och trycker kommit upp i 1,5. Jag har ju inte 1,5 nu vid kall panna så jag måste åtgärda detta alltså. Har Glömt att det inte ska fortsätta vara bara 0,8 och har tänkt att det är okej runt den nivån.
Då ett rör som du säger går snett ner, kanske dom ligger i serie då, men då ska ett rör i botten gå snett upp till nästa tank. Det med att fylla upp vatten, du får lite efter ett kallvattenrör som kanske går till pannan och på det en ventil med rör som sitter ihop med rören till värmen, finns säkert.Det fyller inte sig självt. Det är en lucka vid golvet på ett foto, vad finns i det hålet, det bör finnas luckor både uppe och nere, så det går att inspektera anslutningarna på tankarna.

Ja alltså fylla vatten i systemet , det gör jag bredvid pannan. En ballofix där. Ja så då hamnar det förstås j expansionskärlet. Så gjorde jag sist. Menade att det inte går att fylla någonstans direkt i kärlet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.