1 978 läst · 89 svar
2k läst
89 svar
Hur få (tillbaka) skiktning i ackumulatortankar? Calmarpanna + automix
Det låter som att du börjar begripa dig på pannan nu. Jag har inte lusläst tråden men sett lite här och där att det går framåt.E Evaab skrev:Alltså automix ct sitter på returen till pannan o borde verkligen styra temp på returvattnet, motor pulse på det vattnet, samt släppa in och ut laddning till tankarna. Varför skulle den annars sitta på det röret? Och jag märker ju skillnad på pannan om jag ändrar den som nu står på 65. Det var 80 där när jag flyttade in, men fick då problem med kokning. Men även då hade jag ngt som stoppade med laddning av tankarna, vilket jag har för mig blev bättre av att tömma expansionskärlet.
Vilken temp som går ut till elementen styrs nog av den andra som heter automix q någonting, som hänger högre upp på skivan framför första tanken. Och det går ut låg temp till radiatorerna nu. När huset har bra temperatur och vid detta väder/denna årstid verkar det gå ut runt 22- 25 grader o returen från Radiatorerna är ngn grad lägre. Höjer jag värmen i huset stiger det till ca 40 tills huset kommit upp i temperatur. Borde bli en ökning av vattnet som går ut i radiatorerna på samma sätt om vädret blir kallare och behöver mer för att hålla den temp jag har ställt på termostaten (har bara inomhusgivare).
Jag tror bara vi pratar om olika saker. Jag har oftast skrivit automix ct när jag pratar om den du kallar för laddomat. Den du kallar automix är den som heter automix q någonting (minns inte just nu vad den heter). Kan det vara så?
Förstår man att pannan och dess 2 rör till tankarna är en egen krets så kan man koncentrera sig på den och dess funktion så man får det att fungera.
Sen har man en annan krets med tanken (eller pannan om det är kopplat så) och radiatorerna .
Den tredje kretsen är varmvattnet till kök och dusch mm.
Dessa 3 kretsar har egentligen ingenting med varandra att göra tekniskt sett.
Förstår man det så blir det genast mer överskådligt.
Man kan gärna märka upp rören med pilar (för vattnets riktning) i olika färger (för olika funktioner).
Som nybörjare vill man gärna röra ihop allt till ett helt oöverskådligt virrvarr av ledningar.
I ditt fall har du lite elektriska prylar för att reglera funktionerna och de ska också delas upp på respektive funktion.
OK lite förbistring från min sida då, har alltid pratat laddomat och inte automix, men ingen att bry sig om kanske, funktionen ska vara detsamma. Men det som du säger "" pulser "" går den inte konstant då. Men någonting är galet, ställer du upp någon temp till 80 C så kan kok bli. Pannan blev inte nerkyld utam antog en väldigt hög temp. Så det med 65 C ( på laddningen ) gör att pannan kan jobba på 80 C. Men då blir det bara 65 C i laddningen med, tills returen till pannan har kanske en temp på ca 60 C. Då först kommer laddtempen att gå över och laddningen blir helt öppen till tank från panna.E Evaab skrev:Alltså automix ct sitter på returen till pannan o borde verkligen styra temp på returvattnet, motor pulse på det vattnet, samt släppa in och ut laddning till tankarna. Varför skulle den annars sitta på det röret? Och jag märker ju skillnad på pannan om jag ändrar den som nu står på 65. Det var 80 där när jag flyttade in, men fick då problem med kokning. Men även då hade jag ngt som stoppade med laddning av tankarna, vilket jag har för mig blev bättre av att tömma expansionskärlet.
Vilken temp som går ut till elementen styrs nog av den andra som heter automix q någonting, som hänger högre upp på skivan framför första tanken. Och det går ut låg temp till radiatorerna nu. När huset har bra temperatur och vid detta väder/denna årstid verkar det gå ut runt 22- 25 grader o returen från Radiatorerna är ngn grad lägre. Höjer jag värmen i huset stiger det till ca 40 tills huset kommit upp i temperatur. Borde bli en ökning av vattnet som går ut i radiatorerna på samma sätt om vädret blir kallare och behöver mer för att hålla den temp jag har ställt på termostaten (har bara inomhusgivare).
Jag tror bara vi pratar om olika saker. Jag har oftast skrivit automix ct när jag pratar om den du kallar för laddomat. Den du kallar automix är den som heter automix q någonting (minns inte just nu vad den heter). Kan det vara så?
PS vad menas det med pulser, verkar var en elektronisk styrning där, men har ingen vetskap om denna automix. Har du någon manual på den, inte en ointressant lösning kanske.
Ja ngn har sagt till mig att laddomat kan ladda tankarna bättre , men den här ska också funka bra (om den är hel) och ha tillräcklig kapacitet för systemet, OM jag också lyckas ställa in allt rätt och om inget annat ställer till det. Som t ex luft eller expansionskärlet. Ska tömma expansionskärlet nu. Nu Skulle jag väldigt gärna vilja veta också om man man lufta systemet någonstans (utöver på radiatorerna och på cirkulationspumpen), kolla gärna mina olika bilder på panna och andra rör. Kan jag t ex lufta på tankarna? Som sagt en kulventil där som syns, men kan finnas annat om jag gräver mer i isoleringen . ...J jonaserik skrev:OK lite förbistring från min sida då, har alltid pratat laddomat och inte automix, men ingen att bry sig om kanske, funktionen ska vara detsamma. Men det som du säger "" pulser "" går den inte konstant då. Men någonting är galet, ställer du upp någon temp till 80 C så kan kok bli. Pannan blev inte nerkyld utam antog en väldigt hög temp. Så det med 65 C ( på laddningen ) gör att pannan kan jobba på 80 C. Men då blir det bara 65 C i laddningen med, tills returen till pannan har kanske en temp på ca 60 C. Då först kommer laddtempen att gå över och laddningen blir helt öppen till tank från panna.
PS vad menas det med pulser, verkar var en elektronisk styrning där, men har ingen vetskap om denna automix. Har du någon manual på den, inte en ointressant lösning kanske.
Tack Jo jag har under felsökningsprocessen här börjat förstå att det är just den kretsen jag ska fokusera på. Med undantaget att hastighet på cirkulationspumpen på radiatorkretsen faktiskt gjorde skillnad på skiktningen, i alla fall till en början.B Bjober skrev:Det låter som att du börjar begripa dig på pannan nu. Jag har inte lusläst tråden men sett lite här och där att det går framåt.
Förstår man att pannan och dess 2 rör till tankarna är en egen krets så kan man koncentrera sig på den och dess funktion så man får det att fungera.
Sen har man en annan krets med tanken (eller pannan om det är kopplat så) och radiatorerna .
Den tredje kretsen är varmvattnet till kök och dusch mm.
Dessa 3 kretsar har egentligen ingenting med varandra att göra tekniskt sett.
Förstår man det så blir det genast mer överskådligt.
Man kan gärna märka upp rören med pilar (för vattnets riktning) i olika färger (för olika funktioner).
Som nybörjare vill man gärna röra ihop allt till ett helt oöverskådligt virrvarr av ledningar.
I ditt fall har du lite elektriska prylar för att reglera funktionerna och de ska också delas upp på respektive funktion.
Går inte att se hur laddningen går in på tankarna, men troligtvis ca 10 -15 cm ner på sidan. En avluftning av tank måste då ha en anslutning på topp med en avluftare, hoppas inte det finns, dom kan börja läcka, helst med ett rör från topp ut till någon ventil. Uttag av värma kan även den tas ut på sidan av en tank. Görs det från topp behövs ingen avluftning, ev luft åker ut i huset.
Börja me att märka rören enligt bilderna och köp termometrar som typ den här.
https://www.hornbach.se/p/anliggnin...tment.tier1.p_shopping.21841819183.1696011800
med att fästa med en fjäder runt rören, finns på bliiga varuhusen. Dom kommer inte att visa exakt, men en hint på vad som tempen kan vara. Gärna då med isolering runt och bakom dom.
https://www.hornbach.se/p/anliggnin...tment.tier1.p_shopping.21841819183.1696011800
med att fästa med en fjäder runt rören, finns på bliiga varuhusen. Dom kommer inte att visa exakt, men en hint på vad som tempen kan vara. Gärna då med isolering runt och bakom dom.
En till viktig detalj att förstå gäller skiktningen av tankarna.
Att hett vatten lägger sig som ett skikt högst upp i tanken och inte blandar sig med det kallare vattnet under är det naturliga. Naturlagarna kommer att eftersträva detta helt naturligt i en tank som laddas upptill med hetvatten från en panna. Den varma gränsen flyttas nedåt efterhand som hett vatten fylls på.
Radiatorkretsen som verkar åt motsatt håll suger ur hett vatten upptill i tanken samtidigt som kallare vatten matas in nertill i tanken. Då flyttas gränsen för hett vatten uppåt igen.
Inget av detta kommer dock leda till att vattnet blandas om och får jämn temperatur i hela tanken.
Man behöver ingen avancerad teknik för att uppnå god skiktning i tankarna.
Det räcker med en laddtermostat eller motsvarande som ser till att pannan lämnar hett vatten till tanken för att det ska fungera.
Vill man verkligen av någon anledning jämna ut temperaturen så får man röra om rejält. Jag har haft ett laddsystem med pump och utan termostat för att undvika skiktning.
I många av de trådar som beskriver problem med skiktning så är det verkliga problemet istället att pannan inte levererar nog med värme. Man eldar för lite helt enkelt eller tar ut för mycket värme till radiatorerna.
Även om man har problem med skiktningen så ska det inte leda till större problem med värmen i huset. Värmen kan inte försvinna, den finns i systemet om man faktiskt har värmt nog mycket vatten. Även en tank utan skiktning ska uppnå uppemot 100° om man eldar nog hårt.
I just ditt fall verkar varmvattnet cirkulera tillbaks till pannan. Det kan vara normalt om radiatorerna tar sitt varmvatten från pannan och inte tankarna.
Kolla det.
Eller om pannan innehåller varmvattenberedare men det tror jag inte din gör.
Att hett vatten lägger sig som ett skikt högst upp i tanken och inte blandar sig med det kallare vattnet under är det naturliga. Naturlagarna kommer att eftersträva detta helt naturligt i en tank som laddas upptill med hetvatten från en panna. Den varma gränsen flyttas nedåt efterhand som hett vatten fylls på.
Radiatorkretsen som verkar åt motsatt håll suger ur hett vatten upptill i tanken samtidigt som kallare vatten matas in nertill i tanken. Då flyttas gränsen för hett vatten uppåt igen.
Inget av detta kommer dock leda till att vattnet blandas om och får jämn temperatur i hela tanken.
Man behöver ingen avancerad teknik för att uppnå god skiktning i tankarna.
Det räcker med en laddtermostat eller motsvarande som ser till att pannan lämnar hett vatten till tanken för att det ska fungera.
Vill man verkligen av någon anledning jämna ut temperaturen så får man röra om rejält. Jag har haft ett laddsystem med pump och utan termostat för att undvika skiktning.
I många av de trådar som beskriver problem med skiktning så är det verkliga problemet istället att pannan inte levererar nog med värme. Man eldar för lite helt enkelt eller tar ut för mycket värme till radiatorerna.
Även om man har problem med skiktningen så ska det inte leda till större problem med värmen i huset. Värmen kan inte försvinna, den finns i systemet om man faktiskt har värmt nog mycket vatten. Även en tank utan skiktning ska uppnå uppemot 100° om man eldar nog hårt.
I just ditt fall verkar varmvattnet cirkulera tillbaks till pannan. Det kan vara normalt om radiatorerna tar sitt varmvatten från pannan och inte tankarna.
Kolla det.
Eller om pannan innehåller varmvattenberedare men det tror jag inte din gör.
Ok som sagt så är det en kulventil på toppen med ett vred och möjlighet att ansluta en slang. Ingen aning om denna är för påfyllning av vatten eller luftning. Uttag av värme vet jag inte men jag har hittat bilder på de vedpaket som calmarpannan sålde inkl bilder på tankarna. Ska se hur de ser ut.J jonaserik skrev:Går inte att se hur laddningen går in på tankarna, men troligtvis ca 10 -15 cm ner på sidan. En avluftning av tank måste då ha en anslutning på topp med en avluftare, hoppas inte det finns, dom kan börja läcka, helst med ett rör från topp ut till någon ventil. Uttag av värma kan även den tas ut på sidan av en tank. Görs det från topp behövs ingen avluftning, ev luft åker ut i huset.
Den på topp är säkert för att avlufta tank/ar, är det flera separata, så bör det finnas på varje. Med s.k paralella tankar och påsticket är på sidan och inte i topp. Så kommer ev, luft/syre att bli i alla tankar och det ska ut. Är dom i serie så hamnar det bara i den första.E Evaab skrev:
Uppdatering! Kan ha missat att läsa något nu då jag har hållit på o grejat.
En pinsam sak har uppdagats. Sedan förra tömning av expansionskärlet har nog kulventilen inte varit helt öppen, så kärlet var så gott som tomt på vatten. Herregud alltså... Eller så har det varit luftproppar på ngt sätt o för lite vatten i systemet, eller nåt....
Så detta är åtgärdat nu.
Luftat tankarna. Det var ordentligt med luft särskilt i ett par av tankarna. Fyllt på vatten. Räknar med att lufta igen kanske i morgon efterom nytt vatten med syre har tillförts.
Upptäckt en sak till. Den strömkabel som är kopplad till den svarta saken som jag inte vet namnet på (vred 1-3), som sitter på returen till pannan, får ingen ström. Har mätt ström utanpå kabeln, verkar vara 0. Frågan är, är denna sak en kvarleva från ännu äldre system eller behöver jag tillkalla elektriker? Kollat mina två elcentraler, jordfelsbrytare o inget har löst ut. Kabeln leder till samma strömbrytare som bryter pannan o sedan till elcentral. Pannan får ju el. Två kablar in i den brytaren alltså.
Denna pratar jag om nu. Den till vänster med vita färgfläckar på.
En pinsam sak har uppdagats. Sedan förra tömning av expansionskärlet har nog kulventilen inte varit helt öppen, så kärlet var så gott som tomt på vatten. Herregud alltså... Eller så har det varit luftproppar på ngt sätt o för lite vatten i systemet, eller nåt....
Så detta är åtgärdat nu.
Luftat tankarna. Det var ordentligt med luft särskilt i ett par av tankarna. Fyllt på vatten. Räknar med att lufta igen kanske i morgon efterom nytt vatten med syre har tillförts.
Upptäckt en sak till. Den strömkabel som är kopplad till den svarta saken som jag inte vet namnet på (vred 1-3), som sitter på returen till pannan, får ingen ström. Har mätt ström utanpå kabeln, verkar vara 0. Frågan är, är denna sak en kvarleva från ännu äldre system eller behöver jag tillkalla elektriker? Kollat mina två elcentraler, jordfelsbrytare o inget har löst ut. Kabeln leder till samma strömbrytare som bryter pannan o sedan till elcentral. Pannan får ju el. Två kablar in i den brytaren alltså.
Denna pratar jag om nu. Den till vänster med vita färgfläckar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det pumpen som du menar med ett vred med 1 - 2 -3 och om du följer den, kom bild det är laddpumpen och den måste snurra, går den kabeln till pannan då. kan det vara så att ett av reglagen på pannan. Det med att strömbrytaren nu står på från. Är det så, ställ den på start och om jag inte har helt fel så är det samma som att starta fläkten och pumpen. Se vad som händer vid att ställa på start. Drift är nog för att få en funktion tillsammans med drifttermostaten, du får prova.
Öppna luckan på pannan över kopplingsplinten så ser du vart den är kopplad. Den borde vara kopplad som laddpump och då kan du prova den genom att vrida ner laddtermostaten helt , då ska pumpen starta.