2 115 läst · 89 svar
2k läst
89 svar
Hur få (tillbaka) skiktning i ackumulatortankar? Calmarpanna + automix
Nu under eldning och med ganska varma tankar är trycket i expansionskärlet 1,9 eller nästan 2. Pannan 1,7... (rött över 1,5).S Stefan.o skrev:Vad har du för tryck då du inte eldar?
Trycket vid ”kallt system” bör inte vara så mkt mer än 0.1 bar * höjden till översta radiatorn i meter + 0.2 bar ungefär.
Felaktigt förtryck i expansionskärlet (om du har slutet) kan leda till ganska ordentlig tryckstegring. Lika så om blåsan i kärlet är kaputt. Vatten är mycket enkelt att komprimera jämfört med en gas vilket luft är vilket innebär tryckökning. Manometern kan också vara dålig och luras …
Mvh
Är detta för mkt ökning? Visar på kaputt expansionskärl eller kan det vara luft i systemet som behöver hittas och släppas ut? Har luftat element och cirkulationspumpen. Hade tankarna blivit varma alls upptill om det var luft i dem? Eller kan luft där förhindra skiktningen ?
Alltså inte cirkulationspump utan en annan pump? Den sitter nära, till vänster om automix ct , till höger nära golvet. På ett rör som jag har gissat är returen till pannan. Som för övrigt brukar gå upp i temp för mkt (tror jag). Just nu 75 grader .S Stefan.o skrev:
Cirkulationspump sitter på röret till radiatorerna, högt upp.
Jag har inte ökat laddtermostaten i dag pga andra ändringar jag har gjort. Men när jag flyttade in stod den högre, på 80 tror jag. Sedan visade den sig vara trasig, vet ej om den var det från början när jag flyttade in eller om den gick sönder i min "vård". Ny termostat ställde jag på 60 enligt instruktioner från tillverkaren. Det löste problem med kokningar, men andra problem har uppstått istället.S Stefan.o skrev:Nedanstående kan väl vara ngn form av tumregel kan man tycka.
Minska cirkulationspumpen för värmesystemet till läge 1. "För hög cirkulation" till radiatorkretsen medför att du kommer få höga returtempar, särskilt om du kör med gammeldags slottsventiler eller kärvande termostatventiler (som hela tiden står öppna). Radiatorerna (elementen) klarar helt enkelt inte att överföra all värme.
Om du har laddning för ackumulatortanken av Laddomats fabrikat kan nedanstående kanske hjälpa dig en smula. Om det är ett annat system är principen densamma, men du får försöka se om du hittar i instruktioner / manualer från den tillverkaren, samt från panntillverkaren vad som rekommenderas.
Minska laddpumpens hastighet, om den står på högt värde. Tillverkaren (Laddomat i exemplet) rekommenderar inte att den körs på lägsta hastigheten då den kan få bekymmer att komma igång, så prova ”tvåan”. Hög strömningshastighet kommer röra om ordentligt i ackumulatorn och störa skiktningen. Långsam cirkulation är alltid bättre om det räcker till, gör den inte det så öka på hastigheten på pump (-ar).
Överhettar pannan under eldning, dvs pannvattencirkulationen klarar inte av att kyla rökgaserna = tryck och temp i pannan stegras ordentligt ökar du ett steg på laddpumpen osv. Tryck och temperaturstegring i sig är inget farligt, men man bör hålla koll så att man inte passerar panntillverkarens designvärden. I mitt eget fall är pannan designad för 1,5 bar tryck samt 120 grC.
(I vår släktgård körde jag som exempel cirkulationspumpen till radiatorerna på steg 1 hela förra vintern, trots det råkade vara den kallaste veckan på flera år med ner mot -37 som jäkligast. Laddpumpen körs på steg 2 / 5 helt utan problem. Nu är alla anläggningar olika, men det kan vara värt att testa dig fram lite mer!)
Edit:
Började skriva detta inlägget på mobilen tidigare men då låste hela skiten sig....
Har du provat öka laddtermostaten till högre värde - hur reagerar anläggningen då? Kör du riktigt hög cirkulation på laddpumpen, som även kyler ner pannan, kommer den kanske aldrig komma upp i temp ordentligt, särskilt om man har väldigt låg börvärde (inställning) för pumpstart.
MVH
Och laddpumpen, vilken del är det som är laddpump? Är det den omärkta saken (med färgstänk) med ett reglage på 1-3 ? Eller är det automix ct som är laddpumpen. Den som har flera knappar o reglage: ngn temp och motor pulse? Sänkte motor pulse lite grand i dag. Temp där står på 60.
Pannan kommer upp i temperatur, och det har varit svårt att få upp temperaturen i tankarna innan pannan blir för varm.
Primär- och sekundärluftinställning, ett annat kapitel där jag läser mig till massor olika bud, på samma panna. Kan det ställa till det också? Vet varken ut eller in hur de ska stå.
Tankarna vet jag inte storlek på utan att skruva loss väggskivor, men det kan jag försöka göra eftersom det är bra att veta.
Expansionskärlet är på 400 liter. Ingen bottenplugg utan fick tömma via ventil i röranslutningen mellan tank och kärl. Sedan fyllde membran med luft. 0,7 bar. Och sedan fyllde inte med vatten utan det fick fylla på av sig självt. ... Hoppas det gjordes rätt.
Expansionskärlet är på 400 liter. Ingen bottenplugg utan fick tömma via ventil i röranslutningen mellan tank och kärl. Sedan fyllde membran med luft. 0,7 bar. Och sedan fyllde inte med vatten utan det fick fylla på av sig självt. ... Hoppas det gjordes rätt.
Jag minns nog fel hur mkt luft jag fyllde. Det var i alla fall uträknat då. Men läste nu 0,5 per våningsplan så runt 1 kanskeE Evaab skrev:Tankarna vet jag inte storlek på utan att skruva loss väggskivor, men det kan jag försöka göra eftersom det är bra att veta.
Eldade i går kväll. Först blev det skiktat i tankarna men när brasan nästan brunnit ut var det så gott som borta och det blev mellan 70-80 grader nederst i tanken närmast pannan.
Ett par timmar senare var panntemperaturen fortfarande 80 grader och fläkt och laddpump i gång. Stängde av fläkten.
Nu på morgonen fortfarande 80 grader i pannan o laddpump i gång. Fläkten skulle nog fortfarande gått om jag inte stängt av den.
Automix ct lyser grönt hela tiden, aldrig rött som det gjort förut. Ska den inte släppa in/släppa ut, byta riktning? Kan ha missuppfattat.
Ett par timmar senare var panntemperaturen fortfarande 80 grader och fläkt och laddpump i gång. Stängde av fläkten.
Nu på morgonen fortfarande 80 grader i pannan o laddpump i gång. Fläkten skulle nog fortfarande gått om jag inte stängt av den.
Automix ct lyser grönt hela tiden, aldrig rött som det gjort förut. Ska den inte släppa in/släppa ut, byta riktning? Kan ha missuppfattat.
Herregud det här blir ju mer o mer komplicerat ju mer jag läser . Jag väljer just nu att utgå i från att allt är kopplat på ett bra/rätt sätt från början. Jag tror jag behöver lufta pannan, och troligtvis också tankarna. Var gör jag det på pannan? se bilder.
Läste om ånglås, tänk om det blir ngt sådant? Löser man det med luftning i så fall?
Kan ngn termostat eller ventil gått sönder? Eller råkats vridas fel? Lite trångt kring pannan när jag sotar o askar ur så kan ha kommit emot ngt.
Trycket i pannan har bara sjunkit lite lite efter gårdagens eldning.
Temp i pannan fortfarande runt 80 grader.
Varför slår inte laddpumpen av undrar jag , och varför slår inte fläkten av? Kanske för att de är termostatstyrda o pannan håller kvar temperaturen och tankarna inte tar emot?Vilket i sin tur kan bero på luft i systemet? Men laddtermostaten går ju på rökgaserna....
Min hjärna kokar nästan av att försöka förstå olika samband.
Läste om ånglås, tänk om det blir ngt sådant? Löser man det med luftning i så fall?
Kan ngn termostat eller ventil gått sönder? Eller råkats vridas fel? Lite trångt kring pannan när jag sotar o askar ur så kan ha kommit emot ngt.
Trycket i pannan har bara sjunkit lite lite efter gårdagens eldning.
Temp i pannan fortfarande runt 80 grader.
Varför slår inte laddpumpen av undrar jag , och varför slår inte fläkten av? Kanske för att de är termostatstyrda o pannan håller kvar temperaturen och tankarna inte tar emot?Vilket i sin tur kan bero på luft i systemet? Men laddtermostaten går ju på rökgaserna....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min hjärna kokar nästan av att försöka förstå olika samband.