Nä tyvärr , pannan påslagen och det är dött där enligt min apparat som dock är till för att mäta var kablar finns inuti väggar . Finns ju ett uttag nere vid apparaten på samma kabel, det är också dött. Hoppades först att bara uttaget var ur funktion men det verkar inte finnas ström i kabeln heller.

E Evaab skrev:
Aha, ska kolla det! Så kan det ju absolut vara.
Som en pasus i det hela. Har en kund som har panna med dessa regleringar, han startar upp eldningen med start och då startar fläkten och pumpen. När pannan blivit varm så slår han över till drift och termostaten står på ca 75 C . så länge pannan är 75 C så går fläkt och pump. När brasan börjar ta slut så sjunker tempen i pannan och fläkt och pump stannar, efter ett tag kan pannan komma upp i temp igen genom eftervärme och allt startar upp. Det med termosten är säkert för att om pannan kallnar ner under inställt värde, så ska den stanna, för ska det inte komma in svalare vatten tillt tankarna och kyla ner. Jga har lika, när pannan svalnar och inte kan ge full värme så stannar min pump. Ingen mening med att ladda under vad tankarna har i sig.

Om det är kopplat rätt ska panntemperaturen inte ha något med laddpumpen att göra, enda undantaget är om pannan blir för varm då ska fläkten stanna och pumpen gå. Den styrs av en rökgastermostat (den du bytte) och du ska även ha en driftlampa som tänds vid vredet om pumpen går. Fungerar den lampan? Om pannan är kall kan du ställa omkopplaren i läge drift och sedan vrida ner termostaten till pumpen, då borde du höra om pumpen startar. Fläkten styrs av det lilla vredet under , där ställer man tempen för den.

E Evaab skrev:
Hoppades först att bara uttaget var ur funktion men det verkar inte finnas ström i kabeln heller.
Något mer som inte fungerar, en säkring har gått och ögat inte hoppat ur, händer ofta det med ögat.

Just pumpstyrningen (eller om det va fläkten?) har pajat på pappas calmar också men jag har inte doktorerat i hur det funkar än. Han kör med stickpropp och timer i vögguttaget istället.
Som villaägare har man naturligtvis några avklippta sladdar med stickpropp liggandes att provisoriskt koppla in vid just sånna här fall av felsökning. 👍

Haha det har jag garanterat frågan är hur jag ska testa med en sådan sladd. Den svarta mojängen är fast installation på. Laddtermostaten i pannan har varit trasig o är utbytt, funkar sedan några månader. Det kommer ingen el vid den svarta apparaten är jag ganska säker på. Vad var det den gjorde nu igen? Motor till laddpumpen? I morgon ska jag kolla om det stämmer att grannen var elektriker en gång i tiden innan han blev byggarbetsledare.
Men eftersom ett par andra saker är åtgärdade nu så ska jag elda o se hur det fungerar i övrigt.

J jonaserik skrev:
Som en pasus i det hela. Har en kund som har panna med dessa regleringar, han startar upp eldningen med start och då startar fläkten och pumpen. När pannan blivit varm så slår han över till drift och termostaten står på ca 75 C . så länge pannan är 75 C så går fläkt och pump. När brasan börjar ta slut så sjunker tempen i pannan och fläkt och pump stannar, efter ett tag kan pannan komma upp i temp igen genom eftervärme och allt startar upp. Det med termosten är säkert för att om pannan kallnar ner under inställt värde, så ska den stanna, för ska det inte komma in svalare vatten tillt tankarna och kyla ner. Jga har lika, när pannan svalnar och inte kan ge full värme så stannar min pump. Ingen mening med att ladda under vad tankarna har i sig.
Nej precis men min laddpump och fläkt har gått efter 60 grader. Och när det har varit varmare eftervärme så har tankarna inte tagit emot , eller inte kunnat ta emot pga skiktningsproblemet. Men det kan bli annorlunda nu när tankar är luftade och expansionskärlet förhoppningsvis fungerar efter lång tids misshandel av mig.

E Evaab skrev:
Haha det har jag garanterat frågan är hur jag ska testa med en sådan sladd. Den svarta mojängen är fast installation på. Laddtermostaten i pannan har varit trasig o är utbytt, funkar sedan några månader. Det kommer ingen el vid den svarta apparaten är jag ganska säker på. Vad var det den gjorde nu igen? Motor till laddpumpen? I morgon ska jag kolla om det stämmer att grannen var elektriker en gång i tiden innan han blev byggarbetsledare.
Men eftersom ett par andra saker är åtgärdade nu så ska jag elda o se hur det fungerar i övrigt.
Den svarta måjängen är cirkulationspumpen som ska se till att det varma vattnet kommer från pannan till tanken.
Utan den kokar pannan och slår av .
Cirkulationspump i genomskärning, med flera delar synliga i olika färger. Viktig för att leda varmt vatten från pannan till tanken och undvika överhettning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aha men det skulle ju förklara en del. Kan det ändå ha laddats till en del av någon slags självcirkulation eller av annat "drag" i systemet, för det har ju ändå gått lite att ladda tankar.

E Evaab skrev:
Aha men det skulle ju förklara en del. Kan det ändå ha laddats till en del av någon slags självcirkulation eller av annat "drag" i systemet, för det har ju ändå gått lite att ladda tankar.
Ja. Vattnet självcirkulerar av värmen men det räcker inte till.

B Bjober skrev:
Den svarta måjängen är cirkulationspumpen som ska se till att det varma vattnet kommer från pannan till tanken.
Utan den kokar pannan och slår av .
[bild]
Men hallå nu är jag korkad. Jag VET att laddpumpen fungerar, dock kanske fel inställd. Den är ju termostatstyrd. Bara väldigt konstigt att /om den fungerar så att hela kabeln är strömlös tills pannan är uppe i rätt temperatur. Jag ska testa vrida ned laddpumpen till 0, för då startar den, och mäta strömmen.

E Evaab skrev:
Men hallå nu är jag korkad. Jag VET att laddpumpen fungerar, dock kanske fel inställd. Den är ju termostatstyrd. Bara väldigt konstigt att /om den fungerar så att hela kabeln är strömlös tills pannan är uppe i rätt temperatur. Jag ska testa vrida ned laddpumpen till 0, för då startar den, och mäta strömmen.
Och jag visste ju inte heller vilken av mojängerna som var själva laddpumpen. Är det så alltså att den svarta är själva motorn och automix ct styr riktningen på vattnet i röret genom att öppna o stänga, dvs när det ska cirkulera tillbaka till pannan och när det ska till tankarna. Automixen styr också motorpulsen, HUR den nu kan göra det när den inte är kopplad elektriskt till den lilla svarta vad jag kan se. Magic! (Fyller ut nya insikter med lite gissningar).

dof dof skrev:
Om det är kopplat rätt ska panntemperaturen inte ha något med laddpumpen att göra, enda undantaget är om pannan blir för varm då ska fläkten stanna och pumpen gå. Den styrs av en rökgastermostat (den du bytte) och du ska även ha en driftlampa som tänds vid vredet om pumpen går. Fungerar den lampan? Om pannan är kall kan du ställa omkopplaren i läge drift och sedan vrida ner termostaten till pumpen, då borde du höra om pumpen startar. Fläkten styrs av det lilla vredet under , där ställer man tempen för den.
Precis den går på rökgaserna, har bytt den så vet att den sticker ut i en av rökkanalerna i pannan. Lampan är tyvärr ur funktion, MEN det hörs lite när den går. Och jag vred ned till 0 nyss , som jag fick göra när termostaten var ur funktion, och då startar den. Den har ström! Den fungerar! Det visste jag egentligen men fick lite panik när jag inte kunde mäta ngn ström där.

E Evaab skrev:
Ja den fungerar! Vred ned till noll o den startar och då finns det ström förstås. Puh , hade lite panik och glömde tänka ordentligt.

J jonaserik skrev:
Precis så är det ju att den inte ska vara i gång, fick dock lite panik när det inte var ström där. Den funkar vid inställd temperatur. Puh.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.