35 362 läst · 302 svar
35k läst
302 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
När på dygnet får ni oftast grid reward for nätbalansering och hur många kW tar man emot vid dessa tillfällen?
Vi har effekt avgift sedan länge mellan kl 07-19 och efter det kör vi ingen tvätt eller diskmaskin mm då det är för dyrt så vi och dom flesta kapat topparna redan.
Ser att vi har ca 1-1.5 toppar när vi kommer hem och lagar mat och barnen startat tv, datorer mm och det skulle betyda att man bara skulle kunna ta emot 1-1.5kW för nätbalansering under övrig tid för att inte överskrida max effekt toppen.
Hur skulle det påverka eran grid reward i pengar om ni bara kunde ta emot ca 1kw dagtid?
Vi har effekt avgift sedan länge mellan kl 07-19 och efter det kör vi ingen tvätt eller diskmaskin mm då det är för dyrt så vi och dom flesta kapat topparna redan.
Ser att vi har ca 1-1.5 toppar när vi kommer hem och lagar mat och barnen startat tv, datorer mm och det skulle betyda att man bara skulle kunna ta emot 1-1.5kW för nätbalansering under övrig tid för att inte överskrida max effekt toppen.
Hur skulle det påverka eran grid reward i pengar om ni bara kunde ta emot ca 1kw dagtid?
Har inte analyserat när det sker. Har inte kunnat så något direkt när jag kollar historiken. 1-1,5 kW(h), det är inte höga toppar. 1 kW i 30 s ger ju inte mycket till toppen. Vad har du för uppvärmning. Har du ingen effektavgift mellan 19-7? Gillar inte enheten kW, för ofta är effektavgiften kopplad till hur mycket du tar ut under en timme. Man kan ju ladda elbilen med 11kW i 30 minuter, då blir effekttoppen 5 kW på den timmen. Vilket är 5kWh. Eller 11 kW mellan 11:30-12:30 och ge 5 kW eller 5 kWh klockan 11 och 5 kWh klockan 12.C Crank skrev:När på dygnet får ni oftast grid reward for nätbalansering och hur många kW tar man emot vid dessa tillfällen?
Har luft vatten värmepump. Min topp effekt i januari var 2.6kwh och värmepump drar ca 1kw konstant så resten är hushållsel. Topparna för effekt avgiften räknas endast dagtid 07-19 på vardagar. När man får denna avgift så lär man sig snabbt att flytta disk tvätt mm till kvällstid efter 19, har man en vanlig VVB så kan man spara mycket på att sätta timer på den. Men i mitt fall så finns det inte så mycket utrymme kvar att ta emot någon större effekt för nätbalansering dagtid.N N3rox skrev:Har inte analyserat när det sker. Har inte kunnat så något direkt när jag kollar historiken. 1-1,5 kW(h), det är inte höga toppar. 1 kW i 30 s ger ju inte mycket till toppen. Vad har du för uppvärmning. Har du ingen effektavgift mellan 19-7? Gillar inte enheten kW, för ofta är effektavgiften kopplad till hur mycket du tar ut under en timme. Man kan ju ladda elbilen med 11kW i 30 minuter, då blir effekttoppen 5 kW på den timmen. Vilket är 5kWh. Eller 11 kW mellan 11:30-12:30 och ge 5 kW eller 5 kWh klockan 11 och 5 kWh klockan 12.
Visst kan man ladda dagtid en halvtimme då o då men det blir ändå dyrt ca 5.5kWh * ca 150kr blir ca 750kr extra varje mån i extra effekt avgift.
Hade jag Tibber så skulle jag helst vilja kunna stänga av när balanseringen dagtid då det inte finns mycket utrymme kvar mellan mina lägsta och högsta toppar.
Den enklaste och bästa funktionen skulle vara att. Ladda batteriet på natten om inte solen gjort det på dagen, ladda ur dagtid och nät balansera mellan kl 19-07 samt hela dygnet på helgen. Sedan insteg två kan Tibber göra någon funktion för att kolla toppar dagtid och nätbalansera upp till max nivå på dina toppar.
Problemet är att om dom samtidigt erbjuder funktion för att kapa effekt topparna så jämnas dom ut och då blir det ju typ inget kvar ändå för nät balansering, därför är mitt första förslag det bästa att helt enkelt stänga av denna funktion dagtid när effekt avgiften beräknas.
Kikade lite mer noggrant och ser att jag ligger kanske där omkring också om man tittat på dagen. Tyvärr har jag effektsvgift hela dygnet men hälften räknas mellan 22-06. Men det ska laddas bilar och HV så då drar det iväg ändå. Omkring 6-7 kWh (12-14kWh). Men i övrigt på dagen runt 2 kWh i topp. Innan jag installerade HV.C Crank skrev:Har luft vatten värmepump. Min topp effekt i januari var 2.6kwh och värmepump drar ca 1kw konstant så resten är hushållsel. Topparna för effekt avgiften räknas endast dagtid 07-19 på vardagar. När man får denna avgift så lär man sig snabbt att flytta disk tvätt mm till kvällstid efter 19, har man en vanlig VVB så kan man spara mycket på att sätta timer på den. Men i mitt fall så finns det inte så mycket utrymme kvar att ta emot någon större effekt för nätbalansering dagtid.
Visst kan man ladda dagtid en halvtimme då o då men det blir ändå dyrt ca 5.5kWh * ca 150kr blir ca 750kr extra varje mån i extra effekt avgift.
Hade jag Tibber så skulle jag helst vilja kunna stänga av när balanseringen dagtid då det inte finns mycket utrymme kvar mellan mina lägsta och högsta toppar.
Den enklaste och bästa funktionen skulle vara att. Ladda batteriet på natten om inte solen gjort det på dagen, ladda ur dagtid och nät balansera mellan kl 19-07 samt hela dygnet på helgen. Sedan insteg två kan Tibber göra någon funktion för att kolla toppar dagtid och nätbalansera upp till max nivå på dina toppar.
Problemet är att om dom samtidigt erbjuder funktion för att kapa effekt topparna så jämnas dom ut och då blir det ju typ inget kvar ändå för nät balansering, därför är mitt första förslag det bästa att helt enkelt stänga av denna funktion dagtid när effekt avgiften beräknas.
Visste inte att det var olika mellan nätbolagen, trodde alla hade mellan kl 07-19. Trodde det var någon sorts standard eftersom alla måste införa det innan 2026 och då känns det konstigt om det är olika regler. Kan ju inte vara skoj om man har två elbilar som måste laddas heller. Hur mycket får du betala per kWh i effekt avgift?N N3rox skrev:Kikade lite mer noggrant och ser att jag ligger kanske där omkring också om man tittat på dagen. Tyvärr har jag effektsvgift hela dygnet men hälften räknas mellan 22-06. Men det ska laddas bilar och HV så då drar det iväg ändå. Omkring 6-7 kWh (12-14kWh). Men i övrigt på dagen runt 2 kWh i topp. Innan jag installerade HV.
Har Ellevio så det är 81,25kr / kW i effekttariff. Genomsnittet på månadens tre högsta topparC Crank skrev:Visste inte att det var olika mellan nätbolagen, trodde alla hade mellan kl 07-19. Trodde det var någon sorts standard eftersom alla måste införa det innan 2026 och då känns det konstigt om det är olika regler. Kan ju inte vara skoj om man har två elbilar som måste laddas heller. Hur mycket får du betala per kWh i effekt avgift?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Helt riktigt. Men fick använda samma enhet som avtalet. Även om jag också är inne på kWh. För jag behöver inte betala 11 x 81.25 för att jag laddar bilen med 11kW under 30 minuter utan bara 5x81,25R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Jag försöker lära frun att laga mat över timmen. Då blir uttaget fördelat på två timmar.N N3rox skrev:
Den utbildningen har potential till förbättring...
På Ellevio mäts effekt topparna hela timmar så om möjligt bör man fördela nyttjandet t.ex. tvättmaskin fördelat på två timmar!R Robert-san01 skrev:
Dessutom mäts halva effekt toppen mellan klockan 22.00 till 06.00.
Fast antalet köpta kWh under en timme är ju exakt samma sak som medeleffekten under den timmen.R Robert-san01 skrev:
Enklare att mäta förbrukningen då det är vad alla befintliga elmätare redan gör...
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Sol-styrning av varmvatten-beredare
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Bygga eget hembatteri, hur installera?
Solceller, Solfångare, Solenergi