35 362 läst · 302 svar
35k läst
302 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Jag skulle kört Tibber, då Svea solar inte fått sitt schema att funka och vissa har t.o.m fått sitt batteri upplåste så de kan byta till Tibber.C Crank skrev:
Ja man kan använda batteriet samtidigt som man får GR. Peak-shaving som du efterfrågar kommer komma men är inte där ännu :/C Crank skrev:Kan man använda batteriet för GR lasbalansering i nätet och eget bruk samtidigt? Skulle helst vilja kunna använda batteriet för att kapa effekt topparna då vi har 150kr/kWh i effekt avgift. Med ett batteri så skulle jag kunna kapa ca 3kWh i peak vilket skulle ge en besparing på 450kr/mån under vinterhalvåret, det är mellan kl 17-19 som vi har våra toppar när man lagar mat och ungarna spelar tv-spel eller på sina datorer.
Från Mars när solen börjar steka på så vill man kunna ladda batteriet med solcellerna och driva huset resten av dygnet, kan batteriet vara smart och kanske spara lite effekt till som sista timmarna ifall det skulle ta slut tidigare?
Jag förutsätter att det ska vara en nolla till på Svea solars batteriC Crank skrev:
Men med den utgångspunkten, så är min rekommendation: Låt TJÄNSTEN avgöra valet. Inte vare sig den ena aktören är några tior billigare per månad.
Nu är Tibbers tjänst inte färdigutvecklad, men hittills tycker jag iaf att de verkar gå åt rätt håll. Att väga in alla olika parametrar är komplext och jag förstår att det tar tid att få alla bitar på plats.
Men i slutändan kommer den aktör med bäst programmerare / utvecklarteam att vinna.
Som jag skrivit förr här, jag står ännu på sidlinjen och kollar på.
Den aktör som först får fram en stabil algoritm som kan peakshava min hushållsel, ladda på batteriet vid sol, lånar ut batteriet för lastbalansering när det INTE krockar med övriga behov, och ladda ur på dyra timmar.... DEN kommer få mina slantar.
Inte den som prispressar mest.
Besparingarna från en välavvägd tjänst bör kunna vinna tillbaks många hundralappar / mån.
Så, Januari är nu bakom oss. Hur gick månaden för er med HV?
Jag förstår att Grid Rewardsen fortf följer någon slags schablonmodell, men vore ändå kul att höra:
1 - Vilken config? (e.g. 1xHV @ 13,3)
2 - Elområde
3 - GR ersättning och genomsnittspris (kanske t.o.m. jmf mot förra Jan om det finns)
4 - Ev. egna kommentarer... eller annat jag glömt
Hoppas min nyfikenhet inte upplevs som "pushig" men det är ju så intressant att höra lite konkreta use cases, siffror, reflektioner hur man upplever batteriet, osv.
Jag förstår att Grid Rewardsen fortf följer någon slags schablonmodell, men vore ändå kul att höra:
2 - Elområde
3 - GR ersättning och genomsnittspris (kanske t.o.m. jmf mot förra Jan om det finns)
Hoppas min nyfikenhet inte upplevs som "pushig" men det är ju så intressant att höra lite konkreta use cases, siffror, reflektioner hur man upplever batteriet, osv.
1. 2 st HV @ 6,65kWhDizzy00 skrev:
2 - Elområde
2. SE3
3. 969,86 kr för HV och 43,19 kr för bilar. Totalt 1013,05kr. 2,3 öre/kWh
4. Har effekttariff så hoppas snart dem fixar peak shaving och att man kan ställa in vad effekttariffen är. För just nu upplever jag att det är batteriet som skapar mina toppar. Har två elbilar som ska laddas på natten också. Dessa är inställda på smartladdning så Tibber ”vet” hur mycket som ska laddas i bilar och i HV men upplever det som att HV inte vill smygladda under längre tid. Utan det ska göras vid ett tillfälle. Vilket kanske inte riktigt går för då laddar bilarna. Så i första månaden med effekttariff gav ett snitt på 7,4 kW. (7,9, 7,3 och 6,8) men blir väl lite bättre när solen kommer igång för då ska laddning av batteri förhoppningsvis ske på dagen istället. Sedan har jag väl ett system som gör det svårt för HV att veta om det är solproduktion eller inte då jag har en Ferroamp Energyhub som fasbalanserar. Dels gör den att batteriet kan börja ladda tidigare då jag upplever det som att HV alltid laddar jämnt över faserna, men det ser också ut som jag har solproduktion när den fasbalanserar. Sedan har jag följt min egenanvändning av solproduktionen men det vet jag inte hur jag ska göra nu. Men är överlag nöjd, det tuggar på, har väl varit någon störning men det har löst sig med en omstart.
Nu sattes en ny effekttopp 1/2, av att batteriet laddade med 12kW kl 06… men hann stoppa det efter 30 min. Men skulle vilja att det fanns något smidigt sätt att blocker/stoppa laddningen.
1. En 13,3kwhDizzy00 skrev:
2 - Elområde
2. SE4
3. GR känns fortfarande syntetisk här

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Januari 2025 och 2024

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
4. Då vi har haft överskott så har det blivit 0kr räkningar. Ända som vi inte har löst är smarta och batteri laddning samtidigt med 16A. Annars nöjd
AriNie skrev:
Går det inte att ställa in så att den inte laddar bilen dom timmarna man har effekt avgift, vi har 150kr/kWh så det kan bli dyrt ifall den börjar ladda då.N N3rox skrev:1. 2 st HV @ 6,65kWh
2. SE3
3. 969,86 kr för HV och 43,19 kr för bilar. Totalt 1013,05kr. 2,3 öre/kWh
4. Har effekttariff så hoppas snart dem fixar peak shaving och att man kan ställa in vad effekttariffen är. För just nu upplever jag att det är batteriet som skapar mina toppar. Har två elbilar som ska laddas på natten också. Dessa är inställda på smartladdning så Tibber ”vet” hur mycket som ska laddas i bilar och i HV men upplever det som att HV inte vill smygladda under längre tid. Utan det ska göras vid ett tillfälle. Vilket kanske inte riktigt går för då laddar bilarna. Så i första månaden med effekttariff gav ett snitt på 7,4 kW. (7,9, 7,3 och 6,8) men blir väl lite bättre när solen kommer igång för då ska laddning av batteri förhoppningsvis ske på dagen istället. Sedan har jag väl ett system som gör det svårt för HV att veta om det är solproduktion eller inte då jag har en Ferroamp Energyhub som fasbalanserar. Dels gör den att batteriet kan börja ladda tidigare då jag upplever det som att HV alltid laddar jämnt över faserna, men det ser också ut som jag har solproduktion när den fasbalanserar. Sedan har jag följt min egenanvändning av solproduktionen men det vet jag inte hur jag ska göra nu. Men är överlag nöjd, det tuggar på, har väl varit någon störning men det har löst sig med en omstart.
Nu sattes en ny effekttopp 1/2, av att batteriet laddade med 12kW kl 06… men hann stoppa det efter 30 min. Men skulle vilja att det fanns något smidigt sätt att blocker/stoppa laddningen.
Du kan styra mot effektavgift (men fungerar inte med två taxor ännu). Annars får man ställa in det i bilen eller laddaren (zaptec har schema som fungerar med GR, Easee kan man föra ett API anrop till).C Crank skrev:
Är dessa HomeVolt batterier låsta till den man köper dom av tex Tibber eller Svea solar? Och hur är det med andra avgifter tex Avi avgift? Kanske inte så skoj att låsa in sig hos en leverantör som kanske börjar höja fasta avgifter i framtiden när dom har en stor inlåst kundbas.
De värkar vara låste hos Svea solar (folk har lyckats bytta till Tibber efter påtryckningar, men inte hört en enda bytta till Svea) Det ska komma öppet api till dem (iaf Tibber) så är indirekt låst där tills dess.C Crank skrev:
Tibber har inga avi iaf.
Du behöver inte ladda alls, du får betalt för när Tibber går in och startar laddningen pga för mycket kapacitet i nätet alt avbryter laddningen på bilen om kapaciteten är för låg.C Crank skrev:
Grid Rewards är egentligen att du får betalt när du stöttar nätet
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Sol-styrning av varmvatten-beredare
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Bygga eget hembatteri, hur installera?
Solceller, Solfångare, Solenergi