35 362 läst · 302 svar
35k läst
302 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Verkar ju galet om man inte kan ställa in tider när man inte vill ladda batteriet från nätet pga effekt avgifter. Tänk om den börjar ladda både batteri och bil 5 + 11 kWh då skulle det kosta mig 16*150kr =2400kr extra i nätavgift.AriNie skrev:
Har räknat mycket och även om man bara laddar batteriet och bilen på natten så får jag väldigt svårt att räkna hem kostnaden 70kkr för ett batteri. Inkomster för nät balansering sjunker stadigt och blir lägre ju fler som skaffar batteri då fler skall dela på kakan också.
Att lagra och använda egen el är inte heller nåt man tjänar så mycket på, kollade sommaren fakturor och köper väldigt lite el då kanske och i september 177kWh så där kanske jag skulle kunna tjäna 150kr och en 50lapp juni-augusti på att lagra och använda min sol el.
Tycker 13.3kWh batteri är för lite också, vill att värmepumpen ska kunna dra ca 1kW under dom 12 timmar med effekt avgift samt att ha lite marginal kvar för att kapa topparna mellan kl 17-19 när alla kommer hem och lagar mat och startar datorer o tv spel. Sen behöver jag ytterligare marginal för att det skall vara brukligt efter 5-10års degradering. Så jag skulle då behöva ett batteri på 20kWh för att verkligen ha nytta av det. Annars är det ju rätt värdelöst om det är urladdat kl 15.
Är teknik nörd och vill ha det senaste men samtidigt känns det som att det är bättre att avvakta och bevaka utvecklingen. Tror att om kanske 5 år så köper man säkert 20kWh batteri för 70000kr utan bara bidrag och med bättre kem som ger längre hållbarhet och lägre degradering.
Hade vart riktigt skoj att jobba med utveckling av dessa nya appar och smarta funktioner. Tyvärr känns det som att det är många glada amatörer som programmerar dessa buggiga appar idag och tror varken Tibber eller Svea Solar har tillräckligt med pengar för att bygga upp ett riktigt professionellt utvecklingsteam heller. Kanske det bästa vore om dom tillsammans tog fram en gemensam mjukvaruplattform med riktig AI som dom senare kan skräddarsy och anpassa för just deras tjänster och kundgrupper.
Misstänker tyvärr att dom snart blir rejält omkörda av Huawei som har enorma resurser att tillgå inom den detta stora bolag.
Stora bolag är sällan speciellt snabbrörliga. Huaweis webapi för växelriktare är på typiskt kinesiskt vis i princip oanvändbart, men ser helt ok ut som skärmdumpar...C Crank skrev:Verkar ju galet om man inte kan ställa in tider när man inte vill ladda batteriet från nätet pga effekt avgifter. Tänk om den börjar ladda både batteri och bil 5 + 11 kWh då skulle det kosta mig 16*150kr =2400kr extra i nätavgift.
Har räknat mycket och även om man bara laddar batteriet och bilen på natten så får jag väldigt svårt att räkna hem kostnaden 70kkr för ett batteri. Inkomster för nät balansering sjunker stadigt och blir lägre ju fler som skaffar batteri då fler skall dela på kakan också.
Att lagra och använda egen el är inte heller nåt man tjänar så mycket på, kollade sommaren fakturor och köper väldigt lite el då kanske och i september 177kWh så där kanske jag skulle kunna tjäna 150kr och en 50lapp juni-augusti på att lagra och använda min sol el.
Tycker 13.3kWh batteri är för lite också, vill att värmepumpen ska kunna dra ca 1kW under dom 12 timmar med effekt avgift samt att ha lite marginal kvar för att kapa topparna mellan kl 17-19 när alla kommer hem och lagar mat och startar datorer o tv spel. Sen behöver jag ytterligare marginal för att det skall vara brukligt efter 5-10års degradering. Så jag skulle då behöva ett batteri på 20kWh för att verkligen ha nytta av det. Annars är det ju rätt värdelöst om det är urladdat kl 15.
Är teknik nörd och vill ha det senaste men samtidigt känns det som att det är bättre att avvakta och bevaka utvecklingen. Tror att om kanske 5 år så köper man säkert 20kWh batteri för 70000kr utan bara bidrag och med bättre kem som ger längre hållbarhet och lägre degradering.
Hade vart riktigt skoj att jobba med utveckling av dessa nya appar och smarta funktioner. Tyvärr känns det som att det är många glada amatörer som programmerar dessa buggiga appar idag och tror varken Tibber eller Svea Solar har tillräckligt med pengar för att bygga upp ett riktigt professionellt utvecklingsteam heller. Kanske det bästa vore om dom tillsammans tog fram en gemensam mjukvaruplattform med riktig AI som dom senare kan skräddarsy och anpassa för just deras tjänster och kundgrupper.
Misstänker tyvärr att dom snart blir rejält omkörda av Huawei som har enorma resurser att tillgå inom den detta stora bolag.
1. 1xHV@6,6Dizzy00 skrev:
Så, Januari är nu bakom oss. Hur gick månaden för er med HV?
Jag förstår att Grid Rewardsen fortf följer någon slags schablonmodell, men vore ändå kul att höra:
1 - Vilken config? (e.g. 1xHV @ 13,3)
2 - Elområde
3 - GR ersättning och genomsnittspris (kanske t.o.m. jmf mot förra Jan om det finns)
4 - Ev. egna kommentarer... eller annat jag glömt
Hoppas min nyfikenhet inte upplevs som "pushig" men det är ju så intressant att höra lite konkreta use cases, siffror, reflektioner hur man upplever batteriet, osv.
2. SE3
3. GR 613,35kr
4. Köpte den lilla som ett test för utvärdering. Är nöjd än så länge och funderar på att komplettera med en till på 13,3 för att komma upp i kapacitet.
Får se om de kör nån ny kampanj under våren.
Redigerat:
Ursäkta sent svar...N N3rox skrev:
Låter ändå som ganska fina siffror.
En tusing i GR och ett genomsnittspris på 2,3 öre (!!) är ju kanon. Får man fråga vad du har för uppvärmning av hemmet? Är det ngt som konsumerar el (elpanna, FLVM, LLVM) eller kör du fjärrvärme/gaspanna/dyl. Gissar på ngn av de förstnämnda med tanke på du investerat i 2 x HV.
Hur många kWh förbrukade du.. EDIT: Såg nu i skärmdumpen!
Apropå effekttariff, så ja, det där måste vara lite frustrerande att HV just nu snarare ligger och spär på effekttopparna.
Håller tummarna för att de kommer igång med peak shaving snart.
Angående effektavgiften så kommer peak shaving och det finns en värld utanför Stockholm som inte har den ännuC Crank skrev:Verkar ju galet om man inte kan ställa in tider när man inte vill ladda batteriet från nätet pga effekt avgifter. Tänk om den börjar ladda både batteri och bil 5 + 11 kWh då skulle det kosta mig 16*150kr =2400kr extra i nätavgift.
Dock är ditt sista påstående helt galet, Huawei har haft sin Emma modul länge eller t.o.m längst och är inte så bra. Detta är samma postande som Oracle kan göra ett bra sjukvård system till Västra Götaland, haha.
Samt Svea solar är ett bolag jag aldrig skulle köpa då de vill äga alla delar men gör dåligt jobba på allt istället. Tibber har iaf sysslat med integrationer och smarta lösningar som sin affärs idé.
Det är ju rätt konstigt att dom inte kan fixa så att batteriet enbart laddas under timmar utan effekt avgift, måste ju vara superenkelt och snabbt att fixa.B buffyin skrev:Angående effektavgiften så kommer peak shaving och det finns en värld utanför Stockholm som inte har den ännu
Dock är ditt sista påstående helt galet, Huawei har haft sin Emma modul länge eller t.o.m längst och är inte så bra. Detta är samma postande som Oracle kan göra ett bra sjukvård system till Västra Götaland, haha.
Samt Svea solar är ett bolag jag aldrig skulle köpa då de vill äga alla delar men gör dåligt jobba på allt istället. Tibber har iaf sysslat med integrationer och smarta lösningar som sin affärs idé.
Däremot så kan man tycka att det inte borde vara någon effekt avgift alls ifall man tar emot effekt för last balansering av nätet, men det är nog lite mer komplicerat att fixa då allt måste synkas med alla parters system typ nätleverantören/tibber/batteriägaren.
Huaweis batteri system har jag ingen direkt koll på, men med tanke på att dom kan göra avancerade mobiler och mobilsystem så borde dom lätt kunna fixa ett superbra batteri system med smart AI.
Effektavgiften är inte så enkel då den påverkar hela schemat som genereras. De har precis fått det att funkar bra och jobbar med GR så tippar det kommer efteråt (kräver nog en del testning). Samt att effektavgiften för biladdning finns men inte för två olika perioder (ännu).C Crank skrev:Det är ju rätt konstigt att dom inte kan fixa så att batteriet enbart laddas under timmar utan effekt avgift, måste ju vara superenkelt och snabbt att fixa.
Däremot så kan man tycka att det inte borde vara någon effekt avgift alls ifall man tar emot effekt för last balansering av nätet, men det är nog lite mer komplicerat att fixa då allt måste synkas med alla parters system typ nätleverantören/tibber/batteriägaren.
Huaweis batteri system har jag ingen direkt koll på, men med tanke på att dom kan göra avancerade mobiler och mobilsystem så borde dom lätt kunna fixa ett superbra batteri system med smart AI.
Man skulle kunna ändra säkring storlek i webbui. Men kan nog ställa till med schemat man får.
Intressant, tack för siffror!B buffyin skrev:
Ser att vi har vädligt lika förutsättningar.
Jag bor också i SE4, använder ca 1800 kWh i Januari, och snittade 1,13 kr / kWh i Jan 2024 (du 1,15 kr, dvs innan du skaffade HV)
Detta Jan 2025 ser man dock hur vägarna skiljs åt.
Jag snittade 0,81 kr (har som sagt ingen HV) medans du klockar in på 0,16 kr / kWh.
Enda GR som trillar in hos mig är via elbil.
En intressant reflektion här är att GR verkar skilja STORT beroende på vilken bil man har. Eller egentligen handlar det nog om hur väl Tibbers integration är med just ens bilmärke/modell.
Jag har nyligen bytt från en liten Fiat 500e (som hade ganska basic stöd i Tibber)
De flesta månader under 2024 fick jag runt 20 spänn / mån i GR. Några enstaka månader kunde de kliva upp runt 50-60 kronor.
I slutet av förra månaden bytte jag till en Tesla. Natt och dag i integrationen. GR håller ständigt på att pausa, stödja, starta igen, osv... den parerar på ett helt annat sätt.
Senaste veckan har GR tickat upp ungefär 10 kronor / dag (istället för 20 kr / mån)
Såklart ännu för tidigt att extrapolera dessa siffror ut över en månad. Men om det inte handlar om ngn särskild avvikelse på senare, så verkar jag iaf kunna se fram emot betydligt bättre GR framöver.
Redigerat:
Förstår inte vad som skall testas mer än att den laddar eller inte laddar under en viss tidsperiod på vardagar. För det är ju inte svårare än att helt stänga av all Batteri och bil laddning GR mellan kl 07-19 när det är effekt avgift. Jag har funktionen redan i dag på min laddbox till bilen där har jag ställt in att den inte får ladda på vardagar melllan kl 07-19.B buffyin skrev:Effektavgiften är inte så enkel då den påverkar hela schemat som genereras. De har precis fått det att funkar bra och jobbar med GR så tippar det kommer efteråt (kräver nog en del testning). Samt att effektavgiften för biladdning finns men inte för två olika perioder (ännu).
Man skulle kunna ändra säkring storlek i webbui. Men kan nog ställa till med schemat man får.
För att schemat är mer komplicerat (och det är därför man väljer Tibber). än att ladda eller inte ladda. Den tar höjd för kommande elpriser, sol rapport. Batteriet måste ta höjd om du haft toppar redan, ska den inte ladda då?C Crank skrev:Förstår inte vad som skall testas mer än att den laddar eller inte laddar under en viss tidsperiod på vardagar. För det är ju inte svårare än att helt stänga av all Batteri och bil laddning GR mellan kl 07-19 när det är effekt avgift. Jag har funktionen redan i dag på min laddbox till bilen där har jag ställt in att den inte får ladda på vardagar melllan kl 07-19.
Blir en hel del nya parametrar än bara ladda eller inte.
hade man redan 4kw toppar eller solceller så är dessa två laddningar (se bilder) ok. Folk med elbil är detta inte problem, men hur hantera dem utan?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvärmning: FLVP med uppvärmd tilluft 671 kWh (Nibe F750 + SAM42)Dizzy00 skrev:
Ursäkta sent svar...
Låter ändå som ganska fina siffror.
En tusing i GR och ett genomsnittspris på 2,3 öre (!!) är ju kanon. Får man fråga vad du har för uppvärmning av hemmet? Är det ngt som konsumerar el (elpanna, FLVM, LLVM) eller kör du fjärrvärme/gaspanna/dyl. Gissar på ngn av de förstnämnda med tanke på du investerat i 2 x HV.
Hur många kWh förbrukade du.. EDIT: Såg nu i skärmdumpen!
Apropå effekttariff, så ja, det där måste vara lite frustrerande att HV just nu snarare ligger och spär på effekttopparna.
Håller tummarna för att de kommer igång med peak shaving snart.
Elbilar: 835,86 kWh fördelat på två bilar.
Solproduktion: 114,4 kWh
Såldel: 48 kWh
GR för bilarna har minskat, tror det är kopplat till HV-batterierna. Oktober 2024 snitt 6,22 kr /dag vissa dagar var GR upp till 24 kr, andra dagar 0 kr. Nu i januari är snittet istället 1,39 kr/dag.
Gillar inte hur dem presenterar snittet för enligt offpeak så var mitt snitt 52,9 öre/kWh i januari. Men GR gör ju så att "snittet" blir lägre. Men egentligen är det ju bara att den tar och räknar ifrån på min elräkning. Vill egentligen att Tibber presenterar verkligt snitt och sedan så borde GR ligga under Analys så att man ser en summering och köp, såld och ersättning övrigt Vilket ger ett snitt elpris på xx öre/kWh.
Jag har ställt ner min huvudsäkring i webgränsnittet i HV för att inte segla i väg för mycket med effekten. Nu i natt hade jag två bilar som behövde ladda från 22 till 06.. Då fanns det knappt utrymme för batteriet, kanske 1-2 kW per timme. Men sedan när bilarna slutade ladda vid 06... Då gasade batteriet iväg, så då fick jag gå in lokalt och skapa ett egen schema som laddade på lägre effekt under längre tid.
Hojta till om det finns fler frågor.
Kul, ja jag måste säga att jag är nöjd att jag gjorde det, allting är inte perfekt men när jag ser hur det går för de andra märkena så förstärker det känslan av att detta nog är rätt häst i racet. Jag tror alla premiumbatterier är tillräckligt bra men styrningen är det som skiljer, Tibber är i grunden ett mjukvarubolag och jag tror att de har störst chans att lösa det, det krävs nog också att det utvecklas lokalt eftersom mycket är lands och i nästa steg nätleverantörspecifikt och det tror jag aldrig att de stora tillverkarna kommer lösa.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Sol-styrning av varmvatten-beredare
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Bygga eget hembatteri, hur installera?
Solceller, Solfångare, Solenergi