Ser att han placerat sugen strax bredvid bladet, undrar om det är någon praktisk skillnad jmf med vectrex och nanos variant där bladet liksom går igenom sugen..

Med tanke på corioliskrafter så får man hoppas att suget sitter på rätt sida bladet i förhållande till sida om ekvatorn man bor på :p

Lyfter den här tråden. Vad är rimligt att betala för en Inca 342.186 - 03, alltså en sådan som som diskuterats här. Och vad betyder -03? Är det kanske generation 3 eller modell 3 eller något?

A andrho skrev:
Lyfter den här tråden. Vad är rimligt att betala för en Inca 342.186 - 03, alltså en sådan som som diskuterats här. Och vad betyder -03? Är det kanske generation 3 eller modell 3 eller något?
Det beror på skick och ditt behov.

Någonstans mellan 1-3k kanske.

Absolut inte över 1000:- för en sådan.

M mlkjhr skrev:
Absolut inte över 1000:- för en sådan.
Vad baserar du det svaret på?

En Inca är betydligt bättre än motsvarande bandsåg du kan köpa ny för 1000kr..

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator skrev: "Vad baserar du det svaret på?
En Inca är betydligt bättre än motsvarande bandsåg du kan köpa ny för 1000kr."

Förvisso men dom brukar gå på blocket för max 1000:-.
Jag gav bort min men det är ju jag det! :)

M mlkjhr skrev:
Frustrator skrev: "Vad baserar du det svaret på?
En Inca är betydligt bättre än motsvarande bandsåg du kan köpa ny för 1000kr."

Förvisso men dom brukar gå på blocket för max 1000:-.
Jag gav bort min men det är ju jag det! :)
Beror nog på var man bor, här på västkusten brukar de pendla mellan 1.5-3k ungefär, ibland ner mot 1k men det är sällsynt.

Frustrator Frustrator skrev:
Beror nog på var man bor, här på västkusten brukar de pendla mellan 1.5-3k ungefär, ibland ner mot 1k men det är sällsynt.
Instämmer, de som säljs för 1000-lappen är snarare ett undantag av säljare som går ut för billigt. Ibland är det svårt för säljaren att få över tre tusen. Beror på skick och hur uttråkade folk på byggahus är.

S steffeb skrev:
Såg förresten en superfin rullbänk på nyöppnade Ikea Borlänge som måste vara tänkt för att ha maskiner på. :)
Den fick sig en släng av Biltemas suveräna illaluktande röda lackfärg: 36716. Obehandlat trä innan.

[bild]
Hej Jag har just köpt en exakt likadan och du kan köpa sågband på jula som är 1870 mm långa och sen måste du justera bladet så att tänderna på bladet ligger precis utanför hjulens kant och se till att du justerar klossarna som ligger mot bladet inte nuddar bladet, gärna 1 mm från bladet och att kullagersrullarna bara toutchar bladet. smörj lager och även delen där du höjer och sänker såghöjden. men börja med att rengöra den ordentligt och vipps så har du en kanonsåg.

T trägnagaren jonsered skrev:
Hej Jag har just köpt en exakt likadan och du kan köpa sågband på jula som är 1870 mm långa och sen måste du justera bladet så att tänderna på bladet ligger precis utanför hjulens kant och se till att du justerar klossarna som ligger mot bladet inte nuddar bladet, gärna 1 mm från bladet och att kullagersrullarna bara toutchar bladet. smörj lager och även delen där du höjer och sänker såghöjden. men börja med att rengöra den ordentligt och vipps så har du en kanonsåg.
Nej. Prova att justera klossarna så de ligger 0,1mm eller helst lite närmare bladet.

Är hjulet bomberat på dessa sågar? Om så är fallet så rekommenderar jag att ha botten på urgröpningen framför varje tand centrerad på hjulet (a la Snodgrass).

I övrigt är det såklart bra att rengöra och smörja.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nej. Prova att justera klossarna så de ligger 0,1mm eller helst lite närmare bladet.

Är hjulet bomberat på dessa sågar? Om så är fallet så rekommenderar jag att ha botten på urgröpningen framför varje tand centrerad på hjulet (a la Snodgrass).

I övrigt är det såklart bra att rengöra och smörja.
Nej inca-sågarna har flata hjul.
När jag hade en Inca körde jag med 1papper tjockt som lagom mellanrum

Hej jag hoppar på denna tråden med min egen Inca såg model 342.186.
Går igenom den och upptäcker att "guide rullarna" eller styr rullarna är rejält slitna varav en fallit sönder totalt.
Vet någon var man kan få tag i nya?

• Sliten styrrulle till Inca såg, delvis sönderfallen, på en arbetsyta med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på Inca sågmodell 342.186 med slitna styrullar vid sågbladet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dj1927 Dj1927 skrev:
Hej jag hoppar på denna tråden med min egen Inca såg model 342.186.
Går igenom den och upptäcker att "guide rullarna" eller styr rullarna är rejält slitna varav en fallit sönder totalt.
Vet någon var man kan få tag i nya?
Exv Biltema, är vanliga kullager om jag inte missminner mig.

Ja speciellt den undre ser lite sliten ut.
Det är bara vanliga kullager, knacka av, knacka på.
Ska kolla om jag hittar typen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.