47 150 läst · 98 svar
47k läst
98 svar
Hjälp med inca bandsåg
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Ser att han placerat sugen strax bredvid bladet, undrar om det är någon praktisk skillnad jmf med vectrex och nanos variant där bladet liksom går igenom sugen..
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Frustrator skrev: "Vad baserar du det svaret på?
En Inca är betydligt bättre än motsvarande bandsåg du kan köpa ny för 1000kr."
Förvisso men dom brukar gå på blocket för max 1000:-.
Jag gav bort min men det är ju jag det!
En Inca är betydligt bättre än motsvarande bandsåg du kan köpa ny för 1000kr."
Förvisso men dom brukar gå på blocket för max 1000:-.
Jag gav bort min men det är ju jag det!
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Beror nog på var man bor, här på västkusten brukar de pendla mellan 1.5-3k ungefär, ibland ner mot 1k men det är sällsynt.M mlkjhr skrev:
Instämmer, de som säljs för 1000-lappen är snarare ett undantag av säljare som går ut för billigt. Ibland är det svårt för säljaren att få över tre tusen. Beror på skick och hur uttråkade folk på byggahus är.Frustrator skrev:
Hej Jag har just köpt en exakt likadan och du kan köpa sågband på jula som är 1870 mm långa och sen måste du justera bladet så att tänderna på bladet ligger precis utanför hjulens kant och se till att du justerar klossarna som ligger mot bladet inte nuddar bladet, gärna 1 mm från bladet och att kullagersrullarna bara toutchar bladet. smörj lager och även delen där du höjer och sänker såghöjden. men börja med att rengöra den ordentligt och vipps så har du en kanonsåg.S steffeb skrev:
Nej. Prova att justera klossarna så de ligger 0,1mm eller helst lite närmare bladet.T trägnagaren jonsered skrev:Hej Jag har just köpt en exakt likadan och du kan köpa sågband på jula som är 1870 mm långa och sen måste du justera bladet så att tänderna på bladet ligger precis utanför hjulens kant och se till att du justerar klossarna som ligger mot bladet inte nuddar bladet, gärna 1 mm från bladet och att kullagersrullarna bara toutchar bladet. smörj lager och även delen där du höjer och sänker såghöjden. men börja med att rengöra den ordentligt och vipps så har du en kanonsåg.
Är hjulet bomberat på dessa sågar? Om så är fallet så rekommenderar jag att ha botten på urgröpningen framför varje tand centrerad på hjulet (a la Snodgrass).
I övrigt är det såklart bra att rengöra och smörja.
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Nej inca-sågarna har flata hjul.Daniel_N skrev:
När jag hade en Inca körde jag med 1papper tjockt som lagom mellanrum
Hej jag hoppar på denna tråden med min egen Inca såg model 342.186.
Går igenom den och upptäcker att "guide rullarna" eller styr rullarna är rejält slitna varav en fallit sönder totalt.
Vet någon var man kan få tag i nya?
Går igenom den och upptäcker att "guide rullarna" eller styr rullarna är rejält slitna varav en fallit sönder totalt.
Vet någon var man kan få tag i nya?
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg