Stämmer.
Denna sågen gjordes i flera år och finns säkert i lite olika utföranden. Tilläggas kan att även om du har dammsugning enligt Ola's bilder så lämnar den en del övrigt att önska. Det samlas en hel del spån inuti maskinen som man får tömma med jämna mellanrum.

J Jan271 skrev:
Stämmer.
Denna sågen gjordes i flera år och finns säkert i lite olika utföranden. Tilläggas kan att även om du har dammsugning enligt Ola's bilder så lämnar den en del övrigt att önska. Det samlas en hel del spån inuti maskinen som man får tömma med jämna mellanrum.

Förslag på lösning?

Lime113 Lime113 skrev:
Förslag på lösning?
Jag tror på att göra en kopia av vectrex och nanos suglösning.

Frustrator Frustrator skrev:
Jag tror på att göra en kopia av vectrex och nanos suglösning.
Och skära upp originalhöljet?

Hade nog byggt ett som funkar med höljet av, och sen när det är optimalt börjat filura på modd av höljet (eller ersatt det med ngt annat och sparat skalet)

Dålig att citera men Lime113 du frågade om lösningar.
Som sagt, jag tycker att originallösningen (som jag har) fungerar dåligt. Blir en del spån på bordet och på golvet, och en hel del spån samlas inuti maskinen i alla skrymslor och vrår som finns där. Kanhända att jag har för dåligt sug, kopplat till en spånsug (stor volym, litet undertryck), kanske ska prova med en dammsugare (liten volym, stort undertryck).
Tror att originallösningen är för öppen och inte kapslar inte klingan tillräckligt, dock svårt att åstadkomma nåt bättre, det finns inte mycket plats mellan undre bladstyrning och punkten där klingan möter undre hjulet.

Jag har sett nån lösning där någon tagit upp ett hål i nedre högra hörnet av framstycket (plasten) och anslutet en slang där, kanske kan hjälpa för det som samlas inuti.

Men sen kan man fundera på hur mycket det egentligen gör. Det blir ju inte mycket damm, utan sågspån som bara skräpar ner, inte damm som yr runt. Dock har jag en misstanke, min såg börjar vibrera efter ett tag och det blir bättre efter rengöring. Jag tror att det samlas spån på det övre hjulet som gör att den börjar vibrera och har planer på att fixa en avstrykare till det övre hjulet, nåt i stil med den som finns till det undre. När jag kört en stund är det under hjulet nästan rent, på det övre sitter sågspån fast i gummit. Jag brukar skrapa bort det med sidan av ett stämjärn samtidigt som jag snurrar på hjulen för hand.

I ditt fall som tydligen har en modell utan dammsamling alls, ja det kommer i alla fall att bli bättre om du plankar originallösningen som ser ut precis som Ola's bilder, och ja, då måste du såga i plasten.

Det kan gå att få tag i sugdelen som reservdel med lite tur. Jag har en reservdelslista och tror att det fortfarande går att beställa. Eller modda ett dammsugaremunstycke eller värmebehandla ett avloppsrör. Eller cadda och printa (för dom som kan).

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Bra ide Frustrator, tänkte jag inte på.
Men bara att köra sågen utan hölje som man får göra för att justera klingan är hur läskigt som helst. Står alltid på baksidan då. Vill inte ens tänka på vad en sån förlupen klinga kan göra med fingrarna.

J Jan271 skrev:
Men bara att köra sågen utan hölje som man får göra för att justera klingan är hur läskigt som helst. Står alltid på baksidan då. Vill inte ens tänka på vad en sån förlupen klinga kan göra med fingrarna.
Med en plywoodskiva, lite distanser och en sticksåg går det enkelt att göra ett temporärt skydd.

Håller med om att det är läskigt, och onödig risk, att bara helt utan skydd.

Är ganska övertygad att det går att cadda och 3d printa en lösning som passar ovanför den undre bladstyrningen. Nu har jag ingen Inca längre så ni får cadda själv;)

@vectrex klosslösning som jag med stolthet snott o moddat lite tar i princip allt spån, stor skillnad mot Incan. Borde gå att göra nåt som kommer in hyfsat smalt/med låg bygghöjd parallellt med bordet och övergår i en cylindrisk form ovanför styrningen.

...alternativt bygg en box/rör som innesluter de nedre styrningarna.

Redigerat:
Stort tack till @Jan271 @Frustrator @Ola C @vectrex med flera för alla goda råd.

Ola du tänker på följande inlägg från Vectrex eller? (För spårbarhetens skull)

V vectrex skrev:
Tack nanowire!
Du satte griller i huvudet på mig och jag började fundera på något mer "permanent" som skulle fungera med dammsugare!

Det blev verkligen lyckat! Otroligt effektivt. Skulle säga att det tar mer än 99% av dammet.
Enda nackdelen är att man måste montera bort det när man ska byta blad, men det är väldigt enkelt tack vare lösningen med tumskruvar. Dessutom måste det bort om bordet skall vinklas mer än ca 15 grader.

Bilder säger mer än 1000 ord!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Monterad på plats under sågbordet!
[bild]

[bild]

[bild]

• Gilla
Jan271
  • Laddar…
Nu har ni ju satt griller i huvet på mig med, abbans, finns ju så mycket att fixa.

Ola C Ola C skrev:
@Jan271 @Lime113 såg precis denna på ukworkshop, ser riktigt bra ut.

[länk]
Snyggt det blir att beställa en 3D print! :D

Sicken kille till att fixa. Ser kanon ut, tack för tipset Ola.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.