Köpte 1874 i längd, står så i manualen på bladöversikten på en av sidorna (står även 1850 på annat ställe)

• Gilla
C.Bernhard
  • Laddar…
Här kommer lite bilder på hur dammsugsmunstycket ser ut. Orkade inte skruva av det eftersom man är tvungen att skruva av undre bladstyrningen isåfall. Hursomhelst, munstycket är väl 30 brett på rektangulära stället, borde finnas passande urtag i kåpan så bygger man nytt får man passa in det där. Munstycket skruvas fast bakifrån.

Vet inte riktigt vad som är enklast om man ska bygga själv, det är en rätt lurig form att få till med övergång från cirkulär till rektangulär form. Sånt där vanligt plattmunstycke till dammsugaren kanske får plats men det kan bli lite trångt i kanalen.

DSC_1136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1137.jpg
Skapa konto
DSC_1138.jpg
Skapa konto

• Gilla
GUBE
  • Laddar…
Rent spontant så liknar det där ett 50 mm avloppsrör som man värmt och klämt ihop. Det kanske skulle kunna vara ett sätt att göra det på om det finns plats nedåt?

• Gilla
C.Bernhard
  • Laddar…
Man får kanske inte nämna det här men jag gjorde en sökning på "Bandsaw på "piratbukten" och då dök det upp 2 filmer och en bok för den som vill grotta ner sig rejält i bandsågar. :)

Hej, har också köpt mig en Inca. Vet någon var man får tag på reservkullager till hjulen? Jag har en viss vibration i maskinen och känns som övre hjulet glappar mot axeln.

Lättast är väl att mäta vad det är för dimension på kullagret? Därefter kan du ju kolla Swedol, Classe (om de har sådant fortfarande), kullagerföretag i dina hemtrakter osv. Brukar mycket sällan vara några udda produkter i den typen av maskiner.

Det sitter öppna rulllager i det över hjulet där rullarna går direkt mot axeln. Tittade bara lite snabbt när jag gjorde rent min maskin, men det såg lite special ut. :)

Redigerat:
Hej
Längden enligt manual är 1860 mm.
Säljs bl.a. av Slöjd-detaljer.se
Jag har själv köpt av dem till min såg.

Hej
Längden enligt manual är 1850 mm.
Säljs bl.a. av Slöjd-detaljer.se
Jag har själv köpt av dem till min såg.

1850 eller 1860?

Ola C Ola C skrev:
Har också en likadan såg, grymt nöjd med den till det jag använt den till. Bladlängden är specad till 1850mm men några mm hit eller dit spelar ingen jätteroll.

Vad jag läst mig till och själv testat klarar den att spänna upp till 12mm eller 1/2" blad på ett bra sätt.

Vilka blad du ska ha är lite svårt att svara på utan att veta vad du ska såga. Generellt kan man säga att fler tänder/mm är bättre för tunnare material, färre för tjockare. Tunnare blad bättre för tajta svängar, bredare blad bättre för att såga rakt. Färre tänder/mm sågar fortare men ger lite fulare snitt.

Jag köpte blad från tuffsaw i england, bra guide, supersupport och billiga priser.[länk]
Läste i instruktionsboken att det stod 3-18 mm. Tror du det är att pusha gränserna att köra bredare än 1/2"?

mattiasp mattiasp skrev:
1850 eller 1860?
1850, se sida 5 (länk). Sida 8 skriver 1872 men den sidan ser ut som en copy paste från andra instruktionsböcker.

Redigerat:
Lime113 Lime113 skrev:
Läste i instruktionsboken att det stod 3-18 mm. Tror du det är att pusha gränserna att köra bredare än 1/2"?

1850, se sida 5 (länk). Sida 8 skriver 1872 men den sidan ser ut som en copy paste från andra instruktionsböcker.
Jag hade inte gått bredare än 1/2", ingen vits att köra på ett bredare blad om sågen inte orkar spänna det tillräckligt. Sågen klyver alldeles utmärkt med 1/2".

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Ola C Ola C skrev:
Jag hade inte gått bredare än 1/2", ingen vits att köra på ett bredare blad om sågen inte orkar spänna det tillräckligt. Sågen klyver alldeles utmärkt med 1/2".
Tänk på att det är skillnad på bladtjocklek också, bimetallblad är tjockare och ska ha även ha högre spänning. 18 mm bredd gäller nog bara extra tunna blad i kolstål.

Tog mig en titt på mitt icke-befintliga sugsystem .
Ola m.f. har ni eller någon annan tagit upp ett hål i plasthöljet för så här ser min såg ut. Sannolikt original .

En såg utan synbart sugsystem, plasthölje nära basen, nära tumstock.
Skapa konto

Interiör av såg utan tydligt sugsystem, med fokus på sågblad och plasthölje vid tumstocken.
Skapa konto

Närbild av en gammal såg utan sugsystem med fokus på sågblad och plasthölje.
Skapa konto

När jag jämför med Olas rör så ser det ut som om det borde vara en öppning i höljet hela vägen ner till tumstocken. Stämmer det?

Såg med tumstock som visar frånvaro av öppning för sugsystem i plasthöljet.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.