Jag har lärt mig massor här ikväll och jag har redan fått mycket bättre "bladgång" än tidigare. Läser instruktionerna och ser där att blad smalare än 10mm justeras med tänderna vilande på gummibeläggningen, och blad 10-16mm med tänderna precis utanför.
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
Japp, det är bladpositionen.
Pinnen uppe på är bladspänningen men det ser lite konstigt ut, lägger upp en bild på min såg. [bild]
Ratten uppe på spänner bladet mot en fjäder, din verkar moddad på nåt sätt.
Hur ser det ut inuti med fjädern mm, jag ser inte att fjädern fyller någon funktion hos mig, fattas det något?
 
Stefan Nygren Stefan Nygren skrev:
Hur ser det ut inuti med fjädern mm, jag ser inte att fjädern fyller någon funktion hos mig, fattas det något?

Du lyfter centrum för det övre hjulet genom att skruva. I denna video ser man delvis men hjulet sitter på en kolumn som rör sig upp och ner (den smälter in med bakgrunden).

Titta bakom övre hjulet centrum och uppåt.
 
Stefan Nygren Stefan Nygren skrev:
Hur ser det ut inuti med fjädern mm, jag ser inte att fjädern fyller någon funktion hos mig, fattas det något?
Det kan vara så att din fjäder är slut, då kan det ibland kännas helt stumt.
 
Här har du inlägget precis innan inlägget du citerade :)

Dj1927 Dj1927 skrev:
Så här ser det ut :)
 
Ola C Ola C skrev:
Är ganska övertygad att det går att cadda och 3d printa en lösning som passar ovanför den undre bladstyrningen. Nu har jag ingen Inca längre så ni får cadda själv;)

@vectrex klosslösning som jag med stolthet snott o moddat lite tar i princip allt spån, stor skillnad mot Incan. Borde gå att göra nåt som kommer in hyfsat smalt/med låg bygghöjd parallellt med bordet och övergår i en cylindrisk form ovanför styrningen.

...alternativt bygg en box/rör som innesluter de nedre styrningarna.
Ping: @Ola C @Jan271

3D-skrivare som skriver ut en vit plastkomponent med överhängande läpp, med verktyg bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en hemmagjord anordning på en cirkelsåg med en utstickande vit plastläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av en maskin monterad ovanpå vit arbetsyta med en utstickande läpp som behöver kapas för bättre passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den fungerar bra även om den är gjord för att sidan ska vara öppen. Jag kan skära bort läppen som sticker ut så kommer den ligga bättre.
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
Snyggt jobbat. Jag villhöver en skrivare, just nu tvekar jag bara för att kunna hinna med att använda en sådan.
Såg i 3d och snickeri-tråden att du hittat inlägg att skriva ut, går det att beställa?

Jag har ändrat på dammhanteringen i min verkstad och kör nu bandsågen på en centraldammsugare, tycker att det funkar bättre än med spånsugen, bättre drag helt enkelt.

Sen har jag moddat min för att hålla rent övre hjulet från damm, funkar bra:
Modifierad bandsåg med nytt band och dammhanteringslösning som visar övre hjulet och en ansluten centraldammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det stora lyftet var nya band till hjulen. Köpte från USA, fick gratis frakt eftersom min grabb var över på jobb. Innan hade jag vibrationer som jag inte kunde bli av med men dom är borta med banden.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Det kan vara så att din fjäder är slut, då kan det ibland kännas helt stumt.
Jag spänner min fjäder i botten men tycker att sågen borde tål lite mer spänn. Kan ju som du säger att fjädern inte orkar riktigt.
Nåt tips på typ av fjäder och var man kan hitta en sån?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Ping: @Ola C @Jan271


Den fungerar bra även om den är gjord för att sidan ska vara öppen. Jag kan skära bort läppen som sticker ut så kommer den ligga bättre.
Ja den va fin..läste vad jag skrivit en gång i tiden o jag tänkte nog då en mer stängd variant som omger bladet på båda sidor. Den du printat ser ut ungefär som Incas original.
 
Att vara utan bandsåg sabbar många projekt. Så fort något ska göras (snabbt och enkelt) så inser man hur hindrad man blir när bandsågen inte fungerar.

Pratade precis med Inca Göran för att tag tag i min bladdrift. Ganska snart kom Göran fram till att felet nog var att jag har kört på 1870-blad och inte de kortare 1850-bladen. Vad jag har på är 1874 mm från Clas Ohlson. Nu har jag inte bekräftat att felet försvinner med kortare blad/hårdare spänning men Göran hade själv köpt 1870-blad från verktygsborden och sa att det blev dåligt och att fjädern bottnade.

Så vi får se om det kan vara lösningen. Är det så kanske vi kan komma fram till vilket blad man egentligen ska ha :p

J Jan271 skrev:
Jag spänner min fjäder i botten men tycker att sågen borde tål lite mer spänn. Kan ju som du säger att fjädern inte orkar riktigt.
Nåt tips på typ av fjäder och var man kan hitta en sån?
Du har inte för långt blad?
 
Nu har jag fjärden i botten och får raka snitt (1874 mm blad). Inte optimalt men det fungerar. Nästa gång beställer jag nog 1850 blad från https://xn--bandsgblad-55a.se/
12 mm kortare på vardera sida borde få mig att hamna någonstans i mitten på spänningsskalan.
 
Nu vet jag inte riktigt hur bladspänningen ser ut på en Inca, så det kan hända att detta inte är möjligt, men skulle det inte hjälpa att placera en distans på ena sidan fjädern?
 
Jag har för mig att den tar stopp. Skruven lyfter boxen som håller hjulet. Fjädern bottnar på insidan.
Hand justerar skruv ovanför en fjädermekanism vid ett hjul, antyder underhåll av maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruv i metallkonstruktion med synliga gängor som indikerar justeringsmekanism för ett hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mekanisk anordning med skruv och fjäder som lyfter en box, antyder slut på rörelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mekanism med skruv och fjäder inuti en metallbox, skruven justerar höjden på hjulförvaringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lime113 Lime113 skrev:
Att vara utan bandsåg sabbar många projekt. Så fort något ska göras (snabbt och enkelt) så inser man hur hindrad man blir när bandsågen inte fungerar.

Pratade precis med Inca Göran för att tag tag i min bladdrift. Ganska snart kom Göran fram till att felet nog var att jag har kört på 1870-blad och inte de kortare 1850-bladen. Vad jag har på är 1874 mm från Clas Ohlson. Nu har jag inte bekräftat att felet försvinner med kortare blad/hårdare spänning men Göran hade själv köpt 1870-blad från verktygsborden och sa att det blev dåligt och att fjädern bottnade.

Så vi får se om det kan vara lösningen. Är det så kanske vi kan komma fram till vilket blad man egentligen ska ha :p



Du har inte för långt blad?
Bra tips men jag tror inte det. Kör med 1854 från Tuffsaw och det ska vara rätt till den sågen. Har dock inte kontrollmätt bladet, får bli vid nästa byte.
Min misstanke är istället att fjädern blivit för slapp med åren och trycks helt enkelt ihop helt innan bladet fått tillräcklig spänning. Funkar hyfsat men jag tror att det kunde blivit bättre med en styvare fjäder.
Därför jag undrar om nån har en spec på fjädern så kanske det går att hitta, tex. på fjader.se.
 
Redigerat:
Lime113 Lime113 skrev:
Jag har för mig att den tar stopp. Skruven lyfter boxen som håller hjulet. Fjädern bottnar på insidan.
[bild] [bild]
[bild] [bild]
Hjälper det om du kan få fjädern att bottna högre upp med hjälp av en distans?

Edit:
Eller sätter en distans mellan skruven och fjädern så att pekaren till skalan inte flyttas från sin position.

Fjäder mekanism med distans och skala, möjligt justeringsområde markerat med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.