Var kommer besiktningsmannen ifrån? Är det brukligt att göra det? (Gjorde det inte själv).

Enklast är väl att låta försäkringsbolaget ta del av rapporten och gå på vad de säger. Worst case så får de göra om allt.

Man hyr ju in proffs för att man själv inte kan/vill/får göra vissa saker...
 
  • Gilla
Salle555 och 1 till
  • Laddar…
Å Åsa Eric skrev:
Som jag ser är det entreprenören som bestämma om vad som skall åtgärdas, allt för att få ett - enligt föreskrifter - ett godkänt arbete. Om någon annan föreslår en åtgärd och detta inte skulle fungera, då kan entreprenören hävda att den som givit förslaget kan bli skadeståndsskyldig.
Sen kan man alltid få/ge förslag, men det bör vara entreprenörens ansvar och utförande som gäller för framtida garantier - se din punkt 4 ovan.
Lycka till och din arbetsgång p 1-7 verkar vettiga.
Eric
Tack! Ja, det är kanske bäst att låta entreprenören föreslå - dock är tilliten låg, så det är lite svårt. Jag har givit honom kontaktuppgifter till ProBau/Combimix och bett honom höra med de om hur lagning ska ske. Egentligen skulle jag vilja att entreprenören lyssnar även på mitt försäkringsbolag "first-hand", ihop med mig, och därefter följer deras gemensamma råd.

Angående ansvar: Besiktningsmannen sade att Konsumenttjänstlagen är så stark att jag ses i detta sammanhang som en okunnig person gentemot entreprenören, som istället ses som expert.
Av denna anledning ligger tydligen ALLTID ansvaret på entreprenören, även om jag har gett ett dåligt förslag som han följer. Det enda sättet för entreprenören att komma undan ansvar då är att vi båda skriver under ett papper som beskriver avvikelsen. Alltså, där det står att entreprenören avråder, men att jag tvingar honom att gå emot hans råd.

Inget sånt har naturligtvis skrivits under eller ens talats om i detta fallet.

Svar till en annan fråga: Besiktningsmannen hittade jag på BKRs hemsida under godkända besikningsmän.

/Martin
 
Hmm, har dom inte armerat in värmekabeln heller?...
är det betong eller träbjälklag under?
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Förstår inte iktigt vad du menar med dyr lösning? Vilken lösning?

Fel fall (80mm/m) vid duschbrunnen gör väl så att de måste flytspackla upp mer där, vilket ger effekten att mattan måste göras om?
Japp ! Då ryker kaklet
 
E eztoril skrev:
Hej,

Vi har nyss låtit bygga ett nytt badrum. Planlösningen och slutresultatet ses i bilder nedan:

[bild] [bild]


[bild]

Entreprenören vi anlitade går att hitta på Byggkeramikrådets hemsida bland godkända plattsättare och de visade även upp intyg från just Byggkermikrådet vid projektstart. Detta var naturligtvis väldigt viktigt för oss, inte minst pga av att badrummet har byggts på vår övervåning. Detta har vi också skrivit in som krav i Hantverkarformuläret.

För att sova gott om natten lät vi efter utfört arbete en extern besiktningsman gå igenom badrummet i en slutbesiktning.

Denna besiktning gav tyvärr vid handen att badrummet är underkänt:

"Arbetena godkänns ej på grund av noterade fel avseende tätskikt och golvbrunnar. Beslutet
meddelades av besiktningsmannen till parterna vid besiktningen."


Det allvarligaste synpunkterna följer:

[bild]

Nedan syns bilder på brunnarna utan galler:

[bild]

[bild]

[bild]

Brunnarna är av Purus-typ och det framkom att ingen Purus-kniv användes, utan entreprenören skar mattan för hand, vilket kan ses här och där under klämringen. Tätskiktsystemet är Bauhaus ProBau.

Entreprenören har efteråt medgivit att de gjort fel och säger sig vilja fixa detta. Då vi inte ännu har betalt mer än 50% så håller vi inne en hel del pengar.

Jag har pratat med tätskiktsleverantören och de säger att det går att reparera, även om det inte är optimalt, det är ju för all framtid en svag punkt vid skarvarna.

Dock, det som är jobbigt och olyckligt är att vad som än görs (förutom att göra om allt) kommer badrummet få en anmärkning, då man har reparerat tätskiktet. Inte alls roligt när att ha detta från dag 1.

Som jag ser det har vi 4 alternativ:

1) Låta dem ta bort klinkers i en ca. 1 m2 fyrkant runt vardera brunn, ta bort gamla fixen och lyckas frilägga tätskiktet, skär i denna en lite mindre fyrkant (så att kan lägga den nya mattan med överlapp 5cm) samt limmar på en ny tätskiktsmatta, använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om den del av golvet som krävs.

2) Ett annat alternativ är att göra som 1) ovan fast på hela golvet, dvs, ta bort varenda klinkersplatta, ta bort gamla fixen samt ta bort hela våtrumsmattan under, men lämna 5 cm våtrumsmatta längs med väggarna, för överlappet, limmar på en ny tätskiktsmatta över hela golvet, använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om hela golvet

3) Ta bort hela golvet, varenda klinkersplatta, samt den nedersta raden av kakel runt om. Därefter, ta bort gamla fixen, ta bort hela våtrumsmattan under, även en bit upp på vägg, men lämna 5 cm våtrumsmatta på väggarna (under andra raden kakel) för att ha överlapp, limmar på en ny tätskiktsmatta över hela golvet samt en bit upp på väggarna, limmar skarvarna på väggarna samt använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om hela golvet samt nedersta raden kakel.

4) Entreprenören gör om allt, dvs hela badrummet, alltså riva ner allt och göra om allt från tätskikt till kakling och klinkers.

Fördelen med 3) och 4) är att den nya skarven inte hamnar på golvet, utan en bit upp på vägg - borde vara säkrare på sikt, men kräver förstås större arbete. Personligen gillar jag inte att ha srarvarna på golvet. OM X antar år kan ju limmet släppa och skarven läcker? Bätte då att ha skarv på vägg.

Vad hade ni gjort? Vad hade ni krävt om ni vore mig?
Hur mycket av badrummet hade ni begärt göras om?

Stort tack på förhand,

mvh Martin
Vid fel i golvets tätskikt brukar det inte kunna godkännas att byta ut bara golvets tätskikt och göra uppvik på befintligt tätskikt på vägg. Man sätter tätskiktet på golv först och sen drar man ner väggens tätskikt omlott över golvets uppvik; eftersom man tänker sig att vatten rinner nedåt. Så är det fel i golvets tätskikt så får man göra om både golv och väggar. I entreprenadsammanhang brukar det vara enda sättet för entreprenören att våga lämna garanti.
 
F Freddy_kruger skrev:
Använder seriösa företag Probau? Trodde det va för hemmafixare:thinking:
Visst... det är säkert ett godkänt system, men det är väl Biltemas också...
Biltemas är också ett godkänt system, dock kan inga hantverkare använda Biltemas för att få ett godkänt badrum.
Godkännandet till en firmas arbetare är per system/tillverkare. Alla system bygger på att man som hantverkare har gått utbildningen för just det systemet.
Biltema har ingen utbildning, alltså kan deras produkt i ett badrum endast vara godkänt om man som privatperson följer bruksanvisning till punkt och pricka.
En firma kan inte lämna ett godkännandebevis, för de har inte behörighet för Biltemas produkt då de inte gått kursen som inte finns.
 
  • Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
Hmm, har dom inte armerat in värmekabeln heller?...
är det betong eller träbjälklag under?
Träbjälklag under. Spånskiva 22mm på det. Sedn körde de armering + flytspackel. Därefter, när det hade torkat, lade de värmeslingan och flytspaklade igen.
 
Ringde BKR nu. De vill att jag först begär en åtgärdsplan från entreprenören för vart och ett av felen. Därefter kan jag ringa de igen och diskutera åtgärdsplanen med dem.
 
  • Gilla
Steroh och 6 till
  • Laddar…
E
S Snufsis skrev:
Det behöver inte vara så. Självklart är det viktigt att den person som utför arbetet kan hantverket och normerna. Jag anlitade ett gäng polacker för att riva och bygga ett par rum för några år sedan. Det började dåligt, inte alls enligt instruktionerna. Det visade sig emellertid att de polsk- och tysktalande polackerna hade en svensk arbetsledare som inte kunde annat än svenska och engelsk och därför inte gjorde sig förstådd. När jag på skraltig skoltyska tog över kommunikationen blev resultatet utmärkt.
fast det är väl just det som ofta är problemet? Dvs hade polackerna/litauerna/osv kunnat läsa/tala svenska skulle dom ju kunna läsa in BKR regler, BBR osv. Samt att man hade kunnat diskutera o resonera med dom.

Dom är väl billiga av nån anledning, annars skulle dom väl kunna ta samma betalt som en svensk firma?
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
N Nikko1 skrev:
Vid fel i golvets tätskikt brukar det inte kunna godkännas att byta ut bara golvets tätskikt och göra uppvik på befintligt tätskikt på vägg. Man sätter tätskiktet på golv först och sen drar man ner väggens tätskikt omlott över golvets uppvik; eftersom man tänker sig att vatten rinner nedåt. Så är det fel i golvets tätskikt så får man göra om både golv och väggar. I entreprenadsammanhang brukar det vara enda sättet för entreprenören att våga lämna garanti.
De flesta instruktioner jag läst anvisar att sätta väggarna först men det finns säkert system med motsatsen. Enda sättet jag kan tolka instruktionen för Probau är att väggarna skall sättas först.
 
jonas_da jonas_da skrev:
De flesta instruktioner jag läst anvisar att sätta väggarna först men det finns säkert system med motsatsen. Enda sättet jag kan tolka instruktionen för Probau är att väggarna skall sättas först.
Precis, det Nikko1 skriver låter absolut vettigt, dock kan jag inte heller hitta ngt annat i Probaus våtrumsguide än att väggarna görs först.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Problemet är inte att skarva folien när den väl är frilagd. Det svåra är att ta bort plattor och fix utan att skada folien under i kanten, så att man kan göra ett tillräckligt överlapp mellan folierna vid skarven och få det tätt. .
 
janwide janwide skrev:
Problemet är inte att skarva folien när den väl är frilagd. Det svåra är att ta bort plattor och fix utan att skada folien under i kanten, så att man kan göra ett tillräckligt överlapp mellan folierna vid skarven och få det tätt. .
Precis min tanke oxå. Det är detta som jag är orolig över - att de inte är/orkar vara tillräckligt noggranna med att ta bort all fix på gammal "överlappsmatta" runt om badrummet.
 
E eztoril skrev:
Precis min tanke oxå. Det är detta som jag är orolig över - att de inte är/orkar vara tillräckligt noggranna med att ta bort all fix på gammal "överlappsmatta" runt om badrummet.
Hej,

såg att du var inne på att flytta golvbrunnen under badkaret också då den satt för nära väggen. Har du funderat klart kring det?
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Hej,

såg att du var inne på att flytta golvbrunnen under badkaret också då den satt för nära väggen. Har du funderat klart kring det?
Nej, har inte funderat klart. Dock vill jag gärna få det gjort. Tror väl att den stora frågan är hur nära brunnen närmsta värmesligan ligger? Om den ligger en bit ifrån tänker jag att det skulle vara möjligt att bila upp och flytta brunnen - om jag får entreprenören att göra det förstås.

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.