209 338 läst · 216 svar
209k läst
216 svar
Helt nytt badrum - Underkänt vid slutbesiktning - vad göra?
Du anlitar proffs och ska naturligtvis förvänta dig ett professionellt resultat. Börja med att lyssna med ditt försäkringsbolag vad de accepterar. 2, Läs igenom konsumenttjänstlagen finns roligare läsning men du som privatperson har ett starkt skydd mot företag. Tre boka ett möte med firman, var trevlig men förklara att du anlitade en certifierad firma och att du förväntar dig ett professionellt resultat. Och fråga hur de tänker lösa detta. (Att hitta en bra lösning på detta är deras uppgift) Om de vill göra en billig lösning så, hänger det på vad försäkringsbolaget och du kan acceptera. I så fall kan jag tycka att du nog ska ha ett pris avdrag.
Som sagts ovan, golvet har fullt med skarvar oavsett hur problemet löses.
Så länge tillverkarens instruktioner följs så skall det vara ok.
Att säga att man inte tillåter några skarvar i folien på golvet visar bara att man inte vet något om hur folien monteras.
Så länge tillverkarens instruktioner följs så skall det vara ok.
Att säga att man inte tillåter några skarvar i folien på golvet visar bara att man inte vet något om hur folien monteras.
Ja, just nu lutar jag åt att göra alternativ 3). Då blir iaf golvet helt nygjort och en skarv på väggen föredrar jag alla dagar framför en dito på golvet.Ja, en besiktningsman planerar jag att ha emellan. Se tidigare inlägg ang vad mitt försäkringsbolag tyckte.Å Åke B skrev:Tråkigt att höra om ert badrum! Jag skulle föredra Ditt alternativ nr 3, där skarvarna hamnar en bit upp på vägg, om bara limfogarna görs riktigt noga. Försök att få en besiktning av dessa och den nya våtrumsmattan samt anslutningarna kring golvbrunnarna innan klinker och kakel färdigställs. Kolla också när den nuvarande våtrumsmattan är borttagen att hela golvet, speciellt intill väggarna, är helt stabilt utan svikt. Om inte, låt åtgärda.
Hela den beskrivna processen måste naturligtvis godkännas i förväg av besiktningsman/kvinna!
Vårt badrum skulle renoveras på 2-max 3 veckor. Det tog 4 månader och det "regnade" i rummet under, när badrummet var klart? Allt gick dock att åtgärda från rummet inunder, men vilket elände! Slutet gott, allting gott!
Lycka till!
/Martin
Har ni fler badrum så ni kan vara utan detta under renoveringen?
Om inte, så kräv att byggaren ersätter kostnader för annat boende under tiden de gör om badrummet.
Besiktningsmannen tyckte det hade varit bättre att inte lämna över det alls, eftersom det uppenbart var en förfalskning.
Om inte, så kräv att byggaren ersätter kostnader för annat boende under tiden de gör om badrummet.
Vi fick ett likadant dokument till det här bygget https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-dittnyabadrum.353812/ som var daterat dagen innan besiktningenE eztoril skrev:
Besiktningsmannen tyckte det hade varit bättre att inte lämna över det alls, eftersom det uppenbart var en förfalskning.
Jo, skarvar finns det ju många av, men som jag skrivit om tidigare ser jag skillnad på en skarv som görs över en fin och ny matta jämfört med vid en lagning - där man måste försiktigt avlägsna allt gammalt fix först - runt hela rummet. Blir något av det gamla fixet kvar vid limning så kan ju inte skarven bli lika bra.M Mikasw skrev:
/Martin
Purusbrunnar borde underkännas rent allmänt då deras metod för montering inte verkar fungera i verkligheten!E eztoril skrev:OK, jag är inte heller någon expert men denna bild visar hur det ska se ut med en Purus-brunn:
[bild]
Notera på bilden klämringen som precis går ner nedanför utbuktningen i brunnens överdel. Om man låter mattan gå för långt ner så hamnar den under klämringen med följden att du inte kan få ner den i botten, vilket i sin tur leder till att dess överkant inte kommer förbi utbuktningen. Då får man två problem:
1) Klämringen klämmer endast åt tight vid utbuktningen och inte, som menat, utefter en större del av mattan
2) Klämringen kan hoppa upp, på sikt, eftersom klacken inte kan hålla den nere.
Med en Purus-kniv (som en passare med en kniv i änden) får man en exakt längd på mattan och man får enligt bilden ovan.
/Martin
Det räcker med ett sandkorn i klämningen för att den ska hoppa ur
Infästningen är också tätning vilket inte bör vara godkänt då det inte går att täthetsprova en sådan konstruktion samt var sitter elasticiteten som ger tätheten?
I TS fall satt tätringen fel för högt med bruk på membranet som var felskuret !
Jag skulle säga att konstruktionen av brunnen blottar membranet vilket gör att skador lätt kan uppstå..
Och att brunnen är olämplig
Näe vilket fusk att bygga badrum där badrummets absolut mest fuktutsatta del inte håller måttet!
Att byta delar i svenska badrum är mycket svårt varför? Jo konstruktionerna har ingen garanterad livslängd... inte ens vid leverans
Hur är det tänkt att byta golvbrunn?
Det är status att ha helkaklat badrum - det är t.o.m. lukrativt för en fastighetsägare att helkakla toaletter och badrum eftersom det räknas som en betydlig standardhöjning i hyresnämnden vilket där gör en hyreshöjning giltig, även om kostnaderna för helkaklingen inte på långa vägar är lika stora som hyreshöjningen.BirgitS skrev:
Detta jämfört med om de hade nöjt sig med väggmatta/tapet och kakel enbart vid handfat exv.
En skarv behöver bara vara tillräckligt hållbar och tät...E eztoril skrev:Jo, skarvar finns det ju många av, men som jag skrivit om tidigare ser jag skillnad på en skarv som görs över en fin och ny matta jämfört med vid en lagning - där man måste försiktigt avlägsna allt gammalt fix först - runt hela rummet. Blir något av det gamla fixet kvar vid limning så kan ju inte skarven bli lika bra.
/Martin
Våtrumssystemen handlar inte om att leverera bra badrum utan om att tjäna pengar för leverantörer och försäkringsbolag
Det är ett lurendrejeri utan like
Koppla in branchorganisationen BKR i frågan. De kan vara mycket hjälpsamma med att ta hantverkaren i örat pch även om han inte lyckas andra gången så kan de skicka ut en annan på som gör rätt på deras bekostnad eller hjälpa till på andra sätt.
De lever på att det blir rätt gjort och att kvalitén är rätt gentemot kunder och försäkringsbolag.
De lever på att det blir rätt gjort och att kvalitén är rätt gentemot kunder och försäkringsbolag.
Ja, golvvärme är inlagt. Dock bör väl inte det vara problem då täkskiktet läggs ovanför. Eller varför behövde de riva det?Jeppeboy skrev:Har själv blivit utsatt för samma sak....
har du låtit sätta in golvvärme nu också? Det hade vi och då var dom tvungna att riva allt och lägga nya värmeslingor också. Vi krävde att allt skulle göras om, hela badrummet. Inte för att vara jobbig utan mer för att har jag beställt något, som jag dessutom betalar en hel del pengar för och det skall vara på ett visst sätt för att vara godkänt, då borde väl det minsta man kan begära vara att man skall få ett badrum som är godkänt på så väsentliga punkter som det också är.
alt.1 dom river ner ALLT, och gör om och gör rätt om dom är såpas kunniga så dom klarar av det självklart får dom stå för hela kostnaden av rivning etc. Du skall bara betala för ditt nya badrum , inte för något du inte beställde.
alt.2 Du kommer på att du faktiskt inte litar på att dom klarar av jobbet som dom tagit på sig, så det enda alternativet du ser nu är att vänligt men bestämt tacka för den här tiden, men nu måste jag ta kontakt med en seriös firma. Självklart förklarar du att du inte kommer betala en krona utav deras fel utförda arbete.
Har som sagt vart med i liknande situation, fast vissa av våra plattor var också spruckna... jävla idioter, dom fick ta mig fan riva ner varenda liten platta och lägga ny golvvärme allt skulle göras om, om dom ville ha betalt för jobbet. Stå på dig nu förhelvete!
Ps: är det polacker/litauer som gjort det? Det är något som fler borde uppmärksamma att dom faktiskt inte håller svensk standard och ta sin lilla hammare och åka tillbaka ist för att ta våra jobb till ett pris som förstör hela branschen och dessutom förstör era hus/lgh etc.:ds
mvh
Jo, riva allt vore på ett sätt skönt, men jag är tveksam till att de går med på det.
Ja, jag är tveksam till att de fixar jobbet så som det ska vara. Som tidigare nännt, så är min tillit till företaget inte det bästa. Alltför många fel som de borde haft koll på. Det där med brunnen för nära väggen hade jag inte koll på och den är för nära. Det är faktiskt en sak som besiktningsmannen inte märkte.
En annan sak som jag inte har nämnt är att jag, under bygget, fick påpeka att fallet inte var tillräckligt över hela golvet. De flytspacklade extra ett par ggr innan fallet var OK från alla håll. Till saken hör dock att jag alltid föregick de eftersom det var blött när de lämnade och gå-fast först på kvällen då jag kunde kolla fallet.
/Martin
OK, tack för tipset. Det enda som jag är tveksam till är att om jag kontaktar BKR så hamnar företaget i fråga i dålig dager. Jag kanske kan kontakta BKR och inte nämna förtaget, utan bara fråga vad de kan bistå med?schnyggve skrev:Koppla in branchorganisationen BKR i frågan. De kan vara mycket hjälpsamma med att ta hantverkaren i örat pch även om han inte lyckas andra gången så kan de skicka ut en annan på som gör rätt på deras bekostnad eller hjälpa till på andra sätt.
Här är en bild på avståndet till vägg. Vet inte exakt var flänsen sitter, men som ses, inga 200mm någon kant:B Oscar S skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på att ta upp detta som egen punkt att de ska fixa. Dock, de kanske då kommer för nära värmeslingan och förstör den? Denna brunn är förövrigt till för ett badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Martin
Redigerat: