213 597 läst · 218 svar
214k läst
218 svar
Helt nytt badrum - Underkänt vid slutbesiktning - vad göra?
Golvbrunnens fläns till väggens tätskickt.jonas_da skrev:
Enligt GVK skall man mäta såhär (Ref. Säkra våtrum 2016:1)
En golvbrunn ska vara placerad minst 200 mm från väggen, mätt från golvbrunnens fläns. Undantag gäller för golvbrunnar som har godkänts för väggnära placering" (godkännande skall vara för brunnen ihop med valt tätskikt). Men det handlar väl lika mycket om att kunna spackla ett vettigt fall...
Lycka till!
Koppla in besiktningsmannen igen och fråga om råd, hur han vill se en bra lösning. Du kan även be entreprenören att dokumentera arbetet och förändringarna som görs med blanannat foto och film, så dom kan påvisa att allt är ok när jobbet är klart!E eztoril skrev:Hej
Jo, det skulle vi kunna göra, men jag tänker att de isåfall gör det enklaste/billigaste, vilket inte behöver vara tillräckligt. Besiktningsmannen ser ju inte hur det ser ut undertill, vilka lösningar han har gjort under klinkers etc.
Därför vill jag ställa krav på utförandet.
Till saken hör att då tilliten har skadats rätt så rejält (inte alls så att vi är ovänner, tvärtom), d.v.s. jag litar inte riktigt på att han vet vad som ska/behöver göras - i annat fall hade ju det inte sett ut såhär, tänker jag.
/Martin
Mvh Adrian
Du bör tänka på vad som händer den dag du säljer huset och fyller i ”säljarens frågelista” från mäklaren.
Om det har varit problem men åtgärdas så det är varaktigt avhjälpt och följer gällande normer finns ingen skyldighet att nämna problemet. Om det finns minsta osäkerhet om att felet är varaktigt avhjälpt och följer gällande normer (inkl. tillverkarens föreskrifter och rekommendationer) så har du en skyldighet att upplysa om det.
Risken med att upplysa om det är att köparen kan behöva räkna med att renovera hela badrummet och kanske mer om en fuktskada har spridit sig till andra utrymmen. Risken med att inte upplysa är att man kan stämmas för svekfullt förfarande och får svara för hela renoveringen. Det kan då inte heller räknas som dolt fel och en doldafel-försäkring täcker då inte skador som orsakas av detta.
Om det har varit problem men åtgärdas så det är varaktigt avhjälpt och följer gällande normer finns ingen skyldighet att nämna problemet. Om det finns minsta osäkerhet om att felet är varaktigt avhjälpt och följer gällande normer (inkl. tillverkarens föreskrifter och rekommendationer) så har du en skyldighet att upplysa om det.
Risken med att upplysa om det är att köparen kan behöva räkna med att renovera hela badrummet och kanske mer om en fuktskada har spridit sig till andra utrymmen. Risken med att inte upplysa är att man kan stämmas för svekfullt förfarande och får svara för hela renoveringen. Det kan då inte heller räknas som dolt fel och en doldafel-försäkring täcker då inte skador som orsakas av detta.
Puruskniven är bara ett hjälpmedel, tror knappast det är ett krav att använda den,Stefan N skrev:
Mej vetligen är det bara Purus som tillhandahåller detta verktyg, Det finns en hel del andra golvbrunnar på marknaden. Klarar man inte att få till en korrekt anslutning med yt eller tätskikt till golvbrunnen utan detta hjälpmedel, så ska man nog inte utföra jobb i våtrum, då jag antar att yrkesskicklighet och erfarenheter saknas även på andra områden, något som detta jobb bevisar!
Mitt tips är att fråga besiktningsmannen vad som behöver göras för att få ett godkännt badrum och agera efter det.E eztoril skrev:Hej,
Vi har nyss låtit bygga ett nytt badrum. Planlösningen och slutresultatet ses i bilder nedan:
[bild] [bild]
[bild]
Entreprenören vi anlitade går att hitta på Byggkeramikrådets hemsida bland godkända plattsättare och de visade även upp intyg från just Byggkermikrådet vid projektstart. Detta var naturligtvis väldigt viktigt för oss, inte minst pga av att badrummet har byggts på vår övervåning. Detta har vi också skrivit in som krav i Hantverkarformuläret.
För att sova gott om natten lät vi efter utfört arbete en extern besiktningsman gå igenom badrummet i en slutbesiktning.
Denna besiktning gav tyvärr vid handen att badrummet är underkänt:
"Arbetena godkänns ej på grund av noterade fel avseende tätskikt och golvbrunnar. Beslutet
meddelades av besiktningsmannen till parterna vid besiktningen."
Det allvarligaste synpunkterna följer:
[bild]
Nedan syns bilder på brunnarna utan galler:
[bild]
[bild]
[bild]
Brunnarna är av Purus-typ och det framkom att ingen Purus-kniv användes, utan entreprenören skar mattan för hand, vilket kan ses här och där under klämringen. Tätskiktsystemet är Bauhaus ProBau.
Entreprenören har efteråt medgivit att de gjort fel och säger sig vilja fixa detta. Då vi inte ännu har betalt mer än 50% så håller vi inne en hel del pengar.
Jag har pratat med tätskiktsleverantören och de säger att det går att reparera, även om det inte är optimalt, det är ju för all framtid en svag punkt vid skarvarna.
Dock, det som är jobbigt och olyckligt är att vad som än görs (förutom att göra om allt) kommer badrummet få en anmärkning, då man har reparerat tätskiktet. Inte alls roligt när att ha detta från dag 1.
Som jag ser det har vi 4 alternativ:
1) Låta dem ta bort klinkers i en ca. 1 m2 fyrkant runt vardera brunn, ta bort gamla fixen och lyckas frilägga tätskiktet, skär i denna en lite mindre fyrkant (så att kan lägga den nya mattan med överlapp 5cm) samt limmar på en ny tätskiktsmatta, använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om den del av golvet som krävs.
2) Ett annat alternativ är att göra som 1) ovan fast på hela golvet, dvs, ta bort varenda klinkersplatta, ta bort gamla fixen samt ta bort hela våtrumsmattan under, men lämna 5 cm våtrumsmatta längs med väggarna, för överlappet, limmar på en ny tätskiktsmatta över hela golvet, använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om hela golvet
3) Ta bort hela golvet, varenda klinkersplatta, samt den nedersta raden av kakel runt om. Därefter, ta bort gamla fixen, ta bort hela våtrumsmattan under, även en bit upp på vägg, men lämna 5 cm våtrumsmatta på väggarna (under andra raden kakel) för att ha överlapp, limmar på en ny tätskiktsmatta över hela golvet samt en bit upp på väggarna, limmar skarvarna på väggarna samt använder Puruskniven och gör nya hål i denna samt gör om brunnarna med nya klämringar, därefter klinklar om hela golvet samt nedersta raden kakel.
4) Entreprenören gör om allt, dvs hela badrummet, alltså riva ner allt och göra om allt från tätskikt till kakling och klinkers.
Fördelen med 3) och 4) är att den nya skarven inte hamnar på golvet, utan en bit upp på vägg - borde vara säkrare på sikt, men kräver förstås större arbete. Personligen gillar jag inte att ha srarvarna på golvet. OM X antar år kan ju limmet släppa och skarven läcker? Bätte då att ha skarv på vägg.
Vad hade ni gjort? Vad hade ni krävt om ni vore mig?
Hur mycket av badrummet hade ni begärt göras om?
Stort tack på förhand,
mvh Martin
Att göra om hela badrummet är jag väldigt säker på att entreprenören inte kommer att göra utan att de vill ha betalt extra för detta.
Entreprenören har sagt att de vill åtgärda felen. Ni kan inte kräva att de ska göra mer än att åtgärda felen på ett korrekt sätt.
Försäkringsbolagens vansinniga beteende ihop med byggbranchen har lett till vansinnet som TS drabbats avBirgitS skrev:
Golvbrunnens konstruktion gör ju att felet med membranskärningen skrotar hela badrum!
Alla normala människor borde reagera på galenskaperna och resursslöseriet
Rent tekniskt borde tillverkarna av golvbrunnen stämmas för att deras monteringssätt är en fälla för att avslöja och knäcka amatörer
Om du byggt badrum i Sverige i 25 år har du varit med på hela resan av galenskaper som råder i branchen!J Jörgen Ö skrev:
1. Reglerna är inte till för att bygga badrum som är optimala badrum!
2 inget i reglerna gäller användarnas kundens behov
3.certifieringar skyddar skrået utan att höja kvaliteten på svenska badrum
4 försäkringsbolagen har skaffat sig säkerhet mot att betala kunders skador
Andra länder som har hjärna har det helt annorlunda och har långt snyggare bättre badrum än de svenska till hälften av kostnaderna
Reglerna har tillkommit för att folk har velat ha mycket betalt av försäkringsbolagen när deras badrum har orsakat vattenskador. Folk vill inte duscha sittande på huk i badkaret som man gjorde för 50 år sen, hade det fortfarande varit det vanliga beteendet så hade vi inte haft den mängd vattenskador som har förekommit sen dess.B byggarätt skrev:Försäkringsbolagens vansinniga beteende ihop med byggbranchen har lett till vansinnet som TS drabbats av
Golvbrunnens konstruktion gör ju att felet med membranskärningen skrotar hela badrum!
Alla normala människor borde reagera på galenskaperna och resursslöseriet
Rent tekniskt borde tillverkarna av golvbrunnen stämmas för att deras monteringssätt är en fälla för att avslöja och knäcka amatörer
Samtidigt lägger folk enorma summor på exklusiva kakel, klinker, kommoder (i stället för spegelskåp som är mindre utsatta för vatten), inte undra på att det blir dyrt att åtgärda för försäkringsbolagen.
LÖJLIGT alla vet att svenskarna inte är ensamma om att likt unga tonårsflickor bo i duschen!BirgitS skrev:
Reglerna har tillkommit för att folk har velat ha mycket betalt av försäkringsbolagen när deras badrum har orsakat vattenskador. Folk vill inte duscha sittande på huk i badkaret som man gjorde för 50 år sen, hade det fortfarande varit det vanliga beteendet så hade vi inte haft den mängd vattenskador som har förekommit sen dess.
Sant är att kakel inte är tätt och att hus rör sig!
I Sverige har saker som spånskivor använts bygga badrum
Hade branchen tänkt på slutkunderna användaren så hade krav ställts på helt andra saker än kakel
Det där förstår jag inte, det är väl slutkunderna som har ställt krav på att ha kakel och klinker i stället för våtrumsmatta (som exempel) och att det ska gå att duscha stående direkt på golvet.B byggarätt skrev:
Har varit med om liknande situation med mardrömslikt resultat. Kollade upp om firman följde branchreglerna, vilket de gjorde. Tror dock att många firmor anställer riktiga klåpare, som säger sig kunna allt. Ser verkligen inte bra ut på bilderna, en noggrann amatör hade fått ett bättre resultat! Jag hade krävt att de gjorde om jobbet och med en annan hantverkare då arbetet är mer än slarvigt utfört. Känner till några fall då man trott sig anlitat proffessionella hantverkare och resultatet har blivit allt annat än bra, inte bara en gång utan även vid andra tillfället! Hoppas allt löser sig för er!
Tråkigt att höra om ert badrum! Jag skulle föredra Ditt alternativ nr 3, där skarvarna hamnar en bit upp på vägg, om bara limfogarna görs riktigt noga. Försök att få en besiktning av dessa och den nya våtrumsmattan samt anslutningarna kring golvbrunnarna innan klinker och kakel färdigställs. Kolla också när den nuvarande våtrumsmattan är borttagen att hela golvet, speciellt intill väggarna, är helt stabilt utan svikt. Om inte, låt åtgärda.ricebridge skrev:
Hela den beskrivna processen måste naturligtvis godkännas i förväg av besiktningsman/kvinna!
Vårt badrum skulle renoveras på 2-max 3 veckor. Det tog 4 månader och det "regnade" i rummet under, när badrummet var klart? Allt gick dock att åtgärda från rummet inunder, men vilket elände! Slutet gott, allting gott!
Lycka till!
Har själv blivit utsatt för samma sak....
har du låtit sätta in golvvärme nu också? Det hade vi och då var dom tvungna att riva allt och lägga nya värmeslingor också. Vi krävde att allt skulle göras om, hela badrummet. Inte för att vara jobbig utan mer för att har jag beställt något, som jag dessutom betalar en hel del pengar för och det skall vara på ett visst sätt för att vara godkänt, då borde väl det minsta man kan begära vara att man skall få ett badrum som är godkänt på så väsentliga punkter som det också är.
alt.1 dom river ner ALLT, och gör om och gör rätt om dom är såpas kunniga så dom klarar av det självklart får dom stå för hela kostnaden av rivning etc. Du skall bara betala för ditt nya badrum , inte för något du inte beställde.
alt.2 Du kommer på att du faktiskt inte litar på att dom klarar av jobbet som dom tagit på sig, så det enda alternativet du ser nu är att vänligt men bestämt tacka för den här tiden, men nu måste jag ta kontakt med en seriös firma. Självklart förklarar du att du inte kommer betala en krona utav deras fel utförda arbete.
Har som sagt vart med i liknande situation, fast vissa av våra plattor var också spruckna... jävla idioter, dom fick ta mig fan riva ner varenda liten platta och lägga ny golvvärme allt skulle göras om, om dom ville ha betalt för jobbet. Stå på dig nu förhelvete!
Ps: är det polacker/litauer som gjort det? Det är något som fler borde uppmärksamma att dom faktiskt inte håller svensk standard och ta sin lilla hammare och åka tillbaka ist för att ta våra jobb till ett pris som förstör hela branschen och dessutom förstör era hus/lgh etc.:ds
mvh
har du låtit sätta in golvvärme nu också? Det hade vi och då var dom tvungna att riva allt och lägga nya värmeslingor också. Vi krävde att allt skulle göras om, hela badrummet. Inte för att vara jobbig utan mer för att har jag beställt något, som jag dessutom betalar en hel del pengar för och det skall vara på ett visst sätt för att vara godkänt, då borde väl det minsta man kan begära vara att man skall få ett badrum som är godkänt på så väsentliga punkter som det också är.
alt.1 dom river ner ALLT, och gör om och gör rätt om dom är såpas kunniga så dom klarar av det självklart får dom stå för hela kostnaden av rivning etc. Du skall bara betala för ditt nya badrum , inte för något du inte beställde.
alt.2 Du kommer på att du faktiskt inte litar på att dom klarar av jobbet som dom tagit på sig, så det enda alternativet du ser nu är att vänligt men bestämt tacka för den här tiden, men nu måste jag ta kontakt med en seriös firma. Självklart förklarar du att du inte kommer betala en krona utav deras fel utförda arbete.
Har som sagt vart med i liknande situation, fast vissa av våra plattor var också spruckna... jävla idioter, dom fick ta mig fan riva ner varenda liten platta och lägga ny golvvärme allt skulle göras om, om dom ville ha betalt för jobbet. Stå på dig nu förhelvete!
Ps: är det polacker/litauer som gjort det? Det är något som fler borde uppmärksamma att dom faktiskt inte håller svensk standard och ta sin lilla hammare och åka tillbaka ist för att ta våra jobb till ett pris som förstör hela branschen och dessutom förstör era hus/lgh etc.:ds
mvh
Det finns ju gott om trådar i forumet där det har påståtts liknande saker och där TS då har berättat att det gäller svenskar som inte har följt branschreglerna. Det finns även gott om invandrare som kan och följer branschreglerna efter att ha varit här i många år.Jeppeboy skrev: