Förstår inte anmärkning E1.4 riktigt.
Varför får inte fogbruk täcka brunnsmanschett?

Vart finns den bestämmelsen??
 
Hoppas att din katastrof blir ett uppvaknande för kunder att BKR inte bryr sig det minsta om hur deras ackrediterade företag sköter sig. Du skall absolut maila BKR och undra varför de har ett sekunda system för att godkänna företag. Det kostar en hel del pengar i kurser och avgifter att vara med men dessa pengar används bara för marknadsföring och glorifiering av BKR istället för att kontrollera att medlemmarna sköter sig. Betala inte ett öre till innan allt är klart. Det kommer att kosta företaget mer pengar att återställa felen som det är pengar kvar på fakturorna. Så om det inte vore så kostsamt att bli medlem i BKR så kanske företaget skulle sats i konkurs... att betala en ka för att kontrollera underlag, färdigt tätskikt och färdigt badrum är extremt välinvesterade pengar om man saknar byggkompetens. De som har satt plattor och gjort underarbetet saknar grundläggande kunskaper om plattsättning. Om ett företag köper viktiga komponenter på typ Bauhaus, Hornbach så bör man dra öronen åt sig. Jag vet inget seriöst företag som handlar viktigasaker eller stora mängder där naturligtvis med undantag av småsaker eller möjligtvis trallvirke då de pressat priset väldigt mycket på just det. Lycka till och hoppas att företaget gör om och rätt. Men förbered er på att det kommer ta lång tid.
 
  • Gilla
thessao och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som att företaget även fuskat med förhöjningsring på golvbrunnarna, förläggningen av golvvärmekabeln ser inte heller så proffsig ut.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
HELVETE!

Detta är det absolut sämsta jag sett, och jag har sett bra mycket jävligt under mina år som plattis. Har dom skurit ut klinker för golvbrunnen med en brödkniv? Extremt amatörsmässigt!

Och i enlighet med flera här så instämmer jag i att BKR och GVK är en stor del av världens ondska. Giriga organisationer som har sina "regler" som ursäkt för att suga ut så mycket pengar som möjligt ur en bransch som redan är helt skev.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
S
Jeppeboy Jeppeboy skrev:
Har själv blivit utsatt för samma sak....
Ps: är det polacker/litauer som gjort det? Det är något som fler borde uppmärksamma att dom faktiskt inte håller svensk standard och ta sin lilla hammare och åka tillbaka ist för att ta våra jobb till ett pris som förstör hela branschen och dessutom förstör era hus/lgh etc.:ds
mvh
Det behöver inte vara så. Självklart är det viktigt att den person som utför arbetet kan hantverket och normerna. Jag anlitade ett gäng polacker för att riva och bygga ett par rum för några år sedan. Det började dåligt, inte alls enligt instruktionerna. Det visade sig emellertid att de polsk- och tysktalande polackerna hade en svensk arbetsledare som inte kunde annat än svenska och engelsk och därför inte gjorde sig förstådd. När jag på skraltig skoltyska tog över kommunikationen blev resultatet utmärkt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
S
E eztoril skrev:
Här är en bild på avståndet till vägg. Vet inte exakt var flänsen sitter, men som ses, inga 200mm någon kant:

[bild]

Funderar på att ta upp detta som egen punkt att de ska fixa. Dock, de kanske då kommer för nära värmeslingan och förstör den? Denna brunn är förövrigt till för ett badkar.

[bild]

/Martin
För badkar spelar det ofta mindre roll var golvbrunn och vattenanslutning sitter då det sker med dolda avloppsrör och flexibla slangar. För duschen som är öppen blir allt exponerat. Det kan vara vettigt att inte sätta brunnen efter ett badkar utan efter vad som är bra avstånd för en framtida möjlighet att byta badkaret mot en duschhörna. Samma sak för hur vattenrören ansluts. Gör man en anslutning ut från väggen där man i framtiden kan göra en stilren anslutning av rör upp till duschblandare så kan värdet öka något vid en framtida försäljning. Även om man själv vill byta ut bad mot dusch.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S Snufsis skrev:
För badkar spelar det ofta mindre roll var golvbrunn och vattenanslutning sitter då det sker med dolda avloppsrör och flexibla slangar. För duschen som är öppen blir allt exponerat. Det kan vara vettigt att inte sätta brunnen efter ett badkar utan efter vad som är bra avstånd för en framtida möjlighet att byta badkaret mot en duschhörna. Samma sak för hur vattenrören ansluts. Gör man en anslutning ut från väggen där man i framtiden kan göra en stilren anslutning av rör upp till duschblandare så kan värdet öka något vid en framtida försäljning. Även om man själv vill byta ut bad mot dusch.

Det är en sak att det spelar mindre roll rent praktiskt. Men skulle det nu bli en vattenskada och det är just denna golvbrunn som är problemet och man då gjort avsteg från reglerna så är det risk att försäkringsbolaget använder det till sin fördel och det blir svårare att få ut pengar på sin försäkring.
 
E eztoril skrev:
OK, tack för tipset. Det enda som jag är tveksam till är att om jag kontaktar BKR så hamnar företaget i fråga i dålig dager. Jag kanske kan kontakta BKR och inte nämna förtaget, utan bara fråga vad de kan bistå med?
Mensnällanån. Det är väl inte ditt ansvar vilket eventuellt rykte företaget får?

Kräv att företaget gör om och gör rätt enligt vad du har betalat för. Använd besiktningsman när tätskiktet är lagt. Om företaget vägrar så gå till BKR. Upplys gärna företaget vid behov om att detta är ett alternativ.

Vad skulle du göra om du köpte en splitt ny dyr bil som visade sig inte gick att bromsa?
 
  • Gilla
ihägg och 5 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Mensnällanån. Det är väl inte ditt ansvar vilket eventuellt rykte företaget får?

Kräv att företaget gör om och gör rätt enligt vad du har betalat för. Använd besiktningsman när tätskiktet är lagt. Om företaget vägrar så gå till BKR. Upplys gärna företaget vid behov om att detta är ett alternativ.

Vad skulle du göra om du köpte en splitt ny dyr bil som visade sig inte gick att bromsa?
Jo, du har rätt.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Det var många svar, har inte läst alla.
Vad du skall göra:
1. Visa besiktningsprotokollet för entreprenören och kräv att du vill ha åtgärdat de fel och brister som är upptagna i protokollet (har du säkert redan gjort)
2. Tala inte om för entreprenören hur han skall åtgärda problemen, kan bli en ansvarsfråga i framtiden "du sa ju så".
3. Få en beskrivning av entreprenören hur han tänker åtgärda badrummet för att få ett godkänt protokoll.
4. Ta kontakt med försäkringsbolaget så att deras besiktningsman/företag kan godkänna åtgärderna så att försäkring gäller i framtiden utan undantag.
5. Kräv om möjligt förlängd garantitid kanske 3-4 år och innehåll 10% av kostnaden tills garantitiden går ut.
6. Normalt betalar man ut 80 % av kostnaden fram till godkänd slutbesiktning. Här är det ju ganska mycket fel och brister så jag tycker definitivt att du skall hålla inne med 50% av betalningen.
7. Få entreprenören att bekosta din besiktningsman för att få ett godkänt protokoll.

Är företaget seriöst så kan du sova lugnt så åtgärdar dom säkert felen.

Lycka till
fd entreprenadingenjör, entreprenadjurist på ett av Sveriges större byggbolag.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 13 till
  • Laddar…
Å Åsa Eric skrev:
Det var många svar, har inte läst alla.
Vad du skall göra:
1. Visa besiktningsprotokollet för entreprenören och kräv att du vill ha åtgärdat de fel och brister som är upptagna i protokollet (har du säkert redan gjort)
2. Tala inte om för entreprenören hur han skall åtgärda problemen, kan bli en ansvarsfråga i framtiden "du sa ju så".
3. Få en beskrivning av entreprenören hur han tänker åtgärda badrummet för att få ett godkänt protokoll.
4. Ta kontakt med försäkringsbolaget så att deras besiktningsman/företag kan godkänna åtgärderna så att försäkring gäller i framtiden utan undantag.
5. Kräv om möjligt förlängd garantitid kanske 3-4 år och innehåll 10% av kostnaden tills garantitiden går ut.
6. Normalt betalar man ut 80 % av kostnaden fram till godkänd slutbesiktning. Här är det ju ganska mycket fel och brister så jag tycker definitivt att du skall hålla inne med 50% av betalningen.
7. Få entreprenören att bekosta din besiktningsman för att få ett godkänt protokoll.

Är företaget seriöst så kan du sova lugnt så åtgärdar dom säkert felen.

Lycka till
fd entreprenadingenjör, entreprenadjurist på ett av Sveriges större byggbolag.
Tack för input! Detta hade jag tänkt, men det du säger med att jag inte ska lägga mig i åtgärd är intressant. Här kommer min lista enl. input i denna tråd:

1. Lyssna med försäkringsbolaget vad de accepterar samt vad de rekommenderar, så att de kan godkänna åtgärderna så att försäkring gäller i framtiden, utan undantag.
2. Lyssna på BKR vad de har att säga och vad de föreslår bör göras nu.
3. Ring Probaus expert på tätskiktet och hör vad denne föreslår bör göras nu.
4. Prata med besiktningsmannen om hans åsikt (besiktningsmannen var iofs rätt så noga med att inte ge råd till åtgärd, då han annars skulle kunna hamna i en situation där han ska bedömma en åtgärd han själv har föreslagit)
5. Utifrån input från 1-4 ovan, bestäm vad jag ska kräva för åtgärd gentemot entreprenören. I dagsläget handlar det säkerligen om alternativ 3) eller 4).
6. Bestäm möte med entreprenören och berätta vad jag kräver att de ska göra. Jag förklarar då också för dem att när de lagt nytt tätskikt måste min besiktningsman komma dit innan något mer görs. Betalningen för besiktningsmannen ska ligga på entreprenören, enl. Hantverkarformuläret -17.
7. Först när tätskiktet är godkänt får de forsätta med att sätta kakel/klinkers samt färdigställa.

/Martin
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Som jag ser är det entreprenören som bestämma om vad som skall åtgärdas, allt för att få ett - enligt föreskrifter - ett godkänt arbete. Om någon annan föreslår en åtgärd och detta inte skulle fungera, då kan entreprenören hävda att den som givit förslaget kan bli skadeståndsskyldig.
Sen kan man alltid få/ge förslag, men det bör vara entreprenörens ansvar och utförande som gäller för framtida garantier - se din punkt 4 ovan.
Lycka till och din arbetsgång p 1-7 verkar vettiga.
Eric
 
  • Gilla
Dundramit och 2 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Tack för input! Detta hade jag tänkt, men det du säger med att jag inte ska lägga mig i åtgärd är intressant. Här kommer min lista enl. input i denna tråd:

1. Lyssna med försäkringsbolaget vad de accepterar samt vad de rekommenderar, så att de kan godkänna åtgärderna så att försäkring gäller i framtiden, utan undantag.
2. Lyssna på BKR vad de har att säga och vad de föreslår bör göras nu.
3. Ring Probaus expert på tätskiktet och hör vad denne föreslår bör göras nu.
4. Prata med besiktningsmannen om hans åsikt (besiktningsmannen var iofs rätt så noga med att inte ge råd till åtgärd, då han annars skulle kunna hamna i en situation där han ska bedömma en åtgärd han själv har föreslagit)
5. Utifrån input från 1-4 ovan, bestäm vad jag ska kräva för åtgärd gentemot entreprenören. I dagsläget handlar det säkerligen om alternativ 3) eller 4).
6. Bestäm möte med entreprenören och berätta vad jag kräver att de ska göra. Jag förklarar då också för dem att när de lagt nytt tätskikt måste min besiktningsman komma dit innan något mer görs. Betalningen för besiktningsmannen ska ligga på entreprenören, enl. Hantverkarformuläret -17.
7. Först när tätskiktet är godkänt får de forsätta med att sätta kakel/klinkers samt färdigställa.

/Martin
Låter som en dyr lösning som inte ger mycket skillnad mot dagens situation!
Steg 3 med probau skulle jag välja om jag kan stå ut med kaklingen ...
Det är mellan golvbrunnen och tätskiktet som hela hela denna situation kan lösas så jag skulle prata med golvbrunnens tillverkare om de kan lösa situationen med bruket för det borde gå att avlägsna eller ej och att membranet borde gå att skära mycket försiktigt nere i brunnen så att klämringen kan bottna korrekt
Därefter kan besiktningen ske!
Som sagt inte lätt
 
B byggarätt skrev:
Låter som en dyr lösning som inte ger mycket skillnad mot dagens situation!
Steg 3 med probau skulle jag välja om jag kan stå ut med kaklingen ...
Det är mellan golvbrunnen och tätskiktet som hela hela denna situation kan lösas så jag skulle prata med golvbrunnens tillverkare om de kan lösa situationen med bruket för det borde gå att avlägsna eller ej och att membranet borde gå att skära mycket försiktigt nere i brunnen så att klämringen kan bottna korrekt
Därefter kan besiktningen ske!
Som sagt inte lätt
Förstår inte iktigt vad du menar med dyr lösning? Vilken lösning?

Fel fall (80mm/m) vid duschbrunnen gör väl så att de måste flytspackla upp mer där, vilket ger effekten att mattan måste göras om?
 
janwide
E eztoril skrev:
Förstår inte iktigt vad du menar med dyr lösning? Vilken lösning?

Fel fall (80mm/m) vid duschbrunnen gör väl så att de måste flytspackla upp mer där, vilket ger effekten att mattan måste göras om?
Jag tycker att du är på helt rätt väg. Kör på det och lycka till! Återkoppla gärna i tråden vad BKR säger. Möjligen skulle jag ha kollat med BKR som punkt 1.
 
  • Gilla
Sorken50 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.