36 080 läst · 190 svar
36k läst
190 svar
Hantverkare blockerade kabelrör med för tjock kabel
Då tycker jag att du ska utbilda dig till psykiatriker också så att du kan förstå det som skrivs här.Farstatjej90 skrev:
Men kanske du först ska ta en kurs i läsförståelse
Verkar ju som att det saknas 😄
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
S SueCia skrev:Hur kommer det sig att du alltid vill framstå som att du har koll på allt när du egentligen inte har det?
Har du ens någonsin varit elektriker? :O
Jag har varit på MÅNGA jobb där vi skulle ha dragit tråd genom rör och det inte funnits glidmedel, givetvis försöker vi ändå. 9 av 10 gånger går det bra ändå. Vilket är bra odds och inte alls motiverar den extra kostnaden att åka till firman och hämta glidmedel.
Dessutom så finns det ingen som helst anledning att förvänta sig att det ska behövas glidmedel för att dra en nätverkskabel genom ett så kort 20mm rör som i TS fall.
Nu inkluderar jag inlägget här så att det ska bli enklare för dig att peka ut vart i inlägget jag skriver att jag misslyckas med 1 av 10 dragningar, om du inte kan peka ut det så kan du väl be om ursäkt istället när du försöker smutskasta mig?Farstatjej90 skrev:
Min nivå är betydligt högre än din förresten Gissningsvis har du cirka 0 minuters erfarenhet av yrket.
Jag har lyckats med alla dragningar jag försökt så vems nivå som är högst kan man diskutera ☺️👍S SueCia skrev:Nu inkluderar jag inlägget här så att det ska bli enklare för dig att peka ut vart i inlägget jag skriver att jag misslyckas med 1 av 10 dragningar, om du inte kan peka ut det så kan du väl be om ursäkt istället när du försöker smutskasta mig?
Min nivå är betydligt högre än din förresten Gissningsvis har du cirka 0 minuters erfarenhet av yrket.
Jag hade test att spruta in rejält med glid i röret och sen blåst med tryckluft eller sugit med byggdammsugare i andra änden. Sen dra med en tång.T tophee skrev:Hantverkarna var förresten inte elektriker. För el-arbeten hämtade de in annan firma.
Jag inser att det finns olika åsikter kring vad som är ett rimligt arbetssätt och jag tar med mig det nästa gång jag behöver en hantverkare. För min del tycker jag att dessa hantverkare inte jobbat professionellt (vilket också märktes på taket, men det är en annan historia). Att man tar med sig glidmedel när man inte känner förutsättningarna på plats, borde vara en självklarhet (samt att man inte debiterar kunden när man glömt det). Att man testar en ethernetkabel efter man installerat det borde också vara en självklarhet, men chefen hade inte någon nätverkstestare med sig ens när han kom för att kika på den kabeln som kunden påstår är trasig och hävdade istället bara att den inte är trasig.Typ: ”varför skulle den vara trasig?” Jo, för att den inte fungerar. Man får ingen uppkoppling och LEDn lyser inte när man kopplar in en dator.
Hur kunde både han och elektrikerna hävda att kabeln fungerar när den inte gör det? För att det fanns en CM10 enhet från CheckWatt inkopplat och den har en backup uppkoppling via mobilnätet när ethernetförbindelsen inte fungerar. Så både CM10 och växelriktaren hade uppkoppling, fast genom mobilnätet där CheckWatt tar bra betalt för varje Megabyte som laddas upp eller ner. Jag satt i timmar för att förstå varför jag inte ser växelriktaren på mitt nätverk tills jag slutligen stängde av hela min internetuppkoppling och när växelriktaren fortfarande hade uppkoppling visste jag att den måste koppla upp sig på något annat sätt. Undrade först om de på något sätt lyckades koppla upp den via stadens gratis wifi eller grannens wifi, kanske? Tills jag läste i installationsmsnualen att CM10 enheten har mobiluppkoppling.
Ska de verkligen vara min uppgift som kund att ta reda på allt detta? Och när jag gjort det fortfarande få motvind från installatören?
Och när den letat sig fram till ett olämpligt ställe kan det kristalliseras och bli ledande, och i och med det orsaka överhettning och brand.snaggletooth skrev:
Så använd aldrig silikonsprej som smörjmedel till elkablar!
Att notera så behöver man bara 2st fungerande par för att få till en fungerande anslutning (i 100mbit). Den kabel som sitter fast kanske faktiskt är tillräckligt hel för ett sådant syfte.T tophee skrev:
Iaf om ett 20mm flexrör har problem med en nätverkskabel så sitter det inte tillräckligt styvt för att kunna användas. Eller så är det ett väck eller så sitter ett hinder i röret.
Man kan ju argumentera för att rören nu inte kan användas till något och är förstörda av hantverkaren. Det är lätt att i efterhand när man faktiskt försökt att nyttja rören komma på hur man skulle ha gjort istället. Jag tycker dock slutsatsen att rören inte var monterade tillräckligt bra är mer rimligt iom att det andra röret inte gick att bruka och man kan anta att båda sattes upp samtidigt.
Således anser jag att hantverkaren inte kan klandras för att ha försökt använda röret, att det skulle vara problem att använda röret för en annan kabel förefaller sannolikt.
Flexslang är mjuk och kräver att man klammrar den väldigt tätt (20-25 cm) samt ser till att den är väldigt sträckt (utom i böjarna som måste vara mjuka och fina). Det finns olika typer av flexslang också, sådan som är helt slät på insidan och klarar av att gjutas in, sen finns det flexslang som är jättebillig, jätteskör och jättemjuk och borde i princip inte få säljas.
I en 16mm slang, som är rätt dragen, får man i 5st 1.5mm FK. I en 20mm slang får man i 7 - 8st 1.5mm eller 5st 2.5mm, lite beroende på längd och förläggningsätt.
Under normala omständigheter är det absolut inte några problem med att få i en 6.5 mm kabel i en 20mm slang, det hade räckt med en 16mm slang. OM slangen är korrekt lagd, dvs att man använt en kvalitetslang, att den är sträckt där den är rak och mjuka klamrade böjar och det inte gått något skruv/spik eller att den av misstak blivit klämd vid monteringen.
Att dra en 6.5mm kabel i ett korrekt förlagt 20mm rör, 7-10m borde gå som en dans, utan glidmedel och utan att någon matar på i andra ändan. Det är väldigt svårt att göra fel här...
Med 99% sannolikhet är det fel på slagen (skruv, spik, klämd) eller dåligt monterad (skarpa böjar, den ligger löst i väggen så den korvar sig när man drar).
/N
I en 16mm slang, som är rätt dragen, får man i 5st 1.5mm FK. I en 20mm slang får man i 7 - 8st 1.5mm eller 5st 2.5mm, lite beroende på längd och förläggningsätt.
Under normala omständigheter är det absolut inte några problem med att få i en 6.5 mm kabel i en 20mm slang, det hade räckt med en 16mm slang. OM slangen är korrekt lagd, dvs att man använt en kvalitetslang, att den är sträckt där den är rak och mjuka klamrade böjar och det inte gått något skruv/spik eller att den av misstak blivit klämd vid monteringen.
Att dra en 6.5mm kabel i ett korrekt förlagt 20mm rör, 7-10m borde gå som en dans, utan glidmedel och utan att någon matar på i andra ändan. Det är väldigt svårt att göra fel här...
Med 99% sannolikhet är det fel på slagen (skruv, spik, klämd) eller dåligt monterad (skarpa böjar, den ligger löst i väggen så den korvar sig när man drar).
/N
Oj vad du klamrar tätt, är det inte ca 50cm? Går annars åt en frp tcs på 25 meter😂N niblom skrev:
Det verkar vara olika, jag fick lära mig från skola och bok att det krävs 20mm för 5st 1.5N niblom skrev:
Vad är det för dum kommentar? Uppenbarligen är inte slangen förlagd på ett bra och korrekt sätt? Grundproblemet är ju naturligtvis orsakad av den som ordnade med slangen, inte den som försökte dra i kabeln.Farstatjej90 skrev: