Demmpa Demmpa skrev:
Det har "alltid" varit att 16-slang klarar 5 st 1,5.
Förr när det var 15-rör så drog man 5 st 1,5 i sådana rör.

Du tänker kanske på antalet belastade ledare.
Inte min åsikt, det är vad jag fick lära mig

J J-banan skrev:
Oj vad du klamrar tätt, är det inte ca 50cm? Går annars åt en frp tcs på 25 meter😂

Det verkar vara olika, jag fick lära mig från skola och bok att det krävs 20mm för 5st 1.5
VP rör funkar det fint med 50cm, flexslang (om du skall kunna dra i ledningar eller byta ut) så behöver du klamra tätare så den håller sig still när du drar i.

/N

J J-banan skrev:
Inte min åsikt, det är vad jag fick lära mig
Själv lärde jag mig att 16 rör = 5st 1.5mm ledningar, men det är ett tag sedan. Och det var rör, inte slang, kan tänka mig att slang har lite mindre innerdiameter + man vill ha lite större för den flexar lite när man drar i den.

/N

• Gilla
awoj och 1 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
VP rör funkar det fint med 50cm, flexslang (om du skall kunna dra i ledningar eller byta ut) så behöver du klamra tätare så den håller sig still när du drar i.

/N
Nej vp-rör typ 80cm, har aldrig sett nån som sätter så tätt som 20-25 cm på flexslang på raksträcka

T tophee skrev:
Vi fick solceller på taket och i samband med detta behövdes ett nätverkskabel till uteförråd där växelriktaren sitter. Som tur har vi två tomma reservkabelrör från elmätarskåpet (i uteförrådet) till elcentralen (där even media centralen sitter) så att mitt förslag var att använda en av dessa kanaler för att dra nätverkskabeln (gissningsvis 7-10 m). Problemet var dock att den kabeln som hantverkarna hade med sig var alldeles för tjock (skulle gissa på ca. 8 mm), med mycket isolering så att den inte heller var så flexibel. De lyckades dra in den kanske 2/3 av vägen sedan gick det inte vidare. De provade även med det andra tomma röret men där fungerade det inte heller. Om jag förstått rätt gick fjädern inte genom denna. I alla fall bestämde vi att övergå till plan B och borra hål genom väggen.

Senare visade det sig att kabeln som fastnade var kvar i kabelröret samt att kabeln som de hade dragit genom väggen inte fungerar. Jag meddelade att det behöver åtgärdas, dvs. återställa kabelröret i det ursprungliga skicket samt laga nätverkskabeln. Förra veckan var chefen här på plats för att kolla läget.

Han började med att påstå att kabeln fungerar, men hade inte heller någon kabeltestare med sig för att bevisa det. Efter lite diskussion insåg han att kabeln faktiskt är trasig/felkopplad och lovade att den skulle fixas.

Vad gäller kabeln som fastnade i röret menade han att den inte gick att få ut. Jag menade att det borde väl gå att få ut den när man fått in den. - Inte utan risk, menade han. - Vad är risken? frågade jag. Han menade att det fiunns risk att skada elcentralen när man med våld försöker dra in kabeln ditt. - Mitt svar var att det är utåt som det måste dras, eftersom de drog inåt när de förskte få in den. Han menade att det inte stämmer men jag visste ju att det var så eftersom jag stod bredvid killen i hallen när han drog som en häst för att få genom kabeln och jag undrade om det verkligen var så man gör detta. Jag föreslog att vi kollar röret i elmätarskåpet. Om jag har rätt borde det ju kabeländan synas där. Han sa att han inte hade nyckeln med sig men när jag gick in för att hämta en tång så öppnade han elmätarskåpet ändå. Och där var kabeln så att han insåg att det var utåt som den behövde dras. Jag hämtade en tång för att få grepp i kabeln och dra, men han ville inte göra det nu utan när de lagar nätverkskabeln.

Det besöket är nu bokat till måndag morgon och jag hoppas att de denna gång har en kabeltestare för att säkerställa att den nya kabeln fungerar. Det blir nog bra. Men jag är oroligt vad gäller den fastnade kabeln och det är anledningen för att jag skriver det här. Hur tycker ni att man ska hantera denna situation?

Om vi med förenade krafter drar i kabeln och misslyckas med att få ut den, hur mycket får man tjata om det? Hans inställning verkar ju vara att det är något som man måste räkna med när man vill dra en kabel genom en kabelrör som man inte själv har installerad. Med andra ord: han menar att det är inte deras fel utan mitt eftersom jag föreslog att använda kanalen. Men jag påpekade också att kabeln var väldigt tjock (aldrig sett ett så tjockt nätverkskabel) men litade på att de vet vad de gör. När det gick svårt kom jag med silikonspray och frågade om de vill försöka med den för att få kabeln glide lite bättre. Det ville de inte. När de drog och drog som galningar undrade jag som sagt om det var så det skulle gå till men jag tvekade tyvärr att sätta stop eftersom jag inte ville vara den typ av kund som vet bättre så jag tvingade mig att lita på deras expertis och jobbade istället med mina grejer medan de höll på.

Ni kanske undrar: varför är detta reservrör så viktigt för mig? Jo, generellt tycker jag att det är bra att ha ett sådant rör eftersom det kan spara mig tiotusentals kronor framöver när någon ledning behöver dras in till elcentralen. Det var faktiskt aktuell redan häromdagen när elektrikern skulle dra in ett backup uttag från växelriktaren till elcentralen, dvs ett uttag som kommer att fungera vid strömavbrott (Fronius PV-point, för den som känner dessa prylar). Elcentralen hade ju varit det perfekta stället (eftersom den sitter i mitten av huset) men eftersom röret var blockerat fick de borra ytterligare ett hål och sätta uttaget i ett hörn i vardagsummet. Vad är skillnaden? Från elcentralen kan jag lätt dra en sladd till kylen och frysen när det blir aktuell med strömavbrott. Från vardagsrummet blir det mycket krångligare. - Okej, det blir nog sällan som den kommer att användas, men jag tänker helt enkelt att hantverkare inte ska få kunna göra på det sättet, dvs. "förstöra" ett kabelrör och sedan säga att det inte var så farligt.

Sorry, nu blev det en lång berättelse. Om du har läst hela vägen hit har du kanske ett tipps på vad jag kan göra?
Varför dra nätverkskabel när wifi finns?

J J-banan skrev:
Nej vp-rör typ 80cm, har aldrig sett nån som sätter så tätt som 20-25 cm på flexslang på raksträcka
20-25 är kanske lite overkill men det beror också lite på vad det är för flexslang man kör med, kör man med det billigaste skitet som finns (dvs det som konsumenter gärna köper), så behöver det klamras mycket tätare än om man köper en riktig slang. Sen just slang kräver lite finlir med klamringen om man skall ha långa avstånd (och kunna dra om kabel). Kör man slang med fördragen kabel och bara skall få dit skiten och inte bryr sig om att kunna dra om så kan man så klart ha längre avstånd.

Just my 2 cents.

/N

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vad är det för dum kommentar? Uppenbarligen är inte slangen förlagd på ett bra och korrekt sätt? Grundproblemet är ju naturligtvis orsakad av den som ordnade med slangen, inte den som försökte dra i kabeln.
Naturligtvis ska man inte med "stort våld" och utan smörjmedel försöka dra igenom kabeln i någon slang.

Om slangen inte är förlagd rätt? Inte för deras jättekabel utan smörjmedel. Men en mindre kabel eller deras med rätt teknik så funkar det kanske.
🤔

Det får vi inte veta eftersom takläggarna (!!!!) förstört TS slang....

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Jag skulle koppla solaredge elmätare i central och den behövde uppkoppling med skärmad nätverkskabel till inverter

P p950nlu skrev:
Därför att kabel är avsevärt mycket pålitligare och har bättre funktion. På lite längre avstånd är wifi överhuvudtaget inget alternativ.

• Gilla
knightjocke och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att kabel är avsevärt mycket pålitligare och har bättre funktion. På lite längre avstånd är wifi överhuvudtaget inget alternativ.
Med solaredge mätare MTR-240-3PC1-D-A-MW var enda alternativet koppla upp med nätverkskabel
Solaredge mätare MTR-240-3PC1-D-A-MW med nätverkskablar anslutna i ett elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
P p950nlu skrev:
Snarare varför använda wifi när nätverkskabel finns.

• Gilla
jbr och 4 till
  • Laddar…
T tophee skrev:
Så här ser der ut. Passade på och mätte: kabeln är 6,5 mm och röret är 20mm.
Nu är jag inte hantverkare, men jag har dragit en hel del flexrör när vi renoverade och byggde ut vårt gamla hus. Fan vilket mög det var när man slarvat med klammer eller gjort någon för skarp böj på röret..

Om man utgår från den bild hon skickat tidigare så ska det inte vara några som helst problem att dra en skärmad nätverkskabel genom ett 20mm rör om det är rätt lagd, du kan lätt dra 2 st kablar den sträckan

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Naturligtvis ska man inte med "stort våld" och utan smörjmedel försöka dra igenom kabeln i någon slang.

Om slangen inte är förlagd rätt? Inte för deras jättekabel utan smörjmedel. Men en mindre kabel eller deras med rätt teknik så funkar det kanske.
🤔

Nu får du det att låta som de dragit in den gamla rikstelefonikabeln hos TS. Det är en simpel liten skärmad nätverkskabel

• Gilla
Matti_75
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nu får du det att låta som de dragit in den gamla rikstelefonikabeln hos TS. Det är en simpel liten skärmad nätverkskabel
TS skriver att han/hon aldrig sett en så stor nätverkskabel så är det verkligen säkert? TS säger att den är 8 mm i diameter. Är det så stora nätverkskablar är? Jag vet inte.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:

🤔

Jättekabel? 8mm kan väl knappast anses som en jättekabel? Om det inte är 10mm-rör det handlar om. En korrekt monterad flexslang borde ju inte vara några problem att dra en vanlig nätverkskabel genom. Jag har dragit nätverk i hela huset, både i VP-rör och flexslang och det har inte varit några problem trots att allting ska från vinden och ned till rummen på övervåning, bottenvåning samt källare.

• Gilla
Dodger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.