36 082 läst · 190 svar
36k läst
190 svar
Hantverkare blockerade kabelrör med för tjock kabel
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
Tack för svarC cpalm skrev:Det enkla svaret på frågan är att installationsstandarden säger att skärmen skall vara ansluten (och dessutom jordad) i båda ändarna. Åtminstone inom en byggnad.
Från EN 50174-2:
[bild]
Skärmens kontinuitet är också ett testfall i certifieringstesterna.
Sen finns det, till synes gott om, de som vet att det står fel i standarden. Den diskussionen duckar jag och nöjer mig med att konstatera att om man bara kopplar in ena änden av skärmen i en kommersiell installation om inget annat är sagt så är det risk för ett kostsamt backjobb.
Ber om ursäkt för O.T.
Väldigt intressant, skönt att man aldrig dragit skärmad nätverkskabel.
Ber också om ursäkt för O.T.
Jag hade samma åsikt som dig, tänkte att den ansluts som en biledare dvs bara på matande ända alltså i dataställ men jag vart senare rättad. Kommer inte ihåg exakt varför men när man mäter som i bild om slingan är hel och rätt kopplad så mäts även om skyddsjord är intakt och bra hela vägen. Om mätverktyg visar kryss över S så har man problem😁S SueCia skrev:Jag jobbar mycket med säkerhetssystem och där är det ju väldigt viktigt att skärmad kabel endast ansluts till jord i en ända. Om man ansluter till jord i båda ändar så introducerar man ju en potentialskillnad mellan de olika ändarna av kabeln vilket bör kunna störa, ser inte varför nätverkskabel inte skulle påverkas likadant som bus-kabeln vi använder i säkerhetssystem.
Enligt mig ska man nog bara ansluta i ena änden av kabeln, lämpligtvis i matande ände men inte nödvändigtvis.
Men jag är öppen för att ha fel här, men då skulle jag vilja veta varför
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Men det är väl så att med en skärmad nätverkskabel så är skärmen den enda jord som är tillgänglig i olika kopplingspunkter. Om du drar en fast förlagd nätverkskabel från A till B, är är ju inte B den slutliga ändpunkten, utan du kommer att ha ett jack och ansluta en skärmad nätverkskabel, som kan vara en kort 1m kabel till en dator, men det kan lika gärna vara en låång kabel (i teorin kanske 200m). Du vill ha skärmen med hela vägen.C cpalm skrev:Det enkla svaret på frågan är att installationsstandarden säger att skärmen skall vara ansluten (och dessutom jordad) i båda ändarna. Åtminstone inom en byggnad.
Från EN 50174-2:
[bild]
Skärmens kontinuitet är också ett testfall i certifieringstesterna.
Sen finns det, till synes gott om, de som vet att det står fel i standarden. Den diskussionen duckar jag och nöjer mig med att konstatera att om man bara kopplar in ena änden av skärmen i en kommersiell installation om inget annat är sagt så är det risk för ett kostsamt backjobb.
Ber om ursäkt för O.T.
Nu är jag ingen expert på nätverkinstallationer. Men det jag antar är en risk att göra fel här är om man någonstans ute i nätet på något sätt kopplar ihop skärmen från mer än en kabel. Då bildas en jordslinga. Du får en envarvig spole mellan de två ihopkopplade ändpunkterna. Och hela ytan innanför dessa två ihopkopplade skärmar tar upp alla magnetfält. Och det bildas ström i den envarviga spolen. Denna ström alstrar i sin tur magnetfält som inducerar en störning i signaltrådarna innanför skärmningen.Går de två ihopkopplade skärmarna i samma rör, så är det inte så farligt, det blir väldigt liten yta mellan dem. Men går de dessutom olika vägar till den gemensamma kopplingspunkten så får du en spole som kanske har en yta på 100 kvm eller mer.
200m är lite ta i när den inte får vara längre än 100m inkl patch kabel😁H hempularen skrev:Men det är väl så att med en skärmad nätverkskabel så är skärmen den enda jord som är tillgänglig i olika kopplingspunkter. Om diu drar en fast förlagd nätverkskabel från A till B, är är ju inte B den slutliga ändpunkten, utan du kommer att ha ett jack och ansluta en skärmad nätverkskabel, som kan vara en kort 1m kabel till en dator, men det kan lika gärna vara en låång kabel (i teorin kanske 200m). Du vill ha skärmen med hela vägen.
Hantverkarna var förresten inte elektriker. För el-arbeten hämtade de in annan firma.
Jag inser att det finns olika åsikter kring vad som är ett rimligt arbetssätt och jag tar med mig det nästa gång jag behöver en hantverkare. För min del tycker jag att dessa hantverkare inte jobbat professionellt (vilket också märktes på taket, men det är en annan historia). Att man tar med sig glidmedel när man inte känner förutsättningarna på plats, borde vara en självklarhet (samt att man inte debiterar kunden när man glömt det). Att man testar en ethernetkabel efter man installerat det borde också vara en självklarhet, men chefen hade inte någon nätverkstestare med sig ens när han kom för att kika på den kabeln som kunden påstår är trasig och hävdade istället bara att den inte är trasig.Typ: ”varför skulle den vara trasig?” Jo, för att den inte fungerar. Man får ingen uppkoppling och LEDn lyser inte när man kopplar in en dator.
Hur kunde både han och elektrikerna hävda att kabeln fungerar när den inte gör det? För att det fanns en CM10 enhet från CheckWatt inkopplat och den har en backup uppkoppling via mobilnätet när ethernetförbindelsen inte fungerar. Så både CM10 och växelriktaren hade uppkoppling, fast genom mobilnätet där CheckWatt tar bra betalt för varje Megabyte som laddas upp eller ner. Jag satt i timmar för att förstå varför jag inte ser växelriktaren på mitt nätverk tills jag slutligen stängde av hela min internetuppkoppling och när växelriktaren fortfarande hade uppkoppling visste jag att den måste koppla upp sig på något annat sätt. Undrade först om de på något sätt lyckades koppla upp den via stadens gratis wifi eller grannens wifi, kanske? Tills jag läste i installationsmsnualen att CM10 enheten har mobiluppkoppling.
Ska de verkligen vara min uppgift som kund att ta reda på allt detta? Och när jag gjort det fortfarande få motvind från installatören?
Jag inser att det finns olika åsikter kring vad som är ett rimligt arbetssätt och jag tar med mig det nästa gång jag behöver en hantverkare. För min del tycker jag att dessa hantverkare inte jobbat professionellt (vilket också märktes på taket, men det är en annan historia). Att man tar med sig glidmedel när man inte känner förutsättningarna på plats, borde vara en självklarhet (samt att man inte debiterar kunden när man glömt det). Att man testar en ethernetkabel efter man installerat det borde också vara en självklarhet, men chefen hade inte någon nätverkstestare med sig ens när han kom för att kika på den kabeln som kunden påstår är trasig och hävdade istället bara att den inte är trasig.Typ: ”varför skulle den vara trasig?” Jo, för att den inte fungerar. Man får ingen uppkoppling och LEDn lyser inte när man kopplar in en dator.
Hur kunde både han och elektrikerna hävda att kabeln fungerar när den inte gör det? För att det fanns en CM10 enhet från CheckWatt inkopplat och den har en backup uppkoppling via mobilnätet när ethernetförbindelsen inte fungerar. Så både CM10 och växelriktaren hade uppkoppling, fast genom mobilnätet där CheckWatt tar bra betalt för varje Megabyte som laddas upp eller ner. Jag satt i timmar för att förstå varför jag inte ser växelriktaren på mitt nätverk tills jag slutligen stängde av hela min internetuppkoppling och när växelriktaren fortfarande hade uppkoppling visste jag att den måste koppla upp sig på något annat sätt. Undrade först om de på något sätt lyckades koppla upp den via stadens gratis wifi eller grannens wifi, kanske? Tills jag läste i installationsmsnualen att CM10 enheten har mobiluppkoppling.
Ska de verkligen vara min uppgift som kund att ta reda på allt detta? Och när jag gjort det fortfarande få motvind från installatören?
Det är väl bara att du läser inlägg 54 igen om du glömt vad du skrev?🤔S SueCia skrev:
Om man har med sig rätt smörjmedel är man "världsmästare"? Det säger väl allt om din nivå....
Jag tycker du gör väldigt mycket antaganden här. Ingen av oss har sett hur röret är förlagt. Men vi vet att man använt väldigt mycket kraft utan smörjmedel. Det var onödigt.Müssli skrev:Det finns ingenting som antyder att glidmedel skulle hjälpa. Jag hade inte sagt något om det var ett 16-rör och lång sträcka men i detta fallet är slangen för dåligt förlagt. Det kan omöjligt bli hantverkarnas fel. Glidmedel hjälper inte mot ett veck på slangen eller skruv i den. Skulle det bara tröga för mycket hade det givetvis gått att dra ut kabeln igen.
Ska bli intressant att höra alla dom som försvarade "elektrikern" nu när det visar sig att det är en takläggare.... 😂T tophee skrev:Hantverkarna var förresten inte elektriker. För el-arbeten hämtade de in annan firma.
Jag inser att det finns olika åsikter kring vad som är ett rimligt arbetssätt och jag tar med mig det nästa gång jag behöver en hantverkare. För min del tycker jag att dessa hantverkare inte jobbat professionellt (vilket också märktes på taket, men det är en annan historia). Att man tar med sig glidmedel när man inte känner förutsättningarna på plats, borde vara en självklarhet (samt att man inte debiterar kunden när man glömt det). Att man testar en ethernetkabel efter man installerat det borde också vara en självklarhet, men chefen hade inte någon nätverkstestare med sig ens när han kom för att kika på den kabeln som kunden påstår är trasig och hävdade istället bara att den inte är trasig.Typ: ”varför skulle den vara trasig?” Jo, för att den inte fungerar. Man får ingen uppkoppling och LEDn lyser inte när man kopplar in en dator.
Hur kunde både han och elektrikerna hävda att kabeln fungerar när den inte gör det? För att det fanns en CM10 enhet från CheckWatt inkopplat och den har en backup uppkoppling via mobilnätet när ethernetförbindelsen inte fungerar. Så både CM10 och växelriktaren hade uppkoppling, fast genom mobilnätet där CheckWatt tar bra betalt för varje Megabyte som laddas upp eller ner. Jag satt i timmar för att förstå varför jag inte ser växelriktaren på mitt nätverk tills jag slutligen stängde av hela min internetuppkoppling och när växelriktaren fortfarande hade uppkoppling visste jag att den måste koppla upp sig på något annat sätt. Undrade först om de på något sätt lyckades koppla upp den via stadens gratis wifi eller grannens wifi, kanske? Tills jag läste i installationsmsnualen att CM10 enheten har mobiluppkoppling.
Ska de verkligen vara min uppgift som kund att ta reda på allt detta? Och när jag gjort det fortfarande få motvind från installatören?
Vi var flera i tråden som sa att det här inte va ett proffs!
En ethernetkabel. Inte ett.T tophee skrev:Det var det andra röret där dragfjädern inte gick igenom. I den blockerade kanalen fungerade det utmärkt att få igenom fjädern och om man hade använt ett tunnare ethernetkabel hade den nog inte fastnat.
Hursomhelst: jag förväntar mig inte att hantverkaren får igenom kabeln utan att de avbryter försöket på rätt tidpunkt, dvs. när det fortfarande går att dra tillbaks kabeln.
Hoppas att allt går bra.
Håller med med ett undantag, den g:a tidens televerkare. Eftersom dom drog sin kabel till första uttag fick man alltid hjälpa dom med ett antal meter när dom kom och sade att det var stopp i röret.U Uffe A skrev:
Om du inte förstod vad jag skrev så föreslår jag att du läser inlägget en gång till. Den här gången långsamt och att du tänker efter så att du förstår det.Farstatjej90 skrev:
Förstår du ändå inte så kanske du har någon i din närhet som kan förklara det för dig 😉
Ja det verkar inte bättre än att du är en person man behöver vara flera för att förstå. Man behöver nog utbildning också. I psykiatri.👍U Uffe A skrev: