36 061 läst · 190 svar
36k läst
190 svar
Hantverkare blockerade kabelrör med för tjock kabel
Därför att dom ville göra kunden nöjd. Nu får dom skit för det.Farstatjej90 skrev:
Ibland går det tungt att dra kabel en bit för att sedan släppa när ändan på kabeln passerat hindret. Denna gång gjorde det inte det vilket är otur för TS men inget att göra åt.
Om TS nu ville ha dessa tomrör i reserv så spelar det ju ingen roll eftersom kablarna inte kommer igenom.
Du har också en ett tröttsam inställning. Förmodligen är rören mycket dåligt förlängda, det är tyvärr inte hantverkarens ansvar.Farstatjej90 skrev:Så himla tröttsam inställning...
Man ser framför sig nån kränkt hantverkare.
"Använda DITT rör? Jasså och hur är det lagt? Det är behörighetskrav på det vet du. Har du klamrat det enligt gällande regler?
Grabbar! Hon vill att vi använder HENNES rör! Fattar ni? Det ska vi allt se om det går! Lasse! Ta fram den transatlantiska nätverkskabeln och väck Bojan med luktsalt så får han dra. Vi ska nog se om det går att använda hennes eget dragna rör."
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
Hur kommer det sig att du alltid vill framstå som att du har koll på allt när du egentligen inte har det?Farstatjej90 skrev:
Har du ens någonsin varit elektriker? :O
Jag har varit på MÅNGA jobb där vi skulle ha dragit tråd genom rör och det inte funnits glidmedel, givetvis försöker vi ändå. 9 av 10 gånger går det bra ändå. Vilket är bra odds och inte alls motiverar den extra kostnaden att åka till firman och hämta glidmedel.
Dessutom så finns det ingen som helst anledning att förvänta sig att det ska behövas glidmedel för att dra en nätverkskabel genom ett så kort 20mm rör som i TS fall.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
Jag menar att om kunden anvisar till ett rör så försöker man använda röret givetvis. Man vore en idiot om man inte gör det, eller hur?M maxmsm skrev:Menar du att 2 elektriker(proffs) ska göra som kunden(amatör) säjer när det är de som ska besitta både utbildning och kompetens och när det går åt skogen så menar du på fullt allvar att det är kundens fel??
Glidmedel skulle de väl ha använt i detta fall speciellt om det inte är ett nyinstallerat rör som de har koll på hur det sitter!
Jag hoppas verkligen att du inte jobbar som elektriker och om du gör det så hoppas jag att du är så långt från Skåne som det går att komma!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
På denna sträckan ska inget glidmedel behövas. Killarna kämpade väl för kunFarstatjej90 skrev:
Jag ska också flika in att använder man glidmedel och låter kabeln sitta ett par år så är det inte heller bra när man skall in med nya kablar.S SueCia skrev:Hur kommer det sig att du alltid vill framstå som att du har koll på allt när du egentligen inte har det?
Jag har varit på MÅNGA jobb där vi skulle ha dragit tråd genom rör och det inte funnits glidmedel, givetvis försöker vi ändå. 9 av 10 gånger går det bra ändå. Vilket är bra odds och inte alls motiverar den extra kostnaden att åka till firman och hämta glidmedel.
Dessutom så finns det ingen som helst anledning att förvänta sig att det ska behövas glidmedel för att dra en nätverkskabel genom ett så kort 20mm rör som i TS fall.
En sån här kort sträcka SKA det gå utan glidmedel få in en 6.5mm nätverkskabel i ett 20mm rör.
Men nu fanns det indikationer på det och då skulle man slutat.S SueCia skrev:Hur kommer det sig att du alltid vill framstå som att du har koll på allt när du egentligen inte har det?
Det är kanske du som varit och dragit här.
Vem är det som har koll här när du misslyckas med 10% av kabeldragningen och ändå inte kan ha en liten flaska i bilen för dessa fall?🤔
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
Nu framstår det som att elektrikerna har gjort någonting fel när de försökte dra en tunn nätverkskabel genom det anvisade 20mm röret. När det var stopp i röret så löste de kabeldragningen på ett annat sätt och du behandlar det här som om elektrikerna har haft sönder någonting? Vad exakt menar du att de förstört? Den felaktigt förlagda slangen?M maxmsm skrev:Menar du att 2 elektriker(proffs) ska göra som kunden(amatör) säjer när det är de som ska besitta både utbildning och kompetens och när det går åt skogen så menar du på fullt allvar att det är kundens fel??
Glidmedel skulle de väl ha använt i detta fall speciellt om det inte är ett nyinstallerat rör som de har koll på hur det sitter!
Jag hoppas verkligen att du inte jobbar som elektriker och om du gör det så hoppas jag att du är så långt från Skåne som det går att komma!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
Misslyckas jag med 10% av kabeldragningarna? Hur är det egentligen med läsförståelsen??Farstatjej90 skrev:
Och nej, jag har inte varit hos TS och dragit, jag drar inte kabel alls längre. Men du har garanterat aldrig gjort det