15 801 läst · 99 svar
16k läst
99 svar
Hantverkare blockerade kabelrör med för tjock kabel
Ok, det visste jag inte.snaggletooth skrev:
På den här sidan https://www.elbutik.se/category.html/vp-flexror-med-ledare står det flexrör 7 ggr och flexslang 5 ggr om samma produkt 🤓
Låter lite som att den fastnat i en skruv.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 109 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 109 inlägg
Du har mycket och starka åsikter om saker du inte har en aning om.Farstatjej90 skrev:
Det händer väldigt ofta att elektriker får ta i för att få fram tråd/kabel i rör, eller tror du att de talltid går enkelt att dra i tråd/kabel?... Alternativet är ju att dra det utanpåliggande.
I såna lägen så tar man i så mycket det går och en kollega skjuter på i andra änden, det enda som felade här var att man inte använde glidmedel. Men i slutändan är det TS som hänvisat dom till att använda ett rör som inte fyllde sitt syfte.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 109 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 109 inlägg
Nu har jag inte dragit skärmad nätverkskabel någon gång, men nog är det väl ändå så att man absolut inte bör ansluta skärmen till jord i båda ändarna? Den ska väl bara anslutas till jord i ena änden.M mikaelzzz skrev:Absolut påverkar effekten och en villa är relativt små effekter. Men var själv med om ett fall där jag drog en tunn utp i samma förläggningsrör som vanliga matningen till ett Attefallshus ca 20m bort. Inga bekymmer med att få signal/link men 99% loss i datapaketen.
Bytte till en sftp och jordade ner skärmen i bägge ändarna, i princip inga paket förlorades.
Nu matades en jacuzzi och bastu via attefallshuset, avsäkrat 20A, strömmen vid 99% paketförlust, vet jag ej, men värme och reningspump var igång iallafall.
Hos Elbutik kan jag nog tänka mig att största andelen kunder inte är i elbranschen.D Dilato skrev:
Kollar jag hos mina grossister E2/Solar/Ahlsell/Rexel finns inte en enda flexslang.
Men hos flertalet går det att söka på flexslang, dock med flexrör som sökresultat
Jag skulle nog säga att en 6,5mm nätverkskabel är normaltjock. Går säkert få tag i nån som är 4.5mm ( killgissar)T tophee skrev:
Poängen är att det är ingen större skillnad på 6.5mm och 4,5mm i ett 20mm rör.
20mm i min värld skall klara av 10-12mm kablar.
Har dragit en hel del IE (Industrial Ethernet) och där ska man klämma skärmen i båda ändar i kontaktdonen och man bör även i svårare fall (man gör oftast så ändå) också även skäfta upp manteln och klämma fast skärmen på en gemensam jordskena i det rack/apparatskåp/etc änden råkar hamna.S SueCia skrev:
Dessutom ska ett potentialutjämningssystem finnas i anläggningen.
Smidigast är förstås fiber för då slipper man tänka på allt sånt här.
Ja så det "enda" man missade var en helt central del av det man gör när det strular. Det verkar vara du som inte har en aning!!! 🤔👍S SueCia skrev:Du har mycket och starka åsikter om saker du inte har en aning om.
Det händer väldigt ofta att elektriker får ta i för att få fram tråd/kabel i rör, eller tror du att de talltid går enkelt att dra i tråd/kabel?... Alternativet är ju att dra det utanpåliggande.
I såna lägen så tar man i så mycket det går och en kollega skjuter på i andra änden, det enda som felade här var att man inte använde glidmedel. Men i slutändan är det TS som hänvisat dom till att använda ett rör som inte fyllde sitt syfte.
Det första röret gick dragfjädern igenom men de misslyckades med sitt arbete.T topmount skrev:
Menar du att 2 elektriker(proffs) ska göra som kunden(amatör) säjer när det är de som ska besitta både utbildning och kompetens och när det går åt skogen så menar du på fullt allvar att det är kundens fel??S SueCia skrev:
Glidmedel skulle de väl ha använt i detta fall speciellt om det inte är ett nyinstallerat rör som de har koll på hur det sitter!
Jag hoppas verkligen att du inte jobbar som elektriker och om du gör det så hoppas jag att du är så långt från Skåne som det går att komma!
Låter som ett fall där en spik, skruv eller "knäck" blockerar röret, dragfjädern kan passera men där man knyter ihop den med kabeln blir det naturligtvis lite tjockare och så skiter det sig.
Det här är ett praktexempel på varför jag vägrar att dra kabel i ett rör / flexslang som jag inte har förlagt själv.
Man kan aldrig veta om det är förlagt på rätt sätt. I det här fallet så är det slang och om den inte är fastsatt ordentligt med korta klammer avstånd så "korvar" den sig och det blir problem med att kabeln fastnar
Man kan aldrig veta om det är förlagt på rätt sätt. I det här fallet så är det slang och om den inte är fastsatt ordentligt med korta klammer avstånd så "korvar" den sig och det blir problem med att kabeln fastnar
Exakt!U Uffe A skrev:Det här är ett praktexempel på varför jag vägrar att dra kabel i ett rör / flexslang som jag inte har förlagt själv.
Lugna dig.M maxmsm skrev:Menar du att 2 elektriker(proffs) ska göra som kunden(amatör) säjer när det är de som ska besitta både utbildning och kompetens och när det går åt skogen så menar du på fullt allvar att det är kundens fel??
Glidmedel skulle de väl ha använt i detta fall speciellt om det inte är ett nyinstallerat rör som de har koll på hur det sitter!
Jag hoppas verkligen att du inte jobbar som elektriker och om du gör det så hoppas jag att du är så långt från Skåne som det går att komma!
Om det är fel på slangen som kunden vill att man ska använda kan väl inte hantverkaren bli ansvarig för något kunden tillhandahåller? Hur tänkte du där?
Det ska inte vara några som helst problem att dra en nätverkskabel i en 20-slang utan glidmedel. Om den är rätt förlagd förstås. Ingen vet om det hade blivit bättre med glidmedel i detta fallet.
Om det inte ska vara några som helst problem, varför avbröts inte jobbet när det blev problem?Müssli skrev:Lugna dig.
Om det är fel på slangen som kunden vill att man ska använda kan väl inte hantverkaren bli ansvarig för något kunden tillhandahåller? Hur tänkte du där?
Det ska inte vara några som helst problem att dra en nätverkskabel i en 20-slang utan glidmedel. Om den är rätt förlagd förstås. Ingen vet om det hade blivit bättre med glidmedel i detta fallet.