15 801 läst · 99 svar
16k läst
99 svar
Hantverkare blockerade kabelrör med för tjock kabel
Är det t.ex. en tyngre industri med samförläggning av data/kraft så håller jag med, men i en normal villa? Knappast.M mikaelzzz skrev:Om en oskärmad nätverkskabel (t.ex. en UTP-kabel) förläggs parallellt med en starkströmskabel över en längre sträcka kan följande problem uppstå:
1. Elektromagnetisk störning (EMI):
Starkströmskablar genererar elektromagnetiska fält när strömmen varierar. Detta kan inducera störningar i nätverkskabelns signal, särskilt om den är oskärmad. Resultatet kan bli:
• Minskad signalintegritet
• Ökad paketförlust
• Lägre överföringshastighet
• Felsökning och driftsstörningar i nätverket
2. Signaldegradering:
Störningar från starkströmskabeln kan orsaka brus och distorsion i nätverkssignalen, vilket påverkar kvaliteten på kommunikationen. Detta är särskilt problematiskt i höghastighetsnätverk (t.ex. Gigabit Ethernet).
3. Överhörning:
I vissa fall kan de elektromagnetiska fälten orsaka överhörning (crosstalk) i nätverkskabelns ledare, vilket ytterligare försämrar nätverkets prestanda.
Hur man undviker problemen:
1. Använd avståndsregler:
En vanlig regel är att hålla minst 30 cm avstånd mellan nätverkskablar och starkströmskablar. Avståndet minskar de elektromagnetiska störningarna.
2. Skärmade kablar:
Använd en skärmad nätverkskabel (t.ex. STP eller FTP-kabel) för att minska risken för störningar. Givetvis måste skörmen jordas ner, annars har du byggt en radiosändare.
3. Korsningar:
Om kablarna måste mötas, låt dem korsa varandra i rät vinkel i stället för att gå parallellt.
4. Separation:
Förlägg kablar i separata kabelkanaler eller rör.
5. Filter och jordning:
Använd jordade kablar och eventuella filter för att minska störningar.
Att ignorera dessa riktlinjer kan leda till instabilitet i nätverket och kan kräva dyrbar felsökning och omdragning i framtiden.
Absolut påverkar effekten och en villa är relativt små effekter. Men var själv med om ett fall där jag drog en tunn utp i samma förläggningsrör som vanliga matningen till ett Attefallshus ca 20m bort. Inga bekymmer med att få signal/link men 99% loss i datapaketen.snaggletooth skrev:
Bytte till en sftp och jordade ner skärmen i bägge ändarna, i princip inga paket förlorades.
Nu matades en jacuzzi och bastu via attefallshuset, avsäkrat 20A, strömmen vid 99% paketförlust, vet jag ej, men värme och reningspump var igång iallafall.
Låter mer som ett kabelfel eller möjligtvis dålig utrustning i så fall.
Aha trodde det var ett kabelskyddsrör i mark.
Går det kanske att komma åt röret någonstans på mitten? Hur är röret förlagt? Flexslang är inte så bra att dra i ledningar i långa sträckor. Den måste vara väldigt bra fastsatt om det inte ska bli problem.
Går det kanske att komma åt röret någonstans på mitten? Hur är röret förlagt? Flexslang är inte så bra att dra i ledningar i långa sträckor. Den måste vara väldigt bra fastsatt om det inte ska bli problem.
Borde inte vara några problem på den sträckan, helt klart något fel på rören och inget du kan lasta hantverkarna för.
Den ligger nog någonstan i vardagsrummets tak (gipsskivor). Visst kan man ta ner taket… men det kanske är lite överdrivet. Men samtidigt är det just därför att det är värdefullt att ha dessa reservrör, just för att slippa sådana större arbeten när det blir aktuellt med kabeldragning.A avh67f skrev:
Det finns ju ett flertal sådana slangar från elmätarskåpet in till elcentralen, så det gick nog att dra några ledningar (RK, eller vad de nu heter).
Hur det än är så var och är min poäng inte att kabeln _måste_ dras genom det röret utan att det var värt ett försök när röret ändå fanns, t.o.m. med en draglina redan i. Och när hantverkarna går med på det så förväntar jag mig att de genomför sina försök varsamt och professionellt samt löpande bedömer läget och om det är värt att fortsätta eller inte. När draglinan bröt loss och kabeln långt ifrån genom var min bedömning att det inte var värt att fortsätta och jag sa det till killarna men de verkade vilja visa att de kan och det var där jag borde ha satt ner foten och sagt ”Hörni, jag tror absolut att ni är bra på att dra kablar i rör, men det känns inte bra när ni behöver använda så mycket våld så jag tycker att vi låter bli och borrar hål istället.”O olofh skrev:
Men är det då mitt fel att jag inte satte stop? Ska man som kund inte kunna förlita sig på att hantverkarna vet vad de gör och gör rätt, även om det ibland ser konstigt ut för lekmannen?
Och det berodde på avsaknaden av smörjmedel, slang och svagströmskablar brukar inte alltid vara en så bra kombi. Ofta så är det yttersta lagret på kabeln vara tillverkad av en lite "mjukare" plast som lätt "bränner fast" i böjarna. Att hantverkare i gemen skulle veta det är knappast troligt men däremot elektriker som sysslar med svagström ska ha den kunskapen. Problemet hos dig var att dom ville göra dig till lags och utföra jobbet som du ville, det skapade ett problem.
Du skriver att dom har tryckt igenom fjädern en gång och då är det mycket troligt att man kan trycka igenom den en gång till men då måste fjädern smörjas och lika så kabeln.
Du skriver att dom har tryckt igenom fjädern en gång och då är det mycket troligt att man kan trycka igenom den en gång till men då måste fjädern smörjas och lika så kabeln.
Det finns kabelsmörj att köpaT tophee skrev:
Det finns faktiskt en skrivelse i elinstallationsreglerna om silikonspray.
Smörjmedel som innehåller silikonolja för idragning av kablar och ledare i elinstallationsrörssystem,
kabelkanaler och hyllor eller stegar ska inte användas.
Anledningen till att silikonolja inte ska användas som smörjmedel är att denna olja kan rinna
in i installationsapparaterna under drift och skada dessa.
Ja, silikonspray kan fördärva kontaktytor och iom att den har bra krypförmåga letar den sig gärna fram överallt.
Bara faktumet att de inte själva hade med sig rätt smörjmedel säger i alla fall mig att det är klåpare du haft hemma. Om det är skitsvårt, kabeln går av, man kör igen och utan medel.... Det kan inte vara rätt.T tophee skrev:
Det finns särskilt medel på typ Bauhaus och sånt.
Jag har själv dragit en kortare sträcka genom flexrör till min grind (elslutbleck). Det gör stor skillnad med smörjning. Eller gjorde det då i alla fall.....🤔