77 831 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Du kan t.ex. börja med att kolla denhär:J Johannes56 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/allmaenn-diskussion-om-ai.480623/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 668 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 668 inlägg
Det står dig fritt att tro men samhället formaliseras mer och mer för varje år vilket talar för motsatsen. Inte minst EU driver på för en ökad formalisering och byråkratisering. Ska man vara krass så är det fler och fler som har låtsasjobb. De upplever det naturligtvis inte så själva men arbetsuppgifterna är i grund och botten sociala spel.J Johannes56 skrev:
Det vanligaste jobbet för en man idag är att köra runt ett fordon. Det är inte ett IT-jobb. Och de flesta killar idag har noll IT-kompetens, de kan spela spel typ. Och kämpar med att läsa och skriva. Så jag tror du måste justera dina förväntningar på ungdomsgenerationen. Jag talar alltså inte om den strävsamma medelklassens ungdomar i Täby eller Bromma - det kommer som det alltid har gjort att gå bra för dem.J Johannes56 skrev:
Det är ju ett sätt att se det. Men väldigt få individer driver någon utveckling framåt, det rör sig om unika individer. De flesta har ett jobb som de gör med lagom insats och enligt instruktion. Det är denna kader som dominerar samhället och statistiken. Jag är inte alls övertygad om att män presenterar bättre i denna grupp än kvinnor. Tvärt om tycks kvinnor vara mer uthålliga i dessa sammanhang.J Johannes56 skrev:
Hur du än vrider och vänder på det så kommer du aldrig kunna ändra det genetiska mellan kvinnor och män. Tittar man på en normalfördelningarna så finns det betydligt många fler intelligenta män, men även många fler lågbegåvade män. De intelligenta mannen kommer alltid få bra jobb.Claes Sörmland skrev:Det står dig fritt att tro men samhället formaliseras mer och mer för varje år vilket talar för motsatsen. Inte minst EU driver på för en ökad formalisering och byråkratisering. Ska man vara krass så är det fler och fler som har låtsasjobb. De upplever det naturligtvis inte så själva men arbetsuppgifterna är i grund och botten sociala spel.
Det vanligaste jobbet för en man idag är att köra runt ett fordon. Det är inte ett IT-jobb. Och de flesta killar idag har noll IT-kompetens, de kan spela spel typ. Och kämpar med att läsa och skriva. Så jag tror du måste justera dina förväntningar på ungdomsgenerationen. Jag talar alltså inte om den strävsamma medelklassens ungdomar i Täby eller Bromma - det kommer som det alltid har gjort att gå bra för dem.
Det är ju ett sätt att se det. Men väldigt få individer driver någon utveckling framåt, det rör sig om unika individer. De flesta har ett jobb som de gör med lagom insats och enligt instruktion. Det är denna kader som dominerar samhället och statistiken. Jag är inte alls övertygad om att män presenterar bättre i denna grupp än kvinnor. Tvärt om tycks kvinnor vara mer uthålliga i dessa sammanhang.
De lågbegåvade männen kommer i framtiden inte ha några jobb alls. Det talas inte om denna grupp eftersom media riktar allt mot vita män. Män gnäller inte så mycket heller, de kanske tar livet av sig istället.
Vi är väldigt olika mellan könen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 668 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 668 inlägg
Håller med om att vi inte kan ändra på biologin men vi kan ändra på samhället så att det passar olika biologi olika bra. Vi har ju t ex nyligen ändrat på skolan så att den inte passar pojkars biologi särskilt bra - projektskolan. Den tycks passar tjejerna påtagligt bättre.J Johannes56 skrev:Hur du än vrider och vänder på det så kommer du aldrig kunna ändra det genetiska mellan kvinnor och män. Tittar man på en normalfördelningarna så finns det betydligt många fler intelligenta män, men även många fler lågbegåvade män. De intelligenta mannen kommer alltid få bra jobb.
De lågbegåvade männen kommer i framtiden inte ha några jobb alls. Det talas inte om denna grupp eftersom media riktar allt mot vita män. Män gnäller inte så mycket heller, de kanske tar livet av sig istället.
Vi är väldigt olika mellan könen.
Het inte. Svårt att utläsa på namnen. Några tycker det väl är intressant att diskutera konsekvenserna av AI.BengtH skrev:
kan du räkna antalet kvinnor här då?
https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant.274002/page-135#post-5220804
(Gissar på noll. Ungefär så som det ser ut i HA:s officiella discord-support kanal också.)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 585 inlägg
Är kvinnor genetiskt sätt inte lika tekniskt intresserade, eller är de fostrade till en annan roll?
Som sagt "Ge dina barn 100 möjligheter istället för 2" beskriver det ganska väl, generellt sett så fostras barnen in i sin könsroll redan som småbarn.
Som sagt "Ge dina barn 100 möjligheter istället för 2" beskriver det ganska väl, generellt sett så fostras barnen in i sin könsroll redan som småbarn.
Det håller jag med dig om. Jag har själv en bror är lågbegåvad och skolan funkade inte för honom. Finns knappt något jobb han klarar av. Men nu har han ett simpelt jobb och han jobbar mer än någon annan jag någonsin träffat. Och jag blir provocerad när det alltid skriva nedvärderande om män och att det endast är kvinnor det är synd om. Hatar feminismen och det mesta som slutar på -ism. Jämställdhet är bra och man borde titta mer på individer istället för kön.Claes Sörmland skrev:
Studier har visat att det finns skillnader i kognitiva förmågor mellan kvinnor och män. Bland annat har man sett att män presterar bättre i tester som mäter matematisk och visuospatial förmåga medan kvinnor presterar bättre när det gäller läsförståelse och minnesfunktion. .13th Marine skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
Jag har helt klart lite svårt att förstå vad du menar många gånger.Lill72 skrev:
Antingen accepterar man att vår biologi påverkar vårt beteende och även har förståelse för att olika individer beter sig olika (det du skrev tidigare) vilket ju inkluderar acceptans och förståelse för att vissa beter sig ohyfsat och särbehandlar andra. Eller så gör man inte det, vilket du skrev nu.
Om du från början hade skrivit att att du accepterar och förstår vissa beteenden men inte alla så hade det inte blivit någon fråga från mig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
Ska försöka skriva så du förstår i fortsättningen.BirgitS skrev:Jag har helt klart lite svårt att förstå vad du menar många gånger.
Antingen accepterar man att vår biologi påverkar vårt beteende och även har förståelse för att olika individer beter sig olika (det du skrev tidigare) vilket ju inkluderar acceptans och förståelse för att vissa beter sig ohyfsat och särbehandlar andra. Eller så gör man inte det, vilket du skrev nu.
Om du från början hade skrivit att att du accepterar och förstår vissa beteenden men inte alla så hade det inte blivit någon fråga från mig.
Här en är liten dokumentär som förklarar skillnader mellan könen:
(förutom hen då)
https://www.svtplay.se/fran-savannen-till-tinder
(förutom hen då)
https://www.svtplay.se/fran-savannen-till-tinder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 668 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 668 inlägg
Det vet vi redan svaret på från den empiriska vetenskapen. Pojkar som population betraktad är mer orienterad mot saker än flickpopulationen rent biologiskt. Och flickorna som population har mer fokus på mellanmänskliga frågor.13th Marine skrev:
Sen kan ju diskuteras hur mycket av det som modifieras av kulturen, t ex förstärker den effekten. Inte minst eftersom barn liksom vuxna ofta umgås i samkönade grupper och inordnar sig i sådana hierarkier och då ställs ju krav på att anpassa sina intressen till gruppmajoritets intresse.
Just uppfostran tror jag vi kan tona ned som faktor, empirin är ju tydlig att det är kamratkretsen är den som främst formar den uppväxande generationen. Föräldrarnas inflytande är mer begränsat i det avseendet men de bidrar ju (ofta) med gener och uppväxtens umgängeskrets.
Men dessa insikter är ju inte särskilt hjälpsamma om man ska förstå en enskild individ. Det finns ju pojkar som inte gillar teknik och flickor som älskar det. Så det är nog klokt att som förälder vara öppen för att ens barn kan svänga åt lite olika håll.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 585 inlägg
Hur stora är skillnaderna då?Lill72 skrev:
Har alla män bättre matematisk förmåga?
Spontant skulle jag gissa på att det är någon form av normalfördelningskurva som ligger förskjuten i förhållande till varandra. Och kan detta verkligen motivera att vi uppfostrar våra barn olika utifrån deras kön?!
Jag rekommenderar som sagt boken, där var många saker man inte tänker på som de tar upp i den.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 687 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 687 inlägg
Men det är ju svårt att veta om det beror på en Y-kromosom eller uppväxten. I stora delar av Asien är det tjejerna som får bäst betyg i matematik t.ex.Lill72 skrev:
Om barn lekte mer lika i förskoleåldern kanske det skulle bli mindre skillnad när det gäller visuospatial förmåga, vem vet. Går man tillbaks några årtionden till när skolan var mer anpassad för pojkar (som Claes skrev om) så tror jag inte att man allmänt ansåg att pojkarna hade sämre läsförståelse eller var sämre i ämnen som krävde gott minne eftersom de hade bättre betyg.