13th Marine 13th Marine skrev:
Hur stora är skillnaderna då?
Har alla män bättre matematisk förmåga?

Spontant skulle jag gissa på att det är någon form av normalfördelningskurva som ligger förskjuten i förhållande till varandra. Och kan detta verkligen motivera att vi uppfostrar våra barn olika utifrån deras kön?!

Jag rekommenderar som sagt boken, där var många saker man inte tänker på som de tar upp i den.
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1319538111

J
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur stora är skillnaderna då?
Har alla män bättre matematisk förmåga?

Spontant skulle jag gissa på att det är någon form av normalfördelningskurva som ligger förskjuten i förhållande till varandra. Och kan detta verkligen motivera att vi uppfostrar våra barn olika utifrån deras kön?!

Jag rekommenderar som sagt boken, där var många saker man inte tänker på som de tar upp i den.
Jag frågade CharGPT:

Det finns en liten skillnad mellan män och kvinnors intelligens. Hos män ser man att det är större spridning i intelligensnivå, det vill säga att det är fler som har hög intelligens och fler som har låg intelligens jämfört med kvinnor1. Det finns dock ingen bestämd plats i hjärnan där intelligens finns utan ofta samarbetar flera olika hjärncentra1.

Hoppas detta hjälper! Låt mig veta om du har några andra frågor.

Kan förklara varför nästan alla män är nobelpristagare..

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det vet vi redan svaret på från den empiriska vetenskapen. Pojkar som population betraktad är mer orienterad mot saker än flickpopulationen rent biologiskt. Och flickorna som population har mer fokus på mellanmänskliga frågor.

Sen kan ju diskuteras hur mycket av det som modifieras av kulturen, t ex förstärker den effekten. Inte minst eftersom barn liksom vuxna ofta umgås i samkönade grupper och inordnar sig i sådana hierarkier och då ställs ju krav på att anpassa sina intressen till gruppmajoritets intresse.
Jag märkte hur olika pojkar och flickor hanterades på förskola och sen fritids på 90-talet. En tidsperiod när det fortfarande var vanligt att man placerade flickorna bredvid oroliga pojkar och uppmuntrade dem att lugna ner pojkarna. När barnen kom till fritids från skolan så sa personalen till pojkarna var de andra pojkarna fanns medan flickorna uppmuntrades att sätta sig med fröknarna och rita och prata.

Kilrain Kilrain skrev:
Jobbar själv som översättare och skulle aldrig använda det.
Hur översätter du då t ex "singular they" från engelskan, d v s det som i engelskan har motsvarande funktion som hen? Könsneutralt tredje person singular-pronomen finns på andra språk också.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag märkte hur olika pojkar och flickor hanterades på förskola och sen fritids på 90-talet. En tidsperiod när det fortfarande var vanligt att man placerade flickorna bredvid oroliga pojkar och uppmuntrade dem att lugna ner pojkarna. När barnen kom till fritids från skolan så sa personalen till pojkarna var de andra pojkarna fanns medan flickorna uppmuntrades att sätta sig med fröknarna och rita och prata.
Det är nog en vanlig erfarenhet. Och med tanke på hur olika flick- och pojkgrupper beter sig så är det nog inte heller helt svårförklarat. Noterar att barnen i den här lilla hålan i Sörmland sedan tidig ålder umgås i helt könsseparerat. Jag har svårt att tro att mina grannar föräldrarna skulle vara orsaken till detta, alla har ju väldigt progressiva ideal vad gäller barnuppfostran.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hade en kille i klassen som blev mobbad av ett tjejgäng. De spottade och slog honom. Det var även en del tjejer som råkade illa ut. De som var elakast mot tjejerna var tjejgänget.
Jag upplever samma idag på alla arbetsplatser att blir det för mycket tjejer, så blir det mycket skitsnack, riktat mot andra tjejer. De kan vara väldigt elaka mot varandra, men även mot män. Glöm aldrig det.

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog en vanlig erfarenhet. Och med tanke på hur olika flick- och pojkgrupper beter sig så är det nog inte heller helt svårförklarat. Noterar att barnen i den här lilla hålan i Sörmland sedan tidig ålder umgås i helt könsseparerat. Jag har svårt att tro att mina grannar föräldrarna skulle vara orsaken till detta, alla har ju väldigt progressiva ideal vad gäller barnuppfostran.
Om vi tar 90-talet och barn i åldern 4-9 år så var det vanligt med blandade barngrupper vid en del utomhuslekar. Det lektes typ kurragömma och hoppades studsmatta tillsammans t.ex. kunde jag se. Det fanns inte så många jämnåriga barn så krävdes det en större grupp så måste det bli båda könen och alla gillade studsmattan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
J Johannes56 skrev:
Jag hade en kille i klassen som blev mobbad av ett tjejgäng. De spottade och slog honom. Det var även en del tjejer som råkade illa ut. De som var elakast mot tjejerna var tjejgänget.
Jag upplever samma idag på alla arbetsplatser att blir det för mycket tjejer, så blir det mycket skitsnack, riktat mot andra tjejer. De kan vara väldigt elaka mot varandra, men även mot män. Glöm aldrig det.
Jag hoppas att du då inte glömmer att motsatsen också finns och har funnits.

Sen anser jag att du generaliserar för mycket.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du då inte glömmer att motsatsen också finns och har funnits.

Sen anser jag att du generaliserar för mycket.
Jag tyckte ditt inlägg var dåligt och jag förstod inte poängen med det bara. Du har haft upplevelse och vad vill du att jag samhället ska göra åt det? Generalisera och tycka att alla män beter sig så som enligt din upplevelse?

• Wow
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
J Johannes56 skrev:
Jag tyckte ditt inlägg var dåligt och jag förstod inte poängen med det bara. Du har haft upplevelse och vad vill du att jag samhället ska göra åt det? Generalisera och tycka att alla män beter sig så som enligt din upplevelse?
Jag förstod inte poängen med ditt inlägg #351

Jag förstår nu inte vilken upplevelse med män du syftar på.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man hör ju (nästan aldrig) att tex kvinnliga företagsledare eller andra framstående kvinnor utsatts för diskriminering. Utan det är oftast medelmåttor som förlitar sin utveckling på kollektivavtal.
Nä, men tror du ärligt att en kvinnlig företagsledare (eller för den delen någon företagsledare) skulle ha hamnat på den just den positionen om de "beklagat sig" om kränkningar och diskriminering på sitt jobb?

Du tror inte att den som fokuserar på sitt jobb, sköter sitt, skrattar åt snuskiga skämt, tål en klapp på rumpan/hand på axeln eller en syrlig kommentar (mer personlig än jobbrelaterad) - har en större chans att bli accepterad som ledare av de män (och av kvinnor med tyvärr, som ser en stark kvinna med skinn på näsan som förebild för vad de kan göra med sina karriärer.. om de beter sig som henne) man måste ta sig förbi i "listan"?

:thinking:

• Gilla
  • Älska
Davidbagare och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nä, men tror du ärligt att en kvinnlig företagsledare (eller för den delen någon företagsledare) skulle ha hamnat på den just den positionen om de "beklagat sig" om kränkningar och diskriminering på sitt jobb?

Du tror inte att den som fokuserar på sitt jobb, sköter sitt, skrattar åt snuskiga skämt, tål en klapp på rumpan/hand på axeln eller en syrlig kommentar (mer personlig än jobbrelaterad) - har en större chans att bli accepterad som ledare av de män (och av kvinnor med tyvärr, som ser en stark kvinna med skinn på näsan som förebild för vad de kan göra med sina karriärer.. om de beter sig som henne) man måste ta sig förbi i "listan"?

:thinking:
Jag tror att prestation är en viktig faktor

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror att prestation är en viktig faktor
Såklart, men alla som presterar bra blir inte företagsledare..

Och vilken (om de presterade likvärdigt) skulle Du velat ha som chef,

Den som sköter sit jobb och håller uppe en fasad av styrka och "pondus" som inte bryr sig om lite skitsnack, själv berättar de dåliga skämten.. försöker medla fred på arbetsplatsen UTAN att försöka förändra rutinerna (eller ställa krav som att alla på arbetsplatsen årligen får gå kurs i "me2 o kränkningsanda")

Eller den som sköter sitt jobb, anmäler sina kollegor för olämpligt beteende, klagar på skämtet på fikarasten just.för att de är olämpliga på en arbetsplats, eller som nästan.gråter i frustration för att hon tycker alla accepterar dåligt beteende på arbetsplatsen - men ingen annan gör något.. (och som helt klart vill ändra rutinerna till ett bättre arbetsklimat med utbildning för alla om könsroller, kränkningar, sexuella trakasserier osv.)

Jag är ingen "taleskvinna" för kvinnor.. för jag tycker de sjåpar sig (så jag ses ibland som fiende nr 1.. kvinna som går emot kvinnor). Men världen är inte så svart/vit..

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Såklart, men alla som presterar bra blir inte företagsledare..

Och vilken (om de presterade likvärdigt) skulle Du velat ha som chef,

Den som sköter sit jobb och håller uppe en fasad av styrka och "pondus" som inte bryr sig om lite skitsnack, själv berättar de dåliga skämten.. försöker medla fred på arbetsplatsen UTAN att försöka förändra rutinerna (eller ställa krav som att alla på arbetsplatsen årligen får gå kurs i "me2 o kränkningsanda")

Eller den som sköter sitt jobb, anmäler sina kollegor för olämpligt beteende, klagar på skämtet på fikarasten just.för att de är olämpliga på en arbetsplats, eller som nästan.gråter i frustration för att hon tycker alla accepterar dåligt beteende på arbetsplatsen - men ingen annan gör något.. (och som helt klart vill ändra rutinerna till ett bättre arbetsklimat med utbildning för alla om könsroller, kränkningar, sexuella trakasserier osv.)

Jag är ingen "taleskvinna" för kvinnor.. för jag tycker de sjåpar sig (så jag ses ibland som fiende nr 1.. kvinna som går emot kvinnor). Men världen är inte så svart/vit..
Ush, chef vill jag inte ha. Jag gillar medarbetare som inte gnäller, jobbar och kämpar och som gillar lite skön stämning på AW när jobbet är klart. Gnäll orkar jag inte med varken från män eller kvinnor

R
Usch vilken unken doft av 50-talets sämsta sidor som kom fram i den här tråden.

Kan man ignorera en hel tråd på samma sätt som man kan användare?

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.