77 831 läst · 2 186 svar
78k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 298 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 298 inlägg
Så kan det ju också vara, dvs kvinnan är mer misstrodd redan på jobbintervju.B b8q skrev:
Män som agerar som många kvinnor gör på arbetsplatsen har problem med din framtid. Kvinnor som beter sig som lyckosamma män är oftast också lyckosamma. Problemet är ju i så fall normen för hur man skall bete sig för att lyckas.AndersMalmgren skrev:
Det sägs ju att högre utbildningar börjar få allt mindre betydelse.Claes Sörmland skrev:Är inte problemet att livet är orättvist så där generellt? Så de flesta kvinnor som män har upplevelsen att folk i deras omgivning har betett sig felaktigt mot dem och att de hålls tillbaka i t ex sina karriärer och lyssnas på för lite på jobbet?
Frågan i samhällsdebatten är då när detta beror på något som vi upplever som att vi inte kan påverka och att det därmed är osakligt och orättvist t ex kön, hudfärg, kroppslängd, fysisk skönhet, pipig röst, sexuell läggning o s v. Hur tar vi reda på det? Ja vi tittar på populationer och jämför populationer. Och det är väl bortom allt tvivel att män statistiskt sett har haft fördelar här över kvinnor på populationsnivå på t ex arbetsmarknaden. Inte så konstigt med tanke på att arbetsmarknaden i grund och botten är en manlig del av samhällets organisation och det var först nyligen (typ 50 år sedan) som kvinnor gavs en ordentlig plats där och ännu senare som kvinnor förväntades ha en plats på lika villkor (typ tidigast 90-talet). Vi har ju nu blivit av med alla sexistiska 40-talister och nu fasar vi ut 50-talisterna som generationsmässigt betraktat också har rätt föråldrade värderingar. Det tar tid att ändra ett samhälles värderingar och det sker dessvärre genom sjukdom och död i den äldre delen av befolkningen medan yngre kommer in med nya värderingar.
Och jag tror det kommer att blir rejäl förändring de närmsta årtiondena nu när tjejer överpresterar killar i skolan och i högre utbildning. Tjänstemannayrkena kommer att bli helt kvinnodominerade. Och samhällets utveckling där vi lägger mer och mer resurser på ökad regelefterlevnad och kontroll passar dessutom den traditionella kvinnorollen rätt bra. Den passar den traditionella mansrollen sämre.
Men ska kvinnor dela makten med män inom den professionella absoluta toppen så gäller det att det finns lika många kvinnor som män som är beredda att offra allt för sin karriär. Den här gruppen är idag mansdominerad men individerna i gruppen är inte som andra män, de är beredda att ge allt för att vara där och bara fokusera på denna enda sak dag efter dag, år efter år, årtionde efter årtionde. Det är inte ett vanligt beteende varken hos män eller hos kvinnor och frågan är om detta underliga beteende är jämnt fördelat mellan gruppen män och kvinnor. Biologisk predisposition kan definitivt spela oss ett spratt här. Vi får se om 50 år.
Själv tror jag tvärtom, tjejerna kommer inte hänga med och det kommer tyvärr bli större klyftor mellan könen. Jag använder ex AI som hjälpmedel tillsammans med många andra män, kvinnorna har inte fått nys om det än. Samma sak i alla forum, har inte sett en forumtråd om AI där en kvinna har skrivit. Det är väl iofs så i de flesta IT-trådar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Fast nu är ju det ingen mänsklig rättighet att få hög lön eller bra tjänst så kan du inte ta för dig har du ingen automatisk rätt till jobbet, förmånen eller vad det nu gäller.pacman42 skrev:
Du har fel Anders.AndersMalmgren skrev:
Killen du citerar syftar på att man inte vinner något på en offerkultur. Judarna blev nästan utrotade och skapade en vinnarkultur. Tittar man på alla grupper, BLM, MeToo osv så lyckad de aldrig med något. Och samma tankesätt funkar på arbetsplatsen.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
J Johannes56 skrev:Det sägs ju att högre utbildningar börjar få allt mindre betydelse.
Själv tror jag tvärtom, tjejerna kommer inte hänga med och det kommer tyvärr bli större klyftor mellan könen. Jag använder ex AI som hjälpmedel tillsammans med många andra män, kvinnorna har inte fått nys om det än. Samma sak i alla forum, har inte sett en forumtråd om AI där en kvinna har skrivit. Det är väl iofs så i de flesta IT-trådar.
Kvinnan på bilden heter Mira Murati och är CTO på openAI, hon verkar klara den här övergången till AI rätt bra.
Att ”kvinnor inte skulle ha fått nys om AI” kan nog ha varit bland det dummaste jag läst på länge förövrigt. Du borde ge dig ut i den riktiga världen och prata med kvinnor, du skulle lära dig mycket.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 668 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 668 inlägg
Det borde ju vara så med tanke på att 50% av varje ungdomsgeneration påbörjar högre studier. Samtidigt är det lite av en inträdesbiljett till tjänstemannajobben. Det går liksom inte längre att vara en trevlig ung kille och få tillgång till köttgrytorna, du måste ha CVt för att släppas in.J Johannes56 skrev:
Har du en kompetens som är unikt efterfrågad eller en produkt som gör att du kan sälja dig till en försörjning i form av företagande (eller i alla fall att dra till dig investerare så att det rullar på några år när du bränner andras pengar) så är det naturligtvis en annan sak. Men då är det väldigt få individer i en generation som vi talar om. De flesta i samhället bidrar inte på det sättet utan lever utifrån anställning där andra har definierat vad som ska göras.
Jag tror liksom du att yngre män generellt kan ha en fördel som population gentemot yngre kvinnor vad gäller ny teknik, en intressefråga. I min egen 70-talistgeneration så var det extremt tydligt att tjejerna var sena med att plocka upp basal digital kompetens jämfört med killarna under uppväxten. Men de kom också dit så småningom och tekniken blev till sist så användarvänlig att alla pojkårens timmar med meckiga datorer, ISA-konflikter, biossettings och skit spelar nu ingen som helst roll. En treåring kan trycka på en appikon.J Johannes56 skrev:Själv tror jag tvärtom, tjejerna kommer inte hänga med och det kommer tyvärr bli större klyftor mellan könen. Jag använder ex AI som hjälpmedel tillsammans med många andra män, kvinnorna har inte fått nys om det än. Samma sak i alla forum, har inte sett en forumtråd om AI där en kvinna har skrivit. Det är väl iofs så i de flesta IT-trådar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Nej han säger han vill ändra normen så att de som inte kan sälja sig själva ska få samma chans som de som kan.J Johannes56 skrev:
Detta är fel oberoende av kön
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Sjukt kul att hon är CTO också, och inte CEO, CFO eller något liknande icke-teknisktJanneJanne123 skrev:[bild]
Kvinnan på bilden heter Mira Murati och är CTO på openAI, hon verkar klara den här övergången till AI rätt bra.
Att ”kvinnor inte skulle ha fått nys om AI” kan nog ha varit bland det dummaste jag läst på länge förövrigt. Du borde ge dig ut i den riktiga världen och prata med kvinnor, du skulle lära dig mycket.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Verkligen! Oftast tenderar kvinnor att välja de delar av It-branschen som går mot ledning och ledarskap och inte mot djupare tekniska kunskaper. Tyvärr tror jag det är företagens fel för att man vill kunna få bra KPIer för ”andel kvinnliga chefer” som verkar vara viktigt att mäta. Andelen kvinnliga tekniska experter brukar man inte prata lika mycket om.AndersMalmgren skrev:
Jag tror fortfarande att utbildningar kommer få mindre betydelse. Självklar krävs vissa utbildningar för vissa jobb.Claes Sörmland skrev:Det borde ju vara så med tanke på att 50% av varje ungdomsgeneration påbörjar högre studier. Samtidigt är det lite av en inträdesbiljett till tjänstemannajobben. Det går liksom inte längre att vara en trevlig ung kille och få tillgång till köttgrytorna, du måste ha CVt för att släppas in.
Har du en kompetens som är unikt efterfrågad eller en produkt som gör att du kan sälja dig till en försörjning i form av företagande (eller i alla fall att dra till dig investerare så att det rullar på några år när du bränner andras pengar) så är det naturligtvis en annan sak. Men då är det väldigt få individer i en generation som vi talar om. De flesta i samhället bidrar inte på det sättet utan lever utifrån anställning där andra har definierat vad som ska göras.
Jag tror liksom du att yngre män generellt kan ha en fördel som population gentemot yngre kvinnor vad gäller ny teknik, en intressefråga. I min egen 70-talistgeneration så var det extremt tydligt att tjejerna var sena med att plocka upp basal digital kompetens jämfört med killarna under uppväxten. Men de kom också dit så småningom och tekniken blev till sist så användarvänlig att alla pojkårens timmar med meckiga datorer, ISA-konflikter, biossettings och skit spelar nu ingen som helst roll. En treåring kan trycka på en appikon.
om tjejer låg efter på IT när du var ung så tror jag det är betydligt värre nu. Nu när AI kommer, så kommer inte den att ersätta oss. Det kommer vara en assistent. Ännu mindre kvinnor kommer få jobb då männen har en assistent.
Fattar fortfarande inte.. pojkar var nördiga när du var ung och de är nördiga nu också. Men om män är de som driver utvecklingen framåt så kanske de kan få en högre lön också.
Igår fick jag förklara för min man vad openAI är.JanneJanne123 skrev:[bild]
Renoverare
· Stockholm
· 18 602 inlägg
Supertråkigt. Likadant i min krets av gamla kollegor, alla kvinnor är UXare. Och jag menar ALLA, förutom någon enstaka projektledare.JanneJanne123 skrev:Verkligen! Oftast tenderar kvinnor att välja de delar av It-branschen som går mot ledning och ledarskap och inte mot djupare tekniska kunskaper. Tyvärr tror jag det är företagens fel för att man vill kunna få bra KPIer för ”andel kvinnliga chefer” som verkar vara viktigt att mäta. Andelen kvinnliga tekniska experter brukar man inte prata lika mycket om.