BirgitS BirgitS skrev:
är väl alla fördomar som jag har mött under mitt liv som har inneburit att kvinnors åsikter och erfarenhet har ansetts mindre värda än mäns åsikter och erfarenhet
Att det tyvärr existerar könsdiskriminering i samhället är vi ense om, men att värderingen av rekommendationen av en hantverkare skulle påverkas av om man använder han eller hon som referens känns rätt osannolikt.

Jag har extremt svårt att tro att "en släkting har anlitat firman xyz och han var nöjd med deras jobb" skulle väga tyngre än "en släkting har anlitat firman xyz och hon var nöjd med deras jobb". Tror man det tycker jag nästan man letar efter diskrimineringsproblem som faktiskt inte finns.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Att det tyvärr existerar könsdiskriminering i samhället är vi ense om, men att värderingen av rekommendationen av en hantverkare skulle påverkas av om man använder han eller hon som referens känns rätt osannolikt.

Jag har extremt svårt att tro att "en släkting har anlitat firman xyz och han var nöjd med deras jobb" skulle väga tyngre än "en släkting har anlitat firman xyz och hon var nöjd med deras jobb". Tror man det tycker jag nästan man letar efter diskrimineringsproblem som faktiskt inte finns.
Det var ju bara ett exempel där jag skulle kunna nämna en släkting. Jag vet inte om jag har postat just ett sånt inlägg utan det jag vet är att jag flera gånger har nämnt släktingar och då undvikit att använda han eller hon. Skulle ju lika gärna kunna handla om hur man har löst ett byggproblem. I vilket fall som helst är könet i de fallen helt oviktigt och användningen av hen blir allt vanligare i samhället så det är lika bra att vänja sig.

Tror inte att om vi slutar göra skillnad på män och kvinnor när det gäller pronomen så försvinner även skillnaden i verkligheten, det är som tidigare nämnts en cykelskjulsfråga.
Det finns könsneutrala pronomen i många länder/språk där ingen som helst jämställdhet existerar.
Jag väljer att använda hen när jag pratar om en icke-binär individ. Om jag inte vill eller kan på grund av tystnadsplikt nämna könet så säger jag personen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Tror inte att om vi slutar göra skillnad på män och kvinnor när det gäller pronomen så försvinner även skillnaden i verkligheten, det är som tidigare nämnts en cykelskjulsfråga.
Det finns könsneutrala pronomen i många länder/språk där ingen som helst jämställdhet existerar.
Jag väljer att använda hen när jag pratar om en icke-binär individ. Om jag inte vill eller kan på grund av tystnadsplikt nämna könet så säger jag personen.
Jag säger också personen. Mycket hellre än hen, vill inte validera vänsterterminologi. Samt har nog aldrig interagerat med någon som inte vill uppfattas som man eller kvinna. Vi hade en transexuell person på jobbet jag visste inte ens hon var en man i ett tidigare liv så var licksom inte ett problem.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
En av grunderna till det är väl alla fördomar som jag har mött under mitt liv som har inneburit att kvinnors åsikter och erfarenhet har ansetts mindre värda än mäns åsikter och erfarenhet så genom att skriva hen så får folks fördomar mindre utrymme. En annan är att det blir svårare att försöka få fram privat information.
Är du helt säker på att det är just kvinnors åsikter som anses mindre värda och inte just dina åsikter?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Är du helt säker på att det är just kvinnors åsikter som anses mindre värda och inte just dina åsikter?
Det är enklare att förklara sig ett offer än att jobba på sig själv.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
Fast det är väl allmänt känt att mäns åsikter väger tyngre allmänt räknat och att det inte är kopplat till Birgit, eller har ni aldrig hört det innan?

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det är väl allmänt känt att mäns åsikter väger tyngre allmänt räknat och att det inte är kopplat till Birgit, eller har ni aldrig hört det innan?
Vänster hittepå, precis som lönegapet är vänsterhittepå.

• Wow
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vill minnas en utvecklarebsom påstått att det inte finns några duktiga kvinnliga utvecklare...
Kanske kan ses som ett tecken på att man hellre lyssnar på män än kvinnor. Eller så är man bara allmänt självgod och lyssnar bara på sig själv.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
mnils skrev:
Nog har jag jobbat med tillräckligt många män och kvinnor samt känt tillräckligt många andra kvinnor under åren för att veta att det inte bara gäller mig. Förutom att det är väl omvittnat av väldigt många kvinnor i alla möjliga sorters miljöer också. Du verkar ju mest okunnig när du skriver något sånt.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej

Fairlane Fairlane skrev:
Jag vill minnas en utvecklarebsom påstått att det inte finns några duktiga kvinnliga utvecklare...
Kanske kan ses som ett tecken på att man hellre lyssnar på män än kvinnor. Eller så är man bara allmänt självgod och lyssnar bara på sig själv.
Aldrig sagt, jag har sagt jag aldrig stött på någon. Men knappt stött på någon duktig man heller så chansen att stöta på en bra kvinna är nära noll

BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Han har ju inga döttrar så han har väl aldrig fått möjligheten att höra om flickors upplevelser i skolan eller funderat över det närmare. Det är ju känt att företagsledare med döttrar har mer jämställda företag än företagsledare utan döttrar.

• Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
A
Absolut.
Färgrik serietidningsomslag, Lilla Fridolf, komiskt par, mannen snubblar, 1979, stadsbakgrund, karaktärer i fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju känt att företagsledare med döttrar har mer jämställda företag än företagsledare utan döttrar.
Är det? :thinking: Ja tydligen. :oops: Nytt för mig i alla fall...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.