Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vadå förslag, det är väl redan helt etablerat? Det är bara att stilnivån är så låg att det kanske inte har så stor användning i mer rakade sammanhang.
Undrar om det är den feministiska, radikala, pk-korrekta vänsterflummen som har burit fram det ordet också?
 
  • Gilla
  • Haha
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag läste att fucking är på förslag som nytt svenskt ord.
Det är väl mer kontroverisellt är hen kan jag ju tycka.
Härligt att implementera lite ortensvenska i vårat vokabulär. Vad kommer härnäst? Svennehora är ju vackert.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur menar du att många mottagare tolkar mitt budskap när jag skriver "en släkting har anlitat firman xyz och hen var nöjd med deras jobb"?
Risken är att man fokuserar på att du är en sån där som använder ordet "hen" och inte på vad du faktiskt vill framföra. Hur många som kan tänkas göra det vet jag naturligtvis inte men i alla fall mitt "läsflyt" tvärstannar vid ordet "hen".
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Undrar om det är den feministiska, radikala, pk-korrekta vänsterflummen som har burit fram det ordet också?
Ungdomen i alla fall. Inte sällan är den rätt språkradikal.

Betyder din gliring att du inte är övertygad om att hen är ett begrepp som har etablerats av vänsterradikala under 2000-talets första årtionde? Det är bara bluff vad som @BirgitS har citerat från DN, studentuppsatsen från Lunds universitet? Det är en högerkonspirationsteori som smugit sin in i finrummen kanske?
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Enkelt imo :) Vet man inte om det är en han eller hon skriver man hen.

Är det egalt i allmängiltig text skriver man hen.

I övriga fall skriver man han eller hon efter fysiskt kön men kan så klar på begäran skriva vad som helst om hen önskar så.

Är det ett fartyg skriver man hon? Även om det heter Tor?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Risken är att man fokuserar på att du är en sån där som använder ordet "hen" och inte på vad du faktiskt vill framföra. Hur många som kan tänkas göra det vet jag naturligtvis inte men i alla fall mitt "läsflyt" tvärstannar vid ordet "hen".
Det verkar ju bli allt mer ovanligt att "läsflytet" tvärstannar pga. det i alla fall.

Nåja, om någon hakar upp sig så mycket på det i stället för att få en bra referens till en hantverkare etc. så är det deras förlust. Det är i alla fall inget som har framgått när det har varit aktuellt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, det är väl gruppen som tar fram SAOL och SO som funderar på att inkludera det ordet. Det är ju inte samma sak som att det blir ett nytt svensk ord eftersom det bestäms av vilka ord som används i praktiken.
[länk]
Jo, men de funderar ju iaf på om det ska bli ett nytt svenskt ord :)
 
Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jo, men de funderar ju iaf på om det ska bli ett nytt svenskt ord :)
Fast de avgör ju inte det. Det är så fint demokratiskt att vi språkanvändare bestämmer vilka ord vi vill använda. Och inte använda.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast de avgör ju inte det. Det är så fint demokratiskt att vi språkanvändare bestämmer vilka ord vi vill använda. Och inte använda.
Aha! Är det så det ligger till!
Men du sa ju att det var den feministiska, radikala, pk-korrekta vänsterflummen som hade bestämt att hen skulle bli ett nytt svenskt ord?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Aha! Är det så det ligger till!
Men du sa ju att det var den feministiska, radikala, pk-korrekta vänsterflummen som hade bestämt att hen skulle bli ett nytt svenskt ord?
"PK-korrekta" och "vänsterflummen" har du hittat på helt själv...

Jag beskriver bara faktum, hen fördes fram med radikala motiv av en radikal rörelse på 2000-talets början. Det händelseförloppet stöds av källorna som har kommit fram i tråden. Jag minns det också. Jag förstår uppriktigt inte varför detta väcker så mycket negativa känslor hos dig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
om någon hakar upp sig så mycket på det i stället för att få en bra referens till en hantverkare etc. så är det deras förlust.
Men varför ska man skriva "en släkting har anlitat firman xyz och hen var nöjd med deras jobb"? Man vet väl ändå om släktingen är en man eller en kvinna? Varför använda ett ord som även är "benämning på person som inte vill eller kan kategorisera sig som entydigt man eller kvinna" när det inte alls är det man menar?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
A
Hela tråden har ju belyst och i viss mån bevisat hur lamt tillståndet är i vårat land. Gängskjutningar, gruppvåldtäkter, bidragsbrott etc, står nog lägre i rang än en diskussion om hen och nga transor. Jag önskar verkligen nga av er lycka till i framtiden, nga mindre:crysmile:

Det man ibland slås alt undrar över är hur mkt människor har upplevt, och hur mkt som bara är (o) intellektuellt prat? Det går ju som många vet inte alltid hand i hand.

Over and out/ mvh Tomas
 
Redigerat av moderator:
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
I extrema fall kan man använda "hin" en medeltida variant av ondskan personifierat.
 
  • Haha
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
En ren provokation då, förlåt. Och nej, det är inget måste för varken mig eller mina barn (om de var små) att lyssna på när Miss Shameless (var det "winewhore" också?) läser sagor. Jag avstår gärna. Bara för att man accepterar ngt behöver man inte vurma för det. Min äldsta son har jag med en muslimsk kvinna, jag vill tex inte ha hela hennes hemland här för det.
Ah så du hade alltså haft problem om du fått veta att dagis eller förskoleklassen varit på en teater med dragqueens.

Du är väldigt otydlig. Men då vet vi.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.