76 155 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Nej, jag är inte otydlig. Men du får gärna rida vidare på din uppfattning. För övrigt är jag en sådan uppmärksam förälder att inget sådant skulle uppdagas i efterhand. Din läsförståelse är under all kritik.R Rkarlsson skrev:
Redigerat av moderator:
Hos mig väcker det inga större negativa känslor, hen för mig är ett helt OK nytt ord.Claes Sörmland skrev:"PK-korrekta" och "vänsterflummen" har du hittat på helt själv...
Jag beskriver bara faktum, hen fördes fram med radikala motiv av en radikal rörelse på 2000-talets början. Det händelseförloppet stöds av källorna som har kommit fram i tråden. Jag minns det också. Jag förstår uppriktigt inte varför detta väcker så mycket negativa känslor hos dig.
Och jag får ursäkta om jag beskyllde dig för att härleda till PK-korrekta och vänsterflummen då, när det enbart var radikala femininster du menade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 170 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 170 inlägg
Därför att det borde vara fullkomligt ointressant om det är en släkting som är en man, en kvinna eller en person inte vill kategorisera sig som entydigt man eller kvinna. En av grunderna till det är väl alla fördomar som jag har mött under mitt liv som har inneburit att kvinnors åsikter och erfarenhet har ansetts mindre värda än mäns åsikter och erfarenhet så genom att skriva hen så får folks fördomar mindre utrymme. En annan är att det blir svårare att försöka få fram privat information.Alfredo skrev:Men varför ska man skriva "en släkting har anlitat firman xyz och hen var nöjd med deras jobb"? Man vet väl ändå om släktingen är en man eller en kvinna? Varför använda ett ord som även är "benämning på person som inte vill eller kan kategorisera sig som entydigt man eller kvinna" när det inte alls är det man menar?
Tyvärr är det inte upp till min generation (eller äldre) att styra den saken..Alfredo skrev:
För mig duger det bara o veta om någon har en snopp eller ej för att veta fysiskt vilket kön de är - och det är inte ofta man behöver veta det egentligen.,
Jag förstår mig inte på det här med alla titlar och bokstäver som folk behöver för att definiera sig själva.. det enda viktiga för mig är om människan mår bra eller inte och är trevlig/snäll eller inte.. hur den ser ut, ålder, kläder, vem de älskar, svart-vit-el-grön, vilken religion de har, musiksmak, matpreferenser osv spelar ingen roll - jag kommer alltid behandla alla lika..
"Skiter" faktiskt fullständigt i om de är kvinnor eller män (eller nått mittemellan), har suttit i fängelse, har nån sjukdom/handikapp.. eller byter sida (från nått).. de är fortfarande bara människor och alla är lika viktiga och ska behandlas med samma respekt..
Världen är märklig ibland (ofta) det är inte konstigt att folk mår dåligt :/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Tja, det är nog svårt att hitta någon inom de radikala/vänstern som inte kallar sig feminist så varför inte "radikala feminister" om du trivs med det begreppet. Och generellt är ju de flesta feminister i Sverige även om de kanske inte själva använder det begreppet. Beror lite på hur man drar gränserna i kategoriseringen.Dan1891 skrev:
Poängen var kort och gott att de flesta som deltog i att föra fram hen som pronomen hade aktivistiska ambitioner med det hela.
Läsförståelsen är perfekt =) Din skrivkunskap för att förmedla tillräcklig info är dock begränsad, just i det första du skrev.mowatom skrev:
Allt dagisen hittar på annonseras faktiskt inte ut. I fredags var de på isshow och de visste nog ingen av oss. Utan det var tydligen spontant av dagiset. Jättekul för de
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Känsligt värre märker jag och starka känslor väcker det hos en viss kategori av människor... Personligen använder jag inte hen, men att bli så upprörd över att andra gör det att man jämför det med våldtäkt, det tycker jag faktiskt är att överreagera.Cancerman_777 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Barn är för övrigt neutrum, så en korrekt konstruktion med pronomen lyder exempelvis:
Barnet är försvunnet! Vart tog det vägen?
Jag tror att få skulle uttrycka sig så, för vi vill numera inte betrakta människor som viljelösa objekt. Därför tillför vi information, och säger istället:
En brun hårig (ja, jag driver med er) flicka har försvunnit. Vet någon vart hon har tagit vägen? Eller liknande. Känner man barnet löser man det förstås med namn och könat pronomen istället.
Jag tror att det här är en annan sida av samma mynt som hen-frågan, både för dem som är för och emot. Vi vill personalisera dem vi pratar om. Å ens sidan filtrerar hen då bort egenskaper från objektet, å andra sidan kan det användas allmängiltigt utan att sätta fokus på det vi inte vet (eller vill undvika att betona), könet.
Att vi väljer olika är inget konstigt i sig, dock finner jag det underhållande att jag tror att båda sidor väljer sin väg av snarlika skäl.
Barnet är försvunnet! Vart tog det vägen?
Jag tror att få skulle uttrycka sig så, för vi vill numera inte betrakta människor som viljelösa objekt. Därför tillför vi information, och säger istället:
En brun hårig (ja, jag driver med er) flicka har försvunnit. Vet någon vart hon har tagit vägen? Eller liknande. Känner man barnet löser man det förstås med namn och könat pronomen istället.
Jag tror att det här är en annan sida av samma mynt som hen-frågan, både för dem som är för och emot. Vi vill personalisera dem vi pratar om. Å ens sidan filtrerar hen då bort egenskaper från objektet, å andra sidan kan det användas allmängiltigt utan att sätta fokus på det vi inte vet (eller vill undvika att betona), könet.
Att vi väljer olika är inget konstigt i sig, dock finner jag det underhållande att jag tror att båda sidor väljer sin väg av snarlika skäl.
Blir ju ännu "bättre" när någon ska efterlysas i könsneutralitetens cirkus.
Polisen vill ju knappt idag gå ut med om en gärningshen är av annat än svensk härkomst, hur blir det då att efterlysa någon med utvecklad oförmåga till att ge ID.
"Polisen söker efter en misstänkt mördare som senast sågs vid Drottningga... korrektion, Hengatan i Stockholm.
Personens kön är ointressant liksom hudfärg och språk, kläderna gärningspersonen bar är vanliga kläder...
Upplysningar om den efterlyste kan lämnas till 11414 eller närmaste polisstation"
Ännu ett onödigt inlägg i denna tråden...
Polisen vill ju knappt idag gå ut med om en gärningshen är av annat än svensk härkomst, hur blir det då att efterlysa någon med utvecklad oförmåga till att ge ID.
"Polisen söker efter en misstänkt mördare som senast sågs vid Drottningga... korrektion, Hengatan i Stockholm.
Personens kön är ointressant liksom hudfärg och språk, kläderna gärningspersonen bar är vanliga kläder...
Upplysningar om den efterlyste kan lämnas till 11414 eller närmaste polisstation"
Ännu ett onödigt inlägg i denna tråden...
Grannen har en gräsklippare och hen är bullrig?BirgitS skrev:Hur var det nu med ordet "barn"?
Se inlägg 232.
Nej, en person blir inte den eller det.
Grannen har en gräsklippare och den är bullrig.
Grannen har en gräsklippare och han är bullrig.
Grannen har en gräsklippare och hon är bullrig.
Det är inte normalt att tolka "den är bullrig." som att det syftar på grannen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder