Har en Optiplex 760 ingen sån liten utan modell stationär dator.

Vilket os är bäst att installera om man ska köra HA på den sen?

Blir man ruinerad på elen?

nino nino skrev:
Blir man ruinerad på elen?
Det beror väl på vad du har för uppvärmning hemma. Om du ställer den där ordinarie värme kommer åt som sämst så kan den hjälpa till med uppvärmningen.

David Wallin David Wallin skrev:
Det beror väl på vad du har för uppvärmning hemma. Om du ställer den där ordinarie värme kommer åt som sämst så kan den hjälpa till med uppvärmningen.
Tänkte på garaget
Men vad dra dom på ett ungefär, några 100w/h ?

F
nino nino skrev:
Tänkte på garaget
Kan rekommendera beggad NUC. Ca 5w i idle..

nino nino skrev:
Tänkte på garaget
Ja, 100W kanske? Enklast är ju att du skaffar/lånar en mätare att sätta i eluttaget och kollar vad den drar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jo men nu hade jag en sån här så tänkte prova med den.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
D
F Fideliox skrev:
Jag kör Pi4 idag, inbillat mig att detta är den enklaste plattformen, menar du att en PC skulle vara smidigare och isf i vilken konfiguration är det enklast?

F
D djac skrev:
Jag kör Pi4 idag, inbillat mig att detta är den enklaste plattformen, menar du att en PC skulle vara smidigare och isf i vilken konfiguration är det enklast?

Smidigare vet jag inte. Men mer flexibelt och betydligt mer prestanda för samma peng. Köpte en beggad med i3 och 16GB RAM 120GB NVME SSD för 1500kr med PSU. Mer disk och RAM kan köpas på tradera för några hundra om det behövs.

Nu kör jag debian och docker container med HA, Deconz och Watchtower. Använder ca 1GB RAM och 3% CPU användning.

För mig som ändå skulle köpa nytt kändes valet ganska lätt att skippa pi4 ställt mot en NUC. Och dessutom går ju pi4 knappt gå att få tag i nuförtiden. :crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
OpiMaza
D djac skrev:
Jag kör Pi4 idag, inbillat mig att detta är den enklaste plattformen, menar du att en PC skulle vara smidigare och isf i vilken konfiguration är det enklast?[/QUOT
D djac skrev:
Enklast men ändå helt ok till mycket. Jag vill påstå att vid vanlig användning så är det gott nog, men vill man ändå förbättra den så är det att rekommendera att köra det på en SSD istället för SD kortet. Men visst en Intel nuc är betydligt snabbare.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
D
OpiMaza OpiMaza skrev:
Enklast men ändå helt ok till mycket. Jag vill påstå att vid vanlig användning så är det gott nog, men vill man ändå förbättra den så är det att rekommendera att köra det på en SSD istället för SD kortet. Men visst en Intel nuc är betydligt snabbare.
Ja prestanda är ju inget problem för mig heller, ligger också på 2-4% CPU och systemet upplevs som snabbt, ja att lämna SD-kortet känns prioriterat, så snart jag får tid. Lite orolig för komplikationer i migreringen men snart dags att släppa sargen kanske.. :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
Jag upplever att man märker störst skillnad vid uppdateringar, omstarter, backuper etc. Det går på under minuten. Jag kör en HP Elitedesk pc med ssd.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
F
J Jocke Best skrev:
Jag upplever att man märker störst skillnad vid uppdateringar, omstarter, backuper etc. Det går på under minuten. Jag kör en HP Elitedesk pc med ssd.
Ja en omstart av HA tar mindre än 5 sek. På min gamla pi 2 tog det 60 sek.. :crysmile:

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
F Fideliox skrev:
Ja en omstart av HA tar mindre än 5 sek. På min gamla pi 2 tog det 60 sek.. :crysmile:
Ibland funderar man på om den ens hann starta om när gränssnittet räcker att ladda om.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Största fördelen med t ex en NUC är väl att man kan använda den till en massa andra saker i hemmanätverket. Typ filserver/NAS, etc.

Å andra sidan finns det en fördel med att hemautomationskoordinatorn är helt fristående och inte beroende av andra saker. Jag kör med en Pi4 med SSD och har inga problem med att en omstart tar 40 sekunder extra de 4 gånger per år man behöver göra det.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Största fördelen med t ex en NUC är väl att man kan använda den till en massa andra saker i hemmanätverket. Typ filserver/NAS, etc.

Å andra sidan finns det en fördel med att hemautomationskoordinatorn är helt fristående och inte beroende av andra saker. Jag kör med en Pi4 med SSD och har inga problem med att en omstart tar 40 sekunder extra de 4 gånger per år man behöver göra det.
Har funderat hur mycket el det kostar. Har en RPi printserver som är allways on till min 3d skrivare, jag printar ett par gånger om året på. Anledningen är att man måste välja stäng av och jag har ingen "on" knapp, så då måste man dra ut kontakten och stoppa in igen. Borde fixa det...

Jag har haft 2 NUC på hela tiden, en linux som fn inte har nån funktion kvar, en windows som fn ska ominstalleras. Så nu går Home Assisntant på min vanliga windowsdator i en virtuell maskin. Måste ta tag i detta. Kanske drar detta mer el än man kan tro?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.