401 474 läst · 4 850 svar
401k läst
4,9k svar
Home Assistant
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
D djac skrev:
Smidigare vet jag inte. Men mer flexibelt och betydligt mer prestanda för samma peng. Köpte en beggad med i3 och 16GB RAM 120GB NVME SSD för 1500kr med PSU. Mer disk och RAM kan köpas på tradera för några hundra om det behövs.
Nu kör jag debian och docker container med HA, Deconz och Watchtower. Använder ca 1GB RAM och 3% CPU användning.
För mig som ändå skulle köpa nytt kändes valet ganska lätt att skippa pi4 ställt mot en NUC. Och dessutom går ju pi4 knappt gå att få tag i nuförtiden.
Redigerat:
OpiMaza
Moderator
· Östergötland
· 511 inlägg
OpiMaza
Moderator
- Östergötland
- 511 inlägg
D djac skrev:
Enklast men ändå helt ok till mycket. Jag vill påstå att vid vanlig användning så är det gott nog, men vill man ändå förbättra den så är det att rekommendera att köra det på en SSD istället för SD kortet. Men visst en Intel nuc är betydligt snabbare.D djac skrev:
Ja prestanda är ju inget problem för mig heller, ligger också på 2-4% CPU och systemet upplevs som snabbt, ja att lämna SD-kortet känns prioriterat, så snart jag får tid. Lite orolig för komplikationer i migreringen men snart dags att släppa sargen kanske..OpiMaza skrev:
Största fördelen med t ex en NUC är väl att man kan använda den till en massa andra saker i hemmanätverket. Typ filserver/NAS, etc.
Å andra sidan finns det en fördel med att hemautomationskoordinatorn är helt fristående och inte beroende av andra saker. Jag kör med en Pi4 med SSD och har inga problem med att en omstart tar 40 sekunder extra de 4 gånger per år man behöver göra det.
Å andra sidan finns det en fördel med att hemautomationskoordinatorn är helt fristående och inte beroende av andra saker. Jag kör med en Pi4 med SSD och har inga problem med att en omstart tar 40 sekunder extra de 4 gånger per år man behöver göra det.
Har funderat hur mycket el det kostar. Har en RPi printserver som är allways on till min 3d skrivare, jag printar ett par gånger om året på. Anledningen är att man måste välja stäng av och jag har ingen "on" knapp, så då måste man dra ut kontakten och stoppa in igen. Borde fixa det...useless skrev:Största fördelen med t ex en NUC är väl att man kan använda den till en massa andra saker i hemmanätverket. Typ filserver/NAS, etc.
Jag har haft 2 NUC på hela tiden, en linux som fn inte har nån funktion kvar, en windows som fn ska ominstalleras. Så nu går Home Assisntant på min vanliga windowsdator i en virtuell maskin. Måste ta tag i detta. Kanske drar detta mer el än man kan tro?