La till ett nytt kort men får ingen statistik hittad
 
OpiMaza
nino nino skrev:
La till ett nytt kort men får ingen statistik hittad
Testa att starta om m det kanske du redan har gjort. Kolla i loggen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska man vara den som är den så är ju nästa steg att slippa in och titta till den där hela tiden, utan en automation som skickar dig ett meddelande om den är igång mer än X timmar varje dag.
Eller Y timmar om det är kallare än C grader ute.
Eller K timmar om det är september.
Eller… ja, du fattar. :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ska man vara den som är den så är ju nästa steg att slippa in och titta till den där hela tiden, utan en automation som skickar dig ett meddelande om den är igång mer än X timmar varje dag.
Eller Y timmar om det är kallare än C grader ute.
Eller K timmar om det är september.
Eller… ja, du fattar. :)
Absolut men då har ni nog satt mig på ignorera :D
 
nino nino skrev:
Absolut men då har ni nog satt mig på ignorera :D
Nejdå, våga prova bara.
Googla fram en början och testa dig fram. Se till att du har backup på dina grejer så är du aldrig långt från en fungerande version igen om du skulle råka fucka upp ordentligt.

Finns gott om exempel också, många som övervakar olika tempgivares batterinivå. Du vill i stort sett göra samma sak men varna om en sensor får för högt värde istället för ett lågt..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Är ju hyfsat ny på det här med HA, såg nu att det finns en uppdatering på HA OS till 10.0 (jag har 9.5).
Jag fick problem med högt CPU-nyttjande med 10.0 och har backat tillbaka till 9.5. Det finns en hel del med liknande problem så något mysko med just 10.0 är det nog.

D Dublin skrev:
Är det nåt ni hoppar på direkt eller sitter man lugnt i båten och tar det senare?
Jag hoppar nog normalt på ganska direkt och detta är första gången jag fått problem.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fick problem med högt CPU-nyttjande med 10.0 och har backat tillbaka till 9.5. Det finns en hel del med liknande problem så något mysko med just 10.0 är det nog.

Jag hoppar nog normalt på ganska direkt och detta är första gången jag fått problem.
Toppen med återkoppling! Får vänta in 10.1 då....
 
O oll96 skrev:
För att se hur mycket binary_sensor.varmepump_on_off har varit på idag, klistra in nedan i configuration.yaml. Det är exakt (nedan anpassad med din binary_sensor) denna koden jag använder för samma sak hos mig.

sensor:
- platform: history_stats
name: VP på idag
entity_id: binary_sensor.varmepump_on_off
state: "on"
type: time
start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
end: "{{ now() }}"

edit: se till att indentering blir korrekt. Den hänger inte med här verkar det som

Ser det här rätt ut?
Ungefär som hos dig

Linjediagram visar "Vp drift" över tid, skarpa ökningar och jämn stigning noterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
O
nino nino skrev:
Ser det här rätt ut?
Ungefär som hos dig

[bild]
Ja så ser det ut i min HA (y)
Inte jättehäftigt men det gör jobbet tycker jag.
 
O oll96 skrev:
Ja så ser det ut i min HA (y)
Inte jättehäftigt men det gör jobbet tycker jag.
Absolut tack
 
D Dublin skrev:
Toppen med återkoppling! Får vänta in 10.1 då....
Sen är det säkert inte alla som har problem och det verkar någorlunda ofarligt att testa.

Jag, och många med mig som jag förstår det, backade tillbaka till 9.5 utan problem. Kommandot är:

Kod:
ha os update --version 9.5
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
F
På vårt hus har vi två skymningsrelä som styr några lampor. Jag skulle vilja byta ut reläen till zigbee dito istället så jag kan styra med HA. Visst att belsyning inte drar så mycket energi men det känns så himla onödigt att det är tänt hela natten. :crysmile:

Nån som känner till zigbee reläer för utomhus bruk? Behöver man behörighet för att koppla?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag har en Plejd till fasaden den går att dimma, idag hade jag nog satt Shelly

Ja det är väl en fast installation så det krävs nog
 
F Fideliox skrev:
På vårt hus har vi två skymningsrelä som styr några lampor. Jag skulle vilja byta ut reläen till zigbee dito istället så jag kan styra med HA. Visst att belsyning inte drar så mycket energi men det känns så himla onödigt att det är tänt hela natten. :crysmile:

Nån som känner till zigbee reläer för utomhus bruk? Behöver man behörighet för att koppla?
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...qteMagfu80b3r85PlxAqTDwKlCxSEXVBoCs9YQAvD_BwE

Trådlös, batteridriven. Bara att köra. Tog första träffen på Google bara, de är säkert inte billigast.
 
J
tveksamt tveksamt skrev:
[länk]

Trådlös, batteridriven. Bara att köra. Tog första träffen på Google bara, de är säkert inte billigast.
Den ovan såg gedigen ut. Hittade denna med annars. Båda är alltså trådlösa.
https://www.hornbach.se/p/sensor-pa...ll-ip44-skymnings-och-rorelsesensor/10185601/
Dock så kanske sensor är onödigt om du ändå kör HA, och bara är ute efter gryning och skymningstid. Då kan du lika gärna plocka tiden från nätet. Finns integration för det. Om du har belysningen smart också då. Via dosor eller lampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.