binary_sensor.varmepump_on_off. Tror jag ska väl erkännas :oops:
 
OpiMaza
Ok testa detta
Först måste du se till att din binary_sensor fungerar korrekt och rapporterar tillståndet "on" när den är på och "off" när den är av. Sedan kan du skapa en template_sensor genom att lägga till följande kod i din configuration.yaml-fil:

https://ctxt.io/2/AACQqx3kEQ


Denna kod skapar en template_sensor som heter "varmepump_daily_on_time" och visar den totala tiden som din binary_sensor har varit på under det aktuella dygnet. Sensorvärdet uppdateras automatiskt varje gång din binary_sensor ändrar tillståndet.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
OpiMaza
Föressten vänta lite ska göra om den
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
OpiMaza
Jag tror det är lättare att ha en sensor som visat föregående dygn
För att visa totala tiden som en binary_sensor har varit på under föregående dygn i Home Assistant kan du skapa en template_sensor.
Denna kod skapar en template_sensor som heter "varmepump_yesterday_on_time" och visar den totala tiden som din binary_sensor har varit på under föregående dygn. Sensorvärdet uppdateras automatiskt varje gång din binary_sensor ändrar tillståndet.
Gå in på länken så är det formaterat på rätt sätt

https://ctxt.io/2/AACQA_TuFg
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
OpiMaza OpiMaza skrev:
Föressten vänta lite ska göra om den
Sparas siffrorna så man kan gå tillbaka och kolla?
 
OpiMaza
Du får testa då det är lite meckigt att få den att uppdatera sig "live" så därför kan det vara lättare o se gårdagens totala istället.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
OpiMaza OpiMaza skrev:
Du får testa då det är lite meckigt att få den att uppdatera sig "live" så därför kan det vara lättare o se gårdagens totala istället.
Är det Studio Code server man ska använda för att ändra i yaml filen?
 
OpiMaza
nino nino skrev:
Sparas siffrorna så man kan gå tillbaka och kolla?
osäker på det, men det kanske finns i history, prova.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
OpiMaza
nino nino skrev:
Är det Studio Code server man ska använda för att ändra i yaml filen?
ja eller file editor. MEN passa dig då du kan förstöra hela din installation. Så du MÅSTE se till att du får texten i grönt innan omstart.
Tryck på check configutation innan omstart.
 
  • Skärmdump av Home Assistant, konfigurationsvalidering och omstartsfunktioner, instruktionstext och två knappar.
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ett alternativ för att räkna ut tiden något är på kan vara integralsensorn. Dvs ifall det är en boolsk sensor med värdet 1 när den är igång och 0 när den är avstängd så får du ju direkt tiden den är på i den enheten du väljer där på helpern. Ifall det är en binary sensor kanske du behöver en helper till för att få den till 1/0 istället för on/off (true/false) dock.
 
Finns ju historik om man går in och kollar sensorn så det borde ju gå att trixa till men inte med mina kunskaper :D
 
O
För att se hur mycket binary_sensor.varmepump_on_off har varit på idag, klistra in nedan i configuration.yaml. Det är exakt (nedan anpassad med din binary_sensor) denna koden jag använder för samma sak hos mig.

sensor:
- platform: history_stats
name: VP på idag
entity_id: binary_sensor.varmepump_on_off
state: "on"
type: time
start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
end: "{{ now() }}"

edit: se till att indentering blir korrekt. Den hänger inte med här verkar det som
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
O oll96 skrev:
För att se hur mycket binary_sensor.varmepump_on_off har varit på idag, klistra in nedan i configuration.yaml. Det är exakt (nedan anpassad med din binary_sensor) denna koden jag använder för samma sak hos mig.

sensor:
- platform: history_stats
name: VP på idag
entity_id: binary_sensor.varmepump_on_off
state: "on"
type: time
start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
end: "{{ now() }}"

edit: se till att indentering blir korrekt. Den hänger inte med här verkar det som
Får massa fel när jag provar starta om, är det indenteringen ?
Är det vanliga mellanslag eller ska det vara tab?
Hur ska man veta hur det ska se ut?

Edit
Fick till det
 
Redigerat:
Hur får man in det där lite snyggt i kontrollpanelen?

(Känner mig jävligt trög ska ni veta, men tacksam för all hjälp)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.