401 076 läst · 4 850 svar
401k läst
4,9k svar
Home Assistant
Nu vet jag inte exakt vad du läst och har själv inte testat någon restore efter denna förändring så exakt hur HA beter sig i detta läge vet jag egentligen inte.tveksamt skrev:
Dock vet jag att det fortfarande går att skapa okrypterade backuper och det verkar orimligt att HA ska fråga efter en nyckel om man vill restrestora en okrypterad backup. Vad skulle den göra för nytta... Men jag har som sagt inte testat.
Kan de inte... 🤔😉D djac skrev:
Det trodde nog en central rättsvårdande myndighet i Sverige också en gång när deras rutiner var att först ta en databasbackup till ett band och därefter lägga en filsystemsbackup längre fram på bandet. 👍
De hade dock missat att bandet spolades tillbaka när databasbackupen var klar... 😳
Detta är för över 20 år sedan och för länge sedan "preskriberat"...
Jo kör samma lösning och det backupas till Google Drive.D djac skrev:
Sen har jag då även manuellt lagt de nedladdade krypteringsfilerna i molnet samt i min laptop.
Kördes helt ok inatt.
01-09 04:45:11 INFO A backup directory file was modified, we'll check for new backups soon.
01-09 04:45:22 INFO Syncing Backups
01-09 04:45:23 INFO A backup directory file was modified, we'll check for new backups soon.
01-09 04:45:23 INFO Uploading 'Automatic backup 2025.1.1' to Google Drive
01-09 04:45:43 INFO Deleting 'Automatic backup 2025.1.0' From Google Drive
01-09 04:46:44 INFO A backup directory file was modified, we'll check for new backups soon.
01-09 04:46:54 INFO Syncing Backups
01-09 07:16:50 INFO Syncing Backups
Självklart men eftersom det är linjärt och lagras i skåp så kan tex inte ett virus förändra tidigare kopior, mänskliga faktorn kan ju förstöra banden såklart.Alfredo skrev:Kan de inte... 🤔😉
Det trodde nog en central rättsvårdande myndighet i Sverige också en gång när deras rutiner var att först ta en databasbackup till ett band och därefter lägga en filsystemsbackup längre fram på bandet. 👍
De hade dock missat att bandet spolades tillbaka när databasbackupen var klar... 😳
Detta är för över 20 år sedan och för länge sedan "preskriberat"...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 222 inlägg