135 437 läst · 390 svar
135k läst
390 svar
Häva köp - parkslide som skulle vara borta är inte borta
Kan inte du isåfall plantera en PS på din tomt under ett par år och sen återkomma om dina erfarenheter?H hapazard skrev:
Inte jättesvår, att bli av med, vet ett bestånd som utrotades under en sommar.S Stefan1972 skrev:Med tanke på hur svårt det är att utrota det helt så skulle jag nog ta div anteckningar med en nypa salt. Finns nog ingen som kan garantera en sån sak..........
Isåfall hade jag nog begärt ett bindande kontrakt skrivet enkom för detta att säljaren står för allt som kommer tillbaks.........och vem skulle skriva på ett sånt?
De borrade hål ned till roten genom stammarna med ett armeringsjärn och hällde i lite roundup i hålen. Beståndet dog inom ett par veckor och har inte vuxit upp på minst 5-6år nu.
Då kan jag hoppa in i tråden och meddela att min granne planterade en parkslide utanför sin lillstuga med torpargrund.S Spirit78 skrev:
Inget jag reflekterade över först, men detta gränsar till min tomt och efter ett par år när den blivit hyfsat stor påpekade jag för henne det olämpliga i att den stod där, både för mig men mest för henne och hon gick med på att jag fick ta bort den.
Började med en omgång Roundup på hösten, fortsatte nästa år med en vända Roundup på sommaren, rycka bort skott, och på hösten en vända Roundup igen, sedan hon klippt ner den hällde jag natriumhypoklorit i de ihåliga stjälkarna.
Följde upp året därpå med att rycka skott och på hösten Rounup, året därpå kom det enstaka skott som rycktes bort.
De senaste två somrarna har vi inte sett till den.
Och jag säger som Daniel109, det är en växt och ingen Alien från yttre rymden.
Försök bli av med maskrosor, lupin och jättebalsamin, då jädrar blir det jobb under många många år och man vinner inte ändå.
Maskrosor har jag inte försökt bli av med. Men lupiner har jag fått bort genom att rycka bladen. Det är definitivt inte omöjligt. Jättebalsamin är lättare. Den är ettårig så bara man tar den innan den går i frö så dör den ut. Alla frön gror inte första året, så man får hålla på några år. Men svårt är det inte.
Maskrosor har jag inte försökt bli av med. Men lupiner har jag fått bort genom att rycka bladen. Det är definitivt inte omöjligt. Jättebalsamin är lättare. Den är ettårig så bara man tar den innan den går i frö så dör den ut. Alla frön gror inte första året, så man får hålla på några år. Men svårt är det inte.
Jag håller med dig om att glysofat är effektiv mot PS och speciellt i terräng där inte gräsklippare kan användas. Däremot behövs det inga 50x50 m. Mitt bestånd har på en sida en lägre stenmur och på den andra sidan gräsmatta. Det är i denna gräsmatta PS aldrig har skjutet nya skott mer än två meter ut från muren. Speciellt många år behövs inte heller för att trötta ut PS. När jag har tagit jord från beståndet och fyllt upp lägre partier i gräsmattan så har PS-skott kommet upp i max 2 år. På en annan sida har jag ett litet uthus 2-3 m från beståndet där jag har gräsmatta mellan beståndet och huset. PS har aldrig nått fram till detta hus.S Spirit78 skrev:För 10-15år sedan kände gemene man inte till Parkslide övht. Den platsen vi ”dumpar” trädgårdsavfall har använts för det i över 50år och ligger avskilt från tomter, mer ett skogsområde.
Det var först efter ett par år som PS kom upp där och då förstod jag att det troligtvis var min. Tyckte då att den skulle bort eftersom jag då visste hur aggressiv PS är. Nu är den borta och det tack vare Glysofat, som är den enda rimliga lösningen att få bort PS i otillgänglig terräng där du inte kan ta den med gräsklippare. Det ni i forat inte tänker på är ju att all mark inte är en plan gräsmatta. Visst är det 50*50m gräsmatta och PS kommer i mitten av den, då kanske kanske den går att trötta ut. Men glöm det om du ha den i en häck på din tomt som gränsar till grannens gärsgård eller buskar etc. Inte ens säkert att du kan gräva upp den, och gör du det misslyckas du säkert ändå. Därför är Glysofat det bästa och minsta insats
Redigerat:
Du verkar inte ha koll på parkslide utan bagatelliserar problemet i tråd efter tråd efter tråd.D Daniel 109 skrev:Den erfarenhet jag har är att man inte bör tokklippa kraftiga plantor. Låt den växa tills tillväxten avtar efter några veckor. Fortsätt så några år så är plantan liten. Sedan kan man hålla efter den kontinuerligt. Tex med gräsklippare. Det fungerar garanterat.
Men säng inget på allmänningen eller i skogen. Oavsett vad det är.
Finns det plan gräsmatta många meter runt omkring så kan det finnas hopp.
Klipper man en parkslide skickar den ut 6 meter långa tunna rottrådar och etablerar sig på ett nytt ställe.
En tur till Tyskland för att köpa glyfosfatmedel är nog snabbaste lösningen.
Sommaren/hösten 2023 grävde jag upp alla rotknölar i mitt bestånd eftersom jag planerade att bygga ett komplementhus på platsen. I våras fram till i somras kunde jag inte se några skott mer än möjligen max 3 meter från ståndets ursprungliga plats. Därefter började vi schakta ut jord från beståndet för att höja gräsmattan och kan därför inte uttala mig om ursprunget av de PS-skott som har kommet upp i höst. Nu är PS tämligen passivt men det nysådda gräset trivs bra i den varma hösten.G Granström2 skrev:Du verkar inte ha koll på parkslide utan bagatelliserar problemet i tråd efter tråd efter tråd.
Klipper man en parkslide skickar den ut 6 meter långa tunna rottrådar och etablerar sig på ett nytt ställe.
Alltså Glysofat. Det är ju det jag säger? Daniel och andra hävdar ju att man kan klappa och smeka den så dör den.mikethebik skrev:
Då kan jag hoppa in i tråden och meddela att min granne planterade en parkslide utanför sin lillstuga med torpargrund.
Inget jag reflekterade över först, men detta gränsar till min tomt och efter ett par år när den blivit hyfsat stor påpekade jag för henne det olämpliga i att den stod där, både för mig men mest för henne och hon gick med på att jag fick ta bort den.
Började med en omgång Roundup på hösten, fortsatte nästa år med en vända Roundup på sommaren, rycka bort skott, och på hösten en vända Roundup igen, sedan hon klippt ner den hällde jag natriumhypoklorit i de ihåliga stjälkarna.
Följde upp året därpå med att rycka skott och på hösten Rounup, året därpå kom det enstaka skott som rycktes bort.
De senaste två somrarna har vi inte sett till den.
Och jag säger som Daniel109, det är en växt och ingen Alien från yttre rymden.
Försök bli av med maskrosor, lupin och jättebalsamin, då jädrar blir det jobb under många många år och man vinner inte ändå.
Ja det är helt sjukt att man kan vara så olyhörd år efter år när man får fakta från folk med erfarenhet, inte vet ett skit, och spammar med sin okunskap. ÅrsvisG Granström2 skrev:Du verkar inte ha koll på parkslide utan bagatelliserar problemet i tråd efter tråd efter tråd.
Exakt 👍G Granström2 skrev:Du verkar inte ha koll på parkslide utan bagatelliserar problemet i tråd efter tråd efter tråd.
Det du säger är så klart till viss del en överdrift. Men om man skall etablera PS på ett nytt ställe så behöver man plantera rotfragment. Tar man stammar så behöver en nod vara under jord och en nod med tillhörande blad vara ovanför. Jag gjorde ett experiment med detta för några år sedan. Av två sådana tog den ena sig men inte den andra. Inga blad eller stammar med alla noder under jord tog sig.S Spirit78 skrev:
Minst upp till 7m skjuter den rot och skott. Kanske ännu längre. Jag har sett där kommunen grävt bort ett bestånd på 40*30m. Där grävde man djupt. Täckte med duk och la grus över. Dom la över 2 veckor, grävmaskin och allt material. Tog ett år sen kom den i kanterna mellan grus och väg/asfalt igen. Och på andra sidan vägen och vidare under gångvägen har den kommit upp. Troligen innan man grävde, men det visar ju på spridningen. Dessutom behövs bara 0.3gram av ringen på stamman för att den ska sprida sig. Så det är kanon när den står brevid väg och järnväg. Och kommunerna är för pissenödiga för att köpa in Glysofat oavsett rätt eller fel och göra rätt för att bli av med skiten. Det finns inget försvar för det, för nu är det utom kontroll som det är, iaf där jag bor. Man slösar oerhörda pengar på tvättaggregat med värme för att koka rötter, klipper och stoppar i påsar, Gräver och testar värmeplattor som ska värma sönder dom. Oerhört mycket skattepengar och resurser går förlorade på idiotin, när Glysofat finns och bevisligen fungerar. Grejjerna du har på frukostbordet är besprutat med det, så så väldigt dåligt kan det inte vara…A Antropocen skrev:Jag håller med dig om att glysofat är effektiv mot PS och speciellt i terräng där inte gräsklippare kan användas. Däremot behövs det inga 50x50 m. Mitt bestånd har på en sida en lägre stenmur och på den andra sidan gräsmatta. Det är i denna gräsmatta PS aldrig har skjutet nya skott mer än två meter ut från muren. Speciellt många år behövs inte heller för att trötta ut PS. När jag har tagit jord från beståndet och fyllt upp lägre partier i gräsmattan så har PS-skott kommet upp i max 2 år. På en annan sida har jag ett litet uthus 2-3 m från beståndet där jag har gräsmatta mellan beståndet och huset. PS har aldrig nått fram till detta hus.