132 548 läst · 390 svar
133k läst
390 svar
Häva köp - parkslide som skulle vara borta är inte borta
Tar 6 öl under tiden man plockar, Maskrosjärn varje år innan dom blommar och varje gång man ser att dom kommer. Sen skäller man på grannarna så dom gör likadant och ser till att man dricker öl ihop med dom samtidigt. Då minskar det, men helt borta, nej…imported_Benno skrev:
Jag var och frågade en handelsträdgård i närheten. Detta är ca10-12år sedan och parkslide var inget folk visste något om. Dom gav tipset att trötta ut den. Jag klippte som satan och nöp skott i säkert 3år innan jag la ner det. Satte igång med arkeologisk utgrävning istället och den har nu varit borta i många år. Däremot slängde jag fanskapet i allmänningen, så därav Glypper för några år sedan när den i smyg hade spridit sig bland grenar/buskar/sten och kom upp på många ställen.D Daniel 109 skrev:
Sen hade jag även Parksallad som kommit och spridit sig i ett stort område utanför tomten. Glypper även på det i 2 säsonger. Nu borta och växer gräs och hallonbuskar istället
Den erfarenhet jag har är att man inte bör tokklippa kraftiga plantor. Låt den växa tills tillväxten avtar efter några veckor. Fortsätt så några år så är plantan liten. Sedan kan man hålla efter den kontinuerligt. Tex med gräsklippare. Det fungerar garanterat.
Men säng inget på allmänningen eller i skogen. Oavsett vad det är.
Den parksliden var förra ägaren som planterat. Den var 2.5m hög och utbredd. Väldigt grova stänglar så man har inte så stort val. Och ska du klippa ut den så blir den ännu agressivare. Gift är det absolut bästa. Hade kommunerna tagit tag i detta hade det inte eskalerat som det gör. Där jag bor är det helt utan kontroll och det är enbart kommunens felD Daniel 109 skrev:Den erfarenhet jag har är att man inte bör tokklippa kraftiga plantor. Låt den växa tills tillväxten avtar efter några veckor. Fortsätt så några år så är plantan liten. Sedan kan man hålla efter den kontinuerligt. Tex med gräsklippare. Det fungerar garanterat.
Nej, den blir inte aggressiv av att klippas ner. Låter du den växa tillbaka på samma yta några veckor så lägger den energin på samma plats. Sedan upprepar man tills den inte längre är kraftig.
Det är människor som dumpar avfall som är problemet, inte att markägaren inte rensar bort de problem som det orsakar.
Det är människor som dumpar avfall som är problemet, inte att markägaren inte rensar bort de problem som det orsakar.
Öhh va?D Daniel 109 skrev:Nej, den blir inte aggressiv av att klippas ner. Låter du den växa tillbaka på samma yta några veckor så lägger den energin på samma plats. Sedan upprepar man tills den inte längre är kraftig.
Det är en växt. Den tappar energi av att klippas.
Men nu svarar du som alla andra som inte har nån erfarenhet alls av parkslide.D Daniel 109 skrev:
Den blir aggressivare av att klippas, den sprider sig till ett större område och skickar fler skott, det är fakta, tro inget annat.
Prova i praktiken och kom tillbaka.
Ja det finns exempel där folk tröttat ut, men 10år kallar jag inte lyckosamt. Glysofat 👍
Använde jord från kompost med parkslide och spred ut rötterna med jorden på tomten för att jämna ut en stor "grop" när jag inte visste vad de var. Kom inte upp något där, klippte med robotgräsklippare. Detta var 2018 och fortfarande ingen parkslide där.S Spirit78 skrev:Parkslide överlever helt utan problem gräsklippning. Bara glömma. Gräva upp eller köpa Glysofat av någon. Glypper har jag kört med gott resultat, men våra idioter till tjänstemän har ju i princip förbjudit det för privatpersoner. Så köp av bonde är tipset. Har du så det växer i en stenmur eller liknande terräng så är det enda alternativet.
Är stammarna grova blandar du 2/10 med vatten och klipper av under 3:e ”ringen” på stammen från marken sett. Då får du ett ”provrör” som den långsamt dricker ur. På så sett sprider man inte giftet till andra växter. Är beståndet stort tar det tid men är värt det. Varje stam skall ha det. Det som är för smått sprayar man med pumpflaska på bladen. Året efter sprayar man igen när det blivit tillräckligt stora blad. Gärna undersida också. Detta skall göras i Augusti/september när dom drar ner energin i roten. Medlet lurar ämnesomsättningen i roten så att den svälter ihjäl
Jag har rotat ut ett bestånd genom grävning och ett med medel som var svåråtkomligt.
Lycka till
Nej, det är en myt.S Spirit78 skrev:Men nu svarar du som alla andra som inte har nån erfarenhet alls av parkslide.
Den blir aggressivare av att klippas, den sprider sig till ett större område och skickar fler skott, det är fakta, tro inget annat.
Prova i praktiken och kom tillbaka.
Ja det finns exempel där folk tröttat ut, men 10år kallar jag inte lyckosamt. Glysofat 👍
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 244 inlägg
Det är väl inte kommunens fel att du och andra lokala stjärnor slänger invasiva växter på "allmänningen"?! Dessutom sätter jag fem spänn på att den så kallade allmänningen där du dumpat parkslide har en lagfaren ägare, antingen kommunen eller en privat markägare.S Spirit78 skrev:
Det parkslidebestånd som jag bearbetar i en annan tråd växer på en sådan plats. Där dumpas allehanda trädgårdsavfall och ett flertal invasiva växter är etablerade. Bland annat vresros, snöbär och syren. Folk måste inse att man inte kan dumpa trädgårdsavfall där man känner för det. Att sedan ha mage skylla problemen det orsakar på kommunen är obegripligt.
Parkslide överlever inte gräsklippning! Om den hade gjort det så hade jag inte haft någon gräsmatta, bara en skog av parkslide. Dessutom så hade naturreservatet som jag har på tre sidor varit fullt av parkslide. Parksliden slår skott max två meter ut i min gräsmattan från PS-beståndet. Så har det varit i 28 år. Jag har dessutom några gånger tagit jord där beståndet växer och fyllt upp ett låglänt område i gräsmattan och därefter sått nytt gräs. PS-skott tittar då upp i 2-3 år men inte längre. Jag klipper vanligtvis gräsmattan en gång per vecka. Har man ett PS-bestånd som kan omringas med gräsmatta, tag upp de största knölarna och kör sedan över marken med en jordfräs. Samla upp ytliga rötter med en kratta, jämna till och så gräs. Hur ofta man skall klippa gräset får anpassas efter hur bred gräsmattan är, men det behövs inte oftare än en gång per vecka.S Spirit78 skrev:Parkslide överlever helt utan problem gräsklippning. Bara glömma. Gräva upp eller köpa Glysofat av någon. Glypper har jag kört med gott resultat, men våra idioter till tjänstemän har ju i princip förbjudit det för privatpersoner. Så köp av bonde är tipset. Har du så det växer i en stenmur eller liknande terräng så är det enda alternativet.
Är stammarna grova blandar du 2/10 med vatten och klipper av under 3:e ”ringen” på stammen från marken sett. Då får du ett ”provrör” som den långsamt dricker ur. På så sett sprider man inte giftet till andra växter. Är beståndet stort tar det tid men är värt det. Varje stam skall ha det. Det som är för smått sprayar man med pumpflaska på bladen. Året efter sprayar man igen när det blivit tillräckligt stora blad. Gärna undersida också. Detta skall göras i Augusti/september när dom drar ner energin i roten. Medlet lurar ämnesomsättningen i roten så att den svälter ihjäl
Jag har rotat ut ett bestånd genom grävning och ett med medel som var svåråtkomligt.
Lycka till
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Så vad är det du försöker säga? Du har lyckats ha ihjäl din parkslide, men den lever 28 år senare?A Antropocen skrev:Parkslide överlever inte gräsklippning! Om den hade gjort det så hade jag inte haft någon gräsmatta, bara en skog av parkslide. Dessutom så hade naturreservatet som jag har på tre sidor varit fullt av parkslide. Parksliden slår skott max två meter ut i min gräsmattan från PS-beståndet. Så har det varit i 28 år. Jag har dessutom några gånger tagit jord där beståndet växer och fyllt upp ett låglänt område i gräsmattan och därefter sått nytt gräs. PS-skott tittar då upp i 2-3 år men inte längre. Jag klipper vanligtvis gräsmattan en gång per vecka. Har man ett PS-bestånd som kan omringas med gräsmatta, tag upp de största knölarna och kör sedan över marken med en jordfräs. Samla upp ytliga rötter med en kratta, jämna till och så gräs. Hur ofta man skall klippa gräset får anpassas efter hur bred gräsmattan är, men det behövs inte oftare än en gång per vecka.