n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Så vad är det du försöker säga? Du har lyckats ha ihjäl din parkslide, men den lever 28 år senare?
Nej, han har ett bestånd men det sprider sig inte. Det är förövrigt min erfarenhet med, man begränsar med lätthet parkslide genom att gräsklippning. Börjar man klippa ett bestånd så dör det av på några år.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nej, han har ett bestånd men det sprider sig inte. Det är förövrigt min erfarenhet med, man begränsar med lätthet parkslide genom att gräsklippning. Börjar man klippa ett bestånd så dör det av på några år.
Och 28 år efter att det dött så måste man fortsätta klippa det dagligen för att det ska förbli dött?

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Så vad är det du försöker säga? Du har lyckats ha ihjäl din parkslide, men den lever 28 år senare?
Jag har inte skrivit att jag har ihjäl parkslide. Jag skriver att det inte sprider sig. Läs mitt inlägg ordentligt och återkom om något fortfarande är oklart för dej.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
I vissas språkbruk så är "överlever inte" synonymt med att dö..

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ja, det är nog allmängiltigt.
Har du väldigt svårt för att förstå eller ägnar du dug åt trolling?

Försök inte slingra dig. "överlever inte" är en komplex fråga i allmänt språkbruk. Om en människa dör så lever släkten. Om en människa dör så lever samhället. Det är först när den sista människan dör som släkten och samhället också har dött. Om jag drar upp ett parkslid skott så dör det skottet men roten och beståndet lever. Däremot om jag omringar beståndet med en gräsmatta så dör beståndet efter några år om jag klipper gräsmattan. Det är det jag menar med att parkslid inte överlever gräsklippning. Parkslid, likt många andra växter överlever inte gräsklippning, skogen tar inte över din gräsmatta om du klipper gräsmattan. Vissa arter överlever däremot i en gräsmatta, t ex Kvickrot och maskrosor. För att få ett slut på denna kvasidiskussion så vill jag att du svarar på följande fråga. Anser du att man inte kan ta död på ett parkslid bestånd genom att omringa den med en tillräckäckligt bred gräsmatta som klipps regelbundet?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är väl inte kommunens fel att du och andra lokala stjärnor slänger invasiva växter på "allmänningen"?! Dessutom sätter jag fem spänn på att den så kallade allmänningen där du dumpat parkslide har en lagfaren ägare, antingen kommunen eller en privat markägare.
Du behöver inte vara så orolig. Det är samfällighet och vår mark. Inte jag som planterat den på min tomt. Förresten, vad visste du om Parkslide för 10år sen?

Dom här två vet inte ett skit om parkslide, så låt dom hålla på att spamma tråden bara

A Antropocen skrev:
Försök inte slingra dig. "överlever inte" är en komplex fråga i allmänt språkbruk. Om en människa dör så lever släkten. Om en människa dör så lever samhället. Det är först när den sista människan dör som släkten och samhället också har dött. Om jag drar upp ett parkslid skott så dör det skottet men roten och beståndet lever. Däremot om jag omringar beståndet med en gräsmatta så dör beståndet efter några år om jag klipper gräsmattan. Det är det jag menar med att parkslid inte överlever gräsklippning. Parkslid, likt många andra växter överlever inte gräsklippning, skogen tar inte över din gräsmatta om du klipper gräsmattan. Vissa arter överlever däremot i en gräsmatta, t ex Kvickrot och maskrosor. För att få ett slut på denna kvasidiskussion så vill jag att du svarar på följande fråga. Anser du att man inte kan ta död på ett parkslid bestånd genom att omringa den med en tillräckäckligt bred gräsmatta som klipps regelbundet?
Jag vänder frågan till dig istället: Anser du att du kan döda ett parkslide-bestånd genom att omringa den med gräsmatta😂😂😂😂? WTF gör du i tråden ens?

S Spirit78 skrev:
Jag vänder frågan till dig istället: Anser du att du kan döda ett parkslide-bestånd genom att omringa den med gräsmatta😂😂😂😂? WTF gör du i tråden ens?
Ja. Parkslid behöver högre plantor än de centimetrar som en gräsklippare lämnar för att förse sitt rotsystem med energi. Angående WTF: Jag försöker motverka den hispigheten mot PS som vissa i denna tråd uttrycker. De skrämmer folk att köpa tomter med PS vilket kan vara olyckligt. Jag är glad att jag inte hade läst om PS i Byggahus.se när vi köpte vår fritidsfastighet för 28 år sedan. Vi bygger nu ett komplementhus på fastigheten och i samband med detta höjer vi gräsmattan med 3-4 kubikmeter jord från PS-beståndet. De närmsta åren kommer det att komma upp många PS-skott. Om tråden lever så skall jag med bilder visa hur det går med dem.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
S Spirit78 skrev:
Ja, om du har gräsmatta runt beståndet och kör över det med gräsklipparen löpande så kommer det att dö. Jag rekommenderar att man klipper ganska sällan de första åren.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S Spirit78 skrev:
Du behöver inte vara så orolig. Det är samfällighet och vår mark. Inte jag som planterat den på min tomt. Förresten, vad visste du om Parkslide för 10år sen?
Jag är inte orolig. Ingen parkslide-skräck här. Jag har inte parkslide, men både blomsterlupin och kanadensiskt gullris i trädgården.
Men ett samfällt ägt markområde bör väl ändå inte användas som dumpningsplats för invasiva växter som samfällighetsmedlemmarna inte vill ha i sina egna trädgårdar?
Jag kände till parkslide för 10 år sedan.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag är inte orolig. Ingen parkslide-skräck här. Jag har inte parkslide, men både blomsterlupin och kanadensiskt gullris i trädgården.
Men ett samfällt ägt markområde bör väl ändå inte användas som dumpningsplats för invasiva växter som samfällighetsmedlemmarna inte vill ha i sina egna trädgårdar?
Jag kände till parkslide för 10 år sedan.
För 10-15år sedan kände gemene man inte till Parkslide övht. Den platsen vi ”dumpar” trädgårdsavfall har använts för det i över 50år och ligger avskilt från tomter, mer ett skogsområde.
Det var först efter ett par år som PS kom upp där och då förstod jag att det troligtvis var min. Tyckte då att den skulle bort eftersom jag då visste hur aggressiv PS är. Nu är den borta och det tack vare Glysofat, som är den enda rimliga lösningen att få bort PS i otillgänglig terräng där du inte kan ta den med gräsklippare. Det ni i forat inte tänker på är ju att all mark inte är en plan gräsmatta. Visst är det 50*50m gräsmatta och PS kommer i mitten av den, då kanske kanske den går att trötta ut. Men glöm det om du ha den i en häck på din tomt som gränsar till grannens gärsgård eller buskar etc. Inte ens säkert att du kan gräva upp den, och gör du det misslyckas du säkert ändå. Därför är Glysofat det bästa och minsta insats

D Daniel 109 skrev:
Ja, om du har gräsmatta runt beståndet och kör över det med gräsklipparen löpande så kommer det att dö. Jag rekommenderar att man klipper ganska sällan de första åren.
Om, men , kanske mmm precis

S Spirit78 skrev:
Om, men , kanske mmm precis
Trollar du bara eller är du svagbegåvad?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.