A Antropocen skrev:
Det du säger är så klart till viss del en överdrift. Men om man skall etablera PS på ett nytt ställe så behöver man plantera rotfragment. Tar man stammar så behöver en nod vara under jord och en nod med tillhörande blad vara ovanför. Jag gjorde ett experiment med detta för några år sedan. Av två sådana tog den ena sig men inte den andra. Inga blad eller stammar med alla noder under jord tog sig.
Det jag säger är ju att om du har ett etablerat bestånd som står på din tomt, tex vid en gärdsgård eller buskage, då blir du inte av med den utan Glysofat.

Att säga att man kan få bort den med gräsklipparn är som att säga att man kan ju måla under Stora Bält Bron. Ja det kan man, men man behöver ju specialställningar för att komma under för att kunna utföra det. Gräsklipparn kommer inte åt allt eftersom sten och buskar är ivägen.

När folk frågar i forat om hur man blir av med PS får man vara tydlig med hur och var PS står och välja lämplig metod. Hur mycket tid man vill lägga och hutr kissenödig man är över natur och gift etc.

Glysofat finns ju begränsningar på av en anledning och bor du vid vattendrag/egen brunn osv så är det inte lämligt. Men vad fan är alternativet? Ibland får man helt enkelt göra det som är nödvändigt. Sen pratar jag inte om RoundUp/Glypper för konsument heller, utan för bönder/proffs. För det fungerar och det har jag erfarenhet av

S Spirit78 skrev:
Det jag säger är ju att om du har ett etablerat bestånd som står på din tomt, tex vid en gärdsgård eller buskage, då blir du inte av med den utan Glysofat.

Att säga att man kan få bort den med gräsklipparn är som att säga att man kan ju måla under Stora Bält Bron. Ja det kan man, men man behöver ju specialställningar för att komma under för att kunna utföra det. Gräsklipparn kommer inte åt allt eftersom sten och buskar är ivägen.

När folk frågar i forat om hur man blir av med PS får man vara tydlig med hur och var PS står och välja lämplig metod. Hur mycket tid man vill lägga och hutr kissenödig man är över natur och gift etc.

Glysofat finns ju begränsningar på av en anledning och bor du vid vattendrag/egen brunn osv så är det inte lämligt. Men vad fan är alternativet? Ibland får man helt enkelt göra det som är nödvändigt. Sen pratar jag inte om RoundUp/Glypper för konsument heller, utan för bönder/proffs. För det fungerar och det har jag erfarenhet av
Det är riktigt, man kan inte ta död på ett bestånd genom att klippa med en gräsklippare vid sidan om det. Det tycker jag att jag har varit tydlig med. Men jag skulle inte slösa mitt återstående Roundup som innehåller glyfosat på PS. Det är väldigt bra på att ta död på stubbar.

G Granström2 skrev:
Du verkar inte ha koll på parkslide utan bagatelliserar problemet i tråd efter tråd efter tråd.
Finns det plan gräsmatta många meter runt omkring så kan det finnas hopp.
Klipper man en parkslide skickar den ut 6 meter långa tunna rottrådar och etablerar sig på ett nytt ställe.
En tur till Tyskland för att köpa glyfosfatmedel är nog snabbaste lösningen.
Ett alternativ är ju att jag faktiskt har erfarenhet av parkslide.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Spirit78 skrev:
Minst upp till 7m skjuter den rot och skott. Kanske ännu längre. Jag har sett där kommunen grävt bort ett bestånd på 40*30m. Där grävde man djupt. Täckte med duk och la grus över. Dom la över 2 veckor, grävmaskin och allt material. Tog ett år sen kom den i kanterna mellan grus och väg/asfalt igen. Och på andra sidan vägen och vidare under gångvägen har den kommit upp. Troligen innan man grävde, men det visar ju på spridningen. Dessutom behövs bara 0.3gram av ringen på stamman för att den ska sprida sig. Så det är kanon när den står brevid väg och järnväg. Och kommunerna är för pissenödiga för att köpa in Glysofat oavsett rätt eller fel och göra rätt för att bli av med skiten. Det finns inget försvar för det, för nu är det utom kontroll som det är, iaf där jag bor. Man slösar oerhörda pengar på tvättaggregat med värme för att koka rötter, klipper och stoppar i påsar, Gräver och testar värmeplattor som ska värma sönder dom. Oerhört mycket skattepengar och resurser går förlorade på idiotin, när Glysofat finns och bevisligen fungerar. Grejjerna du har på frukostbordet är besprutat med det, så så väldigt dåligt kan det inte vara…Ja, det är säkert många kommuner som har p
S Spirit78 skrev:
Minst upp till 7m skjuter den rot och skott. Kanske ännu längre. Jag har sett där kommunen grävt bort ett bestånd på 40*30m. Där grävde man djupt. Täckte med duk och la grus över. Dom la över 2 veckor, grävmaskin och allt material. Tog ett år sen kom den i kanterna mellan grus och väg/asfalt igen. Och på andra sidan vägen och vidare under gångvägen har den kommit upp. Troligen innan man grävde, men det visar ju på spridningen. Dessutom behövs bara 0.3gram av ringen på stamman för att den ska sprida sig. Så det är kanon när den står brevid väg och järnväg. Och kommunerna är för pissenödiga för att köpa in Glysofat oavsett rätt eller fel och göra rätt för att bli av med skiten. Det finns inget försvar för det, för nu är det utom kontroll som det är, iaf där jag bor. Man slösar oerhörda pengar på tvättaggregat med värme för att koka rötter, klipper och stoppar i påsar, Gräver och testar värmeplattor som ska värma sönder dom. Oerhört mycket skattepengar och resurser går förlorade på idiotin, när Glysofat finns och bevisligen fungerar. Grejjerna du har på frukostbordet är besprutat med det, så så väldigt dåligt kan det inte vara…
Ja, det är säkert många kommuner som jobbar intensivt med att ta bort PS. De har ett problem som villaägare inte har, de har inte tiden. Beträffande 0,3 gram, så är det inte stammar det gäller. Det är rotfragment. I vetenskaplig litteratur är detta allmänt vedertaget. Jag ger dig en referens där de nämner 0,5 gram. Artikeln är fri, men det räcker att du läser abstract, där det står 0,5 gram. "Regeneration and growth in crowns and rhizome fragments of Japanese knotweed(Reynoutria japonica) and desiccation as a potential control strategy" Googla eller så hittar du den i: Peer J 2021 Aug 12:9:e11783.
doi: 10.7717/peerj.11783. eCollection 2021

A Antropocen skrev:
Det är riktigt, man kan inte ta död på ett bestånd genom att klippa med en gräsklippare vid sidan om det. Det tycker jag att jag har varit tydlig med. Men jag skulle inte slösa mitt återstående Roundup som innehåller glyfosat på PS. Det är väldigt bra på att ta död på stubbar.
Fast jag menar ju att det inte hjälper att klippa på ett bestånd heller eftersom det skjuter iväg rötter från platsen den får problem. I det läget skjuter den ut ännu fler skott och blir aggressivare. Den klarar också flera år att vara kvävd. Så att klippa runt om är meningslöst om du inte även bekämpar på mitten också så att säga. Är det då inte möjligt pga tex sten/rötter/buska/träd så är Glysofat bäst, kanske det ända vi vet nu

D Daniel 109 skrev:
Ett alternativ är ju att jag faktiskt har erfarenhet av parkslide.
Eller absolut inte nån alls

A Antropocen skrev:
Ja, det är säkert många kommuner som jobbar intensivt med att ta bort PS. De har ett problem som villaägare inte har, de har inte tiden. Beträffande 0,3 gram, så är det inte stammar det gäller. Det är rotfragment. I vetenskaplig litteratur är detta allmänt vedertaget. Jag ger dig en referens där de nämner 0,5 gram. Artikeln är fri, men det räcker att du läser abstract, där det står 0,5 gram. "Regeneration and growth in crowns and rhizome fragments of Japanese knotweed(Reynoutria japonica) and desiccation as a potential control strategy" Googla eller så hittar du den i: Peer J 2021 Aug 12:9:e11783.
Den sprider sig också genom avslagna stänglar eller delar av ringarna enl en expert jag lyssnade på. Kan tyvärr inte ge referens för jag kommer inte ihåg, men han sa 0.3gram. Det kan ju varit 0.5 iof, men han menade att tex backspeglar på bilar slår av växten och sprider sig längs vägar och ännu längre bort då det kan fastna och ramla av på helt avskilda ställen. Tittar man där jag bor så är det högst sannolikt med tanke på hur den spridit sig senaste 5-10åren. Det är helt sjukt

A Antropocen skrev:
Precis som du skriver, kommuner har inte tiden. Därför är just Glysofat deras enda kända lösning. Dom ska inte hålla på med nåt annat tills man hittat nåt bättre. Glysofat och arbetsinsatsen är ju sjukt effektiv om man ska jämföra tex den grävning jag nämnde eller idiotin med värmeplattor eller kvävning. Dom slösar så mycket resurs eller inte gör något alls, för att dom är så kissenödiga

H hapazard skrev:
Trollar du bara eller är du svagbegåvad?
Jag blir mer och mer övertygad om det senare alternativet.

D Daniel 109 skrev:
Jag blir mer och mer övertygad om det senare alternativet.
Du har varit i det här forat i varenda tråd och domderat utan kunskap i många fall. Jag tror du är ute efter att munhuggas bara. Skriv om saker du vet något om och låt bli att kommentera saker du inte vet. På så sett hålls en bra nivå. Som du och andra håller på blir det Ett Noll, Ett Noll, Ett Noll hela tiden så ingen vet vad som gäller. Lägg ner

S Spirit78 skrev:
Fast jag menar ju att det inte hjälper att klippa på ett bestånd heller eftersom det skjuter iväg rötter från platsen den får problem. I det läget skjuter den ut ännu fler skott och blir aggressivare. Den klarar också flera år att vara kvävd. Så att klippa runt om är meningslöst om du inte även bekämpar på mitten också så att säga. Är det då inte möjligt pga tex sten/rötter/buska/träd så är Glysofat bäst, kanske det ända vi vet nu
Tar man bort de största rotknölarna så förmår den inte skjuta rötter så långt iväg. Dessutom så är den inte strategisk. En rot låter sina skott växa rakt upp, och inte långt iväg. Tar man dem där de kommer upp så tröttar man ut roten. Förra våren grävde jag upp ett 40-tal knölar. Jag drog också upp de största rötterna närmast knölen. Sedan dess så har jag antingen kört över nya skott med gräsklipparen eller dragit upp halvmeter höga skott där det inte är gräsmatta Jag har inte märkt att den har blivit tydligt aggressivare. Den har inte heller skjutet skott längre iväg än de två meter från beståndet så som den gjorde innan jag angrep den för ett och halvt år sedan.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Unikt namn
Hur lång tid tar det innan slidans rotbit på 0,5grams blir ett jättebestånd?
Det där med vikt i förhållande till problem behöver sättas i ett kontext...

Jag tänket att frön överlag är rätt små, och kan blir rätt stora.
Typ ett ekollon väger ett par gram och blir med tiden en bauta ek.
Även majskorn väger ca 0,25gram men kan bli rätt stota redan första året.

Men det är klart att det är ett problem att bli av med ogräs enbart genom en insats per år, eller en insats per flera år.
I områden med "enorma problem" kanske det är bättre att dra dit något klövdjur som får trötta ut den genom bete.

Unikt namn Unikt namn skrev:

Men det är klart att det är ett problem att bli av med ogräs enbart genom en insats per år, eller en insats per flera år.
I områden med "enorma problem" kanske det är bättre att dra dit något klövdjur som får trötta ut den genom bete.
Den sprider sig inte genom frön i Sverige…

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
S Spirit78 skrev:
Minst upp till 7m skjuter den rot och skott. Kanske ännu längre. Jag har sett där kommunen grävt bort ett bestånd på 40*30m. Där grävde man djupt. Täckte med duk och la grus över. Dom la över 2 veckor, grävmaskin och allt material. Tog ett år sen kom den i kanterna mellan grus och väg/asfalt igen. Och på andra sidan vägen och vidare under gångvägen har den kommit upp. Troligen innan man grävde, men det visar ju på spridningen. Dessutom behövs bara 0.3gram av ringen på stamman för att den ska sprida sig. Så det är kanon när den står brevid väg och järnväg. Och kommunerna är för pissenödiga för att köpa in Glysofat oavsett rätt eller fel och göra rätt för att bli av med skiten. Det finns inget försvar för det, för nu är det utom kontroll som det är, iaf där jag bor. Man slösar oerhörda pengar på tvättaggregat med värme för att koka rötter, klipper och stoppar i påsar, Gräver och testar värmeplattor som ska värma sönder dom. Oerhört mycket skattepengar och resurser går förlorade på idiotin, när Glysofat finns och bevisligen fungerar. Grejjerna du har på frukostbordet är besprutat med det, så så väldigt dåligt kan det inte vara…
Maskrosor är ännu värre de sprider sig långt med fröer genom luften. Inte blir folk hysteriska för det…

Det är dags att sluta med den här helt obefogade Parkslide hysterin. Den är bara fånig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Spirit78 skrev:
Den sprider sig också genom avslagna stänglar eller delar av ringarna enl en expert jag lyssnade på. Kan tyvärr inte ge referens för jag kommer inte ihåg, men han sa 0.3gram. Det kan ju varit 0.5 iof, men han menade att tex backspeglar på bilar slår av växten och sprider sig längs vägar och ännu längre bort då det kan fastna och ramla av på helt avskilda ställen. Tittar man där jag bor så är det högst sannolikt med tanke på hur den spridit sig senaste 5-10åren. Det är helt sjukt
Din referens har sannolikt menat rotfragment när han har talat om grammen. Annars har han missförstått det. Det är lätt att göra om man inte går till källan. Det är riktigt att stammar kan ge upphov till nya bestånd, men de måste planteras så att det finns
Unikt namn Unikt namn skrev:

Men det är klart att det är ett problem att bli av med ogräs enbart gaenom en insats per år, eller en insats per flera år.
När blir 0,5 gram ett jättebestånd? Jag planterade bland annat två stammar med blad för något år sedan i en balja den 11 maj. I oktober var den ena en välmående planta som jag tog upp. Den andra tog sig också men dog efter en månad. Om plantan som tog sig hade planterats ut på ett fällt och hade fått vara ifred så hade den nog spridet sig med några meter per år.

• Växt med gröna blad i en stor metallkruka, omgiven av mossa och vissna löv. Krukan står på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rotfragment och stammar av en planta med blad på en träbänk, relaterat till diskussion om plantering och tillväxt av bestånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.