S Spirit78 skrev:
Den sprider sig också genom avslagna stänglar eller delar av ringarna enl en expert jag lyssnade på. Kan tyvärr inte ge referens för jag kommer inte ihåg, men han sa 0.3gram. Det kan ju varit 0.5 iof, men han menade att tex backspeglar på bilar slår av växten och sprider sig längs vägar och ännu längre bort då det kan fastna och ramla av på helt avskilda ställen. Tittar man där jag bor så är det högst sannolikt med tanke på hur den spridit sig senaste 5-10åren. Det är helt sjukt
Beträffande din referens om grammen. Är din referens expert så borde han veta att det är rotfragment som grammuppgiften avser. Ni kan ju ha missuppfattat varandra. Det är riktigt att stamdelar kan ge upphov till en ny planta, men den måste planteras tämligen omsorgsfullt. För några år sedan planterade jag stamdelar, blad och två färska skott i 4 krukor och en balja. Jag strödde över ett tunt lager jord utom på bladen på de två skotten. Jag vattnade kontinuerligt så att jorden behöll sig lätt fuktig. Den 3:e juni var bladen på det ena skottet välmående. Det andra skottets blad vissnade i toppen men stjälken hade böjt sig så att den andra ändans stam kom ovanför jorden och där växte ut några blad. Men detta skott var helt dött den 19 juni. Jag fortsatte att hålla jorden lätt fuktig hela sommaren till den 20 oktober då jag tog upp allt. Inget hade taget sig utom ett av de färska skotten. Sålunda krävdes det att minst en nod var under jord och att det fanns blad som var ovanför jorden för att bilda en livaktig planta, men bara i en av två. Alla andra ovanjorddelar hade dött och inte visat något livstecken alls under hela tiden.

• Stamdelar med blad i en balja med jord, utomhus under sommartid, i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra krukor med jord innehållande korta, bundna stjälkbitar, placerade på gräs och mossig mark.
    Skapa konto
  • Bilden visar en balja med jord, rotfragment och en planta med gröna blad som växer i mitten.
    Skapa konto
  • Vissna blad och rötter av en växt ligger på en trall av träplankor.
    Skapa konto
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.