Claes Sörmland
Jetkokos Jetkokos skrev:
Finns vad jag vet inga förarbeten som stödjer det där överanvända citatet från Lawline som frityreldarn klistrade in.

När jag grävde i det för jobbet för några år sen orkade jag iofs bara gräva noggrant fram till SOU 1947:38, men jag tror det är där det började, 3 kap 7 § (s. 17 i PDF:en).

[bild]

Och motiveringen (s.136-137 i PDF:en):
[bild]
Mycket värdefullt. Lagstiftaren förväntade sig att träd kunde ta skada av borttagande av gren eller rot och det tolereras således enligt förarbetet.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Jag lyckades inte hitta något i förarbetet till JB när jag snabbletade som styrker vad
frityreldarn skrev i inlägg #204. Men det ska nämnas att mycket av bestämmelserna i nya jordabalken bygger på ännu äldre lagar och att det teoretiskt kan finnas äldre förarbeten och praxis som tar upp frågan, men det är rena spekulationer från min sida. Samt att jag givetvis kan ha missat något...
Det vore intressant att höra vad frityreldarn baserar sitt resonemang på.
Baserat resonemanget på ett svar av en jurist som fått en ganska liknande fråga till sig, och detta var vad juristen i princip skrev. Tog med det viktigaste som kändes passa frågan som ts skrev.

C Canutos skrev:
Stora träd i villa områden ställer till mer problem än mycket annat. Där vi bodde innan hade vi inga träd alls, vi tog ner dom för att grannens tomt fick mycket lite sol, speciellt på hösten. Dessutom: De grannar som hade stora träd i tomtgränser, tog ansvar och t.ex. rensade grannens takrännor vilka blev fulla med löv och kvistar. Dessa grannar såg till, samlade upp sina löv, även hos grannar (om man så ville) som inte hade några träd. Det är så här det borde gå till i varje villaområde.
Följde för en tid sedan ett seminarium från WSP som handlade om mikroklimat i bostadsområden och städer/industriområden.
De tog upp tre extremer: ett nybyggt bostadsområde ute på en fd åker (eller där det eventuellt tidigare var skog men nu var de träden helt borta) och ett industriområde. Utomhustemperaturerna i de här två områdena var under sommardagar direkt hälsofarliga.
I industriområdet (det kunde lika gärna ha varit ett affärsområde) var temperaturerna 10 grader högre än inne i samhällets äldre delar/villaområden. Deras bedömning var att orsaken var asfaltens andel (med takpappen på byggnadstaken), asfaltens andel över säg 50 hektar 90 %.

I bostadsområdet var det helt trädfritt - ingen skugga whatsoever och relativt små tomter med gräsmattor enbart på baksidan av husen. Ingen ställe där man vill bo när kroppen börjar få problem med blodcirkulationen och hjärtat.

Den tredje extremen var en förskola - utomhusmiljön var steril och utan skugga - utomhustemperaturerna på lekplatsen stack upp över 40 grader en het sommardag. Kommunen fick krav på sig att lösa saken (och nej välja att ha lekstunden inomhus var inget alternativ) så man planterade ett antal träd som redan var tillräckligt stora för att ge en hyfsad skugga. Temperaturen bedömdes att efter den här planteringen inte kunna gå ovanför 28 grader under samma väderförhållande (det finns för arkitekter en programvara som kan beräkna utomhustemperaturer.)

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Baserat resonemanget på ett svar av en jurist som fått en ganska liknande fråga till sig, och detta var vad juristen i princip skrev. Tog med det viktigaste som kändes passa frågan som ts skrev.
Du kan inte höra vad juristen baserade resonemanget på då (eller om det är typ en Lawline-kommetnar, länka till den)? Jag är nämligen också fastighetsjurist och delar inte riktigt bedömningen... Även om jag spontant kan tycka att det ligger en del i resonemanget så är jag tveksam till slutsatsen.

Claes Sörmland
S skaraborgsfakir skrev:
Följde för en tid sedan ett seminarium från WSP som handlade om mikroklimat i bostadsområden och städer/industriområden.
De tog upp tre extremer: ett nybyggt bostadsområde ute på en fd åker (eller där det eventuellt tidigare var skog men nu var de träden helt borta) och ett industriområde. Utomhustemperaturerna i de här två områdena var under sommardagar direkt hälsofarliga.
I industriområdet (det kunde lika gärna ha varit ett affärsområde) var temperaturerna 10 grader högre än inne i samhällets äldre delar/villaområden. Deras bedömning var att orsaken var asfaltens andel (med takpappen på byggnadstaken), asfaltens andel över säg 50 hektar 90 %.

I bostadsområdet var det helt trädfritt - ingen skugga whatsoever och relativt små tomter med gräsmattor enbart på baksidan av husen. Ingen ställe där man vill bo när kroppen börjar få problem med blodcirkulationen och hjärtat.

Den tredje extremen var en förskola - utomhusmiljön var steril och utan skugga - utomhustemperaturerna på lekplatsen stack upp över 40 grader en het sommardag. Kommunen fick krav på sig att lösa saken (och nej välja att ha lekstunden inomhus var inget alternativ) så man planterade ett antal träd som redan var tillräckligt stora för att ge en hyfsad skugga. Temperaturen bedömdes att efter den här planteringen inte kunna gå ovanför 28 grader under samma väderförhållande (det finns för arkitekter en programvara som kan beräkna utomhustemperaturer.)
Förlåt men det känns som ett konstruerat problem i vårt klimat. Ni som bor i nybyggda och därmed ofta trädlösa villaområden, har ni regelbundet hälsofarliga temperaturer utomhus i era trädgårdar? Jag har svårt att tro detta, mest eftersom jag aldrig har hört ett enda klagomål om detta i bekantskapskretsen. Inte ens i den täta innerstan märker jag av detta.

Redigerat:
M
C Canutos skrev:
Stora träd i villa områden ställer till mer problem än mycket annat. Där vi bodde innan hade vi inga träd alls, vi tog ner dom för att grannens tomt fick mycket lite sol, speciellt på hösten. Dessutom: De grannar som hade stora träd i tomtgränser, tog ansvar och t.ex. rensade grannens takrännor vilka blev fulla med löv och kvistar. Dessa grannar såg till, samlade upp sina löv, även hos grannar (om man så ville) som inte hade några träd. Det är så här det borde gå till i varje villaområde.
I den bästa av världar...i den bästa av världar.. Tyvärr så har vi alltför många människor i vårt samhälle som hellre rider på paragrafer än använder sunda förnuftet! Det märker man tydligt när man läser många av inläggen i denna tråden. Jo jag har fattat att vi enbart ska diskutera lagfrågan som ni konsekvent påpekat då sunda förnuftet inte verkar existera utan det hela verkar gå ut på att provocera grannar med skogsplanteringar i tomtgränsen "bara för att"!

Min granne har ett par lönnar på sin tomt. En stor del av dessa löven faller ned på min sida på hösten, men grannen är säkert inne ett par 3 ggr och krattar ihop dom och lägger dom i en komposthög på sin tomt. Vi har väldigt bra kontakt, vi brukar hjälpas åt med mängder av saker. Väldigt bra granne med stor portion sunt förnuft!

När jag hade bensingräsklippare körde jag aldrig på söndagar, grannen följer fortfarande den principen. Själv vet jag inte vad som föranlett detta, men samtidigt så har väl söndag alltid förknippats med vilodag och då vill kanske många ha det tyst och lugnt i området. En annan granne har en bensintrimmer, stort as med sele som väsnas utan dess like. Söndagar verkar vara enda dagen i veckan han har tid över, och gärna kvällstid efter kl.21. Då börjar han vråla med den. Jag vet att han jobbar mycket på vardagarna så det bekommer mig inte.

Som sagt, i den bästa av världar så behövs inga paragrafer och dess ryttare, då råder sunda förnuftet. Hade fler haft sunda förnuft så kanske vi hade sluppit att bägaren rinner över för vissa som då tar saken i egna händer. Men nu har vi ju bibeln JB och vers 81.772.2 säger att vi inte behöver vara utrustade med sunt förnuft för att äga en fastighet så då får vi väl bara gilla läget. Själv får jag trösta mig med att jag har en bra granne med sunt förnuft, en halvkass som jag inte bryr mig så mycket om, och en som är en idiot.

• Gilla
Canutos
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förlåt men det känns som ett konstruerat problem i vårt klimat.
Ja, det är ett konstruerat problem. Konstruerat av brist på växtlighet som genererar fukt och skugga. Jag märker själv när det varit torrt ett tag och gräsmattan börjar gulna att det blir väldigt varmt både ute och inne. Men sätter man då igång vattenspridaren ett par timmar är det plötsligt drägligt i trädgården och även inne blir det svalare då.

Inte bara temperatur, växtlighet håller nere luftföroreningar också. Att du personligen inte märker det betyder inte att det inte är sant. Det är ju enkelt att mäta med en termometer.

Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det är ett konstruerat problem. Konstruerat av brist på växtlighet som genererar fukt och skugga. Jag märker själv när det varit torrt ett tag och gräsmattan börjar gulna att det blir väldigt varmt både ute och inne. Men sätter man då igång vattenspridaren ett par timmar är det plötsligt drägligt i trädgården och även inne blir det svalare då.

Inte bara temperatur, växtlighet håller nere luftföroreningar också. Att du personligen inte märker det betyder inte att det inte är sant. Det är ju enkelt att mäta med en termometer.
Att avdunstande vatten och skugga sänker temperaturen lokalt är trivialt, det var inte det som jag frågade om.

Min fråga kvarstår: Är inte detta ett konstruerat problem i vårt klimat, alltså en teoretiskt problem som inte har någon större bäring på nya villaområden i Sverige? Länka gärna till alla de där kommunala rapporter som miljöförvaltningarna måste har tagit fram och som visar på de där mätserierna av skadliga utetemperaturer i nybyggda villaområden (som ju i princip alltid är trädlösa med undantag från ett och och spö som har planerats). Jag tror alltså inte på det spektakulära påståendet utan uppbackning av data. Att sen ett konsultföretag som WSP försöker slå mynt genom att skapa detta problem är inte konstigt, den kommunala sektorn har mycket skattepengar och låg kompetens.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tyvärr så har vi alltför många människor i vårt samhälle som hellre rider på paragrafer än använder sunda förnuftet!
Problemet är väl att det "sunda förnuftet" inte ser likadant ut hos alla. Ta bara dina grannar. Någons sunda förnuft verkar säga att man håller tyst på söndagar och någon annan verkar tycka att det är OK med trädgårdsarbete. Vems sunda förnuft är sundast?

Nu verkar dessa skillnader inte skapa oöverstigliga problem hos er då ni är sunda nog att kunna leva med olikheterna. Och så fungerar det nog lyckligtvis oftast.

Men vad gör man om olikheter i "sunt förnuft" eller, som någon av parterna säkert ser det, fullkomligt avsaknad av "sunt förnuft", gör att situationen mellan några parter till slut blir ohållbar? Ja då får man väl ta till "paragraferna" för att avgöra vem som faktiskt har rätt. Vad är alternativet? En tidig gryningsduell? :thinking:

Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet är väl att det "sunda förnuftet" inte ser likadant ut hos alla. Ta bara dina grannar. Någons sunda förnuft verkar säga att man håller tyst på söndagar och någon annan verkar tycka att det är OK med trädgårdsarbete. Vems sunda förnuft är sundast?

Nu verkar dessa skillnader inte skapa oöverstigliga problem hos er då ni är sunda nog att kunna leva med olikheterna. Och så fungerar det nog lyckligtvis oftast.

Men vad gör man om olikheter i "sunt förnuft", eller som någon av parterna säkert ser det, fullkomligt avsaknad av "sunt förnuft", gör att situationen mellan några parter till slut blir ohållbar? Ja då får man väl ta till "paragraferna" för att avgöra vem som faktiskt har rätt. Vad är alternativet? En tidig gryningsduell? :thinking:
Nu ska väl sägas att juridiken inte erbjuder en sån där lösning i vår kultur. Vi löser istället konflikter med förhandling, - givande och tagande - och förlitar oss på att folk generellt undviker eskalerande konflikter. Även vår lagstiftning reflekterar den kulturen, se t ex förarbetestexten ovan om inträngande rötter och grenar. Man var rädd för att införa detta i lagstiftningen eftersom det skulle leda till rättshaverism. Till sist kom skrivningen in i jordabalken och mycket riktigt så är den troligen den mest citerade paragrafen i jordabalken på detta forum och grunden för rättshaverism.

En aspekt av vår konsensuskultur är att den som är fräck och bara kör på, olagligen eller inte, gynnas. Och med tiden har ju denna insikt spritt sig. Urbaniseringen har lett till att det sociala priset för att vara fräck har sjunkit. Den omfattande immigrationen har också bidragit med nya influenser i den riktningen. Därmed står vi inför en rätt stor kulturförändring. Den gamla konsensuskulturen trängs tillbaka och vi spelar nu mer och mer med hårda puckar och med det egna intresset i fokus. Troligen måste vi då nog också anta ett mer kontinentalt förhållningssätt till tvister: lagar och straff. Tydliga vinnare och förlorare. Den som lever längst får se.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att avdunstande vatten och skugga sänker temperaturen lokalt är trivialt, det var inte det som jag frågade om.

Min fråga kvarstår: Är inte detta ett konstruerat problem i vårt klimat, alltså en teoretiskt problem som inte har någon större bäring på nya villaområden i Sverige? Länka gärna till alla de där kommunala rapporter som miljöförvaltningarna måste har tagit fram och som visar på de där mätserierna av skadliga utetemperaturer i nybyggda villaområden (som ju i princip alltid är trädlösa med undantag från ett och och spö som har planerats). Jag tror alltså inte på det spektakulära påståendet utan uppbackning av data. Att sen ett konsultföretag som WSP försöker slå mynt genom att skapa detta problem är inte konstigt, den kommunala sektorn har mycket skattepengar och låg kompetens.
J..r, jag ska leta reda på länken till seminariet så får du lyssna själv!

Det är ett webbinarium från Tyrens, om:
----
Planera för ett ändrat klimat!
Välkommen på Tyréns webbinarium där skyfall- och värmeexperter, Gunnar Svensson och Nicholas South berättar om framtidens värme och skyfall, och hur vi skaffar oss kunskaper och förståelse för problematiken genom översiktlig kartering.
----

Nu är det som så de här mätdata från industri- och bostadsområdet gällde hur situationen är idag men med brasklappen att det kan bli betydligt sämre (dvs ännu högre temperaturer.)

https://www.tyrens.se/sv/aktuellt/kalender/planera-foer-ett-aendrat-klimat/

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Mitt val ? Gräsklippning med bensinaren en veckodag eller på lördagen.
Tystare trädgårdssysslor på söndagen.

M Markarbetaren skrev:
Som sagt, i den bästa av världar så behövs inga paragrafer och dess ryttare, då råder sunda förnuftet. Hade fler haft sunda förnuft så kanske vi hade sluppit att bägaren rinner över för vissa som då tar saken i egna händer. Men nu har vi ju bibeln JB och vers 81.772.2 säger att vi inte behöver vara utrustade med sunt förnuft för att äga en fastighet så då får vi väl bara gilla läget. Själv får jag trösta mig med att jag har en bra granne med sunt förnuft, en halvkass som jag inte bryr mig så mycket om, och en som är en idiot.
Varför skulle det vara sunt förnuft att någon inte får plantera träd för att löven fastnar i ditt poolfilter? Det handlar ju inte om paragrafryttare, det handlar ju om att folk inte nödvändigtvis vill leva sitt liv efter de premisser du anser vara viktigast. Du försöker då göra dina uppfattningar till allmängiltiga, trots att dom inte är det. Det går t.ex. att argumentera för det omvända, hur kan någon bygga en öppen pool i en trädgård när det finns träd i närheten, det är ju uppenbart att det kommer bli problem. Du får bygga ett poolhus istället. Vari ligger det sunda förnuftet i att du ska få bestämma över alla andra (som inte håller med dig)?

S skaraborgsfakir skrev:
Mitt val ? Gräsklippning med bensinaren en veckodag eller på lördagen.
Tystare trädgårdssysslor på söndagen.
Varför skulle din lösning vara bäst? Någon som inte delar dina premisser och tycker att söndag är en utmärkt dag att arbete högljutt på håller ju inte med. Du har inga som helst objektiva argument till att rättfärdiga att söndagskväll ska vara tyst och lugn medan onsdagskväll kan vara högljudd. Det är ju bara dina normer du försöker göra allmängiltiga, utan några faktiska grunder.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
M
F Falckman skrev:
Varför skulle det vara sunt förnuft att någon inte får plantera träd för att löven fastnar i ditt poolfilter? Det handlar ju inte om paragrafryttare, det handlar ju om att folk inte nödvändigtvis vill leva sitt liv efter de premisser du anser vara viktigast. Du försöker då göra dina uppfattningar till allmängiltiga, trots att dom inte är det. Det går t.ex. att argumentera för det omvända, hur kan någon bygga en öppen pool i en trädgård när det finns träd i närheten, det är ju uppenbart att det kommer bli problem. Du får bygga ett poolhus istället. Vari ligger det sunda förnuftet i att du ska få bestämma över alla andra (som inte håller med dig)?

Varför skulle din lösning vara bäst? Någon som inte delar dina premisser och tycker att söndag är en utmärkt dag att arbete högljutt på håller ju inte med. Du har inga som helst objektiva argument till att rättfärdiga att söndagskväll ska vara tyst och lugn medan onsdagskväll kan vara högljudd. Det är ju bara dina normer du försöker göra allmängiltiga, utan några faktiska grunder.
Du verkar vara en underbar människa som lätt skulle kunna bli årets granne!

Claes Sörmland
S skaraborgsfakir skrev:
J..r, jag ska leta reda på länken till seminariet så får du lyssna själv!

Det är ett webbinarium från Tyrens, om:
----
Planera för ett ändrat klimat!
Välkommen på Tyréns webbinarium där skyfall- och värmeexperter, Gunnar Svensson och Nicholas South berättar om framtidens värme och skyfall, och hur vi skaffar oss kunskaper och förståelse för problematiken genom översiktlig kartering.
----

Nu är det som så de här mätdata från industri- och bostadsområdet gällde hur situationen är idag men med brasklappen att det kan bli betydligt sämre (dvs ännu högre temperaturer.)

[länk]
Nyckelmening från Svensson för att förstå vad företaget modellerar (mätningar verkar inte vara på tapeten) (cirka 6 min in):

"Vi räknar ju på strålningstemperatur när vi räknar på värme [...] det ska inte jämföras med vanlig temperatur."

Det är alltså ett föetag som försöker skapa en kommunal marknad för sin tjänst värmkartering. Ett digitalt planeringsverktyg. Rakt under seminarielänken på hemsidan anges syftet:

Text "Läs mer om Tyréns tjänster inom värmekartering" på enkel vit bakgrund.

Detta handlar alltså om försäljning av en produkt. Inget fel med det men det är alltså inte någon sorts evidens för att överhettade villaträdgårdar är ett signifikant problem (som ska löses med träd).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.