108 374 läst · 270 svar
108k läst
270 svar
Grannen kortade ner mina björkar och rönnbuskar
Jag har inte riktigt tid och lust så här dags att analysera mätdata för att få fram en ranking, men vid en snabb titt ser det ut som om att du har rätt. Det motsäger delvis vad som står i inlägg #174.redarn skrev:
Eftersom lågtryck roterar så tycker jag att det är lite överraskande att vindriktningen varierar så ojämnt.
Det var, nb, inte en kommentar att du har fel, mer en källa till information och kunskap.P pmd skrev:Jag har inte riktigt tid och lust så här dags att analysera mätdata för att få fram en ranking, men vid en snabb titt ser det ut som om att du har rätt. Det motsäger delvis vad som står i inlägg #174.
Eftersom lågtryck roterar så tycker jag att det är lite överraskande att vindriktningen varierar så ojämnt.
Lågtrycken är ganska stora så om du är närmare ekvatorn än banan får du mest västlig vind från ekvatorn och om du är närmare polen mer ostlig polarvind. Banorna flyttas av högtryck som varierar med årstiderna. Brukar tex. ligga ett över Azorerna som vackra sommrar trycker lågtrycken nordligare.
I de områden som har lågtryck, här i passadvindsbältet är vinden mycket konstant förutom tillfälligt runt höga höjder eller tropiska skurar.
Ja, och det uppskattas.redarn skrev:
Riktigt så gigantiska brukar de inte vara på våra breddgrader om jag minns rätt från min meteorologikurs. Ungefär halva Sverige brukar ett lågtryck täcka i normalfallet har jag för mig.
Lågtryckens banor varierar förstås geografiskt och det kan förklara den ojämnt fördelade vindriktningen i rapporten du länkade till.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 725 inlägg
Det du hänvisar till gäller bara i de fall där det inte är rimligt att ersätta de gamla träden med likvärdiga nya. Det är det ju i högsta grad ofta möjligt.M MrDizzy skrev:Hur många gånger ska vi behöva säga det.
Man kan INTE längre få ersättning om vad det kostar att ersätta träden.
Rättpraxis har ändrats!
Du kan få ersättning för virkesvärdet, värdemiskning av fastigheten, gissar att även kostnad att röja upp efter "dådet" (dock ej egen arbetskostnad). Mer är det idag inte.
Är det inte lite väl magstarkt att anklaga andra för att ha offerkofta samtidigt som du vill stämma grannen för att denne planterar ett träd på sin tomt?M Markarbetaren skrev:Jag tycker i många fall att det omvända ska gälla! Om jag planterar ett snabbväxande träd 10cm från tomtgräns och detta några år senare ger ett grenverk som hänger 3-4m in på min grannes tomt och jag vägrar åtgärda detta så ska jag självklart kunna bli stämd för intrång på min grannes fastighet.
[...]
Det är sånt (rent ut sagt) jä-la gnäll på detta forum från folk med offerkofta på, där en granne blivit förbannad när man inte skött sin egna trädgård och denne granne har tagit saken i egna händer.
[...]
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det du beskrev i ditt inlägg var ju mer än vad lagen föreskriver vilket i sammanhanget måste ses som magstarkt. Att t.ex. erhålla skadestånd för att träd skuggar känns tämligen tveksamt, likaså att stämma grannen för att grenar hänger in 3-4 meter över fastighetsgränsen, med vilket lagstöd tänker du dig att det ska gå? Eller påståendet om att det skulle klassas som nedskräpning att trädet om hösten (mest troligt) tappar sina löv.M Markarbetaren skrev: