108 375 läst · 270 svar
108k läst
270 svar
Grannen kortade ner mina björkar och rönnbuskar
Såna rötägg finns tyvärr lite här och var.R Rkarlsson skrev:Det är störda personer som sätter sågen i andras träd.
Brossan var på semester i några veckor och när de kommer hem känner de att det fattas något i trädgården. Det går några dagar och då kommer han på att ett träd, halvstort var försvunnet. Där var en stubbe ju.
Nu var ju inte trädet värt något för honom men hur fräckt är det inte att bara ta bort träd hur man vill när grannen sticker på semester.
Än värre när man inte vet vilket av dem som är skyldig. Kameror rekommenderas.
Redigerat:
Ja jag tittar faktiskt på kameror, vilken jävla djungel det är faktiskt.K karlmb skrev:
Dock är det egentligen mot våra fina snälla gubbar från öst. Men det kan fungera på grannar med.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Jo det är viktigt. Först prövar rätten om träden alls kan ersättas. Är de då relativt nyplanterade kommersiellt tillgängliga träd och därmed unga så fungerar kostnaden för deras ersättande som utgångspunkt för beräkningen av ersättningen.Alfredo skrev:
Är träden som i trådens fall uppvuxna träd, alltså äldre träd och då inte sällan spontansådda sådana, så kan träden inte ersättas. Då beräknas istället skadeståndet utifrån fastighetens minskade marknadsvärde som orsakats av att träden har fällts.
Redigerat:
Allt du säger stämmer. Men grannsämjan? Värdesätter du inte grannsämjan? Och du svarade inte på om grannen först bett dig ansa växterna något?T Television_Set skrev:så du anpassar din tomt så fort grannen säger nåt? Min tomt, jag bestämmer. Om jag vill ha ett träd nära gränsen så får jag det, 30-40 år gamla träd, än sen då har dom funnits innan du flyttade in.
Du får ta bort grenar och rötter som växer in på din tomt, OM det har påpekats och grannen inte har åtgärdat, OM man har kommit överensnom det, OM det kan ske utan att innebära risk att trädet dör.
Annars får du fälla träden lika mycket som du får riva hans garage…
Varför ska dina träd växa över grannens tomt?T Thermacell skrev:Hej
En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
Varför ska man så höga träd inne i villaområden??
Man ser ju inte toppen och hela trädet förändra man kör hemifrån eller kommer hem. Det bara är i vägen och stör grannar det borde finnas en höjdgräns på hur stora och höga träden får vara i villaområden.
Man ser ju inte toppen och hela trädet förändra man kör hemifrån eller kommer hem. Det bara är i vägen och stör grannar det borde finnas en höjdgräns på hur stora och höga träden får vara i villaområden.
Det var det knepigaste jag hört på länge!MaE73 skrev:
Villaområden är ju väldigt olika, tomtstorlekarna varierar, hur, kuperat det är varierar, hustyper och former variera, olika ägares tycke och smak för hur trädgården ska utformas, varierar också.
Den grundlagsskyddade äganderätten innebär att var och en får plantera träd, buskar, ha en gräsmatta, en sandlåda till barnen eller ha en vildvuxen snårskog, på SIN tomt, fram till tomtgräns.
En del vill ha så mycket sol möjligt, andra föredrar skugga.
Stora träd ger karaktär till ett område, och ger en bas för biologisk mångfald.
Men givetvis, så fungerar det dåligt med fullstora träd på en 200 kvm tomt, medan de kan upplevas som helt nödvändiga, på en stor naturtomt, för att t.ex. dämpa ljud, bryta vind eller skugga ett hus eller en uteplats.
Men det är klart, består ens referensram enbart av tomter i 200 kvm klassen, så kan man ju tycka att endast dvärgträd borde få förekomma...
Personligen så tycker jag att gräsöknar borde förbjudas i villaområden (Nä, egentligen inte, men det är ungefär samma sak, som att tycka att träd borde förbjudas)
Ja men man har regler för allt annat som tex. Staket,skrstenar och tillochmed färg på vissa grejor.S skogaliten skrev:Det var det knepigaste jag hört på länge!
Villaområden är ju väldigt olika, tomtstorlekarna varierar, hur, kuperat det är varierar, hustyper och former variera, olika ägares tycke och smak för hur trädgården ska utformas, varierar också.
Den grundlagsskyddade äganderätten innebär att var och en får plantera träd, buskar, ha en gräsmatta, en sandlåda till barnen eller ha en vildvuxen snårskog, på SIN tomt, fram till tomtgräns.
En del vill ha så mycket sol möjligt, andra föredrar skugga.
Stora träd ger karaktär till ett område, och ger en bas för biologisk mångfald.
Men givetvis, så fungerar det dåligt med fullstora träd på en 200 kvm tomt, medan de kan upplevas som helt nödvändiga, på en stor naturtomt, för att t.ex. dämpa ljud, bryta vind eller skugga ett hus eller en uteplats.
Men det är klart, består ens referensram enbart av tomter i 200 kvm klassen, så kan man ju tycka att endast dvärgträd borde få förekomma...
Personligen så tycker jag att gräsöknar borde förbjudas i villaområden (Nä, egentligen inte, men det är ungefär samma sak, som att tycka att träd borde förbjudas)
Så om tex 2v5villor på en gata med tomtenana mot varandra så har en granne i mitten 4-5 höga björkar läng sin tomtgräns. Då är ju minst 4st påverkade av dessa träd och själv ser Han inget av dem mer än stammarna? Förrän han åker hemifrån.
med tanke på försäkringar och hänsyn mm. Så om man då fick hålla nere träd efter tex hur höga hus taken är så hade det väl räckt ? Det finns ju en massa träd runt om som kan få vara som de är?.
Är du på riktigt?MaE73 skrev:Ja men man har regler för allt annat som tex. Staket,skrstenar och tillochmed färg på vissa grejor.
Så om tex 2v5villor på en gata med tomtenana mot varandra så har en granne i mitten 4-5 höga björkar läng sin tomtgräns. Då är ju minst 4st påverkade av dessa träd och själv ser Han inget av dem mer än stammarna? Förrän han åker hemifrån.
med tanke på försäkringar och hänsyn mm. Så om man då fick hålla nere träd efter tex hur höga hus taken är så hade det väl räckt ? Det finns ju en massa träd runt om som kan få vara som de är?.
En regel om att formklippa träd enligt vissa mönster och längd låter som en kul idé....
Du kanske får skriva ett medborgareförslag om att lägga till det i din detaljplan.
"...uppföra max 4st lövträd och 1 barrträd per 1000kvm tomt. Längden på träden får ej överstiga....".