lärjungen
PeterFalun PeterFalun skrev:
har din granne försökt med dialog ang detta innan hen sågade ner allt?
Nu var grannen en han, inte en hen ;)

• Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Tror inte du delger oss hela sanningen. Om det är så att grannen får mer sol genom att kapa dina träd så är det förmodligen så att dina träd och buskar står i din norra tomtgräns. Du har alltså själv ingen nackdel av att de står där och du har förmodligen inga träd ståendes söder om din fastighet som skymmer din sol.
Du förvägrar alltså din granne lite sol under dagen, något du förmodligen har ett överflöd av själv.
Sen har du mage att ha synpunkter på att grannen kapar dina träd och buskar.
Sedan tänker jag på bilden du delat. Vad har du för fastighet där ett träd kapat till en höjd av minst 5 meter skulle utgöra någon form av insynsskydd?????
Jag tror att du är en sån där sur djävla granne som ingen egentligen vill ha.
Jag har haft en granne som du. Inte ett träd i deras sydvästra tomtgräns men en djävla massa björkar i nordost som givetvis skymde solen för mig. Var inte något stort problem mitt i sommaren men vår och höst när solen är som mest behövlig såg jag bara björkar. Inte roligt.
Haha så skön inställning, synd att vi inte är grannar.

T Thermacell skrev:
Hej

En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
Kom inte och påstå att du får mer insyn p.g.a. att grannen har kortat ner träden till en 4 m i höjd? Var i stället glad för att du kan bidraga till att din granne får mer sol på sin tomt, utan att du förlorar någonting. Har en känsla av att något mer ligger bakom din reaktion. Du får nog inget gehör i en ev. rättegång. Du har ju inte lidit någon skada. Vad som lyser igenom är att pengar skulle ev. kunna utbetalas..... Inte konstigt att det blir krig i världen! Skulle gratulera grannen till att han har hittat på en lösning som du inte lider av och han tjänar på.

• Gilla
Graffen
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Att folk ens vågar göra såhär tycker jag är fantastiskt.
Hade min granne gjort så på min tomt hade jag beställt 100 liter glyfosat och hällt ut på natten på all växtlighet på grannens tomt.
Då hade du startat ett krig som ta ta ett helvetes väg. Svårt läge med den grannen. Jag tycker också det är konstigt att man vågar! Den grannen behöver ha klart för sig vad hen ställer till det, domstolar och allt!

• Gilla
Jonas Svensson74
  • Laddar…
Myrstacken
blomknopp blomknopp skrev:
Då hade du startat ett krig som ta ta ett helvetes väg. Svårt läge med den grannen. Jag tycker också det är konstigt att man vågar! Den grannen behöver ha klart för sig vad hen ställer till det, domstolar och allt!
Absolut hade jag det och det är därför jag tycker det är fantastiskt att man vågar..
Man vet inte alltid vad man har för granne..
Men TS granne kanske har studerat honom och tänker att att den här grannen är ofarlig.
Själv är jag inte den som är den så jag hade nog ställt till det mer för mig själv än för grannen i slutändan misstänker jag.. :rofl::rofl:

R
T Thermacell skrev:
Hej

En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
Han hade varit mer smart om han grävt av alla rötter från dina träd som går in på hans tomt. Då hade träden antingen dött eller blåst ner I nästa storm. De hade inte hamnat på hans tomt...

R K R Andersson skrev:
Han hade varit mer smart om han grävt av alla rötter från dina träd som går in på hans tomt. Då hade träden antingen dött eller blåst ner I nästa storm. De hade inte hamnat på hans tomt...
Smart? Det är ju olagligt

• Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
R
S Sir Duke skrev:
Smart? Det är ju olagligt
Olagligt...
Man får gräva på egen tomt.

• Gilla
Graffen
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Hur många gånger ska vi behöva säga det.
Man kan INTE längre få ersättning om vad det kostar att ersätta träden.
Rättpraxis har ändrats!

Du kan få ersättning för virkesvärdet, värdemiskning av fastigheten, gissar att även kostnad att röja upp efter "dådet" (dock ej egen arbetskostnad). Mer är det idag inte.
Värdeminskning av fastigheten kan för allt i världen gå på lika mycket.
Men i det fall det INTE gör det innebär det att rättspraxis medger
att någon förstör sin grannes tillvaro för ett par hundra för lite virke/ved?

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
N
Är det bara jag som hade knackat på granndörren med en yxa i handen och frågat vad fan hen tänkte med?

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Tycker den här tråden börjar ta ut svängarna till lite för stora ytterligheter. Mycket rimligt kan det vara så att grannen haft åsikter om dessa träd sedan tidigare men det är väl knappast relevant i frågan. Vad TS granne har förmedlat och TS inställning till denna har inget med att ge input på vad som är rimligt att begära i skadestånd för den skada som grannen åsamkat. Det är ju skit samma för TS vad ni personligen har för snyfthistorier till träd som tagit er ljuva sommarsol. Samt projicera er inställning till egna grannar på TS sänker ju bara den här tråden lägre än Flashback mörka hörn av redit. Jag lever själv med ett par träd på grannens tomt som nu vuxit så stora att de tar all kvällssol o de står nog 30cm in på deras sida, två lönnar så det genererar bra med jobb att kratta o köra till tippen på hösten. Men inte en enda gång skulle jag se det rimliga i att göra åverkan på min grannes egendom för att jag skulle få mer sol. Vill jag ha mer sol får jag väl lämna tomten, åka till stranden eller gå till parken. Om alla hus i kvarteret skulle ha sol dagens alla timmar skulle det ju inte finnas ett enda träd på tomterna. Hudcancerfallen bara ökar så va glad för att grannens träd minskar risken för er istället, hitta något positivt o njut av den svala skuggan.

• Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
P
D dson skrev:
Jag skulle fråga en plantskola hur mycket det kostar att plantera ett fullvuxet träd och buskage. Men det rör sig om 250000kr för ett träd. Det finns iaf ett rättsfall, från Gotland, där en granne kapade ned några tallar och fick betala sexsiffrigt skadestånd. Det man får sätta i andra vågskålen är grannsämjan…
Det händer ganska ofta i detta forum att folk tycker att den förfördelade ska tänka på grannsämjan; underförstått att inte ta i så mycket med skadestånd eller hämnd. Vad beror det på? Grannsämjan har ju redan trädkaparvandalen förstört i det här fallet.

• Gilla
GlennB och 8 till
  • Laddar…
P
Jetkokos Jetkokos skrev:
Förutom det där pyttelilla hindret att grannen inte nödvändigtvis också svarar ja till förlikning. ;)
Går det att förlikas i ett brottmål?

N Nafs nafs skrev:
Är det bara jag som hade knackat på granndörren med en yxa i handen och frågat vad fan hen tänkte med?
Så tillvida du inte hade yxan med dig för att hjälpa grannen med att klyva veden hoppas jag att svaret är ja.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.