108 383 läst · 270 svar
108k läst
270 svar
Grannen kortade ner mina björkar och rönnbuskar
Jag har nu läst HD-domen. Och jag hade fel.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Thanx. Jag har bott utomlands sedan 2014 så min kunskap var föråldrad i.o.m den HD-domen. Det nyttigt för alla att basera sina åsikter och uttalanden på fakta, och då måste ens åsikter ständigt kunna förändras i takt med verkligheten. Bara att tugga i sig när man har fel, erkänna det för andra, lära sig nya saker, och gå vidare.Nötegårdsgubben skrev:
Bara de som aldrig lär sig något nytt som aldrig ändrar sina åsikter.
spelar väl ganska stor roll om det är gamla eller nyplanterade träd .Alfredo skrev:
en decimeter från gränsen och planterat av trådskaparen så får den inte mina sympatier för då tar jag för givet att man hade pratat med grannen innan-folkvett kallas det nog och verkar försvunnit idag
Naturligtvis ska det inte gå till på det här viset. Men jag skulle vilja vända på det hela och försöka se det ur grannens perspektiv. Jag upplever att många planterar träd och tuijabuskar för att få insynsskydd och det är säkerligen en fördel för bägge parter. Men när man har träd och buskar måste man också se till att sköta om dom genom att ansa och hålla dom i en lämplig höjd. Det är inte roligt att ha ett högt buskage som skymmer solinsläpp. Jag talar av egen erfarenhet. Våran granne planterade för ett antal år sedan en tuijahäck som nu har blivit sju meter hög vilket innebär att solen inte kommer åt att belysa vår tomt. Det blir mörkt, mossa i gräsmattan och ett surhål. Och om man sen tar upp det med grannen och personen inte lyssnar överhuvudtaget blir man ganska frustrerad. Så nej jag skulle nog vilja höra vad motparten säger i detta ärende först innan jag säger att det är orättvist med nedsågade träd.
det som är sjukt med den domen är att det inte tas upp hur hans tomt ökar i värde av mer sol. 33000 är billigt för en solig tomtNötegårdsgubben skrev:
Problemet (eller vad vi nu ska kalla det) är dock att juridiskt spelar det ingen roll vad grannen tycker, om gräsmattan påverkas eller att solinsläppet minskas.E En liten stuga skrev:Naturligtvis ska det inte gå till på det här viset. Men jag skulle vilja vända på det hela och försöka se det ur grannens perspektiv. Jag upplever att många planterar träd och tuijabuskar för att få insynsskydd och det är säkerligen en fördel för bägge parter. Men när man har träd och buskar måste man också se till att sköta om dom genom att ansa och hålla dom i en lämplig höjd. Det är inte roligt att ha ett högt buskage som skymmer solinsläpp. Jag talar av egen erfarenhet. Våran granne planterade för ett antal år sedan en tuijahäck som nu har blivit sju meter hög vilket innebär att solen inte kommer åt att belysa vår tomt. Det blir mörkt, mossa i gräsmattan och ett surhål. Och om man sen tar upp det med grannen och personen inte lyssnar överhuvudtaget blir man ganska frustrerad. Så nej jag skulle nog vilja höra vad motparten säger i detta ärende först innan jag säger att det är orättvist med nedsågade träd.
Nej, så är det. Därför måste det till en lag som reglerar hur höga tomtnära buskar och träd får vara. Det är alltför många som drabbas av grannar som inte tar hänsyn till intilliggande tomter.Jetkokos skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Nja, "var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen" står det i jordabalken. Så tanken är att man ska visa hänsyn. Att det sen i skarpt läge inte ger några större rättigheter för en drabbad granne är en annan sak. Men juridikens intention är hänsynstagande till sina grannar.Jetkokos skrev:
om jag minns rätt@ @ndreas skrev:Det håller jag med om. Men om ägaren får chansen (och inte åtgärdar) då får väl grannen ta bort de grenar som gånger över på hens tomt. Enligt TS växer trädet 1 dm (10 cm) från grannens tomt. Så i praktiken skulle då grannen få ta bort halva kronan. Är det så kan må ju tycka att TS inte skulle ha några träd så tätt inpå grannens tomt....
Då gåt man ta bort övrrhäng men inte om det riskerat att döda trädet. Nu dök jag i frågan ang en vanskött häck hos vår granne. Så om drt finns någon regel när dt kommer till träd vet jag inte. Vart går tex gränsen mellan stam och gren. Huvud regrln lör nog änfå vara att du får inte skada/döda träd/buske
Ta reda på vad det kostar att köpa nya träd i samma storlek och få dem transporterade och planterade.Jag tro att någon parkförvaltning kanha klämm på sådant men det blirt mycket mycket dyrt npog oeimligt för en privatperson att betala. Kanske måste importtas från Danmark eller Tyskland. Man kan ju plantera nya mindre men kostnaden för storleken du hade kan ju vara ett förhandlingsalternativ.T Thermacell skrev:Får jag sätta upp dom riktiga bilderna här ? Grannens hus kommer då med på bilden i samma veva. Jag tänker att det inte är så bra. Förundersökningsledaren ringde till mig här tidigare i veckan och hon ville att jag ringde upp henne med ett skadeståndskrav helst senast fredag. Tror jag ringer henne imorgon och kräver 50.000kr i skadestånd så får vi se sen vart det landar.
Björn Dahlroth
Märkligt att folk inte tar kontakt och diskuterar innan de gör något. Det kanske hade räkt med arrta nrd några stycken bara som var speciellt kritiska för skuggan. Sumparna kan ju förövrigt skjuta skott igen beroende på sorten och det kan med tiden bli en tillräcligt hög och tät häck för att minska insyn men ändå låtesol komma till grannen..
Tror inte du delger oss hela sanningen. Om det är så att grannen får mer sol genom att kapa dina träd så är det förmodligen så att dina träd och buskar står i din norra tomtgräns. Du har alltså själv ingen nackdel av att de står där och du har förmodligen inga träd ståendes söder om din fastighet som skymmer din sol.
Du förvägrar alltså din granne lite sol under dagen, något du förmodligen har ett överflöd av själv.
Sen har du mage att ha synpunkter på att grannen kapar dina träd och buskar.
Sedan tänker jag på bilden du delat. Vad har du för fastighet där ett träd kapat till en höjd av minst 5 meter skulle utgöra någon form av insynsskydd?????
Jag tror att du är en sån där sur djävla granne som ingen egentligen vill ha.
Jag har haft en granne som du. Inte ett träd i deras sydvästra tomtgräns men en djävla massa björkar i nordost som givetvis skymde solen för mig. Var inte något stort problem mitt i sommaren men vår och höst när solen är som mest behövlig såg jag bara björkar. Inte roligt.
Du förvägrar alltså din granne lite sol under dagen, något du förmodligen har ett överflöd av själv.
Sen har du mage att ha synpunkter på att grannen kapar dina träd och buskar.
Sedan tänker jag på bilden du delat. Vad har du för fastighet där ett träd kapat till en höjd av minst 5 meter skulle utgöra någon form av insynsskydd?????
Jag tror att du är en sån där sur djävla granne som ingen egentligen vill ha.
Jag har haft en granne som du. Inte ett träd i deras sydvästra tomtgräns men en djävla massa björkar i nordost som givetvis skymde solen för mig. Var inte något stort problem mitt i sommaren men vår och höst när solen är som mest behövlig såg jag bara björkar. Inte roligt.