108 410 läst · 270 svar
108k läst
270 svar
Grannen kortade ner mina björkar och rönnbuskar
Jag skulle fråga en plantskola hur mycket det kostar att plantera ett fullvuxet träd och buskage. Men det rör sig om 250000kr för ett träd. Det finns iaf ett rättsfall, från Gotland, där en granne kapade ned några tallar och fick betala sexsiffrigt skadestånd. Det man får sätta i andra vågskålen är grannsämjan…
Skulle säga att den är rätt körd om någon får för sig att kapa grannars träd för att själv få mer sol. Tycker dock att det hade kunnat varit rimligt att kapa allt som var över på hans sida om han först pratat med TS om saken. Det borde glesa ur träden nog för att det ska bli ett lagom solgenomsläpp.D dson skrev:Jag skulle fråga en plantskola hur mycket det kostar att plantera ett fullvuxet träd och buskage. Men det rör sig om 250000kr för ett träd. Det finns iaf ett rättsfall, från Gotland, där en granne kapade ned några tallar och fick betala sexsiffrigt skadestånd. Det man får sätta i andra vågskålen är grannsämjan…
Det du hänsvisar till är ”Alnarpsmodellen” . Den gäller inte långre.D dson skrev:Jag skulle fråga en plantskola hur mycket det kostar att plantera ett fullvuxet träd och buskage. Men det rör sig om 250000kr för ett träd. Det finns iaf ett rättsfall, från Gotland, där en granne kapade ned några tallar och fick betala sexsiffrigt skadestånd. Det man får sätta i andra vågskålen är grannsämjan…
Nu får man skadestånd beroende på dels virkesvärdet och dels värdeminskningen av fastigheten, vilket är otroligt lite i förhållande till kostnadet för återställande som "Alnarpsmodellen" utgör
Det håller jag med om. Men om ägaren får chansen (och inte åtgärdar) då får väl grannen ta bort de grenar som gånger över på hens tomt. Enligt TS växer trädet 1 dm (10 cm) från grannens tomt. Så i praktiken skulle då grannen få ta bort halva kronan. Är det så kan må ju tycka att TS inte skulle ha några träd så tätt inpå grannens tomt....M mojjen skrev:
Jag hade också lagt mig runt 50000. Det är ju inte bara virkesvärdet.T Thermacell skrev:Får jag sätta upp dom riktiga bilderna här ? Grannens hus kommer då med på bilden i samma veva. Jag tänker att det inte är så bra. Förundersökningsledaren ringde till mig här tidigare i veckan och hon ville att jag ringde upp henne med ett skadeståndskrav helst senast fredag. Tror jag ringer henne imorgon och kräver 50.000kr i skadestånd så får vi se sen vart det landar.
10 000 kommer ju knappt täcka vad det skulle kosta att få en firma och röja upp allt efter han.T Thermacell skrev:Hej
En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
Själv hade jag kollat upp vad det skulle kosta att få dit träd av samma art och storlek och använda det så anspråk + lite extra för sveda och verk.
Hade även också kollat vad det skulle kosta att anlägga en häck som skulle täcka insynen som referens.
Hade jag inte brytt mig om träden skulle jag kolla upp vad det kostar att få resterande delen av träden kapade bortforslade samt stubbarna upprivna av en firma.
Lite sjukt att man kan kapa lite träd på sin grannes tomt och i vissa fall öka värdet på sin fastighet markant och sen komma undan med virkespriset som böter. Men samtidigt tycker jag också att fastighetsägare inte ska kunna låta sin tomt bli en skog i tätbebyggt område. Hade man fin utsikt för 20 år sedan så ska man även kunna ha det idag.
träd vid tomtgräns är ett otyg bör inte finnas. om inte tomtägaren själv inser det borde det finnas en lag som förbjuder träd invid grannens tomtgräns.T Thermacell skrev:Hej
En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
såga ner skiten
Tror inte du berättar hela historien. Skulle inte vilja ha dig som granne.
Man kan ju inte vara riktigt navlad om man planterar träd en dm från tomtgränsen.
Vore jag grannen skulle jag blåneka. Så är det upp till dig att lägga fram bevis.
Sen var det någon klok människa som skrev att ni borde sätta upp en häck.
Problemet löst och ni slipper se varann.....
Man kan ju inte vara riktigt navlad om man planterar träd en dm från tomtgränsen.
Vore jag grannen skulle jag blåneka. Så är det upp till dig att lägga fram bevis.
Sen var det någon klok människa som skrev att ni borde sätta upp en häck.
Problemet löst och ni slipper se varann.....
lägg upp relevanta bilder, annars har vi bara din text att utgå ifrån vilket ej kommer bli så bra då vi ej hör grannens åsikt.T Thermacell skrev:Hej
stod träden 1dm från tomtgräns eller hänger grenarna 1dm från tomtgräns?
Har grannen gått in på din tomt och kapat dina träd och buskar eller har han rensat i anslutning till tomtgräns då dina buskar och träd hänger över på grannens sida?
blir väldigt mkt enklare att svara på inlägget om du lägger upp bilder.
vad du ska begära beror vad du är ute efter? (Eller hur träden och buskarna växte, i förhållande till tomtgräns)
Ta in offert på bortforsling samt plantering av likvärdiga träd och buskar. Då har du något att visa upp och inte bara en siffra tagen ur luften!
Medlem
· Stockholm
· 20 inlägg
Jag kan inte såna här saker, men det rimliga är verkligen att grannen ersätter dig med träd som är lika stora som de träd han kapade, och det är INTE gratis. Det kostar multum att köpa såna träd, och det krävs en speciell maskin för att flytta dem, och jag har för mig att Stockholms stad hyrde en sån från Tyskland förra hösten för att flytta träd. Alltså, 50 000 räcker inte på långa vägar.T Thermacell skrev:Får jag sätta upp dom riktiga bilderna här ? Grannens hus kommer då med på bilden i samma veva. Jag tänker att det inte är så bra. Förundersökningsledaren ringde till mig här tidigare i veckan och hon ville att jag ringde upp henne med ett skadeståndskrav helst senast fredag. Tror jag ringer henne imorgon och kräver 50.000kr i skadestånd så får vi se sen vart det landar.
Om nån gjorde så här mot mig skulle jag tappa det totalt. Herregud, vad folk tar sig rätt!
så du anpassar din tomt så fort grannen säger nåt? Min tomt, jag bestämmer. Om jag vill ha ett träd nära gränsen så får jag det, 30-40 år gamla träd, än sen då har dom funnits innan du flyttade in.S Steelbreeze skrev:
Du får ta bort grenar och rötter som växer in på din tomt, OM det har påpekats och grannen inte har åtgärdat, OM man har kommit överensnom det, OM det kan ske utan att innebära risk att trädet dör.
Annars får du fälla träden lika mycket som du får riva hans garage…
Hur många gånger ska vi behöva säga det.M Mlle du Sfonctionelle skrev:Jag kan inte såna här saker, men det rimliga är verkligen att grannen ersätter dig med träd som är lika stora som de träd han kapade, och det är INTE gratis. Det kostar multum att köpa såna träd, och det krävs en speciell maskin för att flytta dem, och jag har för mig att Stockholms stad hyrde en sån från Tyskland förra hösten för att flytta träd. Alltså, 50 000 räcker inte på långa vägar.
Om nån gjorde så här mot mig skulle jag tappa det totalt. Herregud, vad folk tar sig rätt!
Man kan INTE längre få ersättning om vad det kostar att ersätta träden.
Rättpraxis har ändrats!
Du kan få ersättning för virkesvärdet, värdemiskning av fastigheten, gissar att även kostnad att röja upp efter "dådet" (dock ej egen arbetskostnad). Mer är det idag inte.
Låter du grannen bestämma när du ska ge henne skadeståndskravet?
Varför? Vad har hon på dig som gör att hon bestämmer hur lång tid utredningen får ta och hur lång tid du har på dig för att ta fram omkostnaderna?
det här blir ju bara löjligare å löjligare.
du får väl utreda och se hur domen faller, under tiden tar du in offerter på vad det kostar att åtgärda.
många idiotiska svar från många vilket det tyvärr ofta blir när vi enbart har möjlighet att höra din version. Vi har ju inte en aning om grannens åsikt i det hela. Låt utredningen fortlöpa och som sagt, ta in offerter så du har skriftligt vad det kommer kosta dig att återställa och om du vinner i sak så har du svart på vitt vad grannen för betala!
Varför? Vad har hon på dig som gör att hon bestämmer hur lång tid utredningen får ta och hur lång tid du har på dig för att ta fram omkostnaderna?
det här blir ju bara löjligare å löjligare.
du får väl utreda och se hur domen faller, under tiden tar du in offerter på vad det kostar att åtgärda.
många idiotiska svar från många vilket det tyvärr ofta blir när vi enbart har möjlighet att höra din version. Vi har ju inte en aning om grannens åsikt i det hela. Låt utredningen fortlöpa och som sagt, ta in offerter så du har skriftligt vad det kommer kosta dig att återställa och om du vinner i sak så har du svart på vitt vad grannen för betala!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 784 inlägg
Jag bor intill en fastighet som ursprungligen är boningshuset på en bondgård. En bondgård i ett område där det var vanligt att man i tomtgränsen runt boningshus och uthus planterade almar och askar.P possop skrev:
Men din logik ska alltså alla rester utav hur det såg ut innan marken runtom av kommunen såldes vidare till villaägare utplånas ?