158 988 läst · 434 svar
159k läst
434 svar
Granne kapat min 6 m hög thuja till hälften utan min tillåtelse
Några enstaka grenar här och var tar vi ner själva. Träd (stora) tar vi inte ned.. och iaf vartannat år tar vi in arborist för att putsa våra fruktträd.. och tar då en översyn på alla stora träd.. om det behövs tas ner några grenar eller "bra o veta" ut säkerhetssynvinkel .. (samt bara utlåtande om att de ser hälsosamma ut).D Daniel 109 skrev:Att ta ner en tuja och plantera en ny skulle jag nog inte utgå från att det medför en förbättring.
Att kräva att åtgärder görs av inhyrd personal låter som en kostsam lösning. Är det bara jag som generellt sett undviker att anlita folk? Att anlita någon för att kapa en stam skulle inte falla mig in.
Vi är inte så pigga på att klättra upp 5-8 m för att ta ner en stor gren.. (vi har några gamla ekar, bokar och lönnar.. bland annat)
Det och grävning är bland det billigaste vi har inlejt för här
(men det var en allmän reflektion o svar på din "grenfråga" bara.. hade inget med TS häck och göra)
J Janetgorgis skrev:Jag har ingen rätt alls. Men man ska ju vara grannar. Man ska visa hänsyn. En 6 m hög tujahäck som grannen inte tycker om av någon anledning, är inte att visa hänsyn. Bara för att man får göra vissa saker betyder inte att man gör dem… Största problemet i dag är ju tyvärr att människor bara tänker på deras egna bästa… vi har dessutom inte fått något svar på varför grannen störs… kanske är så att grannens tomt hamnar i skugga i stort sett hela dagen. När man planterar en häck så frågar man ju inte grannen om lov, inte ens när när häcken kommer bli 6 m hög. Det är ju helt sjukt.
Återigen så handlar det om TYCKANDE.
DESSUTOM har man precis anskaffat angränsande fastighet. OM detta var av vikt vid köpet hade man ju rimligen diskuterat med grannen innan köpet.
Blir så trött!
Vi har tre tallar ca samma höjd vid tomtgräns på grannens sida. (Köpte hus i våras) För att behålla GRANNSÄMJAN kan jag såklart prata med grannen MEN jag har noll möjligheter att påverka om grannen inte är intresserad. Om JAG skulle ta mig friheter här så är det ju självklart jag som sabbar grannsämjan.
Jag är en fredlig person tills någon petar på mina träd eller buskar.. Såå.. med det sagt - jag hade blivit skogstokig!Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Så det hade varit tveksamt om det funnits nån grannsämja kvar efter ett sånt tilltag.
Jag hade nog dock varit väldigt tydlig, redan från början med vad som gällde.. dvs inte lämnat så mycket plats för eget tolkande.
När jag själv hade den diskussionen (vi hade en 3-3.5 m thujahäck mellan oss o grannen.. halva på vardera tomt..) så sa jag åt dem när de frågade att jag eg inte ville ta ner något alls.. men kunde kompromissa och ta ner en bit.. men den fick absolut inte vara lägre än 2,5 m.
Ville de ta ner mer, så beklagade jag och sa att de fick gärna ta ner mer på sin halva (men ej vår halva).
De hade en person/företag som brukade komma och putsa häcken .. så de lejdes in för både putsning och sänkning..
Vi delade på kostnaden.
(för oss som såg den fula bruna toppen på häcken.. var det inte så tjusigt.. men jag kompromissade och stod ut.. syntes bara när man satt på uteplatsen.. gick man ner på gräsmattan var häcken fin o grön)
Din grannens beteende hade gjort mig väldigt irriterad, sur eller arg.. (hade jag själv pratat med denne från början, hade jag vetat vilken nivå min "surhet" hade legat på.. dvs hade läst av denne person när vi pratade om häckklippning.. och då hade jag ju vetat om den var så "dum" som denne verkade eller om denne var lömsk, eller försökte vara smart.. eller bara snål..)
Det stora felet här (förutom att denne huggit ner saker..) är ju att ni ändå verkade ha bestämt att ni skulle leja in hjälp med häcken (vilken i grannsämjeanda är bra, för då har man en tredje part att skylla på om det inte blir bra.. dvs mindre konflikter om nån av grannarna är lite kinkiga).
Så med det bestämt.. så betyder det ju att ni först ska prata med några om jobbet.. ta reda på vad det kostar.. bestämma ev höjd på häcken.. dvs i den ordningen..
.. att grannen gör jobbet själv - behöver inte vara nått problem (kan vara ekonomiskt o bra ju - om denne vet hur träden/buskarna ska klippas.. så att de behåller form o snygghet.. allt tar sig ju inte igen).. MEN.. det ska vara ett gemensamt beslut att nån av er ska klippa häcken... och när ni tar det beslutet ska ni också besluta ihop över hur mycket ni ska ta ner/göra..
Din granne hoppade över flera steg efter ert prat..
Vilket är nonchalant.. inte "snällt".. och antingen lömskt planerande (för att få som man vill) eller bara ett försök till snällhet som blev helt jäkla fel.. (finns människor som är så snälla o rara.. men inte alltid den vassaste kniven i lådan så att säga).
Tyvärr kan man inte återställa det som är nerhugget.. utan det är mer skadereglering som gäller.. och sedan beslut hur man ska göra med resten.
Gjort är ändå gjort.. :/ (och även om man inte vill umgås med grannen efter det hela.. så ska man ju bo där.. och man vill heller inte gå och gräma sig över det hela hur länge som helst)
I det fallet ser man till att leta upp tomtgränsen, och kapa ALLT. Fräsa upp rötter etc . Precis allt, så kommer skiten blåsa omkull vid nästa höststormSnigla skrev:
Jag är en fredlig person tills någon petar på mina träd eller buskar.. Såå.. med det sagt - jag hade blivit skogstokig!
Så det hade varit tveksamt om det funnits nån grannsämja kvar efter ett sånt tilltag.
Jag hade nog dock varit väldigt tydlig, redan från början med vad som gällde.. dvs inte lämnat så mycket plats för eget tolkande.
När jag själv hade den diskussionen (vi hade en 3-3.5 m thujahäck mellan oss o grannen.. halva på vardera tomt..) så sa jag åt dem när de frågade att jag eg inte ville ta ner något alls.. men kunde kompromissa och ta ner en bit.. men den fick absolut inte vara lägre än 2,5 m.
Ville de ta ner mer, så beklagade jag och sa att de fick gärna ta ner mer på sin halva (men ej vår halva).
De hade en person/företag som brukade komma och putsa häcken .. så de lejdes in för både putsning och sänkning..
Vi delade på kostnaden.
(för oss som såg den fula bruna toppen på häcken.. var det inte så tjusigt.. men jag kompromissade och stod ut.. syntes bara när man satt på uteplatsen.. gick man ner på gräsmattan var häcken fin o grön)
Din grannens beteende hade gjort mig väldigt irriterad, sur eller arg.. (hade jag själv pratat med denne från början, hade jag vetat vilken nivå min "surhet" hade legat på.. dvs hade läst av denne person när vi pratade om häckklippning.. och då hade jag ju vetat om den var så "dum" som denne verkade eller om denne var lömsk, eller försökte vara smart.. eller bara snål..)
Det stora felet här (förutom att denne huggit ner saker..) är ju att ni ändå verkade ha bestämt att ni skulle leja in hjälp med häcken (vilken i grannsämjeanda är bra, för då har man en tredje part att skylla på om det inte blir bra.. dvs mindre konflikter om nån av grannarna är lite kinkiga).
Så med det bestämt.. så betyder det ju att ni först ska prata med några om jobbet.. ta reda på vad det kostar.. bestämma ev höjd på häcken.. dvs i den ordningen..
.. att grannen gör jobbet själv - behöver inte vara nått problem (kan vara ekonomiskt o bra ju - om denne vet hur träden/buskarna ska klippas.. så att de behåller form o snygghet.. allt tar sig ju inte igen).. MEN.. det ska vara ett gemensamt beslut att nån av er ska klippa häcken... och när ni tar det beslutet ska ni också besluta ihop över hur mycket ni ska ta ner/göra..
Din granne hoppade över flera steg efter ert prat..
Vilket är nonchalant.. inte "snällt".. och antingen lömskt planerande (för att få som man vill) eller bara ett försök till snällhet som blev helt jäkla fel.. (finns människor som är så snälla o rara.. men inte alltid den vassaste kniven i lådan så att säga).
Tyvärr kan man inte återställa det som är nerhugget.. utan det är mer skadereglering som gäller.. och sedan beslut hur man ska göra med resten.
Gjort är ändå gjort.. :/ (och även om man inte vill umgås med grannen efter det hela.. så ska man ju bo där.. och man vill heller inte gå och gräma sig över det hela hur länge som helst)
Min granne har en ölandstok, står till 100% på hans tomt, som är 120 cm hög och 100 cm bred. De ska vara max 90 cm höga och max 70 cm breda. Jag nämnde detta till grannen en kväll och han höll med och sa att ”jag ska nog klippa den”. Inget hände. Ger det mig rätten att klippa ner hans häck till en höjd som jag anser vara den rätta?D Dr.Mugg skrev:Helt sant. Folk som har höga thujahäckar mot sin grannar i tätbebyggt områden borde flytta ut på landet.
"Skydd mot insyn, övervåning mot övervåning" de dummast jag läst på länge
Det är egoistiskt och narcisistiskt att dra upp sådan skit.
Thuja häckar skall vara spikraka. Max 75 cm breda, helst inte mer är 50 cm och max 2-3 meter annars skall man inte ha skiten.
Självklart kan jag inte göra det.
Att fallet ovan är ett hittepåfall fattar säkert många men för de som inte orkar läsa hela tråden innan kommentarer: Detta är ett hittepåfall.
Oerhört inskränkt att uttrycka sig dom du och många andra gör utan att veta mer om omständigheterna. Dåligt…
Om ölandstoken inkräktar på din mark, står det dig fritt att klippa. Verkar som attvi nu ser effekten av att 90 talisterna skaffar hus. Att de inte har en aning om att man behöver hålla en trädgård i ordning.F Foxpaint skrev:Min granne har en ölandstok, står till 100% på hans tomt, som är 120 cm hög och 100 cm bred. De ska vara max 90 cm höga och max 70 cm breda. Jag nämnde detta till grannen en kväll och han höll med och sa att ”jag ska nog klippa den”. Inget hände. Ger det mig rätten att klippa ner hans häck till en höjd som jag anser vara den rätta?
Självklart kan jag inte göra det.
Att fallet ovan är ett hittepåfall fattar säkert många men för de som inte orkar läsa hela tråden innan kommentarer: Detta är ett hittepåfall.
Oerhört inskränkt att uttrycka sig dom du och många andra gör utan att veta mer om omständigheterna. Dåligt…
I ordning enligt vems sätt att se det?D Dr.Mugg skrev:
Verkar som du tycker att andra ska rådfråga dig eftersom du ”vet” hur saker och ting ”ska” vara.
Om någon undrar så tycker jag thuja är skitfult oavsett om de är höga eller låga. Men det hör liksom inte till saken.
Har själv en Tuja häck 7,5m till 8m hög, bred ca 2m. Planterad för 20 år sedan.
Kapa av hälften på höjden på ena kortsidan. Blev kanon. Fick in sol ljuset igen. Vilket lyft.
Ska kapa långsidan 50m lika inom kort.
Sen får man snygga till sidorna.
Kapa av hälften på höjden på ena kortsidan. Blev kanon. Fick in sol ljuset igen. Vilket lyft.
Ska kapa långsidan 50m lika inom kort.
Sen får man snygga till sidorna.
Nej, för f-n. Jag har erkänt dålig smak. Min enda åsikt är att man måste visa hänsyn till sina grannar. Och att ha en hög häck mot sina grannar är inte att visa hänsyn. Enligt mig så har man en häck för att skydda mot insyn (eller ljud), vilket man åstadkommer med max tre meter. Allt över det tillför ju inget av själva syftet med häcken. Utan är ju bara mer problem när man skall klippa.F Foxpaint skrev:
Det enda jag hittar är domar som stödjer rätten att ha träd/buskar som skymmer och skuggar.N noone70 skrev:
Det är rekvisitet "betydande olägenhet" som är avgörande, och där har domstolen varit restriktiv, det ska mycket till för att bli betydande..
Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade i (RÅ 1993 not. 521) att en dunge bestående av ca 20 stycken 13-15 m höga björkar, vilka för granne skymde såväl havsutsikt som orsakade skugga stora delar av dagen, i och för sig förorsakade olägenheter, men inte betydande i den mening som avses i bestämmelsen.
Från ett nyare rättsfall (MÖD 212:57) gjorde domstolen den bedömning att en tujahäck inte inte utgjorde betydande olägenhet, bl.a. då skuggningen endast omfattat några timmar per dag och då fastigheten var belägenhet i ett grönskande område där viss skuggning fick tålas.
https://lagen.nu/dom/mod/2012:57
https://lawline.se/answers/fraga-om-trad-medfor-olagenhet-for-grannar
enligt svensk lag bestämmer grannen om du ska få sol i din trädgård och på dina solceller. Vill grannen skugga din tomt med växtlighet, är det fritt fram. Det spelar ingen roll vilken nytta din granne har av växtligheten.
https://www.villaagarna.se/radgivni...en-bestammer-om-du-ska-ha-sol-i-din-tradgard/
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2015/73465/
Detta är säkert korrekt enligt lagen. Du har alltså inte rätt att såga ner grannens häck. En annan sak är om det främjar god grannsämja att släppa upp en 6 m hög tujahäck i gränsen mot grannen.D Dilato skrev:Det enda jag hittar är domar som stödjer rätten att ha träd/buskar som skymmer och skuggar.
Det är rekvisitet "betydande olägenhet" som är avgörande, och där har domstolen varit restriktiv, det ska mycket till för att bli betydande..
Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade i (RÅ 1993 not. 521) att en dunge bestående av ca 20 stycken 13-15 m höga björkar, vilka för granne skymde såväl havsutsikt som orsakade skugga stora delar av dagen, i och för sig förorsakade olägenheter, men inte betydande i den mening som avses i bestämmelsen.
Från ett nyare rättsfall (MÖD 212:57) gjorde domstolen den bedömning att en tujahäck inte inte utgjorde betydande olägenhet, bl.a. då skuggningen endast omfattat några timmar per dag och då fastigheten var belägenhet i ett grönskande område där viss skuggning fick tålas.
[länk]
[länk]
enligt svensk lag bestämmer grannen om du ska få sol i din trädgård och på dina solceller. Vill grannen skugga din tomt med växtlighet, är det fritt fram. Det spelar ingen roll vilken nytta din granne har av växtligheten.
[länk]
[länk]
En tredje sak är om det främjar god grannsämja att köpa ett hus där man redan vid köpet vet att grannen har en jättehög häck och sedan ge sig på att självmant kapa ner den utan att vara överens om hur högt och vem som ska utföra detM Mangebang skrev:
Oavsett är det ju grannens häck som står på grannens tomt så den får man ju aldrig röra om det inte är glasklart att man har grannens tillstånd.