159 704 läst · 434 svar
160k läst
434 svar
Granne kapat min 6 m hög thuja till hälften utan min tillåtelse
Jag orkar inte surfa på norska men det finns en nämnd på typ kommunen dit man kan vända sig. Svärmor blev dömd att ta ner två träd som skuggade grannens tomt. Det kom ut en snubbe på plats och inspekterade och han avgör om nyttan med träden är mer värd än besvären för grannen. Han avgjorde också hur kostnaden skulle fördelas. Tror det blev 50/50 i detta fall.Z Zodde skrev:
Så länge TS inte lägger upp en bild tror jag inte på storyn. Höjden är knappast sex meter och grannen kapade inte hälften. Snarare 4 meter Thuja som nu är 3 m. Jag tror att grannen tänkte vara snäll och spara pengar åt sin granne.
Snyggt men de flesta ( nästa alla) är inte så där välklippta. Om det finns en granne i skuggan på andra sidan häcken tvivlar på att denne uppskattar häcken.T twoody skrev:
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
daddydj skrev:
satt oxå och funderade på om ts är troll, då har hen lyckades med dra igång de bra. En bild skulle ju ta bort dom tankarna. Många om efterfrågar bilder…
Du för stod inte det jag skrev tydligen! Jag har inte alla domar i huvudet var det står, det är lika lätt för dig att googla fram som för mig! Du har fått hänvisning var du ska söka. Var glad för det! Det blir ditt jobb att googla och söka fram olika domarna men även att läsa andra intressanta dokument från myndigheter.GlennB skrev:
Redigerat:
Men, det är ett levande träd, det ruttnar inte som en planka som blir våt och inte har skydd av färg, olja, tjära eller liknande, även om vatten kan ” ställa sig” på snittytan. Vi har en hamnat tujahäck från 70-talet, den är såklart toppad en gång i tiden, och under vår tid som ägare flera gånger ganska brutalt. Men kan räkna med att det blir högre hela tiden likväl…Ewas fråga skrev:
Nu har jag bara läst detta inlägg, men att man kan ha en laglig rätt att "stänga in" sin granne på detta viset med en 6 meter hög grön vägg anser jag är rent åt helvete på ren svenska!Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Helt sant. Folk som har höga thujahäckar mot sin grannar i tätbebyggt områden borde flytta ut på landet.nikasp skrev:
Borde få medalj och ett stort tack. Jag får lägga en massa tid på att klippa 27 meter oönskad thuja längs vår uppfart. Grannen har klippt två gånger på 8 år så jag har gett upp.
Sist frågade de om de inhyrda fick nyttja vår uppfart, självklart sa jag! Blev lite mindre glad när de endast klippte på toppen och inte alls tog i häcken som hänger in på vår 4 meter breda skaftväg <facepalm>… vad som är tråkigare är att mannen bakom den abnormt höga häcken är nästan 80 år och har cancer. Det är alltså samma häck men gissar att det skulle bli så dyrt att leja bort även den biten så de har släppt den helt.
Det är som Narnia bakom där och blockar såklart exakt all sol från söder. Lär ju vara 8 meter hög. Har som inte haft något bra läge att säga till och det är ju mer än en helgs arbete om jag skulle gå loss på den - och sätta nya standarden (grannarna gör jobbet så det blir billigare för oss).
Nä, fy fan för thuja högre än tre meter och som planterats närmare än två meter från tomtgräns. Blir faktiskt alltid på dåligt humör när jag ska klippa gräset ner till brevlådan. Otrevlig växt som är tråkig att handskas med.
Vi har hyfsad kontakt nu men jag var ganska skarp ett år efter inflytt att de måste klippa. Tog 80 centimer av vår skaftväg på 400 cm bredd då.
[bild]
"Skydd mot insyn, övervåning mot övervåning" de dummast jag läst på länge
Det är egoistiskt och narcisistiskt att dra upp sådan skit.
Thuja häckar skall vara spikraka. Max 75 cm breda, helst inte mer är 50 cm och max 2-3 meter annars skall man inte ha skiten.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 455 inlägg
Kutym och god ton på forum brukar vara att man kan stödja sina påståenden.H HEM2121 skrev:Du för stod inte det jag skrev tydligen! Jag har inte alla domar i huvudet var det står, det är lika lätt för dig att googla fram som för mig! Du har fått hänvisning var du ska söka. Var glad för det! Det blir ditt jobb att googla och söka fram olika domarna men även att läsa andra intressanta dokument från myndigheter.