159 704 läst · 434 svar
160k läst
434 svar
Granne kapat min 6 m hög thuja till hälften utan min tillåtelse
Nej det är det inte, och jag tror dessutom att dessa domar inte finns, därmed svårgooglat.H HEM2121 skrev:
Jag tolkar det du skriver som som att "jag påstod saker som jag inte hade belägg för, och när jag inte lyckades googla fram det själv så försöker jag vända det hela med lite avsnoppande kommentarer om att andra ska söka eftersom jag inte är man nog att erkänna att det var fel" ?
Det finns alltså INTE domar på det då.
Så dom "ska" vara det ?D Dr.Mugg skrev:
Jag kan ha missat det, men när tog du makten över landet och blev diktator som kunde bestämma sådant ?
Nähä, du har inte gjort det utan proklamerar bara dina egna trångsynta åsikter som fakta på ett internetforum, jag förstår.. Du är inte den första, eller den sista..
Själv är jag 70talist, så jag vet att man INTE "behöver" hålla sin tomt i ordning, det är valfritt.D Dr.Mugg skrev:
(Och då syftar jag på växtlighet, kom inte dragandes med bilvrak och andra dumheter nu.)
Det behöver man visst. Vi har två villaägare i vår kommun som i januari fick föreläggande av kommunen att klippa sina buskar före 1 april.GlennB skrev:
PBL 12:15
GlennB skrev:
Finns få saker som är fulare än en friväxande thujahäck. Men, visst, om du är lat och inte klipper din häck så varsågod! Vi har en i området som är precis som du som klipper halva thujahäcken. Och den allmäna uppfattningen om honom är att han är efterblivenGlennB skrev:
Det är klart de får kapa grenar som sticker över och även rötter som sticker över.. men inte så brutalt som helst.. (och som sagt, du måste alltid ge grannen möjlighet att göra åtgärden själv i första hand)D Dr.Mugg skrev:
Familjejuristen säger:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också fått föreläggande (eller rättare sagt uppmanats) av kommunen att klippa min syrenhäck varje år när jag bodde i Göteborg för flera år sedan.
Detta eftersom den växte utanför tomten och skymde trafikmärken.
Nye ägaren får nog en uppmaning om samma sak snart.
Framifrån:
Bakifrån:
Detta eftersom den växte utanför tomten och skymde trafikmärken.
Nye ägaren får nog en uppmaning om samma sak snart.
Framifrån:

Logga in
Skapa konto
Bakifrån:

Logga in
Skapa konto
Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
6 M thujahäck är väldigt högt för en häck. Hur kan du klippa och underhålla den? Troligen inte. Förstår grannen som klippte ner den till 3 m. Även 3 m är svår att underhålla. Max 2 m är optimalt.Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.