18 502 läst · 321 svar
19k läst
321 svar
Golvärme styrning
Hej och tack för frågan.Ja, dem var här och bytt först cirkulationspumpen och monterade två 32 mm rör mellan VP och utedelen idag.Elförbrukning minskade betydligt, och jag tyvärr vet inte om den gå på legionellaprogramet! .Jag tackar er alla för all hjälp och råd och jag önskar er en härlig god jul och ett gott nytt bra år. Sköt om er.Tack igenJ Josth skrev:Hej @Nannito! Hur gick det nu när installationsfirman var på besök igen? Blev cirkulationspumpen och rören utbytta? Vore ju fint om allt äntligen fungerar som det ska. Elpatronen ska som sagt inte behövas annat än om det blir neråt -10 °C eller kallare ute, eller den kör legionellaprogram för varmvattnet.
Mvh
Nannito
Hej, Vp fungerat bra i en vecka och förbrukar 50-70 kw per dygnet och inte behövdes elpatronen. Den har samlats magnetiter efter bytet av rören och c.pumpen i ca 7dagar.J Josth skrev:
Varför displayen visa -1,5 när det är -5 utetemp. samt visar +5 när är det +2 utetemp?. Tack och god fortsättning.
Kan också vara att utegivaren är olämpligt monterad där den påverkas av t.ex. värme från huset på något sätt? Men att det skiljer någon grad mot andra termometrar får man acceptera. Det viktiga är att det blir rätt värme som man önskar inne i huset.
När det gäller symbolerna i displayen kan jag tyvärr väldigt lite om Bosch. Symbolen i mitten, en cirkel med två streck i, är dock symbolen för kompressor så att kompressorn alltså arbetade när bilden togs.
När det gäller symbolerna i displayen kan jag tyvärr väldigt lite om Bosch. Symbolen i mitten, en cirkel med två streck i, är dock symbolen för kompressor så att kompressorn alltså arbetade när bilden togs.
Hej jag tackar er för all hjälpen och önskar er en god jul och gott nytt år.J Josth skrev:Kan också vara att utegivaren är olämpligt monterad där den påverkas av t.ex. värme från huset på något sätt? Men att det skiljer någon grad mot andra termometrar får man acceptera. Det viktiga är att det blir rätt värme som man önskar inne i huset.
Hej och jag hoppas att ni alla mår bra på det nya året. VP fungerar bra efter byte av rören mellan insidan och utsidan. Kompressorn drar 1,5 till 2 KW/h när det är 0 till -2 kallt ute. Den drar 2-4 KW/h när det är -4 till -15° kallt ute. Elpatronen fungerade två gånger när det var -12 och -15 kallt, och den förbrukade bara 2kw/dag eller 3kw/dag efter rörbytet för 3 veckor sedan. Jag undrar: om det är normalt att kompressorn jobbar hårdare och låter elpatronen vila när det är väldigt kallt ute?. Husets temperatur är 20°-21° och VP:s temp är 18,5°, och varmvattnet 48-51• Jag rengör filtret varje vecka och den är fullt med magnetiter. TackJ Josth skrev:
Hej! Nu blev det lite mildare väder ute igen, skönt! Roligt att höra att värmepumpen fungerar bra efter senaste servicebesök. Elförbrukningen verkar minst så bra som man kan förvänta sig. Att el-patronen behöver stötta värmen vid -12 °C och kallare är helt enligt kalkylen och förväntat. Bra skulle jag säga, väldigt många värmepumpar behöver el-patronen redan vid t.ex. -5 °C och kallare. Compress 7000i har en varvtalsstyrd kompressor som jobbar hårdare desto kallare det är. Men samtidigt sjunker kompressorns max effekt med temperaturen ju kallare det blir ute. Samtidigt som husets värmebehov ökar. Därför är el-patronen viktig för luftvattenvärmepumpar när det blir riktigt kallt. Bra att du rengör smutsfiltret varje vecka så länge det finns magnetit och smuts där!
Hej och hoppas ni alla har det bra. Jag försökte rengöra vp lille filtrer efter tre veckor upphåll och den var full med magnetiter.. Jag stängde av VP och öppnade muttren och då rann ut mycket vatten samt trycket sjönk till noll. Jag rengjorde den och fyllda på med vatten tills trycket blev 1,5 bar.J Josth skrev:Hej! Nu blev det lite mildare väder ute igen, skönt! Roligt att höra att värmepumpen fungerar bra efter senaste servicebesök. Elförbrukningen verkar minst så bra som man kan förvänta sig. Att el-patronen behöver stötta värmen vid -12 °C och kallare är helt enligt kalkylen och förväntat. Bra skulle jag säga, väldigt många värmepumpar behöver el-patronen redan vid t.ex. -5 °C och kallare. Compress 7000i har en varvtalsstyrd kompressor som jobbar hårdare desto kallare det är. Men samtidigt sjunker kompressorns max effekt med temperaturen ju kallare det blir ute. Samtidigt som husets värmebehov ökar. Därför är el-patronen viktig för luftvattenvärmepumpar när det blir riktigt kallt. Bra att du rengör smutsfiltret varje vecka så länge det finns magnetit och smuts där!
Jag undrar varför förste ut ca 1 liter vatten och varför sjönk trycket till noll den här gången?. Tack
Vad konstigt!? Dagens smutsventiler ska stänga när man vrider om handtaget 90 grader. Kan det ha fastnat smuts på kulan som vrids så den inte sluter tätt? Du får prova ett par till gånger och om det fortsätter läcka behöver de komma tillbaka och byta smutsventilen.
Hej och tack för svaret. Varför sjunker trycket till noll när jag öppnar smutsventiken.?. TackJ Josth skrev:
Hej hoppas ni har det bra.J Josth skrev:Bara 0,8 m3/h i läge konstant varvtal III... samt larm vid avfrostning. Inte bra. Undrar om det finns någon särskild laddpump som utedelen använder till innerdelen? Sedan den vi har sett ovanpå innerdelen. Behövs en kraftigare pump. Skönt att fläkten låter mindre. Kan säkert ta ett par dygn för innetemperaturen att ändras i huset eftersom golvvärme är väldigt värmetrögt.
Hej. Skulle ni kan hjälpa mig med luftvattenvärmepump son har gått sönderJ Josth skrev: